Vandaag bezig geweest met het verbeteren van de aansluiting tussen de 2x10" Peerless XLS-10 woofers en de C-Quenze 18H52. Ik had al wat lopen luisteren maar het klonk niet goed.
Met behulp van wat ATB metingen op 1m tot 3m afstand van de 2x10" dipool werd het probleem deels duidelijk. De 2x10" liep veel te ver door, veel verder dan de 150Hz die de bedoeling was.
Ik denk dat ik bij een vorige meting vlak voor de kast heb gemeten, maar een stuk ervan af is de responsie duidelijk anders. Tevens bleek het laag bij 30-40Hz erg terughoudend.
Ik heb nu de volgende DSP setting voor de 2x10" om bovenstaande aan te pakken:
- crossover 100Hz 24db/okt LR
- subsonic 20Hz 48db/okt LR
- kleine notch 270Hz, -4dB, Q=1.5
- low shelf 50Hz, +16dB, Q=0.9
Het klinkt gelijk een stuk beter, nu maar weer eens luisteren.
Groetjes Walter
Die notch op 270hz snap ik niet ,los van de 10" filter je toch analoog
Vandaag bezig geweest met het verbeteren van de aansluiting tussen de 2x10" Peerless XLS-10 woofers en de C-Quenze 18H52. Ik had al wat lopen luisteren maar het klonk niet goed.
Met behulp van wat ATB metingen op 1m tot 3m afstand van de 2x10" dipool werd het probleem deels duidelijk. De 2x10" liep veel te ver door, veel verder dan de 150Hz die de bedoeling was.
Ik denk dat ik bij een vorige meting vlak voor de kast heb gemeten, maar een stuk ervan af is de responsie duidelijk anders. Tevens bleek het laag bij 30-40Hz erg terughoudend.
Ik heb nu de volgende DSP setting voor de 2x10" om bovenstaande aan te pakken:
- crossover 100Hz 24db/okt LR
- subsonic 20Hz 48db/okt LR
- kleine notch 270Hz, -4dB, Q=1.5
- low shelf 50Hz, +16dB, Q=0.9
Het klinkt gelijk een stuk beter, nu maar weer eens luisteren.
Groetjes Walter
ik heb op pagona 48 aangegeven hoe je op basis van een meting dichtbij het gedrag op afstand nauwkeurig kan simuleren. wellicht is het een idee om deze aanpak te volgen
Dankzij de tip van Jeroen erachter gekomen dat ik nog steeds te weinig laag had en teveel bij 100Hz, dit bleek eenvoudig op te lossen door de Q van de lowshelf van 0.9 naar 1.5 te brengen.
De speaker workshop sim zit er zo uit. Ik heb de 2e woofer 30cm verschoven, met 8 0hm voor de woofers en 1 ohm in serie met de 2e woofer.
Uiteraard is dit gesimuleerd incl. de gemeten DSP correctie close range, vandaar dat het zo lekker diep gaat nu.
Voor mijn H-baffle is het weglengte verschil dan de totale diepte van de 'kast' dus 2x15=30cm?
Groetjes Walter
je moet ook de breedte meetellen dus in jouw geval uit gaan van 45cm weglengteverschil.nu heb je wellicht net iets teveel sublaag en net iets andere fasedraaiing inde sim dan er in werkelijkheid is
Dus een H-baffle heeft hetzelfde weglengte verschil als een W-baffle? Waarom zou je dan nog voor de W-baffle kiezen? Die heeft in verhouding een rare resonantie...
Vandaag heb ik de 5.6 ohm MOX weerstanden voor het hoog vervangen door een stel 5.6 ohm Mundorf M-Resist weerstanden.
Ik moet zeggen dat klinkt toch beter nu... Het hoog is minder opdringerig (voor zover opdringerig mogelijk is met een AMT) ik heb de neiging het geheel nu harder te zetten.
De bovenkant van de H-baffle zit vrij dicht bij de C-Quenze unit. Zou het nut hebben de bovenkant van de H-baffle te voorzien van noppenschuim? Of zijn mogelijke reflecties juist gewenst?
Ik voorspel dat het volgende zal gebeuren als je hiermee aan de slag gaat:
- noppenschuim aanschaffen en aanbrengen
- constateren dat het verschil maakt, maar dat de vraag rijst, klinkt het ook béter?
- ook constateren dat het spuuglelijk is.
- het gaat erweer af.
Inmiddels weer wat verder aan het filter getweaked. Over de 5.6 ohm serie weerstand van het hoog zit nu een extra 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil om het hoogste hoog wat te liften.
Het verschil is opvallend goed hoorbaar, veel beter dan bij de Accuton C11 tweeters waar ik toendertijd iets vergelijkbaars had gedaan. Ik ga ervan uit dat dit komt door de zeer hoge resolutie van de AMT tweeter die werkelijk alles laat horen.
Deze laatste filter aanpassing bevalt nog steeds zeer goed. Volgens mij is de afstemming aardig neutraal zo.
Ik ben benieuwd hoe het straks gaat klinken met het aktieve filter van de MOB3W in plaats van de mini-DSP (zie bouw topic van Ray).
Het filter van de MOB3W wordt voor de laagsectie op advies van Jeroen wel iets aangepast met 150K i.p.v. 100K om de woofers meer te boosten i.v.m. de lage Qts en Fs van de Peerless XLS-10 woofers.
Bij mijn eigen filter heb ik de 8.2ohm van de notch na niet al te lange tijd verlaagd naar 6.8ohm. Het is een heel subtiel verschil, wellicht aardig om ook uit te proberen.
De weerstand van 8.2 ohm was goed toegankelijk dus net even omgewisseld voor een stel 6.8 ohm Mundorf M-Resist, dus geen geklooi met parallel zetten. Was 5 minuten soldeerklusje
Ik ben nu Horowitz at home aan het luisteren met de 6.8 ohm weerstand. Het lijkt nu of de wat lagere tonen/toetsen op de piano wat steviger worden ingedrukt.