ervaringen jukebox revival EL34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: ervaringen jukebox revival EL34

Bericht door Ah!buis »

Zover ik zie zit alles aan elkaar wat moet.Een groot bezwaar.Die lange print begint links met de voorversterker met daarna de fasedraaier maar dan de twwede voorversterker daar vlak naast :!:
De volgorde zou moeten zijn voorv.1-fasedr.1-fsaedr2_voorv.2 want de gevoelige ingang moet niet vlak naast de onderdelen met veel signaal.Geldt voor de hele voorversterker(s) ver houden van storende invloeden,zoals ook voeding,gloeidraad,uitgang 6V6 en netsnoer.En niet alle draden in elkaar draaien :shock:
Hoe de verschillende massaverbindingen aan elkaar hangen :?: Probeer per versterkerdeel te groeperen en dan elk naar een gemeenschappelijk punt,de min van de gelijkrichter-elko.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Nop, de versterker stond toen al in triode met de schermroosters uitgeschakeld ;)(wat overigens een lichte verbetering gaf, de triode mode)
Ik ga gewoon alle printen controleren of alle componenten juist doorverbonden zijn, en daarna terug opnieuw inbouwen.

De gloeispanningen zitten in elk geval goed.
Kan het probleem zijn dat de B1+ ket de B+ omgewisseld is?

@ahbuis
De draden zitten in elkaar gedraaid omdat het op dit moment wat overzichtelijker is, normaal zitten die niet zo (neem aan de je de gele draden naar de buizen bedoeld).
Kan de indeling van de print ook echt de fout veroorzaken die ik heb? (zeer slecht om kunnen gaan met een speaker impedantie)

De massadraden kan ik gaan splitsen. Je hebt gelijk, als ergens één massadraad verkeerd zit, neemt deze de andere kant direct mee.
klusser

Bericht door klusser »

Heb tonefactory gemaild o.a. over de UGT. Ik zie op de foto van mableaudio de UGT wel met de groene 4Ohm draad. Mogelijk heb ik dus toch een verkeerde trafo . . .
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Dat is kut, Koop je wat leuks sturen ze je de foute op.
En jij maar klooien en klooien :boos:

Hopelijk kun je straks wel de goede krijgen :goedzo:
klusser

Bericht door klusser »

DragoSz schreef:

Even afwachten of het echt een foute is, mogelijk is de trafo die ik nu heb een revisie waar de ene aansluiting gewoon weggelaten is ;)
Als het ooit maar goed komt, dan ben ik tevree:)
DragoSz

Bericht door DragoSz »

klusser schreef:
DragoSz schreef:

Even afwachten of het echt een foute is, mogelijk is de trafo die ik nu heb een revisie waar de ene aansluiting gewoon weggelaten is ;)
Als het ooit maar goed komt, dan ben ik tevree:)
Enkele grijze haren later :roll:
klusser

Bericht door klusser »

Het mysterie van de trafo is ook opgelost.
Iemand anders die deze kit (succesvol) heeft gebouwd heeft ook gene 4 ohm aansluiting. Ik heb alleen een verkeerd UGT schema gekregen. Ik heb hem gevraagd of hij de juiste aansluitingen kan posten. Misschien is het hier misgegaan.

Ondertussen zitten de draden van de linker stuurbuis alweer vast.
Bijlagen
IMG_2869.JPG
klusser

Bericht door klusser »

Nou, van voor tot eind opnieuw in elkaar zetten hielp ook niet. Elk draadje, elk componenten heb ik gecontroleerd. Heb ook de aardverbdindingen verder gescheiden (elk kanaal op z'n minst één groep, de condensator in de voortrap zelfs een aparte draad) , maar het blijft op z'n achterste poten staan wanneer hij een luidspreker ziet.

Ook de anode en schermrooster van de bovenkant van de trafo en respectievelijk de onder kant, zitten op één buis, dus die ook niet door elkaar gemengd. De bovenste (groene) anode draad ook echt op de bovenste helft van de schakeling.

Enige wat ik nog kan doen, is de B1+ en de B+ omwisselen, maar dan houd het toch op helaas.
Zal morgen de foto's posten van enkele stappen.
klusser

Bericht door klusser »

Denk dat ik dit project maar moet laten rusten. B+/B1+ zaten gewoon goed dus dat is het niet.
Zal er gewoon een koptelefoon versterker van maken, gezien dat prima gaat. Maybee dat ik ooit nog is in een bui ben om een compleet ander schema erop los te laten.

Op de site van mableaudio (officiele merk) zie ik ook dat de UGT's maar 15 dollar kosten, misschien gewoon te laag voor kwaliteit.

Hieronder heb ik het probleem gesimuleerd in een audiofragmentje wat een goed geeft, misschien dat iemand nog iets te binnen schiet, of een bevestiging kan geven dat de UGT slecht is of de speakers ongeschikt:

Tussen 00:09 en 00:18 en 00:24 - 00:32 is het probleem te horen, daaromheen (ter vergelijk) hoe het normaal klinkt.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3KQCTQMNOOFO.mp3
klusser

Bericht door klusser »

Er schiet me nog iets te binnen:

Zou een andere (lees: beter) merk eindbuis misschien beter zijn? JJ ofzo?
Ik lees regelmatig dat chinese buizen erg slecht zijn, zou dit nog een verbetering kunnen geven?
De stuurbuizen vervangen gaf geen verschil, zelfs als ik in het andere kanaal een ander merk zet, is dit niet te horen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De eindbuizen trekken de bedoelde stroom met rond 20V over de kathodeweerstanden.
Op m'n draagbaar compje klinkt het niet erg goed,maar het leek op een soort assymetrisch vastlopen :mrgreen: .
Als de UGT goed is dan loopt er in de voorversterker iets tegen z'n eind(spanningsgewijs).
Om een idee te hebben van die trafo,zet het net (230V,voorzichtig :!: ) op de aansluitingen waar de anodes aan moeten en geef 's door wat er voor spanningen op de rest staan.Zoals tussen midden en g2 tap(alle twee),is het midden ook echt de helft en ook de LS-wikkeling.Dan weten we de wikkelverhoudig en eventuele afwijkingen.
Als je wil kan ik ook wel 's een andere manier van voorversterker voorstellen die geen last heeft van die nogal lage voedingsspanning.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Bedoel je met "tussen midden en de G2" tussen de B+ ingang en de G2 uit?

Als ik het goed begrijp stel je voor:

Anode aansluitingen van de UGT los maken en deze direct op het 230 volt net aansluiten (wel aarden)
En de spanningen op de G2's en de B+ meten.

Overigens, tijdens het meten in gewone schakeling, was de schermrooster spanning enkele volts hoger dan de anode spanning. Klopt dit? Ik dacht juist dat het andersom moest zijn.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Midden zit normaal id aan +B.
Niks aan aarde,gewoon los op tafel in't stopkontakt en meten :oops:
Eventueel met handschoenen aan :roll: (en ik bedoel niet de trafo :lol: )
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Daar het om verhoudingen gaat, kan het dan ook met een labvoeding op laten we zeggen, 20 volt?

Op een transformator van goede kwaliteit zou in theorie dus uit moeten komen (met 230v):
(gemeten tussen 0 volt en x)

A1 - 230 v
G2-1 - 172,2V
B+ -115 V
G2-2 - 57.5 V
A2 - 0 V

En secendair (overigens met 8 ohm weerstand tegen doorbranden?) ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een lab-voeding geeft toch gelijkspanning :?: uit het stopkontakt komt tenminste 50Hz wisselstroom.
Dat ik het zo voorstel is om te meten met spanningen die meer in de buurt komen van wat er in de versterker op komt.
Daar komen pieken tot 500V tussen de anodes voor en met op het net aansluiten max.320V.Ook heb ik slechte ervaring met de precisie van wisselspanningsmeters bij kleine spanningen.
Onbelast heeft de trafo niks te doen en verbrand niet dus een weerstand is niet nodig.
De spanningen die je opsomt,zou best kunnen,maar klopt het wel met die trafo :-$
B+_A1 moet gelijk zijn aan B+_A2 ,hetzelfde geldt voor B+_G1 en B+_G2.
Met die waardes is uit te rekenen op hoeveel % de g2-tap zit.Als je dan ook meet wat er uit de LS-wikkeling komt(ik denk rond 10 a 12V) is de Raa te berekenen.Dat is van belang voor de instelling van de eindbuizen.
Misschien best eerst nazien of de aansluitingen inderdaad die zijn zoals gedacht.Met een ohmmeter,bereik 1K ohm,moet de weerstand van A1 naar A2 de grootste zijn die je tussen de aansluitingen kunt vinden.
Ook nazien of de juiste tap bij de juiste A-aansluiting hoort,zodat je achteraf niet de g2 van de ene buis op de tap van de ander aansluit.Die met de laagste weerstand vanuit A hoort daarbij.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Volgens mij geeft de voeding ook gewoon wisselspanning. (max 30v) Anders neem ik gewoon de 230
Hopelijk kan ik morgen even een meting doen;)

De G2 aansluitingen kunnen het probleem niet veroorzaken, daar het probleem ook (in iets mindere mate) in triode mode aanwezig is;)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach ja,die g2 taps zijn waarschijnlijk wel de goeie.'tIs alleen voor de zekerheid,zo van er gaat iets niet zou het dan toch verkeerd zitten :?
Na jaren herstellingen doen een beetje paranoia,vertrouw niks meer zonder nazien,stelregel is 50% kans=100% mis :cry:
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Ik heb proberen te meten, maar vanwege de wat rare waardes snel gestopt om schade te voorkomen. (hij werkt nog gelukkig :) )

Met de anode aansluitingen direct op het 230 net meet ik over de uitgangen (secundair):
0.015 Volt . . . . . .

De twee buitenste draden van de primaire kant zaten goed op het net.
Direct aan de net aansluitingen meette ik 20-22 volt met trafo als belasting.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Stond de meter wel op AC (wisselspanning)?

Meestal met zo'n slingertje ~ erbij.
klusser

Bericht door klusser »

RobertD schreef:
Stond de meter wel op AC (wisselspanning)?

Meestal met zo'n slingertje ~ erbij.
Nu je het zegt, helemaal vergeten! :oops:
Zal later de meting over nieuw doen .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Tja,gelijkstroom/wisselstroom,het blijft verwarrend :?
Nog iets wat niet klopt :o
Op 23/01 geef je aan dat op B+ en B1+ ongeveer 310V te meten is.
Maar iets verderop,bij de trafo,staat 260V :o
Dat klopt niet,met zo'n trafospanning wordt B+ minstens 350V ,hoe kan dat :?: :?: :?:
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Wie zal het zeggen :D
Gezien de schema's van de UGT's ook al niet klopte, zal ik niet verbaast zijn als die van de voedingstrafo ook fout is.
Onbelast is de B+ 370 volt.
Belast na opwarmen een kleine 310V, welke na een tijdje iets verder zakt naar 306. (triode)
Tonefactory spreekt van 325 volt op de anodes.

Enige rede die ik kan bedenken als de schema's kloppen ,is dat de buizen versleten zouden zijn en daardoor de spanning omlaag trekken (puur op gevoel speculatie).
350 lijkt me eigenlijk wat veel voor een 6v6. Wel lijkt me de 20V over de kathodes wat laag. De stroom zou volgens de doosjes van de buizen 33Ma moeten bedragen.
Laatst gewijzigd door klusser op do 03 feb 2011, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Onbelast 370V komt best overeen met wat er bij de trafo staat.Dat de voeding zover inzakt hoort bij een buisgelijkrichter maar hier is dat raar.Ofwel een heel slechte trafo ofwel de gelijrichter danwel de eerste elko deugen niet :mrgreen:
Het verbruik is per slot maar rond 120mA met de twee versterkers.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Ik ga morgens een kijken naar de voeding!
Blijft een boeiend ding dit :P

Hoeveel zou jij verwachten als anode spanning?
Met slechte trafo bedoel je de voedingstrafo neem ik aan? Niet de UGT's die de voeding op z'n gat trekken?

Ik kan me overigens herinneren dat ik een weerstand heb ingebouwd om de elco's sneller te ontladen na uitzetten.
Zou die er mee te maken kunnen hebben? (waarde zoek ik morgen even op)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja het gaat om de voedingstrafo en nee zo'n weerstandje kan de kop niet kosten.
Wat je kan proberen,niet definitief allen als test,is om de weerstand tussen de twee elkos te overbruggen en zien of de spanning dan nog zo erg inzakt.Met de twee parallel is de C na de gelijkrichter verdubbeld,moeten ze allebij al slecht zijn om de spanning door die oorzaak te zien zakken.
Anne
Plaats reactie