HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Ik verdenk zo langzaam ook de voeding, want oversturen doe ik hem niet, het vervormen kan ik welliswaar wel weg draaien door de ingangspanning te verlagen, maar op de momenten dat de vervorming plotseling verdwenen is, dan kan ik het niveau weer normaal opdraaien zonder problemen.
Ik ben trouwens niet de enige met dit probleem met de LM's in deze dac.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 22&start=0
Ik denk dat ik het analoge deel maar eens apart ga voeden met een andere opzet.

gr.hardy
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Er komt een nieuwe opamp met weer betere specificaties.

http://www.national.com/ds/LM/LME49990.pdf

Toen ik dit las, heb ik hiervan meteen 2 samples besteld en vandaag al binnen gekregen.
Ik kon het niet afwachten en heb daarom direct maar even een printje op een 4 pens DIL voet gemonteerd en hierop de opamps gefrot , want ze zijn er alleen maar in enkele smd uitvoering.
Meteen in mijn HK-dac gezet, en wat blijkt? geen oscillatie en klinkt ook nog eeens erg goed.
Zoveel ik op het eerste gehoor waarneem loopt het geluid minder dicht en het hoog is m.i.z. transparanter, maar dit is zomaar mijn eerste indruk.

Hardy
Bijlagen
LME49990-2.jpg
LME49990.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door k.p. »

Dan gaat onze date zondag ook niet door denk ik. Goed om te horen dat het werkt. Ik had nog een vraagje wbt de de veiligheid van de DAC. Deze gaat bij mij mogelijk in een aluminium kastje komen en ik had wat vragen. Ik dacht er aan om de onderdelen dmv afstandsbusjes aan de bodem de bevestigen. Wat zijn de minimaal aan te bevelen hoogtes voor deze busjes ivm schok gevaar? Ik ga de aanbevolen dickbest trafo gebruiken en er komt dus ook een 230V lijn te lopen. Hoe moet ik deze veilig intergreren? Graag wil ik het kastje wel zo laag mogelijk houden.

Mijn electronica kennis is verder erg laag. Is er een schematje in omloop met een (gezekerde) trafo gedeelte?

Vanavond wil ik graag mijn bestelling bij dick best doen en ik zou de bestelling graag in een keer compleet willen maken. Heeft er iemand tips voor mijn bestelijstje:

Trafo
Afstandbusjes (DAC/voeding/trafo)
Experimenteer print (trafo) => welke?
Eurochassisdeel met zekering
krimpkous???

Hoe is een goede aan uit schakeling te bouwen? Gewoon met een schakelaar aan de 230 lijn?

Sorry voor de berg met vragen, maar met 230 en (ook met lagere spanning) durf ik niet zo te experimenteren. Na een keer een opdonder te hebben gehad van een flinke condensator leer je dat wel af :-$ .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Hier wat dingen over veiligheid:
http://www.elektor.nl/service/zelfbouw- ... 5243.lynkx

Paar voorbeelden van inbouw :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=10396
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =20&t=8503

Mijn eigen DAC:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 79#p158079

Een schema'tje heb ik niet zo snel voorhanden.
Normaal gesproken is de volgorde: Euro chassisdeel > zekeringhouder > schakelaar > transformator.
Chassisdeel en zekeringhouder kun je ook combineren:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=768
Of gelijk met een schakelaar erbij:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=770
Maar dat heeft weer als nadeel dat de schakelaar dan aan de achterkant zit...

Gaatjes print: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1736
Aan te raden is om epoxy te nemen, aangezien er 230 overheen loopt is het veiliger om wat eilandjes rondom die banen schoon te steken/boren/frezen/slijpen. dit gaat veel beter op epoxyprint dan hardpapier.

Schakelaar is afhankelijk van je eigen smaak en voorkeur, maar omdat je niet zo'n hoge stroom schakelt heb je in principe geen zware nodig.
(dick heeft momenteel geen "snap in" dus kan ik geen voorbeeld geven)
Het voordeel van een tuimelaar is dat je maar een gat hoeft te boren, voor een snapin moet je meerdere gaten boren en met een vijl aan de slag.

afstandsbussen:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=814
ik zou toch wel minimaal 10 mm nemen. je kunt ook met 2x inwendige draad nemen maar dan heb je hele korte boutjes nodig..
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door k.p. »

Bedankt Ray. Bij het daadwerkelijk in een kastje bouwen zal ik wat experts hier om goedkeuring vragen.

gr Kevin
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Helaas weer een nieuw probleem met mijn DAC. (wat een leuke hobby toch dat zelfbouw :wink: )
Hij speelt nu fantastisch, maar op onregelmatige momenten valt het geluid een fractie van een seconde even weg, eigenlijk alleen maar een hik/stotter en niet zo heel erg vaak, maar wel storend.
Ik heb inmiddels verschillende bronnen zowel optisch als met coax geprobeerd, maar allemaal met hetzelfde probleem en op beide kanalen, het zit dus vermoedelijk aan de digitale kant.
Tevens ben ik de diverse soldeer verbindingen nagelopen, maar ook hier niets gevonden.
Heeft iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken?

Hardy
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Heb je het ook al met een andere versterker geprobeerd?
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

ray5150 schreef:
Heb je het ook al met een andere versterker geprobeerd?
Nee! Hoezo?
Beide kanalen tegelijk uitval? Lijkt mij niet voor de hand liggend.
Hij wordt via een Luxman c03 vv doorgegeven, ik heb dit hikken trouwens ook bij opnames gemaakt op de HD van mijn muziekserver, waarbij de voorversterker alleen als doorgeefluik fungeerd.
Ik kan hem natuurlijk altijd even rechtstreeks, zonder vv, hierop aansluiten, maar ik verwacht hier eerlijk gezegt niet zo veel van.

Gr.Hardy
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Leeuwarden »

Niet geschoten altijd mis...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door RobertD »

Wat voor voeding gebruik je voor de DAC?
Het lijkt net of de voedingsspanning even wegvalt.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

RobertD schreef:
Wat voor voeding gebruik je voor de DAC?
Het lijkt net of de voedingsspanning even wegvalt.
Daar dacht ik zelf ook al aan, ik wilde toch de voeding al gaan aanpakken, in eerste instantie om de eerdere problemen met de LM4562 eventueel op te lossen.(zie eerdere post).
Ik gebruik nu nog de standaard meegeleverde voeding zonder aanpassing en ik heb helaas ook niet mee gedaan met de groupbuy voedingsprint, dus moet ik zelf aan het werk.

Hardy
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ahak »

Is het pll circuit van de 8416 ook aangepast, er zit nl een fout in.

Zie http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=315so
R2 becomes 3k, C22 becomes 22nF, and C23 becomes 1 nF

Klinkt dan veel schoner en hij lockt beter het digitale signaal.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Dit heb ik toevallig in het weekend aangepast, ik heb alleen nog geen tijd gehad om serieus te gaan luisteren, maar voorlopig heb ik nog geen storing weer gehoord.

iig bedankt voor het meedenken.

Hardy
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door k.p. »

Ik hoopte op het forum te vinden hoe je de trafo van dick best moet aansluiten. Helaas is dit niet gelukt. Kan iemand mij uit de brand helpen? Mijn onderbuik verteld me dat ik heb geaard moet aansluiten dus heb ik er voor gezorgt dat er een aardingskabel aanwezig is.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

k.p. schreef:
Ik hoopte op het forum te vinden hoe je de trafo van dick best moet aansluiten. Helaas is dit niet gelukt.
viewtopic.php?p=136921#p136921
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Aarden v/d trafo is niet nodig, gaat ook niet omdat hij volledig is ingegoten, maar waneer je een metalen behuizing gebruikt kun je die natuurlijk wel aarden, de dac met voeding moet natuurlijk wel goed geisoleerd opgesteld worden.

Gr.Hardy
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
k.p. schreef:
Ik hoopte op het forum te vinden hoe je de trafo van dick best moet aansluiten. Helaas is dit niet gelukt.
viewtopic.php?p=136921#p136921

Dat bedoel ik: wie zoekt, vindt !!

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Ik kreeg bezoek, dus had even geen tijd om de duidelijkste post op te zoeken.

Hier een foto van Wowly's uiteindelijke proefopstelling met die trafo:
Afbeelding

Dus ligt de trafo voor je neus met de drie pennen naar je toe die het meest ver uiteen staan, dan sluit je daarvan de middelste en rechter pen aan op 230V. Op de foto heeft Jan die verbinding even gelegd met krokodilklemmen. Aan de gesoldeerde aansluitingen aan de andere kant, waarvan de pennen dichter bij elkaar staan, is de voeding gehangen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door k.p. »

Hmm ik kon niets vinden over het aansluiten. Zelfs niet via google op zba. Bedankt met het helpen! Inmiddels is de DAC spelende :). Ook de volume controle op de PC werkt inmiddels. Volgens mij stuurt de DAC wel een hoger signaal uit dan wat mijn pc deed. Ik zal binnenkort nog even een foto maken zodat de veiligheids bewaarders een oordeel kunnen vellen ;).
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

ahak schreef:
Is het pll circuit van de 8416 ook aangepast, er zit nl een fout in.

Zie http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=315so
R2 becomes 3k, C22 becomes 22nF, and C23 becomes 1 nF

Klinkt dan veel schoner en hij lockt beter het digitale signaal.
hardy schreef:
Dit heb ik toevallig in het weekend aangepast, ik heb alleen nog geen tijd gehad om serieus te gaan luisteren, maar voorlopig heb ik nog geen storing weer gehoord.

iig bedankt voor het meedenken.

Hardy
Vanavond uitgebreid geluisterd en warempel geen stotteren meer, dus die pll aanpassing doet wel degelijk iets, hij klinkt nu erg mooi.

Hardy
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Bedoel je dat deze aanpassing je van de vervormingen heeft verlost? :D
Of was vervorming weer een ander probleem?
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

De vervorming is een ander probleem dat alleen met de lm4562 en lm49720 optreed (ook nu nog), dit is vermoedelijk een oscillatie probleem dat ik niet opgelost krijg, maar ik gebruik nu de nieuwe lme49990(2x) en die klinkt uitstekend.
Ik wil nog steeds een andere, gescheiden voeding proberen, maar die moet ik eerst nog bouwen.

Hardy
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Gobla »

In de komende waar weken ga ik de originele voeding van de HK dac modden met een paar onderdelen (kosten zullen niet hoog oplopen). Dan ga ik wel een reeks metingen doen wanneer wenselijk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

hardy schreef:
ik gebruik nu de nieuwe lme49990(2x) en die klinkt uitstekend.
Dat is waar, dat probleem had je al ondervangen met 2 LME's op een DIL-voetje.

Waar ik erg benieuwd naar ben is of de DAC na je de laatste aanpassing ook beter omgaat met een AC3/DTS-signaal. Zou je dat eens willen proberen, indien je een bron met zo'n signaal voorhanden hebt?

De receiver is in staat om zowel PCM audio als een gecomprimeerd signaal te herkennen. Je zou verwachten dat de receiver een surroundsignaal dan ook niet aan de converter aanbiedt, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Het resultaat is in zo'n geval een snerpend geknetter... alsof continu in hoog tempo een verbinding wordt gemaakt en verbroken. Op een redelijk luistervolume klinkt dat zeer onprettig, en vooral als je 's avonds laat nietsvermoedend van de ene satelietzender naar de andere overschakelt. Dan zit je plots :o kaarsrecht in je stoel en ben je voor de eerstkomende uren klaarwakker. :D

Het zou mooi zijn als dit met wat verbeterde componentwaarden ook gelijk is opgelost.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hardy »

Marp schreef:

Waar ik erg benieuwd naar ben is of de DAC na je de laatste aanpassing ook beter omgaat met een AC3/DTS-signaal. Zou je dat eens willen proberen, indien je een bron met zo'n signaal voorhanden hebt?
Ik heb helaas geen bron om dit te kunnen testen, maar zou er niet iemand anders zijn die dit al eens geprobeerd heeft?

Hardy
Plaats reactie