Ik heb niets gezegd (nou ja, alleen dan voor de arme diy sloebers onder ons zonder schaafbankWowly schreef:ehm, het schaven gebeurt met een grote schaafbank, zie ff terug in dit topic, daar staat de machine nog. Dus niet met een handschaafje, hoewel het daar ook wel mee zou lukken volgens mij
Andere kast scan speak reference monitor
Moderator: Beheerdersteam
Zo, het moeilijkste van allemaal is gebeurt! het schaven van de facetten.
Ik heb de lijnen afgtekend op de kast, en toen vanuit de hand op de vlakbank geschaafd. Resultaat: moeizaam. Waarschijnlijk is zagen met 2 alu geleiders het beste. Ik heb nu een vrij aardig resultaat (naar eigen zéér hoge maatstaven..). Ik moet ze nog wel bijschuren maar ja, te weinig tijd. ik heb heb wel foto's gemaakt, maar de digicam ligt nog in de werkplaats bij mijn ouders...
Overigens, de bijwerkingen in het geluid zijn (op het nivo waar er moeizaam nog wat te verbeteren valt, dit was namelijk al steengoed imho) dat de ruimte, spaciousness, plaatsing, lucht fors verbeterd zijn. Nóg makkelijker plaatsbaar ga zo maar door!
Wel merk ik dat ze nog steeds aan het inspelen zijn, het wordt steeds opener.
Ook heb ik getest met de rietjes, en het lijkt wel degelijk verschil te maken, alleen niet goed te omschrijven hoe? Ik heb helaas geen meetsysteem
BTW: ik correspondeer nu met een man uit "down under", die via dit forum waarschijnlijk de speaker gaat nabouwen, maar dan met een 9700 ipv 9900. Leuk!
Ik heb de lijnen afgtekend op de kast, en toen vanuit de hand op de vlakbank geschaafd. Resultaat: moeizaam. Waarschijnlijk is zagen met 2 alu geleiders het beste. Ik heb nu een vrij aardig resultaat (naar eigen zéér hoge maatstaven..). Ik moet ze nog wel bijschuren maar ja, te weinig tijd. ik heb heb wel foto's gemaakt, maar de digicam ligt nog in de werkplaats bij mijn ouders...
Overigens, de bijwerkingen in het geluid zijn (op het nivo waar er moeizaam nog wat te verbeteren valt, dit was namelijk al steengoed imho) dat de ruimte, spaciousness, plaatsing, lucht fors verbeterd zijn. Nóg makkelijker plaatsbaar ga zo maar door!
Wel merk ik dat ze nog steeds aan het inspelen zijn, het wordt steeds opener.
Ook heb ik getest met de rietjes, en het lijkt wel degelijk verschil te maken, alleen niet goed te omschrijven hoe? Ik heb helaas geen meetsysteem
BTW: ik correspondeer nu met een man uit "down under", die via dit forum waarschijnlijk de speaker gaat nabouwen, maar dan met een 9700 ipv 9900. Leuk!
Zo, weer tijd voor foto's, en deze keer een hele boel!
Zo stonden ze er eerst bij, zonder facetten, maar met vuilniszak om kindertjes niet op het idee te brengen...

Hetzelfde, maar nu zónder vuilniszak.

Close-upje

Toen maar eens begonnen met de facetten, want er was weer wat vrije tijd gevonden (phoe hé!)
Eerst even aftekenen...

Zoals gezegd op de vlakbank gemaakt. Is niet erg handig, maar wel lekker rechte facetten!


Nu zijn beide monitoren in mijn huis te beluisteren maar dan mét de facetten eraan! Resultaat......veel makkelijkere plaatsing, meer breedte in stage, beter focussing. Overigens, ondanks dat ze nog niet helemaal "los" gespeeld zijn ,is het al niet meer mogelijk het geluid uit de speakers horen te komen. Of je moet aan de zijkant gaan zitten, en dan nóg komt het geluid niet echt "uit de kasten".
Ik heb dit nog maar zéér zelden meegemaakt. Bij electro- en magnetostaten klinkt het ook zo vrij. De sonus faber's van mijn neef klinken ook zo vrij van de kast, mits de buizen van zijn tjoeb zijn opgewarmd.
Ik heb via fineermannetje bij van Leeuwenburgh fineer in raamsdonksveer zéér mooi fineer gekocht. Een lichte soort, met een fantastische tekening, brede banden op papier. Er zit waterslag bij, een soort van 3D-effect in de vorm van laten we plastisch zeggen "tijgerstrepen". Het is moeilijk uit te leggen, maar als je van boven of van onder kijkt, het hout veranderd door de andere lichtinval. Het is moeilijk te fotograferen......
Je ziet wel de "tijgerstrepen"over het hout, maar niet zo goed de tekening van het hout. Dit lijkt een heel klein beetje op de lijnen die je ook wel ziet op kaarten waarbij de hoogte's van het land worden aangegeven......


Het is dus een paperback fineer, en dat betekent dat je aan de "kopse"kanten van het fineer een klein donker lijntje te zien valt
Maar goed, ieder nadeel heeft ook zijn voordeel, want het is wel heel erg makkelijk fineren zo
Ik heb overigens ook vergelijkbaar niet-paperback fineer meegekregen, dus mocht het echt niets worden.....
Overigens ook nog even naar de boxen van fineermannetje mogen luisteren, check zijn topic op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31849.0 maar eens, ze klinken weergaloos!!!
Nou nog mooie speakerstands gaan bouwen, want die stoelen, dat is geen porum!!
Muchas plezieras met de pic's!
Zo stonden ze er eerst bij, zonder facetten, maar met vuilniszak om kindertjes niet op het idee te brengen...

Hetzelfde, maar nu zónder vuilniszak.

Close-upje

Toen maar eens begonnen met de facetten, want er was weer wat vrije tijd gevonden (phoe hé!)
Eerst even aftekenen...

Zoals gezegd op de vlakbank gemaakt. Is niet erg handig, maar wel lekker rechte facetten!


Nu zijn beide monitoren in mijn huis te beluisteren maar dan mét de facetten eraan! Resultaat......veel makkelijkere plaatsing, meer breedte in stage, beter focussing. Overigens, ondanks dat ze nog niet helemaal "los" gespeeld zijn ,is het al niet meer mogelijk het geluid uit de speakers horen te komen. Of je moet aan de zijkant gaan zitten, en dan nóg komt het geluid niet echt "uit de kasten".
Ik heb dit nog maar zéér zelden meegemaakt. Bij electro- en magnetostaten klinkt het ook zo vrij. De sonus faber's van mijn neef klinken ook zo vrij van de kast, mits de buizen van zijn tjoeb zijn opgewarmd.
Ik heb via fineermannetje bij van Leeuwenburgh fineer in raamsdonksveer zéér mooi fineer gekocht. Een lichte soort, met een fantastische tekening, brede banden op papier. Er zit waterslag bij, een soort van 3D-effect in de vorm van laten we plastisch zeggen "tijgerstrepen". Het is moeilijk uit te leggen, maar als je van boven of van onder kijkt, het hout veranderd door de andere lichtinval. Het is moeilijk te fotograferen......
Je ziet wel de "tijgerstrepen"over het hout, maar niet zo goed de tekening van het hout. Dit lijkt een heel klein beetje op de lijnen die je ook wel ziet op kaarten waarbij de hoogte's van het land worden aangegeven......


Het is dus een paperback fineer, en dat betekent dat je aan de "kopse"kanten van het fineer een klein donker lijntje te zien valt
Maar goed, ieder nadeel heeft ook zijn voordeel, want het is wel heel erg makkelijk fineren zo
Ik heb overigens ook vergelijkbaar niet-paperback fineer meegekregen, dus mocht het echt niets worden.....
Overigens ook nog even naar de boxen van fineermannetje mogen luisteren, check zijn topic op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31849.0 maar eens, ze klinken weergaloos!!!
Nou nog mooie speakerstands gaan bouwen, want die stoelen, dat is geen porum!!
Muchas plezieras met de pic's!
Hallo Wowly,
Ziet er allemaal zeer fraai en informatief uit, complimenten. Ik ben ook bezig met het bouwen van de Refence Monitor. Ik gebruik geen houtpakket maar heb de kast van 30mm MDF laten zagen bij een lokale houthandel. De kasten zitten in elkaar en de baffles zijn gefreesd. De loodbitumen en de Pritex moeten er nog in. Als de achterwand klaar is kan de kast dicht en kan ik met de afwerking beginnen.
Ik heb een vraag over de basreflexpijp (met rietjes).
Ik wil de aanbevolen 50mm PVC-buis van 145mm gaan gebruiken. Ik zit alleen met het probleem dat 30mm MDF achterwand erg dik is. Ik kan dus onmogelijk een type gat als in de tekening (50mm rond met een flens van 5mm dik en rond 44mm) freezen met mijn bovenfrees. Kan ik ook gewoon met een gatenzaag van 50mm het gat zagen en de pijp in zijn geheel in de achterwand lijmen?
Hoe heb jij dit opgelost?
Heb je de rietjes toegepast (lengte 150mm) en hoor je het verschil?
groeten, Markinton
Ziet er allemaal zeer fraai en informatief uit, complimenten. Ik ben ook bezig met het bouwen van de Refence Monitor. Ik gebruik geen houtpakket maar heb de kast van 30mm MDF laten zagen bij een lokale houthandel. De kasten zitten in elkaar en de baffles zijn gefreesd. De loodbitumen en de Pritex moeten er nog in. Als de achterwand klaar is kan de kast dicht en kan ik met de afwerking beginnen.
Ik heb een vraag over de basreflexpijp (met rietjes).
Ik wil de aanbevolen 50mm PVC-buis van 145mm gaan gebruiken. Ik zit alleen met het probleem dat 30mm MDF achterwand erg dik is. Ik kan dus onmogelijk een type gat als in de tekening (50mm rond met een flens van 5mm dik en rond 44mm) freezen met mijn bovenfrees. Kan ik ook gewoon met een gatenzaag van 50mm het gat zagen en de pijp in zijn geheel in de achterwand lijmen?
Hoe heb jij dit opgelost?
Heb je de rietjes toegepast (lengte 150mm) en hoor je het verschil?
groeten, Markinton
Je kunt prima de pijp geheel in de achterwand lijmen, maakt eigenlijk geen verschil, alleen optisch maakt het wat uit (en een klein beetje langere pijp).Markinton schreef:Ik heb een vraag over de basreflexpijp (met rietjes).
Ik wil de aanbevolen 50mm PVC-buis van 145mm gaan gebruiken. Ik zit alleen met het probleem dat 30mm MDF achterwand erg dik is. Ik kan dus onmogelijk een type gat als in de tekening (50mm rond met een flens van 5mm dik en rond 44mm) freezen met mijn bovenfrees. Kan ik ook gewoon met een gatenzaag van 50mm het gat zagen en de pijp in zijn geheel in de achterwand lijmen?
Hoe heb jij dit opgelost?
Heb je de rietjes toegepast (lengte 150mm) en hoor je het verschil?
groeten, Markinton
Ik heb de rietjes toegepast, en niet echt geluisterd of het verschil maakt. In theorie kan het idd een positief verschil uitmaken.
Maar als ik jou was, dan zou ik een dubbele trompet baspijp toepassen, dat moet nog meer poortruis schelen. Eventueel kun je er dan alsnog rietjes in aanbrengen (die je alleen in het evenwijdige deel plaatst).
Nog een tip: plaats AUB niet die grote passieve radiator die ze ook gebruiken als ls-terminal...
Gebruik gewoon klemmen die je direct in het hout plaatst, dus alleen een klein gaatje in de houten kast en daar dan de aansluitklem zelf in plaatsen. Intertechnik bijvoorbeeld heeft van die klemmen die geschikt zijn voor dikker hout.
Ik heb er echt spijt van dat ik die originele terminal geplaatst heb, want je hoort gewoon de resonanties etc.
Ik ga het 50mm gat van de PVC-buis gewoon met de gatenzaag zagen. Volgens Rolph Smulders dient de effectieve lengte van de pijp 145mm te zijn, die houd ik aan. Of zou ik de 5mm van de rand nog moeten meetelllen? Ik ga zeker de rietjes proberen, nu nog op zoek naar een zwarte kleur rietjes van 150mm. De trompet baspijpen hebben als nadeel dat ze taps toelopen en daardoor de inzet van rietjes bemoeilijken.Maurice schreef:Je kunt prima de pijp geheel in de achterwand lijmen, maakt eigenlijk geen verschil, alleen optisch maakt het wat uit (en een klein beetje langere pijp).Markinton schreef:Ik heb een vraag over de basreflexpijp (met rietjes).
Ik wil de aanbevolen 50mm PVC-buis van 145mm gaan gebruiken. Ik zit alleen met het probleem dat 30mm MDF achterwand erg dik is. Ik kan dus onmogelijk een type gat als in de tekening (50mm rond met een flens van 5mm dik en rond 44mm) freezen met mijn bovenfrees. Kan ik ook gewoon met een gatenzaag van 50mm het gat zagen en de pijp in zijn geheel in de achterwand lijmen?
Hoe heb jij dit opgelost?
Heb je de rietjes toegepast (lengte 150mm) en hoor je het verschil?
groeten, Markinton
Ik heb de rietjes toegepast, en niet echt geluisterd of het verschil maakt. In theorie kan het idd een positief verschil uitmaken.
Maar als ik jou was, dan zou ik een dubbele trompet baspijp toepassen, dat moet nog meer poortruis schelen. Eventueel kun je er dan alsnog rietjes in aanbrengen (die je alleen in het evenwijdige deel plaatst).
Nog een tip: plaats AUB niet die grote passieve radiator die ze ook gebruiken als ls-terminal...![]()
Gebruik gewoon klemmen die je direct in het hout plaatst, dus alleen een klein gaatje in de houten kast en daar dan de aansluitklem zelf in plaatsen. Intertechnik bijvoorbeeld heeft van die klemmen die geschikt zijn voor dikker hout.
Ik heb er echt spijt van dat ik die originele terminal geplaatst heb, want je hoort gewoon de resonanties etc.
Als aansluitklemmen ga ik inderdaad niet die grote Biwiring aansluit-terminal gebruiken van 150x130mm maar de IT K 42 vergulde instrumentenklem met een lengte 42 mm en een gatdiameter van 5,5mm (Speakerland).
Die aansluit-terminal komt de kast stevigheid inderdaad niet ten goede en is ook nog eens zeer duur (39 euro p/s).
Hallo allemaal!,
Ik had zowaar een week geen internet verbinding (AAAAARGH!!), ik weet het nu zeker, ik ben een internetjunk....
Ik heb met een gatenzaag zover geboord vanaf de "binnnenzijde" dat ik nog een halve cm zou moeten gaan voordat ik er helemaal doorheen zou zitten, en daarna met een kleinere gatenzaag vanaf de "buitenkant"gezaagd. Zo valt de pvcbuis mooi "in" de kast. Ik wilde eerst een trompetvormig uiteinde maken, maar dan zou ik dat gedeelte niet kunnen fineren, dus heb ik het maar standaard gemaakt.
Met rietjes lijkt een iets diepere bas te geven, wat meer geconroleerd, maar ik denk dat het voornamelijk wishful thinking is
Overigens is het goedkoop om even zelf te proberen. Ik heb lang gezocht naar rietjes zónder knik erin, niet gevonden. Bleek later dat het stukje tot het knikgedeelte precies 15,5 cm lang is..........Gewoon een kwestie van knippen dus!
Ik heb ook van die inschoefterminals gebruikt, mij leken de grote platen stevig meet te vibreren.... Misschien als je de plaat vervangt door een dikker stalen plaat (ik weet niet of dat lukt, maar zou een oplossing kunnen wezen.)
Ik had zowaar een week geen internet verbinding (AAAAARGH!!), ik weet het nu zeker, ik ben een internetjunk....
Ik heb met een gatenzaag zover geboord vanaf de "binnnenzijde" dat ik nog een halve cm zou moeten gaan voordat ik er helemaal doorheen zou zitten, en daarna met een kleinere gatenzaag vanaf de "buitenkant"gezaagd. Zo valt de pvcbuis mooi "in" de kast. Ik wilde eerst een trompetvormig uiteinde maken, maar dan zou ik dat gedeelte niet kunnen fineren, dus heb ik het maar standaard gemaakt.
Met rietjes lijkt een iets diepere bas te geven, wat meer geconroleerd, maar ik denk dat het voornamelijk wishful thinking is
Overigens is het goedkoop om even zelf te proberen. Ik heb lang gezocht naar rietjes zónder knik erin, niet gevonden. Bleek later dat het stukje tot het knikgedeelte precies 15,5 cm lang is..........Gewoon een kwestie van knippen dus!
Ik heb ook van die inschoefterminals gebruikt, mij leken de grote platen stevig meet te vibreren.... Misschien als je de plaat vervangt door een dikker stalen plaat (ik weet niet of dat lukt, maar zou een oplossing kunnen wezen.)
Hé je bent me nét voor zeg, wat een toeval!
Ik ben momenteel bezig met de voeten, maar mijn werk en kinderen, en andere sociale verplichtingen houden me een beetje op. Als ik wat meer tijd heb dan zal ik de ontwerpen eens hier pluggen.
Trouwens gaaf dat jullie de refmon ook bouwen!! Je zult er geen spijt van krijgen. Er is maar één gemis, en dat is het sublaag.
Ik ben momenteel bezig met de voeten, maar mijn werk en kinderen, en andere sociale verplichtingen houden me een beetje op. Als ik wat meer tijd heb dan zal ik de ontwerpen eens hier pluggen.
Trouwens gaaf dat jullie de refmon ook bouwen!! Je zult er geen spijt van krijgen. Er is maar één gemis, en dat is het sublaag.
Ha Wowly,Wowly schreef:Hallo allemaal!,
Ik had zowaar een week geen internet verbinding (AAAAARGH!!), ik weet het nu zeker, ik ben een internetjunk....
Ik heb met een gatenzaag zover geboord vanaf de "binnnenzijde" dat ik nog een halve cm zou moeten gaan voordat ik er helemaal doorheen zou zitten, en daarna met een kleinere gatenzaag vanaf de "buitenkant"gezaagd. Zo valt de pvcbuis mooi "in" de kast. Ik wilde eerst een trompetvormig uiteinde maken, maar dan zou ik dat gedeelte niet kunnen fineren, dus heb ik het maar standaard gemaakt.
Met rietjes lijkt een iets diepere bas te geven, wat meer geconroleerd, maar ik denk dat het voornamelijk wishful thinking is![]()
Overigens is het goedkoop om even zelf te proberen. Ik heb lang gezocht naar rietjes zónder knik erin, niet gevonden. Bleek later dat het stukje tot het knikgedeelte precies 15,5 cm lang is..........Gewoon een kwestie van knippen dus!
Ik heb ook van die inschoefterminals gebruikt, mij leken de grote platen stevig meet te vibreren.... Misschien als je de plaat vervangt door een dikker stalen plaat (ik weet niet of dat lukt, maar zou een oplossing kunnen wezen.)
Goede tip om twee verschillende gatenzagen te werken, een van de binnenkant (50mm) en een van de buitenkant. Heb je voor de buitenkant een 44mm gatenzaag gebruikt?
Een onnodig gat van 116x98mm voor de absurt grote aansluit-terminal in de kast zagen leek mij ook niet wijs. Ik ga toch niet biwiring toepassen.
Laatst gewijzigd door Markinton op wo 24 aug 2005, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het gebprobeerd met een kleinere maat gatenzaag, maar dat ging niet 100%. Toen heb ik maar een veel kleiner gat gemaakt vanaf de buitenkant en met de frees bijgefreesd (met zo'n volgfrees heet dat geloof ik) Overigens als ik het nog een mocht doen maakte ik een extern filter. Makkelijker om modificaties te mnaken en aan te sluiten. Fireman heeft het bij zijn "EVEII" met zo'n mooie stekker gedaan. Check zijn topic maar eens.
Heb je het over de verbinding tussen mijn sub-kast en de top-kast? Daar heb ik de mooie neutrik stekkers tussen zitten. Hoge kwaliteit. En om de speaker aan te sluiten daar heb ik een trespa plaatje voor genomen. En niet zo'n standaard I.T. aansluitterminal. Dit vind ik wel mooi en goedkoop.Wowly schreef:Ik heb het gebprobeerd met een kleinere maat gatenzaag, maar dat ging niet 100%. Toen heb ik maar een veel kleiner gat gemaakt vanaf de buitenkant en met de frees bijgefreesd (met zo'n volgfrees heet dat geloof ik) Overigens als ik het nog een mocht doen maakte ik een extern filter. Makkelijker om modificaties te mnaken en aan te sluiten. Fireman heeft het bij zijn "EVEII" met zo'n mooie stekker gedaan. Check zijn topic maar eens.
Echter mijn filter zit in de kast en daar kan je dan makkelijk bij via dat trespa plaatje.
Hier wat pics, zie ook mijn handtekening onderaan dit bericht.



ik ben dus ook van plan de ref. mon. (of miss. een andere high end monitor) te gaan bouwen. juist omdat ik nu met een groot 3-weg systeem met dubbele 22 cm. woofers per kant werk, zou ik dat echte laag en sublaag absoluut niet meer kunnen missen. Daarom bouw ga ik dus ook maar stereo subs bouwen. drivers heb ik tóch al
denk dat je met een enkele sub ook al een heel eind moet komen.
kan eigenlijk niet wachten om te beginnen, maar wil eerst mijn huidige speakers verkocht hebben. krijg zaterdag een eventuele koper op bezoek...
denk dat je met een enkele sub ook al een heel eind moet komen.
kan eigenlijk niet wachten om te beginnen, maar wil eerst mijn huidige speakers verkocht hebben. krijg zaterdag een eventuele koper op bezoek...
Ik wil de componenten van het filter gaan bestellen. Ik wil betere componenten dan het oorspronkelijke ontwerp gaan toepassen. Ik ga de 2905/9900.00 Revelator inzetten.
In de laagsectie wil ik ipv de luchtspoel van 2,2mH/1,4mm Cul een Tritec TRI/2,20/0,50 inzetten. Het schijnt dat de parallel condensator 10uF/400V Audyncap MKP in de laagsectie goed genoeg is omdat hij niet in de signaalweg zit. Klopt dat?
In de hoogsectie wil ipv de 3,9uF/100V Audyncap KP-Sn en Audyncap MKP plus inzetten, maar ik zag dat die niet in de waarde 3,9uF te krijgen is (wel 3,3uF en 4,7uF) . Deze seriecondensator zit wel in de signaalweg en is dus klankbepalend. Wat zou een ivm de afwijkende waarde een goed alternatief zijn? Misschien een Mundorf Supreme Cap MKP?
Denken jullie dat dit een goede upgrade is en wat hebben jullie toegepast?
In de laagsectie wil ik ipv de luchtspoel van 2,2mH/1,4mm Cul een Tritec TRI/2,20/0,50 inzetten. Het schijnt dat de parallel condensator 10uF/400V Audyncap MKP in de laagsectie goed genoeg is omdat hij niet in de signaalweg zit. Klopt dat?
In de hoogsectie wil ipv de 3,9uF/100V Audyncap KP-Sn en Audyncap MKP plus inzetten, maar ik zag dat die niet in de waarde 3,9uF te krijgen is (wel 3,3uF en 4,7uF) . Deze seriecondensator zit wel in de signaalweg en is dus klankbepalend. Wat zou een ivm de afwijkende waarde een goed alternatief zijn? Misschien een Mundorf Supreme Cap MKP?
Denken jullie dat dit een goede upgrade is en wat hebben jullie toegepast?
Je leest wel eens dat je bij het parallelschakelen van condensators resonantiekringen kan maken.
Is er een methode om dit effect van te voren te voorspellen, of kan je dit effect alleen door metingen vaststellen?
Het zou wel handig zijn dat je met de keus van de verschillende waarden ruim binnen de veilige marge kan blijven.
Is er een methode om dit effect van te voren te voorspellen, of kan je dit effect alleen door metingen vaststellen?
Het zou wel handig zijn dat je met de keus van de verschillende waarden ruim binnen de veilige marge kan blijven.
He fireman dat is wat ik bedoelde, maar wel zoals Edo het heeft toegepast dus.
Ik zou nog wat pic's posten van mijn evt standaards die onder de monitoren zullen komen, hier is de eerste:

Het is een soort dubbele T horizontaal met een schuine balk verticaal ertussen. Voordelen, rank, redelijk stabiel, design lijkt op de kast van de monitor zelf.
Tweede model (excuse mijn belabberde stijl):

Het is een schuine (6 graden achteroverhelling) vierkante buis met onder en boven 4 pootje diagonaal. Onder zijn de achterste het langst en de voorste kort, bovenaan precies andersom!
Wat vinden jullie ervan????
Ik ben nu variant 1 aan het slijpen en hoop ik dit weekend een in elkaar te hebben gelast.
groetjes Wowly
Ik zou nog wat pic's posten van mijn evt standaards die onder de monitoren zullen komen, hier is de eerste:

Het is een soort dubbele T horizontaal met een schuine balk verticaal ertussen. Voordelen, rank, redelijk stabiel, design lijkt op de kast van de monitor zelf.
Tweede model (excuse mijn belabberde stijl):

Het is een schuine (6 graden achteroverhelling) vierkante buis met onder en boven 4 pootje diagonaal. Onder zijn de achterste het langst en de voorste kort, bovenaan precies andersom!
Wat vinden jullie ervan????
Ik ben nu variant 1 aan het slijpen en hoop ik dit weekend een in elkaar te hebben gelast.
groetjes Wowly
dag wowly,
hoe gaan de vorderingen? heb je de speakers al gefineerd en afgewerkt?
ik heb inmiddels ook maar definitief besloten de Ref. Mon. te bouwen. Afgelopen zaterdag mijn oude speakers verkocht, en gisteren de units besteld. Ik heb na lang wikken en wegen besloten tóch maar de Revelator tweeter te gebruiken.
Mijn kast maak ik ook iets anders dan de originele. Ik heb mooie platen HDF van 25 mm dikte liggen. Waarschijnlijk maak ik alle wanden 50 mm. De speaker zal ook iets dieper worden, omdat ik interne ruimte nodig heb voor bracings. Ik twijfel nog over de dikte van de frontplaat: omdat ik eigenlijk toch hout genoeg heb, zou ik 'm 75 mm kunnen maken... Betwijfel echter of dit nog hoorbare verbeteringen met zich mee zal brengen. Verder is zo'n extreem dik front natuurlijk wel handig mocht ik besluiten ook facetten aan te brengen. Die facetten zien er toch best mooi uit namelijk.
Persoonlijk vind ik de tweede stand iets mooier, btw:P
Groeten,
Martijn
hoe gaan de vorderingen? heb je de speakers al gefineerd en afgewerkt?
ik heb inmiddels ook maar definitief besloten de Ref. Mon. te bouwen. Afgelopen zaterdag mijn oude speakers verkocht, en gisteren de units besteld. Ik heb na lang wikken en wegen besloten tóch maar de Revelator tweeter te gebruiken.
Mijn kast maak ik ook iets anders dan de originele. Ik heb mooie platen HDF van 25 mm dikte liggen. Waarschijnlijk maak ik alle wanden 50 mm. De speaker zal ook iets dieper worden, omdat ik interne ruimte nodig heb voor bracings. Ik twijfel nog over de dikte van de frontplaat: omdat ik eigenlijk toch hout genoeg heb, zou ik 'm 75 mm kunnen maken... Betwijfel echter of dit nog hoorbare verbeteringen met zich mee zal brengen. Verder is zo'n extreem dik front natuurlijk wel handig mocht ik besluiten ook facetten aan te brengen. Die facetten zien er toch best mooi uit namelijk.
Persoonlijk vind ik de tweede stand iets mooier, btw:P
Groeten,
Martijn
Ha die keyser!
Goede keus, en lekker veilig ook. Scheelt je weer een hoop gepiekr over welke unit's welke kast, het filter. Dit is gewoon een zeer goede box!
Extra vlees om in te snijden voor facetten is erg handig, maar realiseer je wel dat de kast nóg groter wordt nu. Het is al geen kleintje......
Probeer je wel enigzins aan de afmetingen van het origineel te houden als het even kan. Ik denk dat een 75 mm dikke baffle niet zoveel verschilt als een 40 mm dikke Baffle. Bracings daarintegen lijken me wel zeer effectief!!
Als ik het nog eens over moest doen deed ik het waarschijnlijk dmv rondhoutjes in de kast te plaatsen. Zoals ik het nu heb gedaan is zéér arbeidsintensief (bedenk dat je je loodbitumen en dempingsmateriaal óók in stukjes moet zagen dan).
Overigens heeft de 9700 tov de 9900 een fasesprong zoals je kunt zien in het artikel van electuur!, dus technisch gezien is dit een plus voor de revelator.
Tja het fineren...... I NEED THE TIME, SOMEBODY GET ME SOME PLAESE PLAESE....
Ik heb té weinig tijd momenteel om lekker door te werken aan de kasten, misschien dat ik over een maandje wat meer heb..... Ze staan nu lekker in te spelen en geloof het of niet, maar hij begint steeds meer "los"te komen, vooral de midlaag en lage tonen worden met de week beter! echt waar!
Goede keus, en lekker veilig ook. Scheelt je weer een hoop gepiekr over welke unit's welke kast, het filter. Dit is gewoon een zeer goede box!
Extra vlees om in te snijden voor facetten is erg handig, maar realiseer je wel dat de kast nóg groter wordt nu. Het is al geen kleintje......
Probeer je wel enigzins aan de afmetingen van het origineel te houden als het even kan. Ik denk dat een 75 mm dikke baffle niet zoveel verschilt als een 40 mm dikke Baffle. Bracings daarintegen lijken me wel zeer effectief!!
Als ik het nog eens over moest doen deed ik het waarschijnlijk dmv rondhoutjes in de kast te plaatsen. Zoals ik het nu heb gedaan is zéér arbeidsintensief (bedenk dat je je loodbitumen en dempingsmateriaal óók in stukjes moet zagen dan).
Overigens heeft de 9700 tov de 9900 een fasesprong zoals je kunt zien in het artikel van electuur!, dus technisch gezien is dit een plus voor de revelator.
Tja het fineren...... I NEED THE TIME, SOMEBODY GET ME SOME PLAESE PLAESE....
Ik heb té weinig tijd momenteel om lekker door te werken aan de kasten, misschien dat ik over een maandje wat meer heb..... Ze staan nu lekker in te spelen en geloof het of niet, maar hij begint steeds meer "los"te komen, vooral de midlaag en lage tonen worden met de week beter! echt waar!
Is dat wel stabiel?Wowly schreef:
Het is een schuine (6 graden achteroverhelling) vierkante buis met onder en boven 4 pootje diagonaal. Onder zijn de achterste het langst en de voorste kort, bovenaan precies andersom!
Wat vinden jullie ervan????
Het doet wat denken aan de stand van MC-systems M5 (erg mooie monitor)

Hoi Wowly,Wowly schreef:Ha die keyser!
Als ik het nog eens over moest doen deed ik het waarschijnlijk dmv rondhoutjes in de kast te plaatsen. Zoals ik het nu heb gedaan is zéér arbeidsintensief (bedenk dat je je loodbitumen en dempingsmateriaal óók in stukjes moet zagen dan).
topic heeft tijdje stil gelegen
Ik heb inmiddels de units en filtercomponenten voor de speaker binnen. Ik heb het ontwerp iets aangepast, en wil dit weekend de boel laten zagen. Had eerst de bedoeling het zelf te doen, maar gezien mijn afwezige ervaring lijkt me dit een te groot risico. Wat bedoel je met rondhoutjes, en hoe bevallen je speakers nu?
grtz, martijn
Excuses voor het doodvallen van dit topic, maar ik heb de laatste tijd wat andere zaken gehad die van belang waren (vooral leuke!)
Met rondhoutjes bedoel ik dat je de kast gewoon maakt, maar als alles in elkaar zit (of evt daarvoor al) die rondhoutjes erin zetten, gewoon rondje paaltjes overdwars in de kast (diameter1,5 cm ofzo?).
Dan zet je mooi de kastwanden onder spanning.
Op mijn manier heb je gewoon erg veel werk ivm de demping (loodbitumen en pritex).
Gaaf dat je eraan bent begonnen!
Stel je alvast in dat ze in moeten spelen. Ik vond pas na 2 maanden spelen de magie terug van het demo-model........
Ook lijkt het alsof je heel veel mist in het geluid, en dat klopt. Veel resonanties en peieken en dalen in de het frequentiebereik zijn nu weg en vooral in de basregionen als je sublaag gewend bent lijk (nadruk op lijk!!) je veel te missen.
Ik moest me er wel een beetje op instellen, maar ben uiteindelijk tevreden!!
Met rondhoutjes bedoel ik dat je de kast gewoon maakt, maar als alles in elkaar zit (of evt daarvoor al) die rondhoutjes erin zetten, gewoon rondje paaltjes overdwars in de kast (diameter1,5 cm ofzo?).
Dan zet je mooi de kastwanden onder spanning.
Op mijn manier heb je gewoon erg veel werk ivm de demping (loodbitumen en pritex).
Gaaf dat je eraan bent begonnen!
Stel je alvast in dat ze in moeten spelen. Ik vond pas na 2 maanden spelen de magie terug van het demo-model........
Ook lijkt het alsof je heel veel mist in het geluid, en dat klopt. Veel resonanties en peieken en dalen in de het frequentiebereik zijn nu weg en vooral in de basregionen als je sublaag gewend bent lijk (nadruk op lijk!!) je veel te missen.
Ik moest me er wel een beetje op instellen, maar ben uiteindelijk tevreden!!


