Pjotr schreef: Bedoel je dun vloeibaar maken of juist dikker?
Dat was verwarrend. Ik zei viscositeit verhogen, maar ik bedoelde dus verlagen, anders wordt het zo’n onhandelbare massa wanneer ik het mix met bijv. betonmortel. Is styreen eigenlijk vrij verkrijgbaar voor particulieren? Anders misschien maar eens aankloppen bij een carnavalsvereniging, want ik heb al gezien dat dit enkel al vanwege de benodigde hoeveelheid polyester aardig in de kosten kan lopen via de reguliere kanalen.
@Michiel:
Die bol ertussen lijkt me inderdaad wel verstandig. En niet enkel vanwege de klankkast, maar vooral om wervelingen en compressie zo kort achter de konus te minimaliseren. En als ik geen bol kon huisvesten, dan zou ik hem desnoods iets samenpersen:
De hoorn zou ik in elk geval pas laten beginnen waar de geluidsgolven zijn samengekomen, en de rand van de luidsprekeropening zou ik nog schuin maken. Ben trouwens vergeten om de kegel aan te passen, maar het is ook maar een voorbeeld van een compromis.
Vandaag ben ik bezig geweest met open baffle, maar dat kan ook prachtig klinken zeg.

Wat me vooral verraste, is dat je zo duidelijk het karakter van trommelvellen en de wijze van aanslaan hoort. Koperwerk klinkt ook luchtiger, en ik hoor meer stemmen (uit de luidsprekers)

. Het klinkt allemaal zoveel losser en minder geforceerd. Meest frappant was echter dat ik uitstervende pianoklanken bleef horen waar ik eerder nog dacht dat toetsen en sustainpedaal al lang waren losgelaten.
Volgens mij is dit te danken aan de minimale weerstand welke de konus ondervindt, en zonder backwave denk ik dat het nog mooier kan. Met die middentoners ben ik voorlopig nog niet klaar, maar de nadruk licht toch wel op een open behuizing.
Hoe zou je de lengte van een open inverted horn met exponentieel verlopende wanden berekenen? Als een TL, en dan maar een ruime marge toevoegen? Of kan AJHorn dat simuleren?
Mario