Elektuur EL34 buizeneindversterker 'Straight'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

kwilnixzeggu, maarmet die panelen van kees ziet het er metee proffesioneel uit!!

Echt heel mooi!!

jan
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Al zou er geen geluid uit komen dan is het nog een pracht om naar te kijken... :roll:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vraagje: Ik heb een mooi stukje afgeschermd draad op de kop getikt voor de verbinding tussen de ingangen en de schakelaar. Het draad heeft echter geen plastic rond de afscherming. Is het bezwaarlijk dat deze afschermingen van de acht draden onderweg naar de schakelaar contact met elkaar maken? Of kunnen ze gewoon gebundeld worden zonder dat dat rare bromproblemen oplevert? Vanaf de cinchbussen loopt een draad naar de steraarde. De buizen worden definitief JJ E34L bij Kent Electronics in Hoek vandaan.
Bijlagen
100_3773.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En nog een foto van de binnenkant.
Bijlagen
100_3775.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou die draden wel even isoleren. Wanneer ze contact met elkaar maken heb je toch een soort aardlus gecreëerd. Dat wil je liever niet.
De boel zal niet kapot gaan, maar het kan gaan brommen.

De laatste loodjes zo te zien? Leuk hoor, ik ben zeer benieuwd wat je van de klank gaat vinden.

Zijn die JJ's een beetje te betalen bij Kent? Ik vind dat niet echt een goedkope zaak. Een kennis van mij bespaarde laatst iets van 50% op een set KT88's door ze te bestellen bij www.tonefactory.nl
Hoe dat is met EL34's weet ik eerlijk gezegd niet.

Succes, en hopelijk veel kerstmuziek uit de versterker!

Fijne feestdagen!

Robert.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik dacht al dat dat het antwoord was; ik heb korte stukjes flexibele isolatie en dat zal ik er om heen schuiven, bij twee draden is dat al te zien. Ik hoooooop de komende dagen tijd te maken voor inderdaad de laatste loodjes. Kent is inderdaad duurder dan Tonefactory, maar ik ben al vele jaren klant bij Rinus. De ene keer voor een paar weerstandjes en de andere keer wat groters. Het bevalt me goed dus laat ik het maar zo. Trouwens Tonefactory zit toch in Zwartsluis? Dat is wel lekker dichtbij :?
daniel

Bericht door daniel »

stuk krimpkous moet natuurlijk ook goed werken.

Afgezien van het onderlinge contact moet je natuurlijk ook niet denken aan contact tussen zo'n mantel een een spanningsvoerend deel.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Inderdaad Daniel, hoewel ik het hoogspanningsgedeelte en het signaalvoerende deel behoorlijk heb weten te scheiden, kun je ongewenste intimiteiten natuurlijk nooit uitsluiten. Een stukje rubber er omheen dus voor de isolatie :lol:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Vanmiddag de andere print bedraad en deze daarna nog eens aan een laatste onderzoek onderworpen. Ik heb geen onvolkomenheden kunnen ontdekken. Hopelijk komt er later niet alsnog iets tevoorschijn want om alles weer los te moeten maken...
De bedrading heb ik gemaakt met wat ik voorradig had, gloeidraden zijn in elkaar getwist massief telefoondraad en voor de eindbuizen dubbel uitgevoerd. Nu maar hopen dat er nergens brom wordt opgepikt. Volgende stap wordt de bedrading van de HS-print aansluiten en met een beetje geluk kan ik die vanavond uittesten. Eigenlijk zou ik vier oude EL34's moeten hebben om één en ander te proberen, haha. Hier een paar foto's.
Bijlagen
100_3794.JPG
100_3791.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En nog eentje
:idea: Wie ziet er nog iets wat niet klopt of beter veranderd kan/moet worden?
Bijlagen
100_3793.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ziet er prima uit hoor!

Snel de potmeter en de ingangskeuze schakelaar bedraden, dan kun je gaan genieten!
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wil je wel geloven dat ik een beetje bang ben om er voor de eerste keer spanning op te zetten? Wat kan er mis gaan...?
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hahaha,
dit heeft iedereen moet je weten
maar een beetje zelfzekerheid moet je zowiezo hebben
als je alles dubbelgekontroleerd hebt en niet te overhaast te werk bent gegaan.....gaan met die banaan zoals men in nederland zegt
suc6
mvg
audioot :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

audioot schreef:
dit heeft iedereen moet je weten
Zeker weten.

Vanmiddag nog bij het testen van mijn Gainclone. Eerst de voeding testen, spanningen meten, vervolgens de elco´s ontladen, de versterkers erop aansluiten, weer spanning erop en kijken of niets mij om de oren vloog. En weer rust, DC op de uitgang meten en morgen de speakers erop.

Zoals audioot het al zei: check check, dubbel check en als alles klopt de stoute schoenen aantrekken en spanning erop.

Ik wens je alvast veel succes en mijn morele steun heb je :D .

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

je moest mij eens gevoeld hebben toe ik voor het eerst mijn se845 op spanning moest brengen(1045volt hoogspanning-brrrr)
en ik heb het ook overleefd-maar niet te naief zijn en goed controleren en uittesten help al veel zoniet alles
mvg
audioot
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ach, waar maak ik me druk om. Dat hebben jullie ook allemaal gehad natuurlijk :lol:
Ik las trouwens afgelopen week ergens dat je de eerste test beslist niet zonder buizen kan doen in verband met spanningsvallen of eigenlijk het ontbreken daarvan. Maar is dat werkelijk zo? Ik wil toch graag eerst weten of de spanningen aan de buisvoeten goed zijn voor ik de kostelijke buizen er in prik? :?:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

In het schema (zie de allereerste pagina van dit onderwerp) zit op de uitgangen van de UGT een punt Fb+ en Fb0, die vind ik op de printen terug in de vorm van twee aansluitpunten. Ik neem aan dat Fb voor Feedback staat. Kan ik die getwiste draden vanaf de print rechtstreeks naar de LS-klemmen brengen of moeten ze op de UGT-uitgang gesoldeerd worden? Het lijkt mij dat dit geen verschil maakt. Tussen de uitgangen zit ook nog een weerstand R30 van 1K opgenomen. Volgens de tekst 'beveiligt deze de UGT enigszins wanneer er geen LS is aangesloten en verbetert de stabiliteit bij Capacitieve belastingen zoals lange LS-leidingen'. Die lange leidingen heb ik niet, hooguit drie meter per LS, is die weerstand echt nodig en kan ik hem eventueel tussen de twee LS-klemmen plaatsen? Of helemaal achterwege laten?
willem 813

Bericht door willem 813 »

ziet er super uit.
eerst testen zonder buizen, meten of de gloeispanning correct is dan de hsp meten en vooral of de nrs op de eindbuizen aanwezig is.
dan buizen erin en spelen.
wat betreft de nfb, het maakt uit hoe deze is aan gesloten vanaf de eindtrafo (verkeerd om aansluiten van massa en tegenkoppeling resulteert
in meekoppeling, wat een hoge pieptoon in je speaker tot gevolg heeft)
waar je de nfb aansluit, op de trafo of ls klemmen maakt niet zoveel uit.

vr gr willem
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

en NOOIT een buizenversterker bedrijven zonder luidspreker of belastingsweerstand op de ugt
stop er die weerstand maar in-is wel een beetje veiliger
mvg
audioot
AatV

Bericht door AatV »

@PA4URK,

Als je gaat testen met de buizen nog niet geplaatst is de hoogspanning zeker een factor 1,3 hoger dan met de buizen erin geplaatst. Daar moeten de condensatoren in de voedingslijn qua werkspanning wel tegen kunnen!

Over de weerstand van 1k over de secundaire van de UGT : de luisprekerkabel is aan de ene zijde afgesloten met ca. 3 Om van de UGT en andere de andere kant door de Re van de luidspreker (ca. 3 tot 6 Ohm gelijkstroomweerstand). Een weerstand van 1k 'doet' dan niets meer. Ook het verhaal dat de stabiliteit verbeterd wordt bij een capacitive belasting door luidsprekerkabel lijkt mij redelijk uit de lucht gegrepen : de invloed van 100 pF of 200 pF is nihil bij dergelijke lage impedanties!
(je kan deze weerstand echter best laten zitten, 'hij' doet geen kwaad. :) )

groeten,
Aat
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dank, dank voor al deze goede raad. Ik heb vanmiddag de HS van de voedingsprint getest met twee 230V/25 Watt gloeilampen in serie. Ik ben daarbij geen onvolkomenheden tegengekomen. De HS zat op bijna 470 Volt (dat is toch niet te hoog?) terwijl de NRS (die van dezelfde print komt) -53 Volt aangaf.
De '0' van de NFB heb ik aan de '0' van de LS-aansluiting geplaatst. Van dezelfde '0' van de LS heb ik ook een draad naar de steraarde. De ingangen naar de versterker zijn nog niet aangesloten, maar dat komt morgen :lol: .
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo te lezen gaat dat helemaal goed komen.
Wel knap dat je zoveel geduld hebt !!

Ben zeer benieuwd naar de luisterervaringen.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, zo werk ik nou eenmaal RobertD. Als ik denk dat het bijna klaar is, stop ik gewoon en ga de volgende dag verder. Ik heb een hekel aan dingen afraffelen. Daarom heeft dit ook een jaar geduurt, kijk maar naar de datum op pagina 1 8)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wat is de beste manier om de versterker te testen zonder gebruik te hoeven maken van mijn Soundcolumns? Twee zware 4 Ohm weerstanden op een koelplaat is natuurlijk een optie, maar zijn er bijvoorbeeld ook andere vormen van een dummyload, zoals zendamateurs voor het testen van een zender gebruiken? Twee gloeilampen voor een lage spanning, kan dat bijvoorbeeld ook?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik gebruik altijd een paar dikke weerstanden. Een poos geleden heb ik een paar 6 Ohm weerstanden van 25 Watt op de kop getikt. Dat werkt prima... zonder koelplaat zelfs.

Gloeilampen hebben denk ik een te lage impedantie, zou ik persoonlijk niet doen.

Ik gebruik altijd die weerstanden en een scoop en een sinusgenerator. Mijn blokgolfgenerator is helaas kaduuk :cry:
Plaats reactie