Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pjotr »

Wieger61 schreef: wo 19 nov 2025, 9:12
Mogelijk klinkt het lage midden met meer bas beter omdat de boventonen van de bastonen de grondtoon erbij krijgen.
Dat krijgt ie ook zonder extra HP filter. Het is juist dat je de speaker niet onnodig laat wapperen met wat hij niet goed weer kan geven --> minder vervorming.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Wieger61 »

Niet onnodig laat wapperen? Door vierde orde afval?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pjotr »

Weet je theorie is leuk, de praktijk is meestal toch weer anders. Een LT is leuk, je kunt er alle kanten mee op, maar het heeft praktisch gezien zijn grenzen om het aangenaam te houden. Anyway met een DSP is e.e.a. goed te bekijken/beluisteren en laat daarbij vooral je oren het voor het zeggen hebben.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Wieger61 »

Pon-e heeft wat te doen! Vergelijk op laag en hoog midden:
- geen filter
- LT
- LT + HP 2e orde Butterworth
Ben benieuwd ...
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Chocomel »

Als ik het me goed herinner, maak je het filter in SigmaStudio. Is er voor jouw DSP niet ook een blokje "dynamic bass" met een dynamische limiter beschikbaar? Daarmee kan je de boost terugschroeven als het geluid harder staat en houd je de vervorming binnen de perken. Erg toegankelijk lijkt dat blokje overigens niet te zijn. Meer info kan je hier vinden: https://ez.analog.com/dsp/sigmadsp/f/q- ... ter/390542

Da's misschien iets om te onderzoeken nadat je bovenstaande experimenten hebt gedaan.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: wo 19 nov 2025, 10:01
Weet je theorie is leuk, de praktijk is meestal toch weer anders.
"Het verschil tussen the theorie en de praktijk is in de praktijk altijd groter dan in de theorie"
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Shadow »

=D>
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Wieger61 »

Of zoals Heraclitus rond 500 v. Chr. al zei: "Onzichtbare harmonie is sterker dan zichtbare" (Fragment 54; volgens Hippolytus). Gelukkig wilde Newton die onzichtbare logica van Gods schepping ont-dekken en startte hij de zegetocht van natuurkunde en techniek. :-)
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Wieger61 schreef: wo 19 nov 2025, 10:26
Pon-e heeft wat te doen! Vergelijk op laag en hoog midden:
- geen filter
- LT
- LT + HP 2e orde Butterworth
Ben benieuwd ...
Ja, ga zeker hier mee experimenteren. Wil zeker ook kijken om er nog een 2e orde Butterworth op te zetten, maar kun je dan toch niet beter de LT iets matigen?
Moet zeggen dat het thuis echt prima en strak klinkt. In Assen hebben we het volume even flink omhoog gezet en dan hoorde je echt wel een flinke vervorming: dan loop je dus tegen de grenzen van de woofer en versterkerbordje aan icm LT.
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Chocomel schreef: wo 19 nov 2025, 11:00
Als ik het me goed herinner, maak je het filter in SigmaStudio. Is er voor jouw DSP niet ook een blokje "dynamic bass" met een dynamische limiter beschikbaar? Daarmee kan je de boost terugschroeven als het geluid harder staat en houd je de vervorming binnen de perken. Erg toegankelijk lijkt dat blokje overigens niet te zijn. Meer info kan je hier vinden: https://ez.analog.com/dsp/sigmadsp/f/q- ... ter/390542

Da's misschien iets om te onderzoeken nadat je bovenstaande experimenten hebt gedaan.
Dank je voor de link, dat is best een creatieve toepassing van dat blokje :wink: Ook maar eens proberen....

Die Dynamic bass alleen had ik eerder er even tussen gezet. Het is inderdaad best onduidelijk wat dat blokje nu precies doet en hoe/wat je nu precies aan draait/schuift. Het meest ervaar ik het als een soort loudness waarbij de versterking van het laag dan afhankelijk van het inputsignaal is (dynamisch dus).
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

satefan schreef: wo 19 nov 2025, 13:21
Pjotr schreef: wo 19 nov 2025, 10:01
Weet je theorie is leuk, de praktijk is meestal toch weer anders.
"Het verschil tussen the theorie en de praktijk is in de praktijk altijd groter dan in de theorie"
:lol:
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Pjotr schreef: wo 19 nov 2025, 10:01
Weet je theorie is leuk, de praktijk is meestal toch weer anders. Een LT is leuk, je kunt er alle kanten mee op, maar het heeft praktisch gezien zijn grenzen om het aangenaam te houden. Anyway met een DSP is e.e.a. goed te bekijken/beluisteren en laat daarbij vooral je oren het voor het zeggen hebben.
Ja helemaal mee eens, ik ben nu vooral goed aan het luisteren en vergelijken wat gewoon goed klinkt. Totale balans van de speaker hoog/laag en zeker ook de ruimtelijkheid/stereo vind ik echt goed klinken. Het geluid lijkt bijv. soms echt van links naast de linker speaker te komen of er boven. Het danst er helemaal omheen.

Een beetje onevenwichtig is het laag nog. Sommige nummers (met bas) klinken gewoon lekker en stevig/fundament. En andere nummers waar ook gelijke bas in zou moeten zitten, valt de bas gewoon een beetje weg tegen de rest. Kan zijn dat de bassen toch op andere frequenties zitten en dat de speakers nog niet mooi/evenwichtig al het laag weergeeft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pjotr »

Wat dat wegvallen van de bassen betreft: Dat is meestal het gevolg van roommodes en kamerinterferenties die je nou eenmaal hebt in het laag beneden de 100Hz. Meet eens met REW de responsie op de luisterplaats. Schrik dan niet van de diepe dips die je eventueel gaat zien. Daar doe je weinig aan. Gelukkig zijn die dips over het algemeen minder storend dan bulten. Je kunt dat met de plaatsing van de speakers in de kamer vaak wel beter krijgen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Wieger61 »

Kan ook aan de opname liggen .. . En aan het ideaal dat tussen je oren zit. Ik ga daarom af en toe naar een concert om dat te valideren. Heel leerzaam
Pon-e
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 18 feb 2024, 19:50

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pon-e »

Hier wat eerdere metingen op luisterpositie met LWT op 30 Hz en Q 0,6.
Piekfilter op 42 Hz en 46 Hz met -10 en -15 dB. Ook zonder LWT (maar wel met de -PK).
Ook duidelijk inderdaad een dal bij 80-100 Hz.

Extra 2e orde filter ga ik nog doen.
Metingen MPL.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eerste zelfbouw - loop wat vast, graag wat hulp!

Bericht door Pjotr »

Volgende stap is basmanagement met REW :D De grap is dan dat je eigenlijk een LT niet meer nodig zou moeten hebben. Maar eerlijk gezegd doet ie dan ook wel goed naar mijn ervaring. Geeft dan toch een rustiger bas. Basmanagement is eigenlijk aan de orde als je een sub gaat bijvoegen. Maar een beetje schuiven met de speakers kan geen kwaad ter verbetering. Die dip op 100Hz kun je met een PEQ nog wel wat aan doen denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”