Wayne’s BA2018 pre met Muses volume en andere prangende vragen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Uiteraard interesse!
Maar heeft dat 'ding' een beetje gain?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

In mijn toepassing wel. Ik heb in mijn Brooklyn de volumeknop gebypassed, die pompt z'n volle vermogen in de pre die dan ook niet veel opengeschroefd hoeft te worden. Een en ander staat in kleine kamer, in een grote kamer wil je hem waarschijnlijk verder open zetten. Voor mij werkt het heel goed in ieder geval…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik zie net dat de trimgain op de Brooklyn op z'n zachtst staat dus er kan zelfs nog meer volume uit komen dan nu. Waar ik zelf dan wel nieuwsgierig naar wordt is hoe die trimgain technisch werk aangezien de volumeknop gebypassed is…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Uiteraard interesse!
Maar heeft dat 'ding' een beetje gain?
Als ik op de waarden in het schema op diyaudio.com af ga heeft ie een versterking van 3,7 oftewel 11dB. Dat is redelijk standaard. Mocht je daar aan te kort komen dan kun je de gain vergroten met het veranderen van een weerstandje.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Een beetje gain heb ik wel nodig.
De Pass B1 had behoorlijk te kort in ieder geval.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Die versterkte ook in het geheel niet. Dat is meer een buffer. Als je het wil vergelijken: De Wayne versterkt ong. 4x meer of 11 dB meer dan de B1. En dat kun je evt. nog opkrikken naar het dubbele.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Dat is zeker genoeg.
Als je ook nog even wat extra vrijetijd regelt,dan ga ik er aan beginnen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Dat is zeker genoeg.
Als je ook nog even wat extra vrijetijd regelt,dan ga ik er aan beginnen. :mrgreen:
Ik dacht er meer aan dat jij wat vrije tijd voor mij gaat regelen. Ik ben daar helemaal niet zo goed in :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Ah!buis »

dre schreef:
Een beetje gain heb ik wel nodig.
De Pass B1 had behoorlijk te kort in ieder geval.
Ik heb 's een manier voorgesteld om de B1 aan te passen voor wat versterking ( ~>5x = ~+12dB ).Is toen tot tevredenheid omgebouwd door een forumlid.
Het verhaal vindt je hier viewtopic.php?f=7&t=22469
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Ja, maar dat is een heel ander ding dan de B1 geworden. Dat was geen aanpassen meer.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Zo. Hier gaan we binnenkort ook weer verder. Hopelijk nette bronkeuze schakelaar gevonden en montagedraad besteld. Kast met kekke pootjes en twee draaiknoppen ook onderweg.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door FR_Aad »

.
Bijlagen
83C286C5-E6EE-4145-91C5-4F8B5DAFBC7E.png
83C286C5-E6EE-4145-91C5-4F8B5DAFBC7E.png (72.98 KiB) 329 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Volume regelaar besteld. Olé!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door dre »

Maar welke? O:)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef: wo 14 jul 2021, 22:07
Ik ben eigenlijk mega tevreden met deze pre. Het ligt nog steeds in de planning om een se > bal output board te proberen maar de ingang mag se blijven om het mezelf niet al te moeilijk te maken. Ik overweeg deze volume oplossing: https://www.academyaudio.com/product-pa ... trol-board

Dre, ik heb nog een kitje over…
Deze…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Leuk ben benieuwd. Heb je de hele pre-amp kit besteld? Kom je nog op een $350 uit zie ik. B.t.w. bij wie heb je deze nu besteld, rechtstreeks in de VS?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Nee, alleen de VCU met display en remote. Rechtstreeks bij Academy Audio besteld in de USA
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Moet je het nog op een moederprintje klussen. Ik had het dan maar compleet besteld. Maar ok, ben benieuwd wat het worden gaat. Ziet er veelbelovend uit.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik hoef dat niet op een moeder printje te klussen, je kan hem gewoon aansluiten op de Wayne BA2018. Of begrijp ik je verkeerd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Die VCU is toch alleen een kaal printje met een PCB headertje? Moet nog + en - 15V voer aan en zo. Ja kun je op de Wayne BA2018 aansluiten. Maar waarom zou je dat doen? Beetje dubbel op dan, een vv achter een vv...

[Edit]
Ah zie het al, dat bordje is eigenlijk de kale chip met een PICje voor het draaiknopje en IR. Zit verder helemaal geen buffering verder op.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Zover ik het begrijp is de VCU gewoon een volumeregelaar zonder gain of wat dan ook. Er staat op hun site een beschrijving hoe je een en ander aan de BA2018 aansluit.

https://edea75c2-1ee1-46a0-90b0-7171f55 ... 45cf51.pdf

In dat verhaal staat ook hoe je een BA2018 aansluit op hun voorversterker als vervanging van de opamps.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Ja klopt. Kun je zo doen.

Vind het eigenlijk wel een beetje suf dat ze er niet gelijk een paar moderne audio-opampjes bij geklust hebben. Zou het een complete vv zijn geworden. Hier staat de datasheet van die MUSE chip: https://www.njr.com/MUSES/series/MUSES72320.html
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben dan wel weer blij dat ze dat anders bedacht hebben want ik had alleen een volume din nodig met als grote wens een balans mogelijkheid. Anyway, ook ik ben benieuwd wat het brengt want er hangt nu een brakke stappen schakelaar tussen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: za 27 nov 2021, 13:52
Ik ben dan wel weer blij dat ze dat anders bedacht hebben want ik had alleen een volume din nodig met als grote wens een balans mogelijkheid. Anyway, ook ik ben benieuwd wat het brengt want er hangt nu een brakke stappen schakelaar tussen.
Dat is mijn wens ook en wil ik mettertijd ook nog wel eens gaan klussen. Mahjah tijd te weinig en nog teveel wat ook af moet... :? Vooralsnog behelp ik mij met een kant en klaar Chinees vv met de BB/TI PGA2320 er in. Klinkt beslist ook niet onverdienstelijk. Gemeten vervorming:


PGA2320_220pf_0dB_Dac0dB.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ALPS RK168 vs RK27xxx en andere prangende vragen

Bericht door Leeuwarden »

Lenny van Academy Audio doet geloof ik niet al te moeilijk om de waarde van het pakketje laag te houwen. PostNL stuurt een factuur van bijna € 13,- en na betaling sturen ze het pakketje door..
Plaats reactie