Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Ja, op de maat van de muziek.erik1977 schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.erik1977 schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Gelukkig leest ‘de fabrikant’ hier mee! Deze tips komen goed terecht denk ik.
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Heldere uitleg, dank je wel.jeroen_d schreef:Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.erik1977 schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
jeroen_d schreef:Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.erik1977 schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Nogmaals: ook met gebruik van de stand by is er een venijnige tik. Geen plop, gewoon een tik. Als we dan toch even slak>zout doen... Het is gewoon niet heel chique maar er gaat ook niets kapot...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Iedere doorgewinterde zelfbouwer had allang al met een stel 555's even een tijdsvertraging geknutseld op gaatjesprint waarmee de versterker met een push button aan en uit kan worden gezet en die bij uitschakelen netjes eerst de versterker in mute zet, vervolgens de voeding in standby alvorens de netspanning af te schakelen, toch? En nee, ik heb geen tijd om daar een principe schema voor te tekenen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
En die (externe) tijdsvertraging is niet eens nodig zoals ik eerder heb laten zien uit de datasheet. Mute schakelt in 25 uS in en de standby in 550uS. Genoeg marge voor een plopvrije uitschakeling.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
In dat geval gewoon alletwee direct naar 5V schakelen, klaar.ds23man schreef:En die (externe) tijdsvertraging is niet eens nodig zoals ik eerder heb laten zien uit de datasheet. Mute schakelt in 25 uS in en de standby in 550uS. Genoeg marge voor een plopvrije uitschakeling.
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
+1, helemaal mee eensLeeuwarden schreef:We zijn het weer eens eens. Het zal ook eens niet zo zijn.SSassen schreef:Ten dele eens met Jeroen, zeker voor wat betreft het gemak waarmee sommige bedrijfjes zich ermee af maken, zowel kwa implementatie, maar ook kwa veiligheid. Toch blijf ik van mening dat Hypex gewoon hufterproof modules moet leveren, anno 2020 is het niet denkbaar dat er nog in- of uitschakelgeluiden hoorbaar zijn bij zo'n, op andere vlakken, goed ontwikkeld en doordacht, product.
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Hoi Jan, ik heb niet voor niets een foto van een omschakelaar gemaakt waarbij je van de standby pin naar de mute pin kan schakelen.Leeuwarden schreef:jeroen_d schreef:Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.erik1977 schreef:Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Nogmaals: ook met gebruik van de stand by is er een venijnige tik. Geen plop, gewoon een tik. Als we dan toch even slak>zout doen... Het is gewoon niet heel chique maar er gaat ook niets kapot...
Kan ook eenvoudig met een relais als je de triggerfunctie van een eventuele voorversterker wilt gebruiken.
Natuurlijk is het nog mooier als je niet hoeft te muten, maar als je toch die standby functie gaat gebruiken pas dan ook meteen de mute functie toe.
Inderdaad, blijkbaar kan het niet genoeg worden herhaald.ds23man schreef:Zeg ik toch al de hele tijd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Zo heb ik het ook gedaan Jeroen. Ik schakel normaliter de versterker aan/uit via die bewuste stand by pin. Gewoon met een eenvoudige schakelaar. De netspanning blijft er dan dus gewoon (gedeeltelijk) op staan (eventueel kan je die daarna, zonder bijgeluiden, uitschakelen). Schakelen via de stand by geeft echter een 'tik'. Nogmaals, het levert geen problemen op maar het hoort niet.
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Ja, dat klopt, heel klein tikje soms als je naar standby schakelt, vaak ook helemaal niet. Maar dat zou volledig moeten verdwijnen als je de 5volt van de stanby pin naar de mute pin schakelt. De mute pin reageert sneller dus dan zou geen tik meer hoorbaar moeten zijn.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Ik verdiep me er binnenkort nog een keertje in...
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Schiet mij net nog wat te binnen. Stel ik heb er straks een mooie trigger in gebouwd met een relais.
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan?
Ik zoek dan een iets elegantere oplossing dan 2 muurwratjes met jack plug. 
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Schakelaartje waarmee je interne of externe trigger kan selecteren? Niet ingewikkelder maken dan het hoeft te zijn!toetertje schreef:Schiet mij net nog wat te binnen. Stel ik heb er straks een mooie trigger in gebouwd met een relais.
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan?Ik zoek dan een iets elegantere oplossing dan 2 muurwratjes met jack plug.
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Een poging (enkel voorstel, niet getest) om de mute traag te lossen bij inschakelen en heel snel te laten ingrijpen bij uitschakelen.
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Oh kijk, weer zo’n mooie schakeling van Anne, ik heb diepe bewondering voor zulk soort creativiteit!
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Zekers een mooie schakeling, maar daar heb ik niet alles voor liggen, en net even te complex.
Dan toch liever een muurwratje die de trigger aanstuurt. Het is ook maar voor een enkele keer.
Ze worden voor 80 procent toch aangestuurd, door de marantz of emotiva met trigger.
Dan toch liever een muurwratje die de trigger aanstuurt. Het is ook maar voor een enkele keer.
Ze worden voor 80 procent toch aangestuurd, door de marantz of emotiva met trigger.
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Ah!buis schreef:Een poging (enkel voorstel, niet getest) om de mute traag te lossen bij inschakelen en heel snel te laten ingrijpen bij uitschakelen.
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne
Nice leuke schakeling , is de optocoupler de IL 255 van vishay? volgens mouser is die end of life
Weet je zo de opvolger?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Dat traag lossen van de mute is niet nodig, is al ingebouwd in de module.Ah!buis schreef:Een poging (enkel voorstel, niet getest) om de mute traag te lossen bij inschakelen en heel snel te laten ingrijpen bij uitschakelen.
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Dan hou je alleen dit overds23man schreef:Dat traag lossen van de mute is niet nodig, is al ingebouwd in de module.
Anne
- Bijlagen
-
- Sst.png (25.14 KiB) 158 keer bekeken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop
Dat wordt dan een sobere kerst voor de onderdelenboeren. 
