Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Treffend in beeld gebracht Jeroen!
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door erik1977 »

Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

erik1977 schreef:
Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Ja, op de maat van de muziek. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

erik1977 schreef:
Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Walt »

Gelukkig leest ‘de fabrikant’ hier mee! Deze tips komen goed terecht denk ik.
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door erik1977 »

jeroen_d schreef:
erik1977 schreef:
Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.
Heldere uitleg, dank je wel.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
erik1977 schreef:
Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.

Nogmaals: ook met gebruik van de stand by is er een venijnige tik. Geen plop, gewoon een tik. Als we dan toch even slak>zout doen... Het is gewoon niet heel chique maar er gaat ook niets kapot...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

Iedere doorgewinterde zelfbouwer had allang al met een stel 555's even een tijdsvertraging geknutseld op gaatjesprint waarmee de versterker met een push button aan en uit kan worden gezet en die bij uitschakelen netjes eerst de versterker in mute zet, vervolgens de voeding in standby alvorens de netspanning af te schakelen, toch? En nee, ik heb geen tijd om daar een principe schema voor te tekenen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

En die (externe) tijdsvertraging is niet eens nodig zoals ik eerder heb laten zien uit de datasheet. Mute schakelt in 25 uS in en de standby in 550uS. Genoeg marge voor een plopvrije uitschakeling.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
En die (externe) tijdsvertraging is niet eens nodig zoals ik eerder heb laten zien uit de datasheet. Mute schakelt in 25 uS in en de standby in 550uS. Genoeg marge voor een plopvrije uitschakeling.
In dat geval gewoon alletwee direct naar 5V schakelen, klaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Zeg ik toch al de hele tijd.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Ten dele eens met Jeroen, zeker voor wat betreft het gemak waarmee sommige bedrijfjes zich ermee af maken, zowel kwa implementatie, maar ook kwa veiligheid. Toch blijf ik van mening dat Hypex gewoon hufterproof modules moet leveren, anno 2020 is het niet denkbaar dat er nog in- of uitschakelgeluiden hoorbaar zijn bij zo'n, op andere vlakken, goed ontwikkeld en doordacht, product.
We zijn het weer eens eens. Het zal ook eens niet zo zijn.
+1, helemaal mee eens
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
jeroen_d schreef:
erik1977 schreef:
Zal wel aan mij liggen maar wat doet die schakelaar dan? Moet je die steeds bedienen?
Ja, daar zet je de versterker mee in standby voordat je de netstroom eraf haalt. De versterker is dan absoluut stil bij afschakelen netstroom. Ergo, Hypex heeft de benodigde voorzieningen aangebracht voor geluidloos aan/uitschakelen van hun OEM product en de fabrikant kan van deze voorzieningen eenvoudig gebruik maken. Hypex levert ook een duidelijke handleiding zodat je weet hoe hiervan gebruik te maken. Natuurlijk kan je dit proces met een iets complexere schakeling automatiseren zodat je geen aparte aan/uitschakelaar nodig hebt om de versterker in standby te laten gaan voordat de netstroom wordt afgeschakeld.

Nogmaals: ook met gebruik van de stand by is er een venijnige tik. Geen plop, gewoon een tik. Als we dan toch even slak>zout doen... Het is gewoon niet heel chique maar er gaat ook niets kapot...
Hoi Jan, ik heb niet voor niets een foto van een omschakelaar gemaakt waarbij je van de standby pin naar de mute pin kan schakelen.
Kan ook eenvoudig met een relais als je de triggerfunctie van een eventuele voorversterker wilt gebruiken.
Natuurlijk is het nog mooier als je niet hoeft te muten, maar als je toch die standby functie gaat gebruiken pas dan ook meteen de mute functie toe.
ds23man schreef:
Zeg ik toch al de hele tijd.
Inderdaad, blijkbaar kan het niet genoeg worden herhaald. :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Zo heb ik het ook gedaan Jeroen. Ik schakel normaliter de versterker aan/uit via die bewuste stand by pin. Gewoon met een eenvoudige schakelaar. De netspanning blijft er dan dus gewoon (gedeeltelijk) op staan (eventueel kan je die daarna, zonder bijgeluiden, uitschakelen). Schakelen via de stand by geeft echter een 'tik'. Nogmaals, het levert geen problemen op maar het hoort niet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat klopt, heel klein tikje soms als je naar standby schakelt, vaak ook helemaal niet. Maar dat zou volledig moeten verdwijnen als je de 5volt van de stanby pin naar de mute pin schakelt. De mute pin reageert sneller dus dan zou geen tik meer hoorbaar moeten zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Leeuwarden »

Ik verdiep me er binnenkort nog een keertje in...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Schiet mij net nog wat te binnen. Stel ik heb er straks een mooie trigger in gebouwd met een relais.
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan? :hide: Ik zoek dan een iets elegantere oplossing dan 2 muurwratjes met jack plug. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

toetertje schreef:
Schiet mij net nog wat te binnen. Stel ik heb er straks een mooie trigger in gebouwd met een relais.
Dan pak ik op een regenachtige zondagmiddag mijn buizenvoorversterker. Die heeft geen trigger uitgang.
Hoe krijg ik dan de ncores aan? :hide: Ik zoek dan een iets elegantere oplossing dan 2 muurwratjes met jack plug. :mrgreen:
Schakelaartje waarmee je interne of externe trigger kan selecteren? Niet ingewikkelder maken dan het hoeft te zijn!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Ah!buis »

Een poging (enkel voorstel, niet getest) om de mute traag te lossen bij inschakelen en heel snel te laten ingrijpen bij uitschakelen.
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne
Bijlagen
Sst.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door SSassen »

Oh kijk, weer zo’n mooie schakeling van Anne, ik heb diepe bewondering voor zulk soort creativiteit!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door toetertje »

Zekers een mooie schakeling, maar daar heb ik niet alles voor liggen, en net even te complex.
Dan toch liever een muurwratje die de trigger aanstuurt. Het is ook maar voor een enkele keer.
Ze worden voor 80 procent toch aangestuurd, door de marantz of emotiva met trigger.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door johan283 »

Ah!buis schreef:
Een poging (enkel voorstel, niet getest) om de mute traag te lossen bij inschakelen en heel snel te laten ingrijpen bij uitschakelen.
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne

Nice leuke schakeling , is de optocoupler de IL 255 van vishay? volgens mouser is die end of life
Weet je zo de opvolger?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Een poging (enkel voorstel, niet getest) om de mute traag te lossen bij inschakelen en heel snel te laten ingrijpen bij uitschakelen.
De 230V~ gelijk met de versterking in- en uitschakelen.
Anne
Dat traag lossen van de mute is niet nodig, is al ingebouwd in de module.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Dat traag lossen van de mute is niet nodig, is al ingebouwd in de module.
Dan hou je alleen dit over :-s
Anne
Bijlagen
Sst.png
Sst.png (25.14 KiB) 158 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eindelijk eens aan de Ncore. maar.......Plop

Bericht door ds23man »

Dat wordt dan een sobere kerst voor de onderdelenboeren. :lol:
Plaats reactie