Ga ik weer mee verder als de nieuwe potmeter er op zit Anne. moest het hele printje uitbouwen om daar bij te komen.
KT120 SE met Trans Technologie upgrade naar KT150 SE met high end ringkern
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT120 SE met Trans Technologie
Het is zeker dat die ene 20sl potmeter kapot is, moet ik dus een nieuwe voor bestellen, vertraging al om.
Ga ik weer mee verder als de nieuwe potmeter er op zit Anne. moest het hele printje uitbouwen om daar bij te komen.
Je mag rustig de spanning op punt 4 opdraaien tot boven de 80V op punt 4 en dus ook punt 6. Hoe hoger de spanning bij punt 6, hoe meer stroom er moet gaan lopen door de eindbuis.
't Gekke is hij meet geen spanning over R11.Zou 1Ω moeten zijn, zou er misschien .1 in zitten ? Gedonder met die decimale punt is, kan zomaar verdwijnen.elpeewee schreef:Je mag rustig de spanning op punt 4 opdraaien tot boven de 80V op punt 4 en dus ook punt 6. Hoe hoger de spanning bij punt 6, hoe meer stroom er moet gaan lopen door de eindbuis.
Anne
Ik geloof je daarin zeker, en als ik een nieuwe potmeter(morgen) heb ga ik dat proberen, maar volgens Menno moet hij op 115mv afgeregeld worden, en tot nu toe meet ik daar geen spanning over R11.elpeewee schreef:Je mag rustig de spanning op punt 4 opdraaien tot boven de 80V op punt 4 en dus ook punt 6. Hoe hoger de spanning bij punt 6, hoe meer stroom er moet gaan lopen door de eindbuis.
Vandaag weer tijd gehad de 22sl potmeter te monteren en de potmeter op te draaien tot 80v, bij het ene kanaal krijg ik muziek(als ik deze er op aansluit bij het andere kanaal gaat hij vlak voor de 80v wel iets muziek geven met veel rca geluid(ruis) en begint te ploppen met een frequentie van ong. een seconde. Daar zit dus nog iets niet goed blijkt. 
Inmiddels dat probleem gevonden, pootje 1 van de ecc 83 op 1 kanaal maakt soms wel contact en soms niet, snap daar niets van, vergulde buispinnen gekocht en goede dure voetjes.
nu werken beide kanalen en rond de 85v heb ik 0,045V over R11.
volume hard of zacht reageert hij niet op, maar wel op de volume van de telefoon die ik nu gebruik als muziek ingang, dat moet ik nog nakijken, maar krijg wel muziek op beide kanalen.
Inmiddels dat probleem gevonden, pootje 1 van de ecc 83 op 1 kanaal maakt soms wel contact en soms niet, snap daar niets van, vergulde buispinnen gekocht en goede dure voetjes.
nu werken beide kanalen en rond de 85v heb ik 0,045V over R11.
volume hard of zacht reageert hij niet op, maar wel op de volume van de telefoon die ik nu gebruik als muziek ingang, dat moet ik nog nakijken, maar krijg wel muziek op beide kanalen.
Mooi dat 't tot zover gelukt ispeterl schreef:volume hard of zacht reageert hij niet op, maar wel op de volume van de telefoon die ik nu gebruik als muziek ingang, dat moet ik nog nakijken, maar krijg wel muziek op beide kanalen.
Massa kontakt van de volume potmeter niet vast of verkeerd aangesloten.
En hoe staat het met de brom ?
Anne
Kun je eens met een digitale pen laten zien hoe je aardebaan (Vn-) loopt beginnend bij de voeding want het lijkt op de foto dat je geen aansluiting hebt bij de potmeter.
Massa op de potmeter geplaatst en de volumeregeling werkt weer. Er zit wel een brom op de versterker die ik nog kwijt moet, heb de spanning over R11 op gedraaid tot 60mV die moet later nog omhoog naar 120mV. ik moet wat met die buisvoet doen van 1 ecc83, als ik beweeg met het soldeelpunt van pootje 1 dan krijg ik wel of geen spanning over de Bi polaire elco en wel/geen storing op dat kanaal. Waren nog wel Belton voetjes.
Maar verwijderen is bijna geen optie want dan moet het binnen chassis er uit en alles los
Ik heb de massa van de rca bij de ingang aangesloten en verder niet van de rca draden, en de potmeter ook aan de audio massa gelegd.
Ik heb op de foto nog wat rood ingekleurd van de massa, nu ook de potmeter gedaan.
Maar verwijderen is bijna geen optie want dan moet het binnen chassis er uit en alles los
Ik heb de massa van de rca bij de ingang aangesloten en verder niet van de rca draden, en de potmeter ook aan de audio massa gelegd.
Ik heb op de foto nog wat rood ingekleurd van de massa, nu ook de potmeter gedaan.
Ik heb het probleem aan het pootje gevonden
. ik heb al staar gehad op beide ogen dus fijn werk is soms wat lastig en ik gebruik vaak een loeplamp met 8x vergroting. Nu keek ik naar dat pootje een de draad van de weerstand zat aan de achterkant door het gaatje van de soldeerlip tussen het chassis en maakte soms wel/geen contact. Probleem opgelost
Maar de brom is er nog, en voor ik de spanning verhoog wil ik die eerst kwijt, zal nog even even foto laten zien van de laatste binnenzijde van het chassis. Ik merk wel dat als ik met mijn vingers om de rca kabels voorbij de schakelaar aanraak dat hij harder bromt, net als vanaf de potmeter naar de condensator. Is wel afgeschermde kabel maar niet zodanig gebruikt na de schakelaar. Weet niet of dat veel uit maakt.
De brom die ik meet met de scoop is 100hz.
De brom is niet heel heftig hoor, als de muziek wat speelt hoor je hem niet, maar als alles stil is wel.
Maar de brom is er nog, en voor ik de spanning verhoog wil ik die eerst kwijt, zal nog even even foto laten zien van de laatste binnenzijde van het chassis. Ik merk wel dat als ik met mijn vingers om de rca kabels voorbij de schakelaar aanraak dat hij harder bromt, net als vanaf de potmeter naar de condensator. Is wel afgeschermde kabel maar niet zodanig gebruikt na de schakelaar. Weet niet of dat veel uit maakt.
De brom die ik meet met de scoop is 100hz.
De brom is niet heel heftig hoor, als de muziek wat speelt hoor je hem niet, maar als alles stil is wel.
Eerst maar zien of de brom verdwijnt als de ECC83 eruit is.
Anne
Anne
Dan komt de brom niet van de ingang maar de voeding.peterl schreef:Als de Ecc83 er uit zijn wordt de brom veel harder.
Zie 's wat het geeft met 1M weerstand over (parallel) R24 (470k) in de 360V voeding.
Anne
Ik krijg het idee dat het ook door de inschakelvertraging komt. Die zit aan aarde bij de gevoelige ingang. Daar kunnen best wat stromen gaan lopen. Dat wil je niet bij de ingang hebben. Ik zou het solderen direct aan de voeding (zie gele lijn)
Ik zou ook de afscherming van de rca kabel gebruiken want hij pikt brom op. Dat merk je al bij aanraken. Afgeschermd doortrekken tot aan de min van rca plug.En dan d.m.v. een 100 Ohm weerstand en 100nF condensator verbinden aan sub chassis. Ik mag aannemen dat de subchassis aan de netaarde ligt? Kan ik niet goed zien op de foto.
Ik zou dus de audio aarde aanleggen zoals op de foto.
Ik zou ook de afscherming van de rca kabel gebruiken want hij pikt brom op. Dat merk je al bij aanraken. Afgeschermd doortrekken tot aan de min van rca plug.En dan d.m.v. een 100 Ohm weerstand en 100nF condensator verbinden aan sub chassis. Ik mag aannemen dat de subchassis aan de netaarde ligt? Kan ik niet goed zien op de foto.
Ik had die dubbel gedraaide zwarte audiomassa juist langs de kant gelegd om hem vrij te houden, jij ziet hem liever rechtstreeks naar de - gaan?elpeewee schreef:Ik krijg het idee dat het ook door de inschakelvertraging komt. Die zit aan aarde bij de gevoelige ingang. Daar kunnen best wat stromen gaan lopen. Dat wil je niet bij de ingang hebben. Ik zou het solderen direct aan de voeding (zie gele lijn)
aanpas.png
Dat ga ik eerst proberen Anne.Ah!buis schreef:Dan komt de brom niet van de ingang maar de voeding. Zie 's wat het geeft met 1M weerstand over (parallel) R24 (470k) in de 360V voeding.peterl schreef:Als de Ecc83 er uit zijn wordt de brom veel harder.
Anne
De inschakelvertraging zit niet aan massa, heeft 6,3v wisselspanning als ingang.
Onder dat printje zit de weerstand 100ohm met condensator 100nf parallel. Dat is ook het enige versterker-massa punt in de versterker.
Er ligt van de 220v voeding wel een masasa direkt aan het chassis(maar er zijn in huis )weinig geaarde stopkontakten, alleen voor de wasmachine, keuken en badkamer, in de huiskamer verder niet.
De weerstand van 1M over de 470k heeft geen enkel effect.
Ik heb de massa kabel rechtstreeks naar de min van de voeding gedaan maar maakt ook niets uit.
De brom die er nu zonder de ecc buizen is is een lichtelijk af en aanzwellend, dus niet constant.
Om even zeker te zijn; Ik heb van de voeding(en) maar 1 min draad die naar de audio min gaat en met die zwarte gedraaide draad naar de condensator en parallel weerstand gaat. Meer voedings massa is er niet. En de luidspreker min ligt direkt aan massa.
Als iemand denkt dat het aan de inschakel vertraging ligt kan ik die tijdelijk loskoppelen.
Ik heb de massa kabel rechtstreeks naar de min van de voeding gedaan maar maakt ook niets uit.
De brom die er nu zonder de ecc buizen is is een lichtelijk af en aanzwellend, dus niet constant.
Om even zeker te zijn; Ik heb van de voeding(en) maar 1 min draad die naar de audio min gaat en met die zwarte gedraaide draad naar de condensator en parallel weerstand gaat. Meer voedings massa is er niet. En de luidspreker min ligt direkt aan massa.
Als iemand denkt dat het aan de inschakel vertraging ligt kan ik die tijdelijk loskoppelen.
Laatst gewijzigd door peterl op zo 17 jan 2021, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik stelde die weerstand voor omdat ik vermoed dat de rimpel over C21 (330µ) groter is dan de spanningsval over fet Fp1.peterl schreef:De weerstand van 1M over de 470k heeft geen enkel effect.
Waar zit die Fp1 eigenlijk, met draden naar de schakeling met weerstanden ? Dan doet nml de stopweerstand R23 (1k) z'n werk niet en zou de boel kunnen oscilleren.
Anne
Anne, die ligt aan de rand van de inschakel vertraging onder de blauwe cirkel op het chassis.
Voor de zekerheid het gele draadje door de 1k vervangen en waar de 1k zat doorverbinden.
Komt de zener wel aan de andere kant vd 1k, hindert niet.
Wel oppassen want die fet-aansluiting is nogal gevoelig voor statische ladingen.
Je zou ook eerst kunnen kijken of er iets HF te vinden is bij de fet (scoop) en evt ook de rimpel op de 330µF en hoeveel het spanningsverschil is voor en na de fet.
Anne
Komt de zener wel aan de andere kant vd 1k, hindert niet.
Wel oppassen want die fet-aansluiting is nogal gevoelig voor statische ladingen.
Je zou ook eerst kunnen kijken of er iets HF te vinden is bij de fet (scoop) en evt ook de rimpel op de 330µF en hoeveel het spanningsverschil is voor en na de fet.
Anne
Ik ben even de spanningen aan het meten geweest over de fet van de 120v en de fet van 360v.
De spanningen van de 120v fet zijn redelijk stabiel op 131v op alle 3 de pootjes.
De spanning van de 360v is ongeveer 358v op alle pootjes maar fluctueert behoorlijk van 355 tot 362v. Het probleem is dat bij de 360v de spanning zo snel veranderd dat als ik aan het volgende pootje ga meten de spanning op het andere pootje al weer is veranderd.
Kan je daar al iets mee of heb je meer info nodig?
En toen ik de versterker weer opnieuw aanzette om te gaan meten ging de R32=100 ohm weerstand van 1watt in rook op die parallel over de 100nf staat naar massa.
wat ik me nog kan bedenken is dat ik de weerstand tijdens het meten wat omhoog heb getrokken tegen de inschakelprint.
De spanningen van de 120v fet zijn redelijk stabiel op 131v op alle 3 de pootjes.
De spanning van de 360v is ongeveer 358v op alle pootjes maar fluctueert behoorlijk van 355 tot 362v. Het probleem is dat bij de 360v de spanning zo snel veranderd dat als ik aan het volgende pootje ga meten de spanning op het andere pootje al weer is veranderd.
Kan je daar al iets mee of heb je meer info nodig?
En toen ik de versterker weer opnieuw aanzette om te gaan meten ging de R32=100 ohm weerstand van 1watt in rook op die parallel over de 100nf staat naar massa.
Nog even dit, vervang dat gele draadje (naar de fet) door een weerstand (bijv 1k of iets in de buurt) en laat de rest maar zitten.Die 1k die er al zit mag daar best blijven ipv kort te sluiten.
Als je op de "source" en de "drain" dezelfde spanning vindt is de fet volledig in geleiding en komt er van de "smoorspoelwerking" niets terecht.
Digitale meters geven een momentopname weer van de spanning,als er dan nogal wat brom bij zit meet ie elke keer wat anders.
Wisselspanning meten voor en na de fet zegt meer.Oscilloscoop is beter.
Anne
Aan de "gate" meten heeft weinig zin, is zo hoogohmig dat de belasting van de meter roet in 't eten gooit.peterl schreef:Ik ben even de spanningen aan het meten geweest over de fet van de 120v en de fet van 360v.
Als je op de "source" en de "drain" dezelfde spanning vindt is de fet volledig in geleiding en komt er van de "smoorspoelwerking" niets terecht.
Digitale meters geven een momentopname weer van de spanning,als er dan nogal wat brom bij zit meet ie elke keer wat anders.
Wisselspanning meten voor en na de fet zegt meer.Oscilloscoop is beter.
Da's niet zo mooi.De hele versterker zou nergens aan het chassis mogen zitten behalve via die 100Ω, gaat er ook geen stroom door.Als ie toch in rook opgaat zit er ergens iets aan 't chassis met en flinke spanning tov de massa (= andere kant van de 100Ω).En toen ik de versterker weer opnieuw aanzette om te gaan meten ging de R32=100 ohm weerstand van 1watt in rook op die parallel over de 100nf staat naar massa.wat ik me nog kan bedenken is dat ik de weerstand tijdens het meten wat omhoog heb getrokken tegen de inschakelprint.
Anne
Dat klopt wat Anne zegt. Er moet ongeveer 11V over de drain en de source staan. Dan werkt de Fet goed. Dan behoor je bijna geen rimpel te hebben aan de source kant. Ga je richting de 0 Volt dan is de Fet doorgeslagen.Als je op de "source" en de "drain" dezelfde spanning vindt is de fet volledig in geleiding en komt er van de "smoorspoelwerking" niets terecht.
Misschien een idee om inschakelvertraging los te koppelen en ook de VU meter garnituur.
Er zit tussen de drain en source maar een paar volt, ik heb de nieuwe 1k meteen tegen de de mosfet aangesoldeerd maakt geen verschil.
Nu weet ik waarom de weerstand er door ging! Als ik de scoop op de - van de 360v aansluit brand de weerstand er uit, hoe kan dat??? Dan heb ik de meetpen nog niet aangesloten. Dat had ik dus vanmiddag ook. wisselspanning over de fet meten heb ik ook gedaan komen teruglopende waarden uit als je de meetpen iedere keer omwisselt.
Nieuwe Fets bestellen?
Nu weet ik waarom de weerstand er door ging! Als ik de scoop op de - van de 360v aansluit brand de weerstand er uit, hoe kan dat??? Dan heb ik de meetpen nog niet aangesloten. Dat had ik dus vanmiddag ook. wisselspanning over de fet meten heb ik ook gedaan komen teruglopende waarden uit als je de meetpen iedere keer omwisselt.
Nieuwe Fets bestellen?
De scoop en de versterker zitten dus samen op stopkontakten met randaarde.
Nulkant scoop op de -360V is +120V boven massa.Krijg je chassis versterker aan netaarde-netaarde in de scoop aan minkant meetingang-meetingang aan -360V voeding =+120V boven massa-massa via100Ω aan chassis.En de 120V kring is rond met de 100Ω erin en erover.
Dus, geen randaarde aan de versterker.
Wel oppassen met zo'n meting, de massa van de versterker zit dan (met de scoop aan de -360V) op -120V tov de netaarde. Veiliger om met de scoop alle metingen te doen tov de massa (Vn-)
Wat zie je op de scoop aan de +kant C21 en op de B+ (wisselspanning en gelijkspanning) ?
Om te weten of fet Fp1 stuk is, met R22 los geen B+.Nog steeds meer dan 300V, fet stuk.
Anne
Nulkant scoop op de -360V is +120V boven massa.Krijg je chassis versterker aan netaarde-netaarde in de scoop aan minkant meetingang-meetingang aan -360V voeding =+120V boven massa-massa via100Ω aan chassis.En de 120V kring is rond met de 100Ω erin en erover.
Dus, geen randaarde aan de versterker.
Wel oppassen met zo'n meting, de massa van de versterker zit dan (met de scoop aan de -360V) op -120V tov de netaarde. Veiliger om met de scoop alle metingen te doen tov de massa (Vn-)
Wat zie je op de scoop aan de +kant C21 en op de B+ (wisselspanning en gelijkspanning) ?
Om te weten of fet Fp1 stuk is, met R22 los geen B+.Nog steeds meer dan 300V, fet stuk.
Anne