The Chill-baffle3 speaker page
Moderator: Beheerdersteam
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Moet afdoende zijn...Walt schreef:Mooi he zo’n magneetje!
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik zou de vleugels toch echt dubbeldik uitvoeren. Scheelt enorm in stabiliteit van de baffle. Prima dat je die dubbeldik hebt uitgevoerd, doe dat ook met de vleugels. Deze woofer verdient dat!
Op zich zijn die drie balken natuurlijk ook een heel goede zet, het kan zijn dat die afdoende zijn, weet ik niet.
Op zich zijn die drie balken natuurlijk ook een heel goede zet, het kan zijn dat die afdoende zijn, weet ik niet.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Dubbele vleugels passen niet echt (zonder hem breder te maken). Ik ben al aardig tevreden over de stijfheid vd baffle nu met bouwmarkt MDF. Dat wordt vast nog wat beter met betere kwaliteit MDF of mix MDF/MPX. Ik overweeg zelfs om te gaan voor 4cm multiplex. Mits ik dat ergens kan vinden voor een redelijk bedrag. Qua balken zou ik nog hardhout kunnen proberen.
Maar ik wil me eerst even richten op verbeteren van het rendement. Binnenkort ook ff checken hoe hard hij nu al gaat zo...
Maar ik wil me eerst even richten op verbeteren van het rendement. Binnenkort ook ff checken hoe hard hij nu al gaat zo...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe stuur je het geheel aan? Versterker, filter, bron?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Dit heb ik uitgebreid in de eerste post van deze thread beschreven. Ik gebruik een Fusion 253 plate amp, nu met nieuwe mid en woofer. De tweeter heeft wat passieve componenten voor bescherming en terugbrengen van rendement.Walt schreef:Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe stuur je het geheel aan? Versterker, filter, bron?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Intussen wat ijzerwaar ingeslagen bij RVS paleis zodat ik de woofer fatsoenlijk kan monteren:
Ik draai nu met links de oude Chill Baffle2+ speaker en rechts de nieuwe Chill baffle3 speaker. Niet ideaal voor het stereo beeld natuurlijk, maar de combi klinkt eigenlijk al heel lekker (strak gecombineerd met een tikje eufonisch...
). Intussen plannen aan het maken voor twee nieuwe baffles met mooi hout...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Het is intussen de hoogste tijd voor wat updates...
Ik ben de afgelopen twee maanden bezig geweest met het optimaliseren van de crossovers en andere filters. Op dit moment heb ik de crossovers op 300 Hz en 1600 Hz zitten, met Harsch XO (4e orde Butterworth aan onderkant, 2e orde Bessel aan bovenkant met delay).
Ik heb de weerstand vd AMT vervangen: nu een betere kwaliteit (Mundorf Mresist classic 10W) en hogere waarde (4.7 ohm ipv 2.2 ohm) om het level (en de SNR) meer in lijn met de andere drivers te brengen en frequentie van de HPF beveiliging wat lager te maken (~312 Hz 1e orde nu gezien de 60 uF). Het hoog klinkt cleaner nu, ook dankzij de wat hogere crossover.
Ik zit nog wel wat te stoeien met metingen, het faseverloop en het frequentie verloop in het 100-1000 Hz gebied. Het midden is nog wat minder vlak dan ik zou willen. Wellicht ga ik nog een kleine (1-4 cm) vleugel bij de mid driver maken aan een kant om de response proberen wat vlakker te krijgen. Maar een gedeelte van de schommelingen zijn denk ik ook reflecties van de achtermuur en zijmuur. Ik heb sowieso weinig ruimte om de baffle echt goed op te stellen. Later wil ik nog eens proberen om de speaker in het midden vd kamer te meten (buiten is voorlopig no-go... ).
Ik heb intussen nette 18 mm berken multiplex ingeslagen. Deze wil ik gaan verlijmen en dan bouw ik een paartje speakers volgens het eerder genoemde plan. Wel ga ik de vleugels wat dieper maken (14 cm ipv 10 cm) en de diagonale vleugels deze keer wel monteren (zijn nu nog weggelaten, waardoor het akoestische lek aan de bovenkant vd woofer nog groot is). Hopelijk maakt dit het laagrendement een tikje hoger, ik moet nu echt flink boosten en drukken in het hoog (de AMT heeft een rendement van circa 99 dB/W!). Maar nog steeds kan de speaker flink hard, dus eigenlijk is er niet echt een probleem.
Ondanks alle verdere optimalisatie plannen, vind ik dat de speaker al erg fijn begint te klinken. De bas is een stuk strakker en dieper en het midden is transparanter / opener in vergelijking met mijn Chill Baffle 2.5. To be continued...
Ik ben de afgelopen twee maanden bezig geweest met het optimaliseren van de crossovers en andere filters. Op dit moment heb ik de crossovers op 300 Hz en 1600 Hz zitten, met Harsch XO (4e orde Butterworth aan onderkant, 2e orde Bessel aan bovenkant met delay).
Ik heb de weerstand vd AMT vervangen: nu een betere kwaliteit (Mundorf Mresist classic 10W) en hogere waarde (4.7 ohm ipv 2.2 ohm) om het level (en de SNR) meer in lijn met de andere drivers te brengen en frequentie van de HPF beveiliging wat lager te maken (~312 Hz 1e orde nu gezien de 60 uF). Het hoog klinkt cleaner nu, ook dankzij de wat hogere crossover.
Ik zit nog wel wat te stoeien met metingen, het faseverloop en het frequentie verloop in het 100-1000 Hz gebied. Het midden is nog wat minder vlak dan ik zou willen. Wellicht ga ik nog een kleine (1-4 cm) vleugel bij de mid driver maken aan een kant om de response proberen wat vlakker te krijgen. Maar een gedeelte van de schommelingen zijn denk ik ook reflecties van de achtermuur en zijmuur. Ik heb sowieso weinig ruimte om de baffle echt goed op te stellen. Later wil ik nog eens proberen om de speaker in het midden vd kamer te meten (buiten is voorlopig no-go... ).
Ik heb intussen nette 18 mm berken multiplex ingeslagen. Deze wil ik gaan verlijmen en dan bouw ik een paartje speakers volgens het eerder genoemde plan. Wel ga ik de vleugels wat dieper maken (14 cm ipv 10 cm) en de diagonale vleugels deze keer wel monteren (zijn nu nog weggelaten, waardoor het akoestische lek aan de bovenkant vd woofer nog groot is). Hopelijk maakt dit het laagrendement een tikje hoger, ik moet nu echt flink boosten en drukken in het hoog (de AMT heeft een rendement van circa 99 dB/W!). Maar nog steeds kan de speaker flink hard, dus eigenlijk is er niet echt een probleem.
Ondanks alle verdere optimalisatie plannen, vind ik dat de speaker al erg fijn begint te klinken. De bas is een stuk strakker en dieper en het midden is transparanter / opener in vergelijking met mijn Chill Baffle 2.5. To be continued...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Hierbij de platen MPX (vanuit 2x153x153x18mm). Ik heb ze bij Vogels Maatwerk in Best gekocht. Netjes gezaagd volgens zaagplan. Sympathieke zaak en goed betaalbaar...
Via via heb ik de platen kunnen laten verlijmen, zowel voor de front baffles als de bodems. Dit zelf doen was vorige keer geen succes gezien de grote maten voor de baffle, hier is heel veel druk voor nodig om het goed te doen.
Via via heb ik de platen kunnen laten verlijmen, zowel voor de front baffles als de bodems. Dit zelf doen was vorige keer geen succes gezien de grote maten voor de baffle, hier is heel veel druk voor nodig om het goed te doen.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
De verlijmde platen:
Na verlijmen moesten de bodemplaten nog wat bijgezaagd worden, met verlijmen verschuift het een beetje (<1mm). Voor de front baffles maakte dit niet uit, hier is genoeg marge en wordt er toch van CNC gebruik gemaakt.
Rob heeft me fantastisch geholpen met het frezen van de baffles!
Nog wat bijgeschuurd om de laatste rafels te verwijderen.
Rob heeft me fantastisch geholpen met het frezen van de baffles!
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Tijdens bijzagen van bodemplaten, meteen wat 42x68x424 en 42x68x300 vuren balken ingeslagen voor de constructie.
En ik heb nagedacht / gespart over methodes om de AMT beter te monteren. Uiteindelijk besloten om voor een aluminium L profiel te gaan (40x30x190mm, 4mm dik) zodat de AMT symmetrisch op de baffle geplaatst kan worden. Dit past mooi op de 36mm brede baffle. Zie aanzicht: Nieuwe RVS M6 180mm bouten besteld om de AMT te kunnen monteren in het L profiel.
En ik heb nagedacht / gespart over methodes om de AMT beter te monteren. Uiteindelijk besloten om voor een aluminium L profiel te gaan (40x30x190mm, 4mm dik) zodat de AMT symmetrisch op de baffle geplaatst kan worden. Dit past mooi op de 36mm brede baffle. Zie aanzicht: Nieuwe RVS M6 180mm bouten besteld om de AMT te kunnen monteren in het L profiel.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Rob heeft nogmaals geholpen om het L-profiel netjes af te werken. Hij had het idee geopperd om er bussen in te persen voor de M6 bouten:
Het eind resultaat:
Nog even wat houtlijm en 8cm lange schroeven voor de balken ingeslagen en het bouwen kon eindelijk van start... 
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Zitten die verzonken kopgaten niet aan de verkeerde kant? Zo niet, dan zie ik nog niet helemaal voor mij hoe het hoekstaal op de baffle komt.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
De bussen zijn verzonken in de front baffle. De drie schroeven zitten aan de achterkant vd baffle, de twee schroeven aan de bovenkant.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Toen de 424mm balk op de bodemplaat (400x460 mm) gelijmd en geschroefd:
Baffle op de grond, achterzijde boven:
En de boel wederom gelijmd en geschroefd:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Helaas een taktische fout gemaakt bij het verlijmen van de bodem. Geen check gedaan of de hoek klopt (ik had de zijpanelen niet bij de hand, stom). Aangezien de bodemplaat met balk mooi vlak was dacht ik dat dit perfect uitgelijnd zou zijn, maar helaas... wellicht misgegaan met schroeven oid:
Da's pijnlijk. Dit moet ik nog gaan fixen. Ik ben intussen aan de 2e speaker begonnen, hier is het gelukkig beter gelukt:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
De zijvleugels gelijmd op de 2e speaker:
En ook 300mm balken en diagonale zijvleugels verlijmd:
Hij staat nu!
En het L-profiel gemonteerd. Bussen verzonken en wat dieper met 6mm uitgeboord zodat de M6 bout diep genoeg in de baffle kan. De schroefgaten van de mid voorgeboord en de gaten voor de 15" woofer geboord. Voor de woofer gebruik ik M6 inbusbouten door de baffle heen met ring en moer aan achterkant vd baffle. De 15" gemonteerd:
En het L-profiel gemonteerd. Bussen verzonken en wat dieper met 6mm uitgeboord zodat de M6 bout diep genoeg in de baffle kan. De schroefgaten van de mid voorgeboord en de gaten voor de 15" woofer geboord. Voor de woofer gebruik ik M6 inbusbouten door de baffle heen met ring en moer aan achterkant vd baffle. De 15" gemonteerd:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Kan die mid voldoende vrij afstralen aan de achterkant in zo’n dikke baffle?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Baffle eerst maar even naar de woonkamer verhuisd. Hij is wat makkelijker te dragen zonder mid driver.
Montage van de mid driver (6ND430): Hier nog een bovenaanzicht van het L-profiel: De AMT gemonteerd met de M6 bouten van boven. En het eind resultaat: Snel de boel aangesloten en inregelen/luisteren maar...
Montage van de mid driver (6ND430): Hier nog een bovenaanzicht van het L-profiel: De AMT gemonteerd met de M6 bouten van boven. En het eind resultaat: Snel de boel aangesloten en inregelen/luisteren maar...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik hoop het. Sowieso is die 18 sounds al niet erg open van achteren. En hij is een flink stuk verzonken, dus je houdt maar 30mm over oid. Eventueel zou ik het ronde gat aan de achterkant nog wat kunnen afronden met een frees.Walt schreef:Kan die mid voldoende vrij afstralen aan de achterkant in zo’n dikke baffle?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ik ben heel tevreden over de stijfheid van de constructie nu. Ik kan de AMT nauwelijks in beweging krijgen. De bouwmarkt MDF versie met minder en kortere vleugels zwabbert veel meer. En dat verschil hoor je...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
mooi ontwerp Fedde !
zelf bouw ik een 4-weg open baffle :
viewtopic.php?f=3&t=27790&start=325
b&c 18SW115, seas excel w22, scanspeak 10f en mundorf 17d2 amt
topping d10s via usb naar spdif
dan volgt een minidsp opendrc da8 als dsp
die doorgaat naar hypex ucd modules in 180 en 400 variant
mijn broer maakt een soortgelijke speaker met iets andere onderdelen; momenteel zijn we druk om mfb aan te brengen op de grote woofers
het zou ontzettend leuk zijn om op een toekomstige luisterdag een aantal van dit soort open baffle te kunnen vergelijken
ik ben namelijk enorm benieuwd waar ik nog iets kan verbeteren
zelf bouw ik een 4-weg open baffle :
viewtopic.php?f=3&t=27790&start=325
b&c 18SW115, seas excel w22, scanspeak 10f en mundorf 17d2 amt
topping d10s via usb naar spdif
dan volgt een minidsp opendrc da8 als dsp
die doorgaat naar hypex ucd modules in 180 en 400 variant
mijn broer maakt een soortgelijke speaker met iets andere onderdelen; momenteel zijn we druk om mfb aan te brengen op de grote woofers
het zou ontzettend leuk zijn om op een toekomstige luisterdag een aantal van dit soort open baffle te kunnen vergelijken
ik ben namelijk enorm benieuwd waar ik nog iets kan verbeteren
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Leuke hobby heh die open baffles? Gaaf project heb je. Vergelijkbare elementen, maar toch flink anders. Het lijkt me zeker leuk om eens een luisterdag te bezoeken. Maar voor mij is de Breda locatie dan meer dichtbij. Ik weet ook niet of ik de boel fatsoenlijk in de auto krijg, zonder schade...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Uiteindelijk besloten dat de eerste speaker toch gefixed moest worden. Zonde dat hij scheef is en de vleugels niet mooi aan zouden sluiten. Gelukkig bood Johan hulp aan. Hij heeft een handige multitool waarmee de lijmlaag te verwijderen is zonder al te veel weg te hoeven zagen...
Hij is los. En dan nog wat egaliseren:
Eindresultaat is prima gelukt. In het midden mist er wel een klein beetje uit de baffle, een millimeter oid, maar dat is geen probleem:
Deze keer is de baffle gelukkig wel loodrecht op de bodem...
