The Chill-baffle3 speaker page

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Walt »

Mooi he zo’n magneetje!
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Walt schreef:
Mooi he zo’n magneetje!
Moet afdoende zijn... :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door jeroen_d »

Ik zou de vleugels toch echt dubbeldik uitvoeren. Scheelt enorm in stabiliteit van de baffle. Prima dat je die dubbeldik hebt uitgevoerd, doe dat ook met de vleugels. Deze woofer verdient dat!
Op zich zijn die drie balken natuurlijk ook een heel goede zet, het kan zijn dat die afdoende zijn, weet ik niet.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Dubbele vleugels passen niet echt (zonder hem breder te maken). Ik ben al aardig tevreden over de stijfheid vd baffle nu met bouwmarkt MDF. Dat wordt vast nog wat beter met betere kwaliteit MDF of mix MDF/MPX. Ik overweeg zelfs om te gaan voor 4cm multiplex. Mits ik dat ergens kan vinden voor een redelijk bedrag. Qua balken zou ik nog hardhout kunnen proberen.

Maar ik wil me eerst even richten op verbeteren van het rendement. Binnenkort ook ff checken hoe hard hij nu al gaat zo... \:D/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Walt »

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe stuur je het geheel aan? Versterker, filter, bron?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Walt schreef:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe stuur je het geheel aan? Versterker, filter, bron?
Dit heb ik uitgebreid in de eerste post van deze thread beschreven. Ik gebruik een Fusion 253 plate amp, nu met nieuwe mid en woofer. De tweeter heeft wat passieve componenten voor bescherming en terugbrengen van rendement.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Intussen wat ijzerwaar ingeslagen bij RVS paleis zodat ik de woofer fatsoenlijk kan monteren:
RVS.jpg
Ik draai nu met links de oude Chill Baffle2+ speaker en rechts de nieuwe Chill baffle3 speaker. Niet ideaal voor het stereo beeld natuurlijk, maar de combi klinkt eigenlijk al heel lekker (strak gecombineerd met een tikje eufonisch... :mrgreen: ). Intussen plannen aan het maken voor twee nieuwe baffles met mooi hout...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Het is intussen de hoogste tijd voor wat updates...

Ik ben de afgelopen twee maanden bezig geweest met het optimaliseren van de crossovers en andere filters. Op dit moment heb ik de crossovers op 300 Hz en 1600 Hz zitten, met Harsch XO (4e orde Butterworth aan onderkant, 2e orde Bessel aan bovenkant met delay).

Ik heb de weerstand vd AMT vervangen: nu een betere kwaliteit (Mundorf Mresist classic 10W) en hogere waarde (4.7 ohm ipv 2.2 ohm) om het level (en de SNR) meer in lijn met de andere drivers te brengen en frequentie van de HPF beveiliging wat lager te maken (~312 Hz 1e orde nu gezien de 60 uF). Het hoog klinkt cleaner nu, ook dankzij de wat hogere crossover.

Ik zit nog wel wat te stoeien met metingen, het faseverloop en het frequentie verloop in het 100-1000 Hz gebied. Het midden is nog wat minder vlak dan ik zou willen. Wellicht ga ik nog een kleine (1-4 cm) vleugel bij de mid driver maken aan een kant om de response proberen wat vlakker te krijgen. Maar een gedeelte van de schommelingen zijn denk ik ook reflecties van de achtermuur en zijmuur. Ik heb sowieso weinig ruimte om de baffle echt goed op te stellen. Later wil ik nog eens proberen om de speaker in het midden vd kamer te meten (buiten is voorlopig no-go... ).

Ik heb intussen nette 18 mm berken multiplex ingeslagen. Deze wil ik gaan verlijmen en dan bouw ik een paartje speakers volgens het eerder genoemde plan. Wel ga ik de vleugels wat dieper maken (14 cm ipv 10 cm) en de diagonale vleugels deze keer wel monteren (zijn nu nog weggelaten, waardoor het akoestische lek aan de bovenkant vd woofer nog groot is). Hopelijk maakt dit het laagrendement een tikje hoger, ik moet nu echt flink boosten en drukken in het hoog (de AMT heeft een rendement van circa 99 dB/W!). Maar nog steeds kan de speaker flink hard, dus eigenlijk is er niet echt een probleem.

Ondanks alle verdere optimalisatie plannen, vind ik dat de speaker al erg fijn begint te klinken. De bas is een stuk strakker en dieper en het midden is transparanter / opener in vergelijking met mijn Chill Baffle 2.5. To be continued...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Hierbij de platen MPX (vanuit 2x153x153x18mm). Ik heb ze bij Vogels Maatwerk in Best gekocht. Netjes gezaagd volgens zaagplan. Sympathieke zaak en goed betaalbaar...
MPX.jpg
Via via heb ik de platen kunnen laten verlijmen, zowel voor de front baffles als de bodems. Dit zelf doen was vorige keer geen succes gezien de grote maten voor de baffle, hier is heel veel druk voor nodig om het goed te doen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

De verlijmde platen:
DubbelePlaat.jpg
Na verlijmen moesten de bodemplaten nog wat bijgezaagd worden, met verlijmen verschuift het een beetje (<1mm). Voor de front baffles maakte dit niet uit, hier is genoeg marge en wordt er toch van CNC gebruik gemaakt.

Rob heeft me fantastisch geholpen met het frezen van de baffles! :D :goedzo:
Frezen.jpg
Nog wat bijgeschuurd om de laatste rafels te verwijderen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Tijdens bijzagen van bodemplaten, meteen wat 42x68x424 en 42x68x300 vuren balken ingeslagen voor de constructie.

En ik heb nagedacht / gespart over methodes om de AMT beter te monteren. Uiteindelijk besloten om voor een aluminium L profiel te gaan (40x30x190mm, 4mm dik) zodat de AMT symmetrisch op de baffle geplaatst kan worden. Dit past mooi op de 36mm brede baffle.
Model.png
Zie aanzicht:
SideShot.png
Nieuwe RVS M6 180mm bouten besteld om de AMT te kunnen monteren in het L profiel.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Rob heeft nogmaals geholpen om het L-profiel netjes af te werken. Hij had het idee geopperd om er bussen in te persen voor de M6 bouten:
Bus.jpg
Het eind resultaat:
Lprofile.jpg
Nog even wat houtlijm en 8cm lange schroeven voor de balken ingeslagen en het bouwen kon eindelijk van start... :yeah:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Walt »

Zitten die verzonken kopgaten niet aan de verkeerde kant? Zo niet, dan zie ik nog niet helemaal voor mij hoe het hoekstaal op de baffle komt.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

De bussen zijn verzonken in de front baffle. De drie schroeven zitten aan de achterkant vd baffle, de twee schroeven aan de bovenkant.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Walt »

Duidelijk!
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Toen de 424mm balk op de bodemplaat (400x460 mm) gelijmd en geschroefd:
Bodemplaat.jpg
Baffle op de grond, achterzijde boven:
Baffle.jpg
En de boel wederom gelijmd en geschroefd:
BaffleBodem.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Helaas een taktische fout gemaakt bij het verlijmen van de bodem. Geen check gedaan of de hoek klopt (ik had de zijpanelen niet bij de hand, stom). Aangezien de bodemplaat met balk mooi vlak was dacht ik dat dit perfect uitgelijnd zou zijn, maar helaas... wellicht misgegaan met schroeven oid:
Oeps.jpg
:hide: Da's pijnlijk. Dit moet ik nog gaan fixen. Ik ben intussen aan de 2e speaker begonnen, hier is het gelukkig beter gelukt:
Beter.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

De zijvleugels gelijmd op de 2e speaker:
BaffleWings.jpg
En ook 300mm balken en diagonale zijvleugels verlijmd:
BaffleWings2.jpg
Hij staat nu! \:D/
En het L-profiel gemonteerd. Bussen verzonken en wat dieper met 6mm uitgeboord zodat de M6 bout diep genoeg in de baffle kan. De schroefgaten van de mid voorgeboord en de gaten voor de 15" woofer geboord.
Standing.jpg
Voor de woofer gebruik ik M6 inbusbouten door de baffle heen met ring en moer aan achterkant vd baffle. De 15" gemonteerd:
WooferMounted.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Walt »

Kan die mid voldoende vrij afstralen aan de achterkant in zo’n dikke baffle?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Baffle eerst maar even naar de woonkamer verhuisd. Hij is wat makkelijker te dragen zonder mid driver.
Montage van de mid driver (6ND430):
MidMounted.jpg
Hier nog een bovenaanzicht van het L-profiel:
ProfileOnTop.jpg
De AMT gemonteerd met de M6 bouten van boven. En het eind resultaat:
ChillBaffle3.jpg
Snel de boel aangesloten en inregelen/luisteren maar... :sure:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Walt schreef:
Kan die mid voldoende vrij afstralen aan de achterkant in zo’n dikke baffle?
Ik hoop het. Sowieso is die 18 sounds al niet erg open van achteren. En hij is een flink stuk verzonken, dus je houdt maar 30mm over oid. Eventueel zou ik het ronde gat aan de achterkant nog wat kunnen afronden met een frees.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Ik ben heel tevreden over de stijfheid van de constructie nu. Ik kan de AMT nauwelijks in beweging krijgen. De bouwmarkt MDF versie met minder en kortere vleugels zwabbert veel meer. En dat verschil hoor je...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door architect »

mooi ontwerp Fedde !

zelf bouw ik een 4-weg open baffle :
viewtopic.php?f=3&t=27790&start=325
b&c 18SW115, seas excel w22, scanspeak 10f en mundorf 17d2 amt
topping d10s via usb naar spdif
dan volgt een minidsp opendrc da8 als dsp
die doorgaat naar hypex ucd modules in 180 en 400 variant
mijn broer maakt een soortgelijke speaker met iets andere onderdelen; momenteel zijn we druk om mfb aan te brengen op de grote woofers

het zou ontzettend leuk zijn om op een toekomstige luisterdag een aantal van dit soort open baffle te kunnen vergelijken
ik ben namelijk enorm benieuwd waar ik nog iets kan verbeteren
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Leuke hobby heh die open baffles? Gaaf project heb je. Vergelijkbare elementen, maar toch flink anders. Het lijkt me zeker leuk om eens een luisterdag te bezoeken. Maar voor mij is de Breda locatie dan meer dichtbij. Ik weet ook niet of ik de boel fatsoenlijk in de auto krijg, zonder schade...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: The Chill-baffle3 speaker page

Bericht door Fedde »

Uiteindelijk besloten dat de eerste speaker toch gefixed moest worden. Zonde dat hij scheef is en de vleugels niet mooi aan zouden sluiten. Gelukkig bood Johan hulp aan. Hij heeft een handige multitool waarmee de lijmlaag te verwijderen is zonder al te veel weg te hoeven zagen...
MultiTool.jpg
Hij is los. En dan nog wat egaliseren:
CleanupBaffle.jpg
Eindresultaat is prima gelukt. In het midden mist er wel een klein beetje uit de baffle, een millimeter oid, maar dat is geen probleem:
Baffle.jpg
Deze keer is de baffle gelukkig wel loodrecht op de bodem... :sure:
Resultaat.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”