Nog een project ...
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Nog een project ...
Lijkt me ook, zie je hier ook in de meting van de individuele respons:
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.pdf
- SSassen
- Contacteer:
Dat was ook iets wat bij mij opkwam, maar een stuk 10mm naaldvilt over deze rand heen geplakt geeft exact dezelfde plot, kortom dat is het euvel dus niet.satefan schreef:Dat verklaart het dipje bij pakweg 2850hz....diffractie van de woofer-ring....dat is fundamenteel door de ring van de woofer die wat uitsteekt...
-
wouter
- Ook commercieel actief
Kunnen we verder onderzoeken, maar 1cm afstand tot de conus geeft dan meer duidelijkheid. En dan nog asymmetrisch en bij de rolrand overgang meten... Ik vermoed dat je daar nog wel wat zou kunnen tegenkomen...
Zet is een grote plaat naast 1 kant van de box, die 2,8kHz kan prima door de breedte van de box komen.. .Al hoewel, je zit ruim over de 20cm...
Verder is het ontwerp duurtest klaar begreep ik van Sander.
Het is een ontzettend tof ontwerp vanwege het inzetbereik van de drivers.
Hierdoor is veel mogelijk, maar ook meer ongewone dingen, zoals een LR12 met lage overgangsfrequentie.
In Boxsim telt de 12dB filtering voor geen meter op, omdat die standaard op 0,7 staat, dus een afronding van Butterworth (Q=0,707) en een 3dB piek op de overnamefrequentie.
Bij Linkwitz Riley 2e orde (LR12) is er 2x een Butterworth, dus 2x 0,707, en dat geeft Q= 0,5. Bij deze invoer bij 12dB filtering krijg je wel een perfecte somrespons en optelling van 6dB op het overnamepunt. Edit: fout verwijderd
Laatst gewijzigd door wouter op vr 27 mar 2020, 16:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Of t stukje vilt helpt niets...of het is de rubberen woofer-rand......de tweeter ligt best diep in de waveguide waardoor die wellicht wat als een hoorn gaat werken, maar dan zou je eerder versterking verwachten...
Wat is de afstand tot de bovenkant van de kast?
-
wouter
- Ook commercieel actief
o haha, het kan niet eens de tweeter zijn, want het zit in de wooferrespons! Dus de korfrand obstructie door de waveguide is het inderdaad niet.
Je kast is ongeveer even breed als die van Troels...
Je kast is ongeveer even breed als die van Troels...
- SSassen
- Contacteer:
Nee, dat is het ook niet, zie hieronder, verschil tussen doos bovenop de kast (zodat de baffle effectief doorloopt) en zonder doos bovenop de kast zie je niet terug in de overlay meting, kortom, de waveguide zorgt voor een minimalisatie van diffractie.satefan schreef:Of t stukje vilt helpt niets...of het is de rubberen woofer-rand......de tweeter ligt best diep in de waveguide waardoor die wellicht wat als een hoorn gaat werken, maar dan zou je eerder versterking verwachten...
- SSassen
- Contacteer:
Ja, ja, leuke driverswouter schreef:#serieuzeteaser... Motus Audio, echt??
- SSassen
- Contacteer:
Goed, dit is waar ik inmiddels ben aangeland. Eerlijk gezegd is dit is precies wat ik voor ogen had gezien de doel curve (laid back, easy listening, met een flauwe afval vanaf 1kHz). Maar uiteraard ben ik benieuwd naar eventueel commentaar en suggesties.
Netjes - flauwe afval vanaf 1khz is inderdaad vaak prettig. Ik heb 3 presets in de Hypex, 1 zonder afval, 2 met 1.5dB afval vanaf 1khz en 1 met 3dB afval vanaf 1khz - dat is erg prettig luisteren.
- SSassen
- Contacteer:
Onderstaande plot is ook wel interessant, dit is allemaal gemeten op dezelfde plek en met dezelfde instellingen. Rood en blauw zijn de ongefilterde drivers, zwart de uiteindelijke FR.
- SSassen
- Contacteer:
satefan schreef:Kun je ook dezefde eens doen maar dan met de gefilterde drivers?
- SSassen
- Contacteer:
satefan schreef:Kun je ook dezefde eens doen maar dan met de gefilterde drivers?
En nogmaals, maar dan met 1/24 smoothing.
Ziet er netjes uit! De overal response blijft binnen de 3 a 4 dB als ik t goed zie?
- SSassen
- Contacteer:
Ruim daarbinnen, tussen 500Hz en 5kHz binnen +/-2dB.satefan schreef:Ziet er netjes uit! De overal response blijft binnen de 3 a 4 dB als ik t goed zie?
Dat bedoel ik idd +/- 2dB is 4dB van top tot bottom response....SSassen schreef:Ruim daarbinnen, tussen 500Hz en 5kHz binnen +/-2dB.satefan schreef:Ziet er netjes uit! De overal response blijft binnen de 3 a 4 dB als ik t goed zie?
- SSassen
- Contacteer:
Verkeerde driver Wouter, da’s de eerste versie, ik gebruik de JA8008HMQ, de tweede versie.wouter schreef:Lijkt me ook, zie je hier ook in de meting van de individuele respons:
troels.png
http://www.jantzen-audio.com/ja8008-hmq/
-
wouter
- Ook commercieel actief
- SSassen
- Contacteer:
Geen suggesties? Vragen? Opmerkingen? Opbouwende kritiek? Flauwe grappen? Kom op jongens, jullie hebben inmiddels Netflix toch wel uitgekeken? Ik ben benieuwd!
...
We hebben het S&C topic nog niet uitSSassen schreef:Geen suggesties? Vragen? Opmerkingen? Opbouwende kritiek? Flauwe grappen? Kom op jongens, jullie hebben inmiddels Netflix toch wel uitgekeken? Ik ben benieuwd!...
De grafiek is zo goed dat nu alleen nog gehoormatig verbeterd kan worden. Helaas zijn mijn computerspeakertjes daar niet goed genoeg voor. Mijn ervaring is dat eerste orde filters een meer samenhangend beeld neerzetten als hogere orde filters. Hogere orde filters zijn dan weer iets analytischer. Een beetje het verschil tussen NOS en upsampling Dac's, en van beide zijn er goede en slechte. Maar al dit soort nuances kan ik niet halen uit een vrijwel vlakke curve.
edit
als=dan
edit
als=dan
Laatst gewijzigd door John P op za 28 mar 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Mja, zo’n vermoeden had ik al, dat is al dagen een trending topic inderdaad!Pjotr schreef:We hebben het S&C topic nog niet uitSSassen schreef:Geen suggesties? Vragen? Opmerkingen? Opbouwende kritiek? Flauwe grappen? Kom op jongens, jullie hebben inmiddels Netflix toch wel uitgekeken? Ik ben benieuwd!...
![]()