Bouw Scan-Speak Faktum.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Bertje »

Kalimba schreef:
Op het hoog ben ik er van overtuigd dat het een goed verschil gaat geven. Frank (en Titus) vertelde dat stemmen echt los kwamen door de copper cap en dat niet eerder hadden gehoord.
Mechanicalc Animal attendeerde nog even op de test van Tony Gee en daar staat vrijwel hetzelfde.
Met een kostbaar systeem als de Faktum is me dat die €300 echt wel waard. Op het mid zou ik dit nooit doen ivm de kosten.
Maar eerst de 3.3uF audyn cap plus die ik nog heb liggen en wennen als het klaar is. Daarna een keer de True copper upgrade. Kijk er nu al naar uit haha
Mja stemmen worden natuurlijk niet alleen door de tweeter weergegeven, meer door je mid. Maar desondanks zou ik zulke kostbare condensatoren ook niet gaan toepassen op 't mid.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Er zit inderdaad folie op. Kreeg de tip om plakband te gebruiken en dat werkt prima. Geen frustrerend gepulk om de folie er af te krijgen :)
Bijlagen
016.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Henkjan »

Bertje schreef:
Kalimba schreef:
Op het hoog ben ik er van overtuigd dat het een goed verschil gaat geven. Frank (en Titus) vertelde dat stemmen echt los kwamen door de copper cap en dat niet eerder hadden gehoord.
Mechanicalc Animal attendeerde nog even op de test van Tony Gee en daar staat vrijwel hetzelfde.
Met een kostbaar systeem als de Faktum is me dat die €300 echt wel waard. Op het mid zou ik dit nooit doen ivm de kosten.
Maar eerst de 3.3uF audyn cap plus die ik nog heb liggen en wennen als het klaar is. Daarna een keer de True copper upgrade. Kijk er nu al naar uit haha
Mja stemmen worden natuurlijk niet alleen door de tweeter weergegeven, meer door je mid. Maar desondanks zou ik zulke kostbare condensatoren ook niet gaan toepassen op 't mid.
je moet ook kijken in welk frequentie gebied de condensator (of spoel) werkt. de serie C voor de mid werkt aan de onderkant van zijn weergavegebied. goede kans dat een "gewone" C daar het net zo goed doet. voor in het laag geldt dit nog sterker, daarom zie je zelfs in de high end filters in de HH voor het laag nog steeds elko's zitten
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Rick76 »

Even het internet geraadpleegd en kwam daar het volgende tegen over stemgeluiden : Het gebied tussen 63Hz en 500Hz bevat 60% van de geluidsenergie, maar draagt maar 5% bij aan de verstaanbaarheid. 500Hz-1KHz draagt 35% bij aan de verstaanbaarheid, 1KHz-8KHz bevat maar 5% van de energie, maar draagt voor 60% bij aan de verstaanbaarheid! Aan de hand hiervan zou je kunnen concluderen dat de tweeter best een groot aandeel heeft. Toch?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door richard »

Rick76 schreef:
Even het internet geraadpleegd en kwam daar het volgende tegen over stemgeluiden :
De Fletcher-Munson-curves geven ook een goed beeld waar het gehoor het gevoeligst is:
Afbeelding
De tweeter is daarom best wel kritisch.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door rikpost »

Vandaar dat veel luidsprekers uit fabriek een dipje hebben rond 3K
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Bertje »

Ligt er ook maar net aan waar je het kantelpunt van de tweeter neerzet. Bij deze 3-weg zal dat niet op 2kHz liggen maar een stuk hoger (4-5kHz?) hoop ik? Dan wordt de mid alleen maar belangrijker in het geheel....en de tweeter minder.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Nog even terugkomend op de demping 30. Het snijden met een nieuw Stanley mes of knippen met een schaar gaat erg moeizaam. Is er een andere manier om het goed op maat te krijgen? Demping 10 is geen probleem met mes en schaar maar de 30 is erg stug.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Forza »

Broodmes?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door toetertje »

Iets waar je langs kunt snijden en afbreekmesjes.
Dan de lineaal stevig aandrukken, en de snijhoek zo klein mogelijk maken. (mes vlak op het materiaal)
Je zult echt wel een paar keer moeten snijden, en niet te hard op het mes drukken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door MechanicalAnimal »

Kalimba schreef:
Nog even terugkomend op de demping 30. Het snijden met een nieuw Stanley mes of knippen met een schaar gaat erg moeizaam. Is er een andere manier om het goed op maat te krijgen? Demping 10 is geen probleem met mes en schaar maar de 30 is erg stug.

ik heb heel wat matten D30 in de G's zitten, het is waardeloos spul om te verwerken :mrgreen:

Uiteindelijk bleek de beste optie de grote, scherpe dure stoffenschaar van vrouwlief te gebruiken*

Een broodmes werkt niet, het zijn vezels en geen schuim. Ook een scherp stanley mes of scalpel met lineaal werkte niet prettig, maar dat is slechts mijn mening.


*met toestemming
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Stanley mes en liniaal goed aandrukken werkt het beste. Hoe dan ook een stuk lastiger dan het vertrouwde Pritex en loodbitumen maar nog steeds een leuke klus. Ik ken dit materiaal uit de Audiolab luidsprekers waar het zonder vlies (als los wol) in zit. Geeft een lekker bende in ieder geval :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ds23man »

Gewoon met de zaagtafel doen. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door ds23man »

rikpost schreef:
Vandaar dat veel luidsprekers uit fabriek een dipje hebben rond 3K
Dat is op zich niet een correcte werkwijze. Een geluidstechneut zal op een recht monitorsysteem automatisch het gebied rond de 3K terugnemen in de mix. Dus als je die productie afspeelt op een systeem met een dip heb je dus een dubbele dip. Als je dit weet pik je gelijk de opnames eruit die op een monitorsysteem met een 3K dip zijn gemaakt. Opnames van The Nits zijn berucht wat dat betreft....
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

ds23man schreef:
Gewoon met de zaagtafel doen. :lol:
Als het op m'n balkon had gepast.... :mrgreen:
Bijlagen
8B2D0A281289B537DE8AE1D993BFC6D0-groot-zaagblad.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Inmiddels het dempingsmateriaal er in gestopt. Plakt goed btw.

Misschien toch het stukje pritex er uit. Er wordt duidelijk verteld dat er niet meer in hoort dan 1 plaat damping 30 per kast. Dit zou anders ten koste gaan van de levendigheid en te weinig laag.
Bijlagen
017.JPG
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Hobby Hifi heeft liever niet dat ik het schema openbaar plaats wat ik ook begrijp.

Heb wel de onderdelen lijst die iets anders is dan het origineel (het is een mix tussen de standaard en de high end versie):
018.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Het is gewoon te googlen potnondeju!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Shadow schreef:
Het is gewoon te googlen potnondeju!
Ik zie het ja. >>Hier<< staat het goed leesbaar onderaan de pagina zie ik.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Vandaag de zijwanden er op gezet en 1 kast geschuurd.
Niet vergeten gaatjes te boren voor de kabels voordat de baffle er op gaat en even kijken hoe ik de uitneembare bodemplaat ga bevestigen om de kasten waterpas te laten staan.
Bijlagen
019.jpg
020.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Shadow »

Wauw, mooi! :rock:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door Kalimba »

Klein foutje/ probleempje met het inlijmen van de latjes voor de bodemplaat.
Die zijn deels krom en gaan er weer uit. Lastig schuur klusje (met name de hoeken) en 2 nieuwe latjes halen en 1st vlakschuren dus :mrgreen:

Op de foto goed te zien dat er veel speling tussen zit en het moet een luchtdichte afsluiting worden.

En nog een sfeerfoto met en zonder baffle.
Bijlagen
021.jpg
022.jpg
023.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door hsmeets »

Kalimba schreef:
Klein foutje/ probleempje met het inlijmen van de latjes voor de bodemplaat.
Die zijn deels krom en gaan er weer uit. Lastig schuur klusje (met name de hoeken) en 2 nieuwe latjes halen en 1st vlakschuren dus :mrgreen:

Op de foto goed te zien dat er veel speling tussen zit en het moet een luchtdichte afsluiting worden.

En nog een sfeerfoto met en zonder baffle.
Ik laat daarvoor altijd wat strippen uit mdf zagen. Die vuren latten, zelfs geschaafd, gaan vaak alle kanten op.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door dre »

Kunnen die er niet beter later in gelijmd worden?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.

Bericht door markbakk »

Rick76 schreef:
Even het internet geraadpleegd en kwam daar het volgende tegen over stemgeluiden : Het gebied tussen 63Hz en 500Hz bevat 60% van de geluidsenergie, maar draagt maar 5% bij aan de verstaanbaarheid. 500Hz-1KHz draagt 35% bij aan de verstaanbaarheid, 1KHz-8KHz bevat maar 5% van de energie, maar draagt voor 60% bij aan de verstaanbaarheid! Aan de hand hiervan zou je kunnen concluderen dat de tweeter best een groot aandeel heeft. Toch?
Het ligt iets genuanceerder.
Schermafbeelding 2019-03-15 om 10.35.23.png
Met dank aan DPA. Het overgrote deel van de verstaanbaarheid zit hem in de 1- en 2kHz-band. Ook de fasegevoeligheid van het gehoor houdt zo'n beetje op bij 2kHz (kortere golflengtes passen meer dan één keer tussen onze oren). Boven de 2kHz is vooral niveau erg bepalend voor locatie. In mijn systemen is de 2Khz-band nog echt het domein van de mid (erger nog: de overgang naar het hoog zit er doorgaans ook in).

Op basis van deze wetenschap is de tweeter minder belangrijk en verdient kwaliteit van het filter voor de mid juist veel aandacht. Ik begrijp eerlijk gezegd ook het gedoe rond hele dure tweetercondensatoren ook niet zo goed als je niet ook het midden aanpakt. Voor zover het geen my-fi is natuurlijk. :hide:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”