Buizenversterker per Aliexpress

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door dre »

Je fraaie speakers oproken lijkt me inderdaad geen optie...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Barry2001 »

Wat niet kan is gelijkspanning op de uitgang bij een buizenverker. Wat wel kan en ook nog wel eens gebeurd zijn oscillaties, doordat buizen erg breedbandig zijn zijn ze hier nu eenmaal gevoelig voor. Dat kan je je tweeters kosten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door dre »

Daar kan ik over meepraten inderdaad....... :roll:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Barry2001 »

oei...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door dre »

Wat een herrie en toen stil......... :mrgreen:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

26Anne.jpg
Als ik de 3K3 weerstand aan pen 1 van de voortrap die Anne heeft voorgesteld loskoppel en aan massa leg zou alle brom die rond de volumepot wordt opgepikt toch weg moeten zijn?
27Anneaanpassing.jpg
27Anneaanpassing.jpg (15.81 KiB) 601 keer bekeken
Dan zou ik dat gedeelte uit kunnen sluiten. Toch? :-k
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Oh ja, deze had ik van de week van mijn zwager te leen :kwijl:
Karan.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

PA4URK schreef:
26Anne.jpg

Als ik de 3K3 weerstand aan pen 1 van de voortrap die Anne heeft voorgesteld loskoppel en aan massa leg zou alle brom die rond de volumepot wordt opgepikt toch weg moeten zijn?

Dan zou ik dat gedeelte uit kunnen sluiten. Toch? :-k
R102 kortsluiten, komt er niks de voorversterker binnen, nog brom dan
R105 kortsluiten, komt er niks meer uit de voorversterker, nog brom dan is het de eindversterker/voeding.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door OpaBert »

Ik zou dat helemaal niet op een stel luidsprekers testen
Voor het laatste beetje brom moet je op je knieën gaan zitten met je oor voor de box
1 Paar 8 ohm weerstanden 10 Watt als dummy voor de versterker
En een weerstand van 330 ohm in serie met je hoofdtelefoon
Je hoort alles en niemand heeft last van je gebrom
Schema van Anne gekregen ooit. :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Bedankt voor de tip Bert, maar eigenlijk heeft niemand last van me hoor, dus ook niet van mijn gebrom :lol:
Ik heb er de voorbuisjes even uitgehaald en zonder die er in is de brom veranderd in een zoem.
Ik heb daarom de gloeispanning van de 6SL7 buisjes aan massa gelegd via twee 3 watt weerstanden van 33 ohm die ik nog had liggen uit een ander project. De voorbuisjes er weer in en hoewel de brom er nog wel is, is hij nu toch flink minder geworden. Omdat ik toch bezig was - beetje ongeduldig... - heb ik de provisorische opstelling van de ingang meteen ook maar goed gemaakt en via mijn telefoon een beetje Spotify muziek op de ingang gezet. Niks, nada, nothing, geen muziek en de brom blijft en is ook niet volumeafhankelijk. Een vreemd fenomeen doet zich nu voor als ik de on/off knop uitschakel terwijl de muziek draait via mijn telefoon . Plotseling is de brom helemaal weg en komt de muziek tevoorschijn waarna deze langzaam wegsterft. Rarara, hoe kan dat? :-k
Dus uitsluitend brom als de versterker aan staat en langzaam wegstervende muziek als ik de versterker uitschakel :?: :?: :?:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Lijkt wel of er iets niet goed kontakt maakt.Dat de brom wegvalt is normaal, je neemt de bron weg.Als de spanningen zakken verandert de instelling van de buizen, zal wel niet kloppen.
Spanningen (tov massa) bij de buizen meten, anode en kathode triode en bij eindbuis ook schermrooster.Zien of het klopt.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door RobertD »

Zit R105 wel goed vast? Ik heb ook een zoiets gehad en toen was ik de weerstand op die plek vergeten aan te brengen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Hoi Robert, het probleem uit zich via de beide speakertjes en R105 zit keurig op z'n plekje. Eerst even twee fotootjes voor de duidelijkheid, de bovenste van de voet van de 6SL7 en de onderste van de EL34, beide van hetzelfde kanaal.
28Rondde6SL7.jpg
29RonddeEL34.jpg
Ik meet de volgende spanningen: Bij de ingang van de gelijkrichtbuis 312 volt AC, er uit komt vervolgens 331 volt DC waarna er na R301 en dus voor de smoorspoel 326 volt overblijft voor B1 en na R302 295 volt voor B2.
Op de doorverbonden pootjes 2 + 5 waar de koppel C op aangesloten zit meet ik vervolgens 144 volt op het ene kanaal en 154 volt op het andere.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Op de anode van de EL34 heb ik 308 volt en op de doorverbonden pootjes 1 + 8 van de eindbuis iets van rond de 21 volt. Op de doorverbonden pootjes 3 + 6 van de 6SL7 rond de 3 volt.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Ná de koppelcondensator C102 meet ik niks, op de scoop zie ik overal die dikke brom die ook uit de LS komt en die weg valt als ik de versterker uitschakel waarna de muziek tevoorschijn komt ](*,)
Ik snap er niks van :evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door democles »

Bij die 6SL7 moet pin 1 niet doorverbonden worden aan pin 4 ?
Bijlagen
28Rondde6SL7.jpg
Laatst gewijzigd door democles op ma 11 dec 2017, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Die spanningen zien er redelijk uit.Pin 1 en 4 moeten idd aan elkaar.
Vermoedelijk iets mis met het aarden van de elco's in de voeding.
Voorversterkerbuis eruit en R105 kortsluiten.Moet dan stil zijn of de voeding bromt, sluiting in/aan smoorspoel, elco's niet in orde.Dan sluiting weerstand weg, mag nog niet brommen tenzij iets mis met C303.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door democles »

Zijn de twee 6,3V gloei aansluitingen wel aan massa gelegd met twee 100 ohm weerstanden?
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door molekuul »

Pin 4 is het rooster van de 2de helft van de 6sl7. Ik zou die maar aan pen 1 koppelen,
Je hebt nu een open triode, met een versteker factor van ~70 .... als die niet zou brommen zou ik vebaasd zijn :-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Shadow »

Power level 70 :rock:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door RobertD »

democles schreef:
Bij die 6SL7 moet pin 1 niet doorverbonden worden aan pin 4 ?
Ik denk dat Democles door mag voor de koelkast.
Waarschijnlijk zit Rein al twee dagen met open mond muziek te luisteren en vergeet hij te reageren.
Laatst gewijzigd door RobertD op wo 13 dec 2017, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
democles schreef:
Bij die 6SL7 moet pin 1 niet doorverbonden worden aan pin 4 ?
Ik denk dat Democles door mag voor de koelkast.
Waarschijnlijk zit Rein al twee dagen met open mond muziek te luisteren en vergeet hij te reageren.
Ja, dat had ie goed gezien, maar dat is niet alles :(
Berichtdoor PA4URK » zo 10 dec 2017, 21:13

Ik heb er de voorbuisjes even uitgehaald en zonder die er in is de brom veranderd in een zoem.
Even afwachten dus :relax:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door PA4URK »

Ik denk dat Democles door mag voor de koelkast.
Waarschijnlijk zit Rein al twee dagen met open mond muziek te luisteren en vergeet hij te reageren.
Als je een keer op Urk langs komt trakteer ik je op een dikke :beer: Democles :lol:

Tadaaaah. Rein is weer aardig in de stemming. Afgelopen paar dagen geen tijd gehad door andere aandacht vragende zaken maar zag wel jullie berichtjes langs komen. Zojuist de pennetjes 1 en 4 van de twee voorbuisjes doorverbonden en de massa van de potmeter aangesloten want die lag ook nog los. Uit de grote kunst. Ik zou bijna zeggen: Niks meer aan doen. Er komt een geluid uit dit versterkertje, niet meer normaal. Met de Chinese buizen er in een uitstekende klank met ook nog eens een behoorlijk laag vergeleken met de Chinese EL84 PP. Uit de KEFjes komt met de volume helemaal naar beneden gedraaid en het flapoor er tegen aan een lichte zoem. Daar ga ik nog even mee aan de slag.
30Zogoedalsklaar.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door democles »

Mooi dat het gelukt is! :D

Proost.
Bijlagen
bier.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker per Aliexpress

Bericht door Ah!buis »

Fijn dat 't gelukt is :yeah: .
Die zoem was dan niet zo erg blijkbaar.Zonder voorversterker heb je geen last van een ontbrekende massa aan de potmeter of de roosters (die er dan niet zijn) niet aaneen.Kon die zoem niet van komen.
Anne
Plaats reactie