Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Re: Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic

Bericht door meiborg »

Eh, had er hier iemand een Nautilus toen die werd nagemaakt?

Mvg Reinder
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, maar daar werd ook niet zo gemierd op de tiende van een mm van het origineel. Vind dat we nu behoorlijk afdwalen zo van het beoogde doel: Een goed/beter klinkende zelfbouw imitatie.
Walt

Bericht door Walt »

Volgens mij wil Wouter 2 sets bouwen, waarvan 1 set zo goed mogelijk gelijk aan het origineel...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Nee, maar daar werd ook niet zo gemierd op de tiende van een mm van het origineel. Vind dat we nu behoorlijk afdwalen zo van het beoogde doel: Een goed/beter klinkende zelfbouw imitatie.
#-o
stap 1 is exact zoals Walt zegt een 1:1 kloon maken. Stap 2 is daarop variaties maken. Evt bouwen toetertje en ik zelfs een paartje W5 (SLS 5.25 & fr85) en een paartje W5-SE (tb woof, fr88ex omdat fe 88 met ferriet niet stock is) en daarna pas varieren.

Waarom? Omdat een origineel waarschijnlijk niet te vinden is. Of dacht je echt dat iemand die ruim 5k stuk slaat op een houten 4" dik A4-tje wel eens wil zien of hij/zij/het ( :mrgreen: @Sarkie) bedonderd wordt.

Maar als jij een paartje kunt regelen zou dat meer dan werkom zijn ;-)

En trouwens, miereneuken over mm's is ontzettend leuk, haha. Heb bij de caravan geen machines om wat te maken.

Het gaat trouwens om mm's en niet om tienden daarvan.
En 8 of 10mm poorthoogte scheelt een slok op een borrel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoe kun je nu een 1:1 kloon maken als je geen origineel hebt? Dat gaat zelfs de best geëquipeerde biotechnologen boven de pet :D Dat gaat 'm dan toch niet worden. Al was het alleen maar omdat je geen origineel filter hebt ter vergelijk zonder origineel. Steek dan je energie in een SLS 5.25 & FR85 en stop die in een vergelijkbare ordentelijke kast met dito filter.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat dacht je dat het plan was dan? ;-)
Walt

Bericht door Walt »

Er is veel op forums te vinden, wie weet heeft Wouter het originele schema ook al gevonden.
Walt

Bericht door Walt »

Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Dat wordt steeds onduidelijker. Dit schreef je in de openingspost:
wouter schreef:
Het lijkt me leuk de info over deze luidspreker in dit topic te bundelen en wat mij betreft zijn alle kloon-achtigen van dit ontwerp ook welkom in dit topic.
Maar ok, eerst die 1:1 kloon dan maar. Ben benieuwd.

@Walt:

Klopt, genoeg reviews te vinden. Wat daar ook nogal te lezen valt naast alle positieve indrukken, is dat het originele ding een erg laag rendement heeft en een flinke versterker vraagt (>100W) om tot leven te komen. En dan nog het moeilijk heeft met orchestraal werk. Lijkt mij beslist een verbeterpunt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
wouter schreef:
Dat wordt steeds onduidelijker. Dit schreef je in de openingspost:
wouter schreef:
Het lijkt me leuk de info over deze luidspreker in dit topic te bundelen en wat mij betreft zijn alle kloon-achtigen van dit ontwerp ook welkom in dit topic.
Maar ok, eerst die 1:1 kloon dan maar.
Exact, info over deze luidspreker "boenicke W5" en daarbij is ook info welkom over varianten. Maar mijn plan is volgens mij glashelder verwoord. Dat jij het citeert en dan nog anders kan interpreteren kan ik niet helpen. Hoe dan ook, je bijdrage wordt enorm gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door wouter op wo 16 aug 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Peter, hoffmans law geeft aan dat kastinhoud, rendement en -3db punt keihard aan elkaar gekoppeld zijn, dat een zware versterker nodig is, lijkt me daarom niet meer dan logisch, trouwens, watts zijn goedkoop tegenwoordig. Mooie NCore ervoor zetten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Hallo Peter, hoffmans law geeft aan dat kastinhoud, rendement en -3db punt keihard aan elkaar gekoppeld zijn
Dat vraagt om een opmerking over OB laagweergevers, maar laat maar. Wouter wordt nu al een pagina lang afgeleid :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:lagge:
Chris_T

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Ik denk iets naiever, de kast is 104mm breed, blijft 16+80+8 over om te verdelen. Later kwam ik het ook in solid works tekeningen tegen en op .rs en .de fora.
Die tweeter zou enigszins afgedraaid kunnen zijn tbv rearmount/pressmount. De fountek aan de voorzijde heeft een afdenkring. De diameter daarvan is alleen terug te rekenen.
20170816_093250.jpg
Sven had in een interview gezegd de kast 4" breed te willen maken, 103,6mm. Ik denk dat het wel 104mm is, omdat alle maten in mm zijn.
Ja dat lijkt mij ook logischer, ik acht de kans klein dat met oneven maten ontworpen wordt.
Het is ook niet mijn bedoeling om achter de komma te gaan zoeken, maar in het geval van de poort heeft het wel veel impact op de lengte/afstemming.
1mm ernaast scheelt al pakweg 10-20% in poortoppervlak.

Ik heb geprobeerd om de info bij oosterburen te vinden, maar via google kom ik er niet.
Weet je toevallig of zij wel het origineel hebben kunnen opmeten?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Mooie NCore ervoor zetten.
Zijn er ook lelijke nCore's dan ? :think:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Pjotr

Bericht door Pjotr »

??? Is dat een nieuw idee voor De Boenicke kloon wouter? En waarom zou dat voor mij moeten zijn?

Lijkt mij zinvoller om het eens over welke Fountek te hebben. Een FE85 van 16,50 of een FR88 al dan niet met neodymium magneet (2x zo duur).
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 16 aug 2017, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

5k PC speakers... ongelooflijk.
Wat denk je wat de materiaal kosten zijn als ze klaar zijn Wouter?

Ik zou heel graag mijn setje Lars & Ivan cubes vervangen door zo'n setje na te bouwen als je een spelende set hebt :mrgreen:
richard

Bericht door richard »

Walt schreef:
..., trouwens, watts zijn goedkoop tegenwoordig. Mooie NCore ervoor zetten.
Watts zijn goedkoop (kwalitatieve watts overigens niet), maar een luidspreker moet wel in staat zijn die Watts op een fatsoenlijke manier te vertalen naar muziek en niet meteen in de stress te schieten als het een beetje veel wordt. Groot orkestwerk met 3" midden-hoog en 5" laag wordt daarbij dan een hele uitdaging.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

richard schreef:
Walt schreef:
Watts zijn goedkoop (kwalitatieve watts overigens niet), maar een luidspreker moet wel in staat zijn die Watts op een fatsoenlijke manier te vertalen naar muziek en niet meteen in de stress te schieten als het een beetje veel wordt. Groot orkestwerk met 3" midden-hoog en 5" laag wordt daarbij dan een hele uitdaging.
Afgezien van dat ik dat nooit ga draaien is er altijd wel een factor te vinden waaraan een speaker niet kan voldoen. WAF, budget of dynamiek. Laat ik het zo zeggen: vorig jaar kochten we voor mijn vrouw een donkerrode mini, met witte wielen, strepen en dak. Totaal onpraktisch en duur, maar ook de leukste auto die we ooit kochten en elke dag een blij rijder.
De Boenicke W5 kost weinig en doet een verdwijntruc, dat je geen complexe herrie kunt maken maakt dat je nog wat anders mag bouwen ;-)
toetertje

Bericht door toetertje »

richard schreef:
Walt schreef:
tsja, als dat je muziek genre is, dan zou ik toch echt een ander type weergever kiezen.
En, het doel is proberen een heel goede kloon / imitatie neer te zetten voor een heel bescheiden prijsje.
Om er dan gelijk weer een paar ncore's tegen aan te gooien, streeft het doel een beetje voorbij denk ik. :think: :rofl:

Ik zou dan om de sfeer en samenwerking, eerder kiezen voor de zba ca.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat ik nog even verder ga uitzoeken is mijn vernoeden dat de W5 al bedacht was inclusief driver"upgrade".

Waar slaat anders een seriespoel met Rdc 1,8ohm op....
Dan ben je nog eens 6dB kwijt rond 50hz ofzo.

Dan is het verschil met een ongefilterde TB-W5-1138 enorm, geen 4dB verschil in gevoeligheid meer en een bak extra laag.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Kun je het filter schema zoals jij denkt dat het eruit ziet, misschien een posten?

Gr. Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zeker, moet ik ff naar op zoek. Heb te veel gelezen ;-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Denk zelf dat die 100W ook wel wat veel zou zijn (zie deze review: https://www.pressreader.com/australia/a ... 2499703425). Al zal hij zeker baat hebben bij een versterker met een rock solid uitgang a la de ZBA-CA. Maar dat hebben de meeste speakers eigenlijk wel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”