805 versterker: game SET and match...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: 805 versterker: game SET and match...

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Ennnnn......muziek!!

:yeah: :yeah: :yeah:
Da's mooi, da's heel mooi :goeie:
Nog onverwacht vlug :D .
Nu nog wat meten en testen zeker ? En hopen dat ie 't blijft doen :hide: :lol:
Anne

PS, zie net dat in m'n kompakte schematekening een massa ontbreekt bij de 6AS7 voeding.
Er is nog wel een streepje waar ie aan moet, zeker weggevallen bij tekenen.Gaat met zo'n veeg/tik vlak, even aanraken en weer iets onbedoelds :x
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jan Geert schreef:
Ennnnn......muziek!!

:yeah: :yeah: :yeah:
Wat goed !! :goedzo: :goedzo: :goedzo: =D> =D> =D> =D>
Echt knap van je dat je dit ondanks de diverse tegenslagen voor elkaar hebt gekregen. diep respect.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

:dank:

Over tegenslagen gesproken. Nog even McGyveren vandaag.

Die blauwe HS elco's zitten elk met 2 grote plakzadels en tie-wraps aan de bovenplaat vast. Normaal als die dingen eenmaal zitten krijg je ze met geen 10 paarden meer los. Je moet eigenlijk altijd de zadels lossnijden van de plaat en de resten van de tape verwijderen met oplosmiddel

In dit geval hadden toch 3 condensatoren kans gezien los te laten en wat te verzakken. :boos: :boos:

Dat wil je dus echt niet. Alles is wel behandeld met krimpkous, maar je kan toch nog net bij de 850 volt. Die wil je dus echt nergens tegenaan hebben, want dat doet heel erg boem.
Gewoon opnieuw vastzetten is dus niet echt een optie. Misschien wordt de topplaat waar ze tegenaan zitten zo warm dat het loslaat? Zou kunnen.

In ieder geval, oplossinkje:
DSCF5255.JPG
Twee balkjes aan weerszijden drukken nu door middel van stukjes vilt zachtkens de condensatoren op hun positie.
metabaron

Bericht door metabaron »

Maareh na al die tegenslagen, doet ie het?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

1 ding, die plakvoeten.... in m'n eerste buizenbak, de KT88PP heb ik ze ook toegepast. Zelfde redenatie als jij, als je ze eens los moet maken krijg je dit amper voor elkaar, moet goed gaan dacht ik ook. Totdat ik de versterker na een gebruikstijd opende en me de rambam schrok, hadden er ook een paar losgelaten. en dat wil je niet met een paar 100 V (gelijk)spanning. Onder invloed van warme laten ze gewoon los.....
Sindsdien, no go voor die dingen, altijd van te voren een paar plekjes bedenken om fatsoenlijke draadsteunen te monteren. Verder, goed bezig daar :goedzo:
democles

Bericht door democles »

Ben altijd al een beetje allergisch voor plak verbindingen,met een bout verbinding geen last van temp,verschillen...... :mrgreen:

Mijn roosters plak ik dan wel weer met siliconen in de behuizing,,eigenlijk nooit problemen van loslaten mee gehad ,kreeg de tip van een motor chopper bouwer :goeie:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

metabaron schreef:
Maareh na al die tegenslagen, doet ie het?
Jazeker, en goed ook! :yeah:

op naar de volgende tegenslag. :mrgreen: :mrgreen:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

democles schreef:
Ben altijd al een beetje allergisch voor plak verbindingen,met een bout verbinding geen last van temp,verschillen...... :mrgreen:

Mijn roosters plak ik dan wel weer met siliconen in de behuizing,,eigenlijk nooit problemen van loslaten mee gehad ,kreeg de tip van een motor chopper bouwer :goeie:
Je kan die plakzadels inderdaad ook met een boutje of schroefje vastzetten. Moet wel het hele boeltje weer afgebouwd, trafo's er weer af, gaatjes boren in de bovenplaat. Niet zo'n zin in als je het niet erg vindt. :hide:

Volgende keer doen we dat dus wel gelijk op die manier. :sure:
democles

Bericht door democles »

Meestal gebruik ik een subframe,tweede plaat onder de bovenplaat,geeft je wat meer mogelijkheden als er op het laatst nog veranderingen
moeten plaatsvinden,een tweede boven plaat is dan wel extra kosten,maar de flexibiliteit in de bouw is het waard,,

Het uiterlijk van de bovenplaat blijft dan hetzelfde,alleen op de onderplaat worden er dan wat meer dingen bijgeschroefd......... :mrgreen:

Maar goed, als het helemaal moeilijk wordt, kwa ruimte,schroef een strip alu tegen de zijkanten van de kast en bevestig het daaraan.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Eigen keus natuurlijk. Maar met die blokjes eronder kan er weinig meer gebeuren toch? Moet je altijd eerst een keer overkomen, weet je het voor de volgende keer. Schrok me de rambam toen ik het bij mij zag, de boel is wel goed afgezekerd, maar dan toch.
Maar in basis voor andere buizenbouwers: Direct rekening houden met bevestiging, plakvoetjes niet gebruiken.

Sinds een paar versterkers bouw ik ook 'dubbeldeks'. Zo min mogelijk schroeven zichtbaar aan buitenkant, en altijd flexibel om nog een extra steuntje oid te plaatsen.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Nog een tegenvaller: ik ben even op een 'wild goose chase' geweest naar een defect in de biasregeling links. Ik had er een paar nieuwe 805A buizen geplaatst, en bij het opdraaien van de bias naar 100mA hoorde ik een korte tik en de stroom viel terug naar nul. Aannemend dat dit de potmeter was, en dat de bypass weerstand die er als beveiliging overheen staat de boel naar max negatieve spanning had gezet, heb ik de boel opengemaakt. Vloekend dat dit nu al de tweede van die dure 10-slags Bourns pots is die de geest geeft. Ik had natuurlijk beter moeten weten: ook met maximale negatieve roosterspanning heb ik nog wel een beetje stroom door de 805A. Daar dacht ik pas later aan. Beetje stom. Alles test goed, maar 1 van de nieuwe 805en is DoA. Ik had ze er indertijd bij gekregen toen ik hem kocht.
Nou ja: laten we het positief bekijken: de pot doet het gewoon.

Eerst maar eens een koffie :relax: :relax:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ali is langs geweest :yeah: :yeah:
DSCF5374.JPG
Jawel, de premium 'T' versie.
DSCF5378.JPG
Nu maar eens gaan kijken wat deze versterker echt kan. Van de 2 sets 805a standaardbuizen die ik had was er 1 nieuw maar met een DoA buis, en de andere set leek behoorlijk opgebrand door de vorige eigenaar.

Dan ook maar eens aan de scope hangen. Misschien ietsje nfb :hide: zoals vrijwel alle 805-en met deze topologie hebben. Ondanks de CFB. We zien wel.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Hee nog een buizen versterker Ook met CFB :D
Dacht dat ik de enige was
Beter laat dan nooit ga het volgen Jan Geert
1965-2015 :shock:
Dan zijn ze nu wel ingespeeld :mrgreen:
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 15 nov 2017, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

NOS Bert, NOS...... :mrgreen:

De testkaartjes zijn van 10/2017
OpaBert

Bericht door OpaBert »

:D ziet er Super goed uit
Gefeliciteerd Geert Jan :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zozo, dat ziet er chique uit, in een mooie doos geleverd. :goedzo:
Ik hoop dat ze net zo mooi klinken als dat ze eruit zien.
Plaats reactie