Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: napraten...

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door satefan »

Aangezien er een firmware update beschikbaar is die in Breda op mn AFDAC-LB gezet kan worden is dit wellicht een pracht excuus om eindelijk ook eens naar een luisterdag te komen. Even dubbelchecken.

Wellicht neem ik deze dan mee:
Pareto-1_1024.jpg
Ik heb niet zoveel zin om mn UCD's en netwerkspeler mee te nemen...dus als er een versterker en bron aanwezig is, en interesse om deze spiekerts te beluisteren dan neem ik ze mee.

grt. Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door hannesie »

Ik ben er wel nieuwsgierig naar. :lol:

Maar dat snap jij wel. :mrgreen: :sure:
Ik kan eventueel wel een setje met UCD 180 meenemen en dan heb ik ook meestal wat er bij om als bron te fungeren.

Maar voor de goede orde, dit is Alphen a d Rijn en wel een stukje eerder/sneller als Breda!!!
Dus 28 mrt of ergens in eind mei in Breda.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door satefan »

Ik bedoelde ook A a/d R. Alphen aan de Rijn, Breda...t is allemaal spaans voor me ;-)

grt
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Loekie »

Beste allemaal!

Ben nog niet eerder naar zo'n bijeenkomst geweest, maar lijkt me wel heel gezellig.

Ook zou ik het leuk vinden dan wat mee te nemen, maar de vraag is wat. Momenteel bouw ik een speaker na van Troels Gravesen (http://www.troelsgravesen.dk/C20WH.htm), maar denk niet die dan al gereed te hebben. En bovendien, wat voegt het nu echt toe?

Misschien zou een bescheiden dipool paneel luidspreker met exciters, ondersteund door een 8" woofer wat zijn? Die moet ik dan nog wel even bouwen en om het goed spelend te krijgen heb ik ook wat hulp nodig bij het ontwikkelen van het filter (liefst niet veel verder dan zo 50 km in straal van A'dam). Dus als iemand dat aardig vindt, hoor ik dat graag (en tijdig i.v.m. bouwtijd). :goeie:
Los van de nadelen, is het aardige van zo'n systeem dat het enorm snel is, wat je bijv. goed hoort bij gitaar. Daarnaast is zo'n paneeltje laag aankoppelbaar en heeft een uitstekend rondstraal gedrag tot hoge frequenties. Sommige (exotische) fabrikanten gebruiken dergelijke panelen als middentoners.
Ach, 't is maar een idee.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door mtb »

Misschien kan je hiermee beginnen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334 en het zou leuk zijn om 'm te vergelijken met andere speakers, zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170.
Ik vind een dipool ook een stuk ruimtelijker klinken en met een beetje bas erbij ook veel krachtiger.
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Loekie »

Heb even de link geopend van je OB speaker; echt leuk dat je voor zo weinig geld zo veel speaker hebt!

Misschien is het een idee zo'n baffle te maken, maar dan met de paneeltjes er in i.p.v. de breedbander?

Wat betreft die paneeltjes:
- dunne honingraad
- speciaal voor audio doeleinden ontwikkeld; wat ik hier heb liggen is zover ik weet het beste materiaal dat op dit gebied voor audio beschikbaar is (wat betreft resonanties, rendement en weergave hoge frequenties)
- plaats voor 2 exciters is al bepaald, hoeft dus niet meer uitgemeten te worden
- maat (cms) 25 x 35, dus een veel groter oppervlak dan je breedbander; een piano bijvoorbeeld klinkt daardoor natuurlijker (althans, ik denk dat dat de reden is) vergeleken met een kleine breedbander.
- uitstekend rondstraal gedrag tot hoge frequenties, ze hoeven dus niet per sé op oorhoogte te spelen; dit i.t.t. (zelfs kleine) breedbanders.
- blinken uit in weergave van impulsrijk materiaal, een beetje zoals een Manger
- het materiaal is na te bestellen, mocht er op de luisterdag enthousiasme voor bestaan; exciters eveneens.

De klankmatige nadelen mag iedereen dan voor zichzelf vaststellen. Het is bijv. de vraag in hoeverre een goed rondstraal gedrag in hoge frequenties ook nadelig kan zijn.

Volgens mij is een complex filter niet nodig, want heb de paneeltjes eens in proef opstelling spelend gehad met enkel een spoel voor de woofer en condensator voor het paneel en dat klonk al best goed (ik weet overigens de waardes niet meer). Dat betrof overigens een 8" woofer in BR kast met daarboven het paneel en had het idee die woofer in BR nu weer te gebruiken.
Maar eigenlijk past een woofer in OB qua principe beter bij zo'n paneeltje. Heb hier nog een paartje Peerless SLS-315 liggen (zo te zien gebruik jij een maatje groter). Die wil ik wel in zo'n paneel schroeven als te zien in de link die jij geeft, als dat ten minste dan een beetje fatsoenlijk laag oplevert.
Als er belangstelling voor bestaat, geef dan graag de maten door van het scherm voor woofer en paneel (graag zo klein mogelijk, wie wil er nu grote panelen in zijn woonkamer?)
Voor het filter moeten dan vervolgens verschillende metingen in de luisterruimte worden gedaan, waarna averaging van de metingen. Ik wil de filteronderdelen betalen, maar iemand anders moet de metingen doen voor het filter.
Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door mtb »

Je moet het maar proberen, misschien komt er iemand naar Alphen a/d Rijn met een meetset, dan kan je een vergelijkende meting laten doen.
Loekie
Berichten: 79
Lid geworden op: za 17 jan 2009, 15:15

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Loekie »

Zat nog even te googelen, hier een review van zo'n paneel luidspreker, incl. vergelijk met een Quad ESL: http://www.6moons.com/audioreviews/podium/1.html
Nogal prijzig ($9600/pr), terwijl het paneel materiaal echt niet zo kostbaar was, zover ik mij dat herinner.
Ik zie overigens dat het paneel in de review precies hetzelfde paneel materiaal is dat ik heb liggen en zelfs de exciters lijken overeen te komen.

Aan MTB: welke vergelijkende meting bedoel je als we nog geen speaker hebben die speelt, immers paneel en woofer zijn nog niet gefilterd?
Als je bedoelt om een speaker in elkaar te zetten op goed geluk of iemand op de luisterdag dan meetmateriaal beschikbaar heeft en het systeem (aktief) wil inregelen en aansluiten op een versterker, zie ik dat niet zo zitten. Het is toch altijd meer werk dan het lijkt en met zoveel onzekerheid en korte termijn aktie, dan bespaar ik me de moeite liever.
Daarnaast zegt een vergelijkende meting bij zo'n paneel weinig omdat die dingen anders meten dan je zou verwachten en per meetplek verschilt (vandaar meerdere metingen en averaging (zie vorige post).
Ook weet ik niet of 1 x Peerless sls-315 per kant in OB niet te weinig is, dus is zo'n paneel met enkele woofer misschien bij voorbaat al geen mislukking?

Hier overigens een samenvatting van de reviewer over het paneel (manshoog overigens):
The speaker has a strong mind of its own. It is an absolute killer with classical music. With most recordings -- try the ones from the 40s and 50s and not only the 'corny Kralls of Classics' -- the ability these speakers have to convey the emotion of the music is unique. Probably due to its diffuseness of sound, the sense of listening to a mechanical speaker is completely transcended. You listen, feel and breathe music and you're part of it. The same goes for jazz where big band arrangements are produced with such involvement and small trio settings are playing just for you. Voices too are a strong point of these bending-wave transformers. Single voices like the mother of Roberto Fonseca in "Misa Popular" on Zamazu are so realistic just as are the male voices of the Hilliard Ensemble on Jan Garbarek's Officium. These are all genres where acoustic instruments are involved. When switching to rock, blues or electric jazz, the Podium Sounds hold to their character. When the recording has embedded emotion, it will be released into the listening room. If the recording lacks this ingredient, the reproduction is not worth listening to. A maker or breaker of loudspeakers is Pat Metheny's "The Roots of Coincidence" from Imaginary Day. The only genres not suited for these loudspeakers are those that are based on electronic bass. Techno, house, rap and that kind of music should be played back over different loudspeakers.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door avdboom »

Even nog eens de vraag, zijn er mensen die een koper/zilver interlink vergelijk zien zitten?

WNt als niemand er op zit te wachten heeft het toch geen zin...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Leeuwarden »

Het gaat mij voornamelijk om de speakers en in mindere mate om versterkers en aanverwant. Als ik kabels zou gaan vergelijken dan zou ik dat zelf in een rustige en bekende omgeving willen doen om een indruk te krijgen...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Barry2001 »

Pcies. Een luisterdag is een mooie gelegenheid om een eerste impressie te krijgen van iets, als je naar de hier (vermoedelijk) kleine verschillen wilt gaan luisteren is een luisterdag vaak te rumoerig, mensen lopen voor de speakers langs, etc. Een 'besloten' sessie is dan een beter alternatief.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Henkjan »

eens. we hadden een paar jaar geleden in Beesterzwaag eens een vergelijk van een UcD met de ncore. oordeel: erg klein en subtiel voordeel voor de ncore. toen ik een zelfde vergelijk eens in een rustige omgeving deed was het verschil echt erg duidelijk en zeker niet klein.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door avdboom »

Op zich kan ik me bij de reacties alleen maar aansluiten :goedzo: .
Tijdens de laatste luisterdag werd er bij de sessie op de L'orfeo's ook wat kabels gewisseld van belden naar daudio geloof ik, en de algemene mening was geloof ik dat er wel verschil te horen was. Maar echt ideaal is het tijdens een sessie niet nee.
Maar ik dacht als mensen erg benieuwd zijn is er nu de kans. Aangezien er geen animo is heeft het geen zin dit te doen dus blijven ze lekker hier O:) .

Mocht een enkeleing toch heel benieuwd zijn geef dan maar een PB, dan kijk ik of er toch iets mogelijk is hier, maar ik kan het niet 100% beloven door (persoonlijke)omstandigheden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Leeuwarden »

Is het ook mogelijk om een soort van tijdschema te maken? Ik zou erg graag de speakers van Mick en de speakers van Tony G. willen horen maar kan niet de hele dag aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door mikekiwi »

Leeuwarden schreef:
Is het ook mogelijk om een soort van tijdschema te maken? Ik zou erg graag de speakers van Mick en de speakers van Tony G. willen horen maar kan niet de hele dag aanwezig zijn.
Uiteraard, ga ik net zoals vorig jaar maken. Ik doe dat pas in de week voordat het festijn gaat plaatsvinden, want dan is er een goed compleet beeld van wat er gaat komen. Is namelijk nog best een klusje om het allemaal samen te stellen en in elkander te passen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door Leeuwarden »

Helemaal super. Wensvraag: Mick en Tony G. in het midden van de dag en niet tegelijk. Lukt het niet dan heb ik pech :-)
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door MickRS »

Even een vraagje van 'algemene zaken': moeten de bezoekers lid zijn van het forum? Vriend van mij wil ook graag komen kijken en vooral luisteren, maar is geen forumlid, want geen zelfbouwer...
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door mikekiwi »

MickRS schreef:
Even een vraagje van 'algemene zaken': moeten de bezoekers lid zijn van het forum? Vriend van mij wil ook graag komen kijken en vooral luisteren, maar is geen forumlid, want geen zelfbouwer...
Geen enkel probleem, hij is van harte welkom, Wellicht doet hij inspiratie op en kunnen we hem als lid verwelkomen.

Wel geldt dan ook voor hem de reguliere entreeprijs, zodat we uit de kosten kunnen komen...
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door mikekiwi »

Startpost weer bijgewerkt voor wat betreft deelnemers en apparatuur voor zover ik kon zien dat deze is aangemeld. Mis je nog iets of wil je iets aanvullen/opmerken, laat het weten!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door pappaleo »

Ik zie dat mijn luidspreker de kwalificatie middel heeft gekregen. Waar ligt de grens tussen middel en groot?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door ds23man »

Halverwege! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door pappaleo »

Ga jij 'ns ff een Revox reviseren! :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door ds23man »

Alles wat in de buurt komt van de Ultrazooom is groot, de rest valt onder de categorie melkpakken. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door pappaleo »

Ik vraag het alleen maar om te voorkomen dat mijn luidsprekers van ruim 1m hoogte weggefrommeld worden in een kamertje achteraf. Dat gebeurde me vorig jaar ook met mijn Focal monitors.

Die hebben laatst in Hengelo ook laten horen dat ze groter klinken dan dat ze er uit zien.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Luisterdag Alphen a/d Rijn, 28 Maart: nu metdeelnemersli

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Alles wat in de buurt komt van de Ultrazooom is groot, de rest valt onder de categorie melkpakken. :lol:
Met 73 liter per stuk dan toch wel een groothandelsverpakking :mrgreen:
Gesloten

Terug naar “DIY Events door leden”