3-weg actief in ultra compact design

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: 3-weg actief in ultra compact design

Bericht door wouter »

De eigenlijke kast heeft nergens een hoek, allemaal rondingen met de speakers mee. Het platte vlak is niet eens groot genoeg voor de 8" woofer, maar dat geeft niet want die komt op een aluminium ring te liggen die in de kast gegoten ligt. Het kast ontwerp is al klaar en niet bedacht voor 3-weg actief maar omdat het kon zijn we hiermee aan de slag gegaan :yeah:

AS2.100 vind ik niet houtje touwtje, het heeft als voordeel dat er een afstandsbediening, imputselector voor 3 inputs en een volumeregelaar bij zit. De PSC2.400 raadde Hypex ons af, dat is meer voor een actieve studiomonitor i.c.m. met een mengtafel. De AS2.100 is echt voor thuis gebruik ontwikkeld. En het heeft een mooie sub (line level) out die je met de DSP kan inregelen. Wij integreren dan gewoon de actieve subwoofer in hetzelfde kastje...

Maar wellicht zien we iets over het hoofd :hide:

Als een speaker actief is, dan willen we ook dat je met streaming kunt werken rechtstreeks naar de speakers toe. Dus vanaf de bank met je telefoon of I-pad. En een afstandsbediening voor o.a. het volume. Met de PSC2.400 moet je altijd een losse voorversterker gebruiken. En omdat de oorspronkelijke kasten bedacht waren met het idee deze als design speaker te gaan verkopen zal ook een actieve versie hiervan wel bruikbaar moeten zijn voor wie ook zo'n set wil.

Uiteraard heeft dit forum een hoog 'open source' gehalte, en zal het ontwerp voor de mede hobbyisten geen geheim blijven. Alleen al vanwege alle hulp in dit topic. Echter de kasten, die zal iemand (qua materiaal) niet snel kunnen nabouwen denk ik: Carbon+lood+ een mix van beton en polymeren. Dit i.c.m. met 10mm massieve aluminium delen. Het is een geval van: zonder dat materiaal had het zo compact niet gekund. En omdat de mallen al klaar zijn is 15cm bijvoorbeeld gewoon een vast gegeven voor de breedte.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dus de speakers tevens als controle centrum? Nou ja, het is een concept :D Mijn idee zou het niet zijn om voor ieder apparaat apart alle touwtjes naar de speakers te trekken :roll: Maar goed als je alleen een streamer aan te sluiten hebt...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Tja, ik weet niet hoe de Nescio beviel maar tegenwoordig zie je veel actieve DSP gestuurde designluidsprekers in deze prijsklasse.

Zelfs 'koopjes' zoals deze 'factory direct' speakers van Nubert
met 1050,- per paar: http://www.nubert.de/nupro-a-300/p1363/?category=202
Met 530 per paar: http://www.audio.de/testbericht/aktivla ... 07922.html

Wij willen de OVTR1 'achtige' vooral als dynamische compacte fullrange luidspreker ontwikkelen. En als je dan toch actief laag hebt, dan is de stap naar volledig actief met DSP Eq en de mogelijkheid streaming direct af te spelen... Dan is dat wel interessant. Je hebt geen eindversterker nodig, maar wel een voorversterker. Dat is niet echt handig. Daarom is Actief met afstandsbediening voor aan/uit, imput en volume control erg praktisch. Hoe je een Bluray en HDMI combi dan aansluit weet ik niet :hide: Maar je kunt niet alles hebben. We hebben nu de meeste voordelen met de gekozen setup. Alternatief is een passief systeem met een actief laag. Zoals de OVTR1. En dat kost minder, alleen een SAM300D per kant. Maar dan halen we niet alles uit het systeem/formaat denk ik.

Hier een filmpje met wat we ongeveer moeten kunnen met het systeem: https://www.youtube.com/watch?v=Yr0iaYR0spI
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Even een update, we zijn verder gekomen en nu weer even wat vraagjes.

We hebben de Hypex AS2.100 + UcD400 gecombineerd. Het werkt volgens mij allemaal goed. Het filteren via de DSP software gaat heel mooi. Wel even benieuwd hoe een ATB file ingeladen kan worden, ondanks dat ik het probeer op te slaan als .txt kan ik hem niet selecteren in de hypex software.

Andere vragen voor nu:

Bij het gebruik van SPDIF in: moet je perse 1 SPDIF coax kabel via de cinch op 1 AS2.100 (master) aansluiten en dan via die module naar de andere AS2.100 (slave)? Is het uitkomende SPDIF signaal anders? Of kun je het ook splitten in een kanaal voor beide AS2.100s. Dit scheelt namelijk een overbodige kabel van links naar rechts, mits het kan...
En in dit hele verhaal, als we een SPDIF heen en terug moeten gebruiken, kunnen die beide kabels (AS2.100 Master SPDIF in & out) dan samen op een 4pins XLR connector? Anders moeten we 2 aansluitingen maken in de box voor SPDIF terwijl we met zo min mogelijk connectoren willen werken.

De andere inputs komen allemaal via een 6 of 7 pins XLR.
2 pinnen voor 230V
2 pinnen voor de trigger (van Master naar Slave) Is 2 pins voldoende? Lijkt me wel toch, gezien de mono 3,5mm mini jack
2 pinnen voor Line In links... maar dan weer de vraag: kan rechts gewoon naar de rechter AS2.100 (slave) of moet die ook naar de master?

Ik heb het ff uitgetekend, ik post het plaatje a.s.a.p.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Een 7 pins XLR mag beslist geen 230V hebben, zie http://www.neutrik.com/en/xlr/xx-series/nc7fxx, 50V is max.

Bij de digitale versie moet de S/PDIF van de master naar de slave verbonden worden, daar gaat het signaal door bij gebruik van de S/PDIF ingang of USB audio, de trigger is dan echter overbodig die gaat namelijk dan ook via de S/PDIF verbinding.
Digitaal en analoog signaal in één kabel lijkt me ook niet echt een goed idee, maar daar is misschien nog wel een speciale kabel voor te vinden. Het hangt ook van de lengte af.

Gerrit
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt Gerrit, bespaart ons weer een misser... Missschien dat we kunnen uitwijken naar 8 kanaals speakon?

Hier het schema... We zullen dus sowieso een trigger en een SPDIF tussen beide boxen moeten houden, zodat het eindgebruik flexibel blijft.
schema 1.jpg
Gerrit schreef:
Digitaal en analoog signaal in één kabel lijkt me ook niet echt een goed idee, maar daar is misschien nog wel een speciale kabel voor te vinden. Het hangt ook van de lengte af.
We hadden het idee om een coax (2 dus, heen en terug) + een 6-8 polige kabel in een gevlochten kous. Ze lopen dus als gewone kabels langs elkaar in een hulsje, maar de coax kabels zijn elk welk gewoon gebruikt zoals normaal en met de normale afscherming. Achterop de AS2.100 plaat lopen trouwens ook alle aansluiten open en bloot vlak langs elkaar...

Enne, ben ook benieuwd of de line in L+R via de Master moet of dat ik gewoon een L kabel naar de Master (links) kan sturen en het R signaal naar de Slave (rechts) :think:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

wouter schreef:
We hadden het idee om een coax (2 dus, heen en terug) + een 6-8 polige kabel in een gevlochten kous. Ze lopen dus als gewone kabels langs elkaar in een hulsje, maar de coax kabels zijn elk welk gewoon gebruikt zoals normaal en met de normale afscherming. Achterop de AS2.100 plaat lopen trouwens ook alle aansluiten open en bloot vlak langs elkaar...

Enne, ben ook benieuwd of de line in L+R via de Master moet of dat ik gewoon een L kabel naar de Master (links) kan sturen en het R signaal naar de Slave (rechts) :think:
Als je zelf op die manier een multikabel samenstelt gaat dat wel werken.

Voor analoog signaal gewoon een kabel naar links en één naar rechts, het is niet nodig beide naar de master te leiden.

Gerrit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Een 7 pins XLR mag beslist geen 230V hebben, zie http://www.neutrik.com/en/xlr/xx-series/nc7fxx, 50V is max.

Gerrit
En volgens de veiligheidsnormen mag het niet meer dan 30V AC_rms zijn of 60V DC. Dat geldt voor alle aanraakbare metalen delen van een apparaat, dus ook voor de pinnen van zo'n connector. Omdat dat dus meestal niet gaat lukken met gewone XLR bij speakeraansluitingen in de PA zijn er de Speakon connectors gekomen die wel aan de veiligheidsnormen voldoen.

En w.b.t. het inlezen van een impulsfile. Dat moet een tekst bestand zijn met de extensie .dat En dat bestand moet direct beginnen met de impulsdata en de juiste samplerate hebben. Dus zelf de file extensie handmatig veranderen en eventuele header informatie handmatig verwijderen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Filterdesigner heeft toch een eigen meetfunctie?????
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Daar heb jij toch zelf ervaring mee, of toch niet? 8-[

Het gaat hier om het inlezen van een ATB impuls file.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Daar was ik nog niet achter. Moet die info even uitpluizen. Ik begrijp het niet uit de manual... Maar dan kun je dus met de laptop en een mic via de hypex software een meetsignaal eruit gooien en weer opvangen in de mic? Ik zie alleen iets over een meting inladen, niet over het daadwerkelijk uitvoeren van een meting. Wel over randvoorwaarden aan de meting :-k

Omdat er ruimte is voor 4 gaten van 20mm leek XLR perfect. Nu moet de power maar via speakon, XLR heeft lowlevel misschien een mooiere connectie. Of is 8-polig speakon van dezelfde kwaliteit voor low level signalen? Lijkt mij dat XLR het mooiste is voor low level...

Enne, bedankt allemaal weer!! :goeie:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
ds23man schreef:
Yup maar die functie is erg beperkt. Zelf doe ik het ook met Arta en edit de files handmatig. Heb er al eens oeverloze discussies met Hypex over gevoerd waarom ze niet gewoon een standaard formaat als MLSSA hanteren, maar dat snappen ze geloof ik niet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
wouter schreef:
ds23man schreef:
Yup maar die functie is erg beperkt. Zelf doe ik het ook met Arta en edit de files handmatig. Heb er al eens oeverloze discussies met Hypex over gevoerd waarom ze niet gewoon een standaard formaat als MLSSA hanteren, maar dat snappen ze geloof ik niet.
Dat snappen ze wel maar door tijdgebrek/mankracht is dat allemaal blijven liggen. Maar goed nieuws, ze hebben sinds een half jaar een zeer ervaren codeklopper in dienst en hebben de firmware van de DLCP opnieuw geschreven en gaan nu aan de gang met een nieuwe filterdesigner.
Jag

Bericht door Jag »

wouter schreef:
ds23man schreef:
Daar was ik nog niet achter. Moet die info even uitpluizen. Ik begrijp het niet uit de manual... Maar dan kun je dus met de laptop en een mic via de hypex software een meetsignaal eruit gooien en weer opvangen in de mic? Ik zie alleen iets over een meting inladen, niet over het daadwerkelijk uitvoeren van een meting. Wel over randvoorwaarden aan de meting :-k

Omdat er ruimte is voor 4 gaten van 20mm leek XLR perfect. Nu moet de power maar via speakon, XLR heeft lowlevel misschien een mooiere connectie. Of is 8-polig speakon van dezelfde kwaliteit voor low level signalen? Lijkt mij dat XLR het mooiste is voor low level...

Enne, bedankt allemaal weer!! :goeie:
Ik zou echt geen 230V zetten samen met andere signalen in een stekker die er niet voor bedoeld is. Als je dan een fout maakt komt het verkeerde onderdeel onder 230V staan, lijkt me niet zo veilig.

Ik heb zelf ook met een sleeve een kabel gemaakt voor mijn hypex amps. Bij mij is het wel wat simpeler omdat ik met 1 keer analoog signaal in ga en 1 keer 230V, en die lus ik dan nog 1 keer door. Zon sleeve is heel goedkoop. Wel groot genoeg nemen, ik heb behoorlijk zitten pielen :mrgreen:
2014-09-21.jpg
Impuls responses importeren vanuit Arta is op zich niet zo ingewikkeld. Exporteren als MLSSA ASCIII file, en dan de header eraf halen (1e drie regels). Ik weet niet of Filter designer ook dual channel kan meten? Ik heb het eigenlijk nog niet geprobeerd. Ik ben zelf wel blij met de filter design functie van Hypex.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik weet niet of het goed komt met de delay tussen de verschillende drivers als je een externe file gebruikt. Met de ingebouwde meetfunctie klopt het als een bus in ieder geval en de gesimuleerde curve is dan ook correct. Je hebt een externe usb geluidskaart nodig met asio drivers. Voor het meetsignaal gebruik je een analoge ingang van as2.100/pcs2.400 of DLCP
Jag

Bericht door Jag »

Ja dat komt goed. Ik heb een dual channel meting gedaan in Arta van drivers afzonderlijk en tezamen op 48KHz. En als je dat importeert, krijg je er precies hetzelfde uit met Arta en de hypex software. Het gesimuleerde resultaat kwam ook goed overéén.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Ik weet niet of het goed komt met de delay tussen de verschillende drivers als je een externe file gebruikt. Met de ingebouwde meetfunctie klopt het als een bus in ieder geval en de gesimuleerde curve is dan ook correct. Je hebt een externe usb geluidskaart nodig met asio drivers. Voor het meetsignaal gebruik je een analoge ingang van as2.100/pcs2.400 of DLCP
dus niet de AS2.100 op de USB; als het puur voor t meten gaat geen probleem, maar als je fase tbv simulaties nodig hebt is het t beste om alles op 1 geluidskaart te houden, zie t "USB meetmicrofoon" topic.

ik heb zelf altijd gewoon direct gemeten wat ik aanpaste, en dus niet gesimuleerd; je kan immers net zo makkelijk de aanpassing in de DSP doen als dat je t in de simulatie doet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het meten, begrijp nog steeds niet hoe dat moet maar een goede handleiding schrijven is ook niet niks.

Voor nu:

We willen alle low level connecties doen met een 12 pins Neutrik miniCON.
De verschillende kabels delen alleen een sleeve, mooi voorbeeld trouwens Jag!
De COAX SPDIF in en out(link) delen alleen de connector, maar op de AS2.100 lopen die ook direct langs elkaar heen op de PCB RCA bussen. Het zijn wel 2 separate coaxkabels/SPDIF kabels.

De power wordt gewoon een platte stekker, een PowerCON o.i.d. wordt gewoon te lomp. En wat zou randaarde voor zin hebben als op die hypexmodules het ook niet zit :-k`

Is het echt van belang om bij de zekeringen van de SMPS400 (PCB klemfitting) en de Hypex AS2.100 (schroefsluiting achterop de plate amp) te kunnen. Als het product een maal in elkaar zit zullen er geen draden meer even tegen elkaar aan komen, en wat al niet meer van die DIY ongelukjes... Of moeten beide zekeringen op het aansluitpaneel geplaatst worden / toegankelijk gemaakt worden?
Laatst gewijzigd door wouter op ma 27 okt 2014, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Het meten, begrijp nog steeds niet hoe dat moet maar een goede handleiding schrijven is ook niet niks.
Ha Wouter,

Die functie zit ook niet in de huidige versie 2.11 die je kunt downloaden bij Hypex. Zie deze post: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1605674 Daar staat een bètaversie met meetfunctie. Weet niet of daar nog updates van gekomen zijn. Heb er via de mail ook niets meer van vernomen van Hypex.

Ik heb er toen mee gespeeld en vond het erg beperkt. Onder W7-64b wil het niet lopen (bij mij). De huidige versie van Hypex Filterdesign een beetje maar is ook nog steeds buggy en crasht ook af en toe met een geheugen error. Gelukkig heb ik nog een oude laptop met XP :D
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat raar Peter, bij mij draait het als een tiet op een W7/64bit. Maar zo als ik eerder zij, Hypex heeft nu een ervaren programmeur in dienst en heeft de firmware voor de DLCP helemaal opnieuw geschreven. Er gaat nu gewerkt worden aan een nieuwe Filterdesigner.

http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... ost4091870
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik heb liever dat het als bedoeld draait. Het idee achter HFD is prima en de opzet ook. Alleen de uitwerking is quick and dirty en zie ik weinig progressie. Er is wel mee te werken met de laatste versie maar erg soepeltjes loopt het nog steeds niet. Wordt wel eens tijd zeg dat er een ervaren programmeur aan gezet wordt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
We willen alle low level connecties doen met een 12 pins Neutrik miniCON.
De COAX SPDIF in en out(link) delen alleen de connector, maar op de AS2.100 lopen die ook direct langs elkaar heen op de PCB RCA bussen. Het zijn wel 2 separate coaxkabels/SPDIF kabels.

...En wat zou randaarde voor zin hebben als op die hypexmodules het ook niet zit :-k`

Is het echt van belang om bij de zekeringen van de SMPS400 (PCB klemfitting) en de Hypex AS2.100 (schroefsluiting achterop de plate amp) te kunnen. Als het product een maal in elkaar zit zullen er geen draden meer even tegen elkaar aan komen, en wat al niet meer van die DIY ongelukjes... Of moeten beide zekeringen op het aansluitpaneel geplaatst worden / toegankelijk gemaakt worden?
Nu ik begrijp dat er een beta versie is voor metingen (of wat dat dan ook mag zijn) weet ik waar ik me kan inlezen.

De quote hierboven geeft nog wat opties weer waarvoor ik nog wel graag een bevestiging zou willen. Het zijn de eerste actieve speakers die we maken op deze manier en dan loop je tegen een hoop nieuwe dingen aan.

In steekwoorden:
SPDIF op 1 miniCON?
Randaarde?
Zekeringen toegankelijk houden?
Jag

Bericht door Jag »

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe je het wilt gaan doen. De plate amps gaan die gewoon achterin de speakers?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Kan ik me voorstellen, zie het nog steeds als een soort OVTR1 achtig model.

De kasten waren gebouwd met een ronde achterkant maar verder deze opzet (afbeeldingen van het model komen als het klaar is, sorry - inspraak van de kastenbouwer :wink: O:) :
1211martin.center.jpg
4" mids met een Fountek bandtweeter er tussen. De speakers worden rechtop als MTM ontworpen/gefilterd maar worden net als een OVTR 1 misschien ook liggend/horizontaal gebruikt (net zoals OVTR 1 als CENTER bijv.)

Toen ik het ontwerp zag dacht ik, daar kan ook nog wel een 8" woofer in. Alleen maar 7 liter ruimte ongeveer. Actief allemaal recht te trekken, de woofer is daarvoor echt geschikt. Met 400Watt @ 4 Ohm aan een 4 ohm Wavecor SW223BD02 moet dat lukken.
De versterkers kunnen echter niet achterop of ook maar op enige andere plek in de speakers. Gedemonteerd (reeds gebeurd) kan dat prima. We hebben een circkel achterop waar 4 gaten van 20 mm diameter in zitten. Dit is allemaal gesneden en geanodiseerd aluminium van 10mm dik. Daar moet het dus in passen.

Nu kiezen we voor de 4 beschikbare posities (a t/m d)
a: USB in
b: miniCON 12p. low level connector (line en SPDIF in en SPDIF+Trigger uit)
c: 230V platte stekker type C8 + on/off
d: fuses?
hexagon d.gif
Jag

Bericht door Jag »

Ah ok, nu begrijp ik het! Mooie oplossing wel. Sja, dan heb je dus in feite 4 een dsize beschikbaar. Dan lijkt me de connector die je voorstelt voor de line level verbindingen prima. Is die alleen niet stervensduur? Zekering lijkt me nou niet echt belangrijk om die binnen handbereik te hebben. Als je het geheel maar demontabel maakt, maar dat is sowieso nodig lijkt me. Ik zie niet in waarom je niet powercon zou gebruiken alleen. Die connectoren zijn allemaal gemaakt om naast elkaar te passen he? En bovendien zou ik wel randaarde gebruiken voor je aluminium plaatje. Mocht er door een defecte kabel spanning komen te staan op dat plaatje, dan heb je die randaarde nodig. Anders wordt jij namelijk de randaarde wanneer je niks vermoedend dat kastje aanraakt (en hiervoor kan je niet vertrouwen op een evt aanwezige aardlek schakelaar).

Als het mijn speaker zou zijn, zou ik het zo doen:

1: Powercon
2: MiniCon
3: USB (ook van Neutrik)
4: switch

En die laatste is wellicht ook nog weg te laten. Aan en uit kan evt ook met een master/slave stekkerblok of klik-aan klik-uit (stomme naam :lol: )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”