Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door dre »

hammie.jpg
hammie.jpg (10.44 KiB) 256 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Zijn dierenwinkels ook al open op zondag? :mrgreen:
zeg, ga jij nou al eens beginnen aan een project zonder DSP? Heb de perfecte unit voor je:
http://www.thomann.de/nl/jbl_c5003_ersatztieftoener.htm

:lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Dat is nog een hoop geld voor zo'n flut unit... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Ik heb net aan de binnenkant van de baffle's de aangrenzende panelen en de positie van de bracing aangegeven. De resterende overspanningen zijn lekker klein en gezien de 22mm materiaaldikte van de baffle verwacht ik geen ongewenste resonantie van de baffle. Wel ga ik onder het woofergat nog een 26 mm x 8 mm beuken lat op de baffle lijmen ter verstijving.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1390[1].JPG
Laatst gewijzigd door Walt op zo 22 jun 2014, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ds23man »

Cavia's houden niet van beuken, wilgentakken willen ze! :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Ik heb al speciaal die Intertechnik Jet Set 50 reflex buizen gekocht, met perfecte afrondingen aan beide kanten zodat de kont van de cavia niet ineens klem komt te zitten na een paar stukken meloen teveel te hebben gegeten!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Bij deze de layout van het achterpaneel:

Het gat voor de Jet Set 50 is maar liefst 92mm diameter. Tevens zie je de positie van de bracing en ook de positie van het 27x27mm latje en 2 stuks verstijvingslat 26x8mm zijn afgetekend. De afstand tussen deze latjes is 60mm.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1391[1].JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

Als je een poort nabij de wanden plaatst krijg je wel de maximale rommel (van de staande golf) er uit he... voor zover demping dit niet aan kan pakken uiteraard, volgens mij is het vrij klein allemaal en zal het hier vrijwel niets uitmaken...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Klopt, maar de poort dicht bij de wanden heeft wel weer als voordeel dat de poort korter kan uitvallen, dat zal ik zeker nodig hebben want zo'n kleine 10 liter kast op circa 50Hz afstemmen met een poort van 50mm diameter zal een vrij lange poort opleveren.

Ik heb trouwens nu direct de poort maar aan de achterkant gezet, dit na het debacle met de AT in de reflexkast die ik toendertijd had gemaakt... :lol:

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

ach, dat waren we al bijna weer vergeten :wink:

Ik ben er van overtuigd dat jij door je geduld met afstemmen (of eeuwige gefinetune) het project verder zou krijgen dan menig ander, including me. Ik ben op een gegeven moment wel klaar als het bij een CD of 4 goed klinkt :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Ik ben in dit geval wel enorm gelimiteerd qua keuze van de filtercomponenten, ik vertrouw op mijn gevoel dat 2e orde elektrisch goed gaat werken met deze units en dat ik bijv. geen notch filters nodig hebt. Als dit niet zo is dan wordt het echt een zeer forse uitdaging om binnen het budget te blijven...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door dre »

Dat gaat wel lukken met 6 componenten. :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Het zijn units zonder rare opbreek fratsen dus ik hoop het wel inderdaad!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg Scanspeak/Vifa ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Wat ik zou kiezen:
000-2297 Iron Corred coil; 2,2mH 0,8mm draaddikte, Rdc 0,48 Ohm prijs: 2,99
Zo bespaar je bijna 3,94 per spoel en heb je een goede verhouding tussen prijs en Rdc. Enige is: wanneer gaat de spoel hoorbaar vervormen? Ik denk niet eerder dan een 15 cm met een Xmax van 4,2 mm
De 1,4mm luchtspoel in de ScaMo heeft 0,45 Ohm Rdc, bovenstaande kernspoel doet daar weinig voor onder.
Qua units is het filter inderdaad erg cheap, echter in mijn ontwerp heb ik nog 6 euro voor het hele filter per kant!! Ik weet dus precies wat je bedoelt. Dat is de consequentie van duurdere drivers. Ik heb 2 midwoofers op het oog, reduceert direct tweeter mogelijkheden...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door dre »

Gaat ie Wouter? :mrgreen:

Ik heb nog €43 over! :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

Tja, maar ik heb eh... ook 2 tangbands per kant! O ja, jij ook :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door dre »

Je snapt wel dat jij die woofers moet gebruiken toch? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

De achterkanten zijn inmiddels gezaagd, op het balkon met de decoupeerzaag, maar het is toch wel goed gelukt. Morgen ga ik de gaten maken voor de reflexbuis en door met de zijkanten.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1392[1].JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

dre schreef:
Je snapt wel dat jij die woofers moet gebruiken toch? :mrgreen:
Zekers, ik sta te popelen. Alleen eergister is er opnieuw een hernia geconstateerd en ik word direct na terugkomst van mijn vakantie geopereerd. Dan weken van op bed in de kamer, i.p.v. bouwen :boos: Dus ik moet geduld hebben.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door dre »

Heb je alle tijd om je elco filter bij elkaat te verzinnen. :rofl:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door avdboom »

Het wordt met de prefab baffles, 20cm stroken e.d. wel een project dat makkelijk na te bouwen is zonder dat je een berg gereedschap nodig hebt :-). Alleen een decoupeerzaag en balkon :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

dre schreef:
Heb je alle tijd om je elco filter bij elkaat te verzinnen. :rofl:
hm, ik verwacht minimaal MKT maar eigenlijk gewoon een MKP. Ik filter bij 5 kHz en hooguit 2e orde O:)
avdboom schreef:
Het wordt met de prefab baffles, 20cm stroken e.d. wel een project dat makkelijk na te bouwen is zonder dat je een berg gereedschap nodig hebt :-). Alleen een decoupeerzaag en balkon :lol:
Tja, Walt gaat als een speer. Als dit ontwerp wint is het ook nog eens snel na te bouwen, wat willen we nog meer :mrgreen:
Als we allemaal wat bijleggen kunnen we ds23man wel een setje cadeau doen :rofl: ZBA control monitor
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Haha, dat is een goeie!

Maar simpel te bouwen is voor mij wel van belang bij gebrek aan een goede werkplaats met dito apparatuur. Ik gebruik wel een vrij goede decoupeerzaag van Metabo met een nieuw zaagje, dit gaat als boter door 18mm MDF. Ik gebruik uiteraard ook een plaat hout als geleider voor de decoupeerzaag, uit de losse pols krijg je geen nette rechte snede.

Die Gamma 20cm brede MDF stroken zijn wat dat betreft een uitkomst, ze zijn er overigens ook in 30cm en 40cm breedte. De kwaliteit van dit MDF is niet echt geweldig maar met die extra latjes 26x8mm erop en de bracing erbij moet het geheel toch voldoende stijf worden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Ik heb de bracing voorzien van rechthoekige uitsparingen, dit geeft net wat meer doorstroom oppervlak voor de lucht dan 4 of 6 ronde gaten:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1393[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

De eerste 3 panelen zijn aan elkaar gelijmd. Tip: altijd beginnen met 3 platen die loodrecht op elkaar staan, op deze manier worden al je hoeken netjes 90 graden (mits het hout goed haaks is gezaagd). De witte houtlijm komt overal netjes uitlopen wat aangeeft dat het straks goed luchtdicht verbonden zit:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1394[1].JPG
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”