Tegenwoordig heten dat Naturisten.Henkjan schreef:da's toch meer een jaren 70 ding?
Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Wat? Blote OB'ers?ds23man schreef:Die lopen hier inderdaad in de weilanden!![]()
![]()
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Blote OB, is dat geen pleonasme?Pjotr schreef:Wat? Blote OB'ers?ds23man schreef:Die lopen hier inderdaad in de weilanden!![]()
![]()
Je wordt populair man
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
We gaan weer lekker OT, bedankt HJ! 
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Dit is een driefase draaistroom motor .hrscharft schreef:Zie plaatje voor gegevens van de motor.
De VFD is een huanYang 1,5KW chinees.
Je moet dus drie fase aanbieden .
Met dit vermogen kan het ook zo zijn dat je 1 Fase aan je regelaar aanbied en de regelaar er drie fase van maakt.
In ieder geval moeten er uit je regelaar drie draden(fase) komen en een massa draad.
De motor moet in driehoek aangesloten zijn.
Heb je wat meer info over de regelaar?
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Een dahlander motor aan een FO hangen is water naar de zee dragen.hrscharft schreef:Ik begrijp nu alleen even niet hoe de motor dan inwendig gewikkeld moet zijn....
En of ie A nu in ster of driehoek geschakeld staat en B ik hem uberhaupt in driehoek kan/ mag schakelen.
Het lijkt er op na nog wat verder gegoogled te hebben dat ik hier een zogenaamde Dahlander motor te pakken heb.....
De motoren op het plaatje lijken idd op dezelfde manier aangesloten.
Iemand enig idee hoe nu verder?
Die foto die je laat zien van jou motor is een motor die i n driehoek is aangesloten alleen snap ik die zes dunne draadjes niet.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Is het deze?
Dan kun je zowel drie al één fase aanbieden .
In elk geval gewoon drie draden naar de motor en de motor in driehoek aansluiten
Moet werken ,en als hij dat dan niet doet is er iets stuk
Dan kun je zowel drie al één fase aanbieden .
In elk geval gewoon drie draden naar de motor en de motor in driehoek aansluiten
Moet werken ,en als hij dat dan niet doet is er iets stuk
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Beste Iedereen,
Inmiddels heb ik een mooie Spindle over laten komen uit china (verzonden uit UK) en die draait icm met de VFD als een zonnetje.
Op dit moment staat ie een plank eiken van 500x150mm 10 mm dunner te maken. En dat is een beste bult krullen kan ik je vertellen whehe.
De reden hiervan? waarom zou je een plank 10mm dunner laten maken.... De bovenste laag was niet al te best meer en met 35mm kon ik ook niet zo veel.
@ Rik
het is idd zo'n VFD en die combineerde blijkbaar niet zo lekker met die andere spindle.
Voor wat betreft die 6 dunne draadjes... ik was in de veronderstelling dat dat de aansluitingen van de windingen zijn aangezien DIE de motor in gaan. Vandaar ook dat ik dacht dat het misschien een 'dahlander' was
Maar goed al met al is ook dit probleem weer verholpen.
Gr,
Harm.
Inmiddels heb ik een mooie Spindle over laten komen uit china (verzonden uit UK) en die draait icm met de VFD als een zonnetje.
Op dit moment staat ie een plank eiken van 500x150mm 10 mm dunner te maken. En dat is een beste bult krullen kan ik je vertellen whehe.
De reden hiervan? waarom zou je een plank 10mm dunner laten maken.... De bovenste laag was niet al te best meer en met 35mm kon ik ook niet zo veel.
@ Rik
het is idd zo'n VFD en die combineerde blijkbaar niet zo lekker met die andere spindle.
Voor wat betreft die 6 dunne draadjes... ik was in de veronderstelling dat dat de aansluitingen van de windingen zijn aangezien DIE de motor in gaan. Vandaar ook dat ik dacht dat het misschien een 'dahlander' was
Maar goed al met al is ook dit probleem weer verholpen.
Gr,
Harm.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Nou in iedereval fijn dat het weer werkt
.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Ik heb direct maar een paar onderdeeltjes gefreesd om de kar op de X-as te vervangen. De oude constructie liet toch aardig te wensen over... je zag de frees af en toe gewoon weg lopen als je er iets te veel materiaal in 1 keer voor zette.
Heb er nu een karretje op gemaakt volgens de zogenaamde 'Skate O Rail' constructie, best makkelijk te maken aan alle kanten verstelbaar en de ronde rail word aan 3 kanten omsloten door lagers ipv er tussenin geklemd.
Foto's volgen.
Heb er nu een karretje op gemaakt volgens de zogenaamde 'Skate O Rail' constructie, best makkelijk te maken aan alle kanten verstelbaar en de ronde rail word aan 3 kanten omsloten door lagers ipv er tussenin geklemd.
Foto's volgen.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
@Lucas.
Hij draait al een poos prima hoor kom gerust eens langs om te kijken
Hij draait al een poos prima hoor kom gerust eens langs om te kijken
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Binnenkort (lees over een maand ongeveer)
Komt er een kleine upgrade aan deze machine.
werkbereik op de X as word dan uitgebreid met een paar cm en de skateboard lagers zullen vervangen worden door de gelagerde karren die ook daadwerkelijk op de gebruikte rails horen.
Hier alvast een voorproefje.
Komt er een kleine upgrade aan deze machine.
werkbereik op de X as word dan uitgebreid met een paar cm en de skateboard lagers zullen vervangen worden door de gelagerde karren die ook daadwerkelijk op de gebruikte rails horen.
Hier alvast een voorproefje.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Whoohoow.
Postbode is net langs geweest. Het feest kan beginnen
Postbode is net langs geweest. Het feest kan beginnen
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
proefplaatje van een restje alu.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Zo, dat wordt steeds professioneler! En, al proef gedraaid en zoja, wat zijn de bevindingen?
Mvg reinder
Mvg reinder
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Wordt steeds beter... ben benieuwd wat je in 5 jaar veranderd hebt..
(ben zelf ook nog wel eens aan het upgraden.. op de lijst staan nu een paar closed loop servo's/steppers en groot onderhoud aan de kogelomloopmoeren)
Kees
(ben zelf ook nog wel eens aan het upgraden.. op de lijst staan nu een paar closed loop servo's/steppers en groot onderhoud aan de kogelomloopmoeren)
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
De volgende stap zal zijn om de gehele brug aan te passen naar nieuwe geleiding op de Y-as.
Dat is waarvoor die andere vier blokken op de foto moeten dienen.
Ik zit alleen nog even te twijfelen tussen grotendeels 10mm aluminium of 15/20mm trespa en als ik wel voor aluminium kies of ik dat dan aan elkaar bout, laat lassen (zo min mogelijk uiteraard) of dat ik het hele zaakje in elkaar lijm met epoxy. Epoxy heb ik nog bijna een kilo van staan dus dat is ook wel een aantrekkelijke optie.
Dat is waarvoor die andere vier blokken op de foto moeten dienen.
Ik zit alleen nog even te twijfelen tussen grotendeels 10mm aluminium of 15/20mm trespa en als ik wel voor aluminium kies of ik dat dan aan elkaar bout, laat lassen (zo min mogelijk uiteraard) of dat ik het hele zaakje in elkaar lijm met epoxy. Epoxy heb ik nog bijna een kilo van staan dus dat is ook wel een aantrekkelijke optie.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Oja ook de tekensoftware heeft een upgrade ondergaan
Ik ben inmiddels volledig over van Sketchup naar Solidworks. Het is even een redelijk steile learningcurve en leer er elke keer nog truukjes bij maar als je het eenmaal in de vingers hebt is het eigenlijk net zo makkelijk en misschien nog wel makkelijker om mee te werken als Sketchup.
De denk/werkwijze is namelijk wel ongeveer hetzelfde.
- teken een vakje wat je wilt hebben en trek het uit elkaar/druk het in elkaar/ snij stukken van het uit elkaar getrokken stuk af.
Ps: wel een redelijk bekend ontwerpje zo nietwaar Kees?
Ik ben inmiddels volledig over van Sketchup naar Solidworks. Het is even een redelijk steile learningcurve en leer er elke keer nog truukjes bij maar als je het eenmaal in de vingers hebt is het eigenlijk net zo makkelijk en misschien nog wel makkelijker om mee te werken als Sketchup.
De denk/werkwijze is namelijk wel ongeveer hetzelfde.
- teken een vakje wat je wilt hebben en trek het uit elkaar/druk het in elkaar/ snij stukken van het uit elkaar getrokken stuk af.
Ps: wel een redelijk bekend ontwerpje zo nietwaar Kees?
Laatst gewijzigd door hrscharft op vr 24 okt 2014, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Ja toch? beter dan de gemiddelde amerikaanse router.. En je hebt het OpenSource modelletje ook al wel bestudeerd, denk ik..hrscharft schreef:Ps: wel een redelijk bekend ontwerpje zo nietwaar Kees?
Je lange staanders waren toch van staal? Kan er altijd nog een deltabox van maken.. kun je er bijna staal mee gaan frezen.
Kees
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Geen idee met wat voor preciesie maar staal deed ie ook al wel.
weet niet meer hoe het kwam maar ben er een keer per ongeluk op ongeveer een halve mm diepte met een 12mm frees door een stuk ijzer heen gekomen.
Idd het open source project goed bekeken en de lange staanders zijn van staal idd. Die hebben op de uiteinden (ontbreken in de tekening) een paar extra braces onder 45 graden op de tafel.
Wat bedoel je precies met een delta box?
weet niet meer hoe het kwam maar ben er een keer per ongeluk op ongeveer een halve mm diepte met een 12mm frees door een stuk ijzer heen gekomen.
Idd het open source project goed bekeken en de lange staanders zijn van staal idd. Die hebben op de uiteinden (ontbreken in de tekening) een paar extra braces onder 45 graden op de tafel.
Wat bedoel je precies met een delta box?
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
Zo.....
Na een middag en een avondje pielen draait de machine weer en met een nieuwe Z-X verbinding.
Kon het ook niet laten om direct wat proefjes te doen in een stukje alu. Even een restje op de tafel, toevallig zat er nog een 16mm houtfrees in de kop van de spindel maar oke die kunnen ook wel tegen een stukje aluminium. Vervolgens met die frees in de kop op ik dacht 12000 toeren wat heen en weer gejogd over dat stukje alu een halve mm diep.
Conclusie:
Hij moet hier en daar nog een klein beetje bijgesteld worden maar hij is een heleboel haakser als voordat ik deze blokken er op had en dat zonder enig verder stelwerk.
Ook is ie een stuk stiller geworden als hij door het materiaal gaat. Dat denk ik toe te kunnen wijzen aan dat de hele constructie nu een stuk stijver en spelingsvrijer is waardoor er dus ook minder ongewenste trillingen zijn.
Verder natuurlijk nog een paar plaatjes van het verzette werk van vanavond.
Na een middag en een avondje pielen draait de machine weer en met een nieuwe Z-X verbinding.
Kon het ook niet laten om direct wat proefjes te doen in een stukje alu. Even een restje op de tafel, toevallig zat er nog een 16mm houtfrees in de kop van de spindel maar oke die kunnen ook wel tegen een stukje aluminium. Vervolgens met die frees in de kop op ik dacht 12000 toeren wat heen en weer gejogd over dat stukje alu een halve mm diep.
Conclusie:
Hij moet hier en daar nog een klein beetje bijgesteld worden maar hij is een heleboel haakser als voordat ik deze blokken er op had en dat zonder enig verder stelwerk.
Ook is ie een stuk stiller geworden als hij door het materiaal gaat. Dat denk ik toe te kunnen wijzen aan dat de hele constructie nu een stuk stijver en spelingsvrijer is waardoor er dus ook minder ongewenste trillingen zijn.
Verder natuurlijk nog een paar plaatjes van het verzette werk van vanavond.
Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr
@reinder.
Je vroeg toch naar wat de bevindingen waren?
Nou een deel staat al geschreven in de voorgaande post maar vanavond ook daardwerkelijk een paar testjes gedaan.
Eerst eens een stukje alu er onder en daar ging ie nu echt moeiteloos doorheen met een 8mm tweesnijder op 2mm diepte.
Vervolgens nog eens getest vanaf de zijkant volle diepte 8mm in een keer en dan 2mm per gang afschillen ook geen enkel probleem.
Als laatste nog een blok vuren er onder en dat ging echt als een mes door boter. volle snelheid 2,5m per minuut met de volle lengte van de frees in het materiaal 25mm diep per gang.
Je vroeg toch naar wat de bevindingen waren?
Nou een deel staat al geschreven in de voorgaande post maar vanavond ook daardwerkelijk een paar testjes gedaan.
Eerst eens een stukje alu er onder en daar ging ie nu echt moeiteloos doorheen met een 8mm tweesnijder op 2mm diepte.
Vervolgens nog eens getest vanaf de zijkant volle diepte 8mm in een keer en dan 2mm per gang afschillen ook geen enkel probleem.
Als laatste nog een blok vuren er onder en dat ging echt als een mes door boter. volle snelheid 2,5m per minuut met de volle lengte van de frees in het materiaal 25mm diep per gang.
