Hallo vrinden,
Ik heb ze zojuist ook gemaakt hoor! Veel onderdelen komen van Ebay en zo was het, op het teflon buis na, relatief gezien niet zo'n dure upgrade. Sommige onderdelen konden nog goedkoper maar ik heb zoveel mogelijk binnen Europa gewinkeld i.v.m. de verzendtijd en soms gekozen voor hopelijk betere kwaliteit en dus iets duurder.
Kostadan?
Ik heb voor koper gekozen, verder niet beknibbeld op bouwkwaliteit maar wel bewust gewinkeld.
- Teflon tubing 4mm binnen diam. / 6mm buiten diam. 8m lang 58,- euro incl verzenden (zie onder)
- Puur koper low void blabla (ze weten het te verkopen met die kwats haha) 3,- euro inclusief verzenden
- Koperfolie tape met geleidende lijm, 6mm breed 8m lang 6,88 euro incl. verzenden
- 4 sets vergulde puur koper Nakamichi pluggen (aanrader, erg goed spul) 17,- incl. verzenden
- Zwarte sleeving 8mm diameter 8m 7,20 euro incl. verzenden
- Teflon tape van de bouwmarkt, twee rolletjes 1,80 euro
- Elektrische tape van Tesla 2,29 euro
Totaal voor 2 setjes (vier interlinks dus) 96,17 euro oftewel 23,29 euro per interlink van 1 meter.
Helaas heb ik me laten ****** met de Teflon buis, de winkel telde gewoon de verzendkosten op van de hoeveelheden Teflonbuis die per 1m verkocht werd, normaal stuur je dan een mailtje en wordt de bestelling samengevoegd. Deze winkel niet hoor, voor 8m betaalde ik dus dik 20,- euro verzendkosten. Ik had al op kopen geklikt (dom dom, nog niet betaald natuurlijk) en de winkel ging op zijn strepen staan, ook na een mailtje dat dit niet de bedoeling was moest ik gaan betalen. Had geen zin in gezeur om er onderuit te komen want ik wilde verder met mijn projectje, dus heb ik maar mopperend betaald. Enfin het kan dus nog een stuk goedkoper uiteindelijk.
De voorgeschiedenis
Ik heb al erg goede interlinks, enige tijd geleden zelf gemaakt naar een ontwerp van Thorsten Loesch gevonden op
http://www.tntaudio.com, de X3.0 interlink. Ik ben hier erg tevreden over, het zijn naar mijn smaak de beste die ik heb gebruikt tot nu toe. Ik geloofde nooit in verschil tussen interlinks, goed is gewoon goed genoeg zeg ik altijd, Ik heb ooit zelfs een A-B vergelijk mee gemaakt waarbij mensen hun eigen "beste ter wereld" kabel niet herkende wat mij sterkte in het idee dat het allemaal tussen de oren zit. Ik wilde echter wel chique interlinks hebben want het oog wil ook wat en het staat vol in het zicht onder de tv, dit ontwerp leek mij technisch dik in orde. Wat een verassing toen de eerste klanken de kamer in stroomde..
Deze X3.0 interlinks hebben mij echt aan het twijfelen gekregen, geweldige soundstage en plaatsing, veel detail en een enorm gevoel van "live" geluid. Ze zijn alleen net te kort om de afstand van mijn voorversterker tot de versterker comfortabel te overbruggen, eerste poging dus te weinig rekening gehouden met hoe stug ze zijn, ik moest dus een nieuwe set maken.
Fotootje van de X3.0:
Een langere interlink maken was dus voor mij de belangrijkste reden om een nieuwe set te maken. En omdat de vorige mij zo verrasten leek het mij leuk om ook dit ontwerp te proberen, om te kijken hoe deze zich tot elkaar verhouden en of het een verbetering met zich meebrengt. Ook omdat ik las dat mensen die de wokkel interlinks gebruikten deze beter vonden. (de X3.0 is tenslotte ook een soort wokkel, zij het met gekruiste draden).
Ik heb nog niet zo lang geluisterd maar mijn nieuwe set interlinks maar mijn eerste indruk is (sorry Hans) dat deze nieuwe absoluut erg goed zijn maar ik mis wel de WOW factor van de X3.0.
De X3.0 klinken voor mijn gevoel iets "voller", meer detail in het laag en het hoog juist iets terughoudender, minder scherp. Ik heb met de X3.0 ook meer het gevoel dat de muzikanten echt in de huiskamer staan, soms doe ik mijn ogen dicht en moet ik even spieken of het toch echt de set is die staat te spelen

.
Wel heeft de "nieuwe" interlink iets meer detail in het hoog, ik hoor af en toe geluiden waarvan ik denk "hé, dus dat was wat ik altijd hoorde" opeens herken ik duidelijker een smak geluidje van de zanger/zangeres of merk ik dat dat ene geluidje een kwastje is dat op de rand van de snare slaat per ongeluk. Ik hoor het ook met de X3.0 maar daar valt het meer weg in het geheel, niet dat het versmeerd maar het is minder prominent op de voorgrond. Voor mijn smaak zit er over het hele spectrum zelfs iets meer lucht tussen de verschillende stemmen en instrumenten met de X3.0.
Tijdens het typen van dit verslagje merk ik wel dat het in het algemeen toch verdomde lekker klinkt, het is niet slechter of beter dan de X3.0 maar "anders". Ik ga nog eens wat langer goed luisteren, je moet ook altijd even wennen aan veranderingen in je set is mijn ervaring, heb nu pas drie uurtjes geluisterd haha.
Hieronder nog even een foto verslag van de verschillende stappen van het bouwproces.
Om te beginnen de teflonbuis zo strak mogelijk in elkaar getwist en aan de uiteinden met een stukje tape vastgezet.
Vervolgens strak omwikkeld met teflon
Toen aluminium folie er omheen, stukje van de rol gezaagd om zo het makkelijk af te wikkelen. Dat ging voor geen meter want de "gezaagde kant" wil door het versmeren en bramen van het aluminium niet afwikkelen en gaat scheuren. Dat zou ik een andere keer anders doen, stroken maken of zo.
Dan een dubbele lengte koperdraad genomen, een helft erdoor, dan een scherpe vouw er in en de andere helft aan de buitenkant terug om het aluminium folie om een goede geleiding te garanderen. Ik heb het flauw gewikkeld maar dan ook echt heel flauw om er geen spoel van te maken.
Omdat ik verschillende theorieën las over het gebruik van aluminium- of juist koperfolie voor het afschermen (voors en tegens), het allebei gebruikt. Hopelijk zo de pluspunten van beiden gecombineerd. Het koper is geleidende tape met geleidende lijm, kruislings er omheen gewikkeld om zo te voorkomen dat het zich als een spoel gedraagt.
Hier weer teflon om gewikkeld voor de stevigheid en om het folie te beschermen.
De sleeve er omheen voor het mooi en de degelijkheid, vastgezet met een stukje krimkous aan beide kanten. Je ziet op dit plaatje ook mooi dat ik de koperdraad heb gebogen op 't eind om hem zo makkelijk door de buis te krijgen zonder haken en prikken.
De plug schroeft zo op de krimpkous, zit erg stevig!
De massa en signaaldraad soldeer ik i.p.v. het schroef mechanisme te gebruiken. Ik moest de plug bij verwarmen met een aansteker om de soldeer te laten vloeien

. Puur koper he, niet altijd handig

.
Dan een grotere maat krimpkous om de plug voor de afwerking, een beetje inknippen aan de "draad" kant en dan een kleiner krimpousje er omheen om hem mooi op de sleeve aan te laten sluiten. Die kleinere krimpkous voor de andere kant moet je op voorhand om de sleeve doen voor je de tweede plug erop zet natuurlijk, anders kan je er niet meer bij.
En het eindresultaat:
Niet slecht dacht ik zo! Ik ga nog even verder met luisteren, duurde weer langer dan gedacht zo'n verhaal typen

. Heren, bedankt voor het ontwerp, er komt vast nog een 2.0 luisterverslag.
Mvg Reinder