Oldskool 2-weg met Fane en Beyma

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Oldskool 2-weg met Fane en Beyma

Bericht door dre »

Gewoon een paar strookjes aan de binnezijde er op lijmen,maar opdikken blijft uiteraard de beste optie.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

OB???? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Het is lekker solderen op een vrije middag :D

De 0.47mH seriespoel is vervangen door een 1.00mH Tritec, de 3.3uF parallel is vervangen door een 1.5uF Jantzen.

Waarschijnlijk moet het hoog door deze aanpassing ook nog wat zachter, maar eerst dit maar eens proberen.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1338[1].JPG
Walt

Bericht door Walt »

Afgezien van de potmeter voor het volume doet de Fisher X100A buizenversterker het erg goed trouwens. Er zitten momenteel 4 stuks EL84 eindbuizen in van JJ, het vermogen zal hiermee iets van 2x17W continu zijn, dit is ruim voldoende wegens het hoge rendement van de Fane/Beyma combi. In verhouding tot de Stageline transistor PA versterker klinkt het sowieso wat warmer en er lijkt ook iets meer laag te zijn.

Ik heb de meeste condensatoren aan de binnenkant doorgemeten, de Ero's zitten nog perfect op hun waarde dus ik denk dat het geen zin heeft hiermee te gaan rotzooien. De 4 koppelcondensatoren voor de eindbuizen waren al eens door mij vervangen door nette 0.1uF Vishays. Hier is weinig ruimte maar 4 stuks Mundorf 0.1uF zou misschien net passen...

Zijn er bij zo'n oude buizenbak verder nog andere aandachtspunten of componenten die aan (preventief) vervangen toe zouden kunnen zijn? Ik denk erover om de Fisher buizenversterker ook eens te testen op mijn 3-weg AT/AMT open baffle maar wil dan eerst wel zeker zijn dat hij niet ineens de geest geeft en de dure units opblaast.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nieuwe voedingselco's erin ?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Waarschijnlijk doel je dan op de 3 grote condensatoren die van de bovenkant zijn gemonteerd. Is er naast het meten van de waarde nog een andere methode om te zien of deze condensatoren nog goed zijn? Of zou je ze puur vanwege de leeftijd preventief moeten vervangen?

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Goed de solderingen nalopen,misschien uit voorzorg alles even opnieuw door solderen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Waarschijnlijk doel je dan op de 3 grote condensatoren die van de bovenkant zijn gemonteerd. Is er naast het meten van de waarde nog een andere methode om te zien of deze condensatoren nog goed zijn? Of zou je ze puur vanwege de leeftijd preventief moeten vervangen?

Groetjes Walter
Ja, die bedoel ik, die zwarte lijkt me niet origineel, mogelijk is die al eens vervangen.
naast de waarde in microfarad is bij een elco ook de ESR van belang, die moet binnen bepaalde waardes vallen, maar daar heb je dan wel een speciale meter voor nodig.

Gezien de leeftijd van +/- 45 jaar lijkt me het geen slecht idee om ze preventief te vervangen, mede gezien het feit dat ze door veroudering steeds minder betrouwbaar kunnen worden.

Eigenlijk is dit meer iets voor een apart topic. dan kun je in de startpost ook deze service manual plaatsen...
fisherx100ax1003.pdf
(484.42 KiB) 91 keer gedownload
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag nog eens de opties overwogen:

1) nieuwe sterkere kast bouwen
2) buitenkast om de bestaande kast heen bouwen
3) inwendig versterken van de bestaande kast.

Uiteindelijk toch maar voor optie 3 gekozen en dit lijkt wonderwel vrij goed te zijn gelukt. Bij de Gamma 2 stuks latten 37x9mm lengte 210cm gehaald. Dankzij het forse woofergat kon ik met lijmklemmen aardig wat stroken stevig oplijmen. Daarna tussen de reeds gelijmde stroken heb ik met klemmethodes nog extra stroken ertussen gelijmd. Alle 6 de wanden van de kast zijn op deze manier versterkt en de achterwand is nu ook met de voorplaat verbonden.

Voor de 2e kast heb ik 2 nieuwe 210cm latten nodig, er is dus aardig wat versterking in de eerste kast gegaan!

Qua gewicht stellen die 2 latten niet veel voor, dus het kastje is nog steeds uitermate compact en licht en dus zeer goed handelbaar.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1344[1].JPG
de bracing op de bovenplaat wordt vastgezet d.m.v. klemmen met extra stuk hout
de bracing op de bovenplaat wordt vastgezet d.m.v. klemmen met extra stuk hout
de eerste bracing versterkt het voorpanel tussen de woofer en tweeter
de eerste bracing versterkt het voorpanel tussen de woofer en tweeter
de bracing op de achterplaat wordt vastgezet d.m.v. klemmen met extra stuk hout
de bracing op de achterplaat wordt vastgezet d.m.v. klemmen met extra stuk hout
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels zijn de stukjes BAF geplaatst tussen de bracings in, rondom de woofer komt nog een grote pluk Twaron.

Nu eerst even de lijm lekker laten uitdampen voordat de 12" Fane kan worden terug geplaatst.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1346[1].JPG
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
andaag op de luisterdag heb ik eindelijk Wel merk je goed dat dit PA units zijn, ver verwijderd van een hifi klank maar daar zijn ze ook niet voor bedoelt. Iemand die uit een 20 liter kastje meer dynamiek en volume weet te persen is mijns inziens een knappe jongen :lol:

Groetjes Walter
Je vergelijking is/was , slecht ontworpen speaker slechte kast met PA units tegen een goed gebouwd doordacht hifi systeem ](*,)

Is het niet dat hifi speakers vaak kwa dynamiek zich iets inhouden en het live gevoel vergeleken met hoogrendements units niet halen .
Is een goede dynamiek niet net zo belangrijk of belangrijker dan een perfecte lineare weergave .

Ga eens luisteren naar een trompet , de dynamiek die daaruit komt heeft een speaker met minder rendement meer moeite mee om dat rialistisch te laten klinken dan een speaker met hoogrendement .
Mischien geeft de hifi speaker elke noot juist weer zonder vervorming maar je mist de dynamiek van PA .

Dus wat is hifi .
Walt

Bericht door Walt »

Met de huidige versterking van de kast alsmede de nog uit te voeren verdere optimalisatie van het filter denk ik dat deze speakers op een volgende luisterdag menig 'hifi' kastje het nakijken kunnen geven... :mrgreen:

Echter 'Hoffman's law' kun je niet omzeilen, vanwege de zeer compacte kast en het hoge rendement is de diepgang erg beperkt, daar is een hifi speaker met lager rendement zeker in het voordeel.

Tevens is de Fane 12" iets van 25-30 jaar oude techniek en met name ontworpen voor rendement en akoestisch vermogen, dus fijne details in de muziek weergeven dat is niet echt aan deze jongen besteed. Zeker als ik dezelfde cd daarna opzet op de AT/AMT combi, dan schrik je toch wel even qua verschil in klank kwaliteit.

Vandaag voor een paar euro aan steunlatten weer uren klusplezier aan deze speakers gehad, daar gaat het mij ook wel om natuurlijk! :D

Groetjes Walter
bas focal m180
Contacteer:

Ik wou graag aangeven dat hifi per defenitie niet beter hoeft te zijn dan PA .
Units
Ontwerp
Filter
zijn bepalend voor succes .

Maar omdat de fane's geen diepgang hebben opend dat wel weer een deur om een goedkoop woofertje te scoren en die in een mooie grote hoorn te plaatsen.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Bas,

Ik denk dat ik toch nog een keer moet opmerken dat het niet mijn doel is de ultieme PA speaker met een 'hifi' klank te ontwikkelen:

Als ik dat wel zou willen zou ik bijv. een B&C DE-500 op het hoog gooien en een 18Sound 12" op het midlaag en eventueel aparte compacte subs erbij met Ciare 12.00SW. Dan heb je een setje wat loeihard gaat en 95% van de hifi speakers het nakijken geeft óók qua laag.

De voornaamste reden voor mij om de 12" Fane toe te passen is dat ik dit altijd leuke speakers heb gevonden, echt 'old skool' om het zo te zeggen. Verder is het een interessante vingeroefening om zelfstandig dit filter af te stemmen (zonder hulp van Jeroen) en zo weer wat filter skills op te doen. Qua kosten probeer ik het ook zoveel mogelijk te beperken, zodat ik ook verder kan blijven gaan met de AT/AMT 3-weg.

EDIT: ik heb vroeger veel met hoorns gedaan, een goedkoop woofertje in een hoorn klinkt leuk maar dit werkt niet: door de beperkte x-max en vermogen speelt een flinke basreflex kast alsnog minimaal even luid als je relatief zeer grote hoornkast. Wil je echt een goede laaghoorn maken, neem dan een beul van een 12" (bijv. die Ciare 12.00SW) en maakt daar een mooie kast omheen. Maar ook met een dikke 18" kun je prachtige hoorns maken, denk aan de PD-1850 of de Void V18-1000. Een zeer krachtige magneet en een zo stijf mogelijke konus is wat je nodig hebt.

Groetjes Walter
bas focal m180
Contacteer:

De geschiedenis weet ik .
Deze opmerking
Walt schreef:
Wel merk je goed dat dit PA units zijn, ver verwijderd van een hifi klank
bedoelde je eigenlijk dit .

Wel merk je goed dat dit oude PA units zijn, ver verwijderd van een hifi klank

Ik hoop ze wel in Breda te kunnen horen , altijd leuk dat vintage spul .
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Bas,

Helaas wegens familie verplichtingen kan ik niet in Breda zijn.

Verder denk ik dat zelfs de modernste en beste PA 12" units niet zo goed kunnen klinken op het mid als een goede kleinere hifi unit. Dat is net zoiets als een reus proberen te leren breien, zijn handen zijn simpelweg te groot voor om de breinaalden vast te houden.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels ben ik begonnen aan de inwendige versterking van de 2e kast, verder dan dit kan ik nu niet gaan, want de latten zijn nu echt op.

De korf van de Fane woofer is hier ook goed zichtbaar, de magneet is 157mm in diameter en de spreekspoel is 50mm diameter, goed voor 100W RMS belastbaarheid. Een schattig 12" speakertje dus :D

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1347[1].JPG
bas focal m180
Contacteer:

Walt schreef:
Hallo Bas,

Helaas wegens familie verplichtingen kan ik niet in Breda zijn.
Dat is nu erg jammer .
Verder denk ik dat zelfs de modernste en beste PA 12" units niet zo goed kunnen klinken op het mid als een goede kleinere hifi unit. Dat is net zoiets als een reus proberen te leren breien, zijn handen zijn simpelweg te groot voor om de breinaalden vast te houden.

Groetjes Walter
In 12inch voor het midden in een huiskamer denk ik ook iets te groot .

Maar er zijn ook kleinere PA mids.
Ik denk dat Dré zeer content is met zijn PHL 6,5inch PA mid .
En de PA mid in de speaker van speakerkits was zeer zeker ook niet verkeerd .
De focal M180 verkocht als hifi speaker is gewoon een PA konstructie .

Maar hoe oud zijn die Fane drivers ongeveer ?
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Bas,

Exacte jaartal is lastig/niet te achterhalen, er staat niet eens een type nummer achterop, ik denk jaren 80... Mijn units zien er trouwens nog wel erg netjes uit, de linnen ophanging en de konus zijn nog in zeer goede staat.

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Kleine update: deze Fane/Beyma speakers zijn klaar voor de volgende luisterdag! T.o.v. de mark I versie heeft de mark II versie de volgende aanpassingen:

1) Seriespoel van de Fane van 0.47mH naar 1.00mH, dus meer bafflestep correctie, parallel condensator daardoor van 3.3uF naar 1.5uF.

2) Kast versterkt door inwendig latjes op te lijmen.

3) Extra vilt op de zijkanten en daarop pas het BAF.

Net even de Dire Straits met 'Private Investigation' gedraaid, ik denk dat de buren niet blij zijn, want het knalt er lekker uit. Er is wat meer laag nu in verhouding tot de vorige filterafstemming, maar het is natuurlijk nog steeds geen basmonster geworden.

Het is een goed klinkende zéér compacte 2-weg geworden met hoog rendement en hoge maximale geluidsdruk, precies wat ik wilde bereiken. Wellicht als we aan kinderen beginnen zet ik deze jongens in de huiskamer :D

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Ik ben inmiddels een kleine zoektocht gestart naar 15" of 18" Fane units. Als iemand nog een setje op de plank heeft liggen hoor ik het graag. Ik weet nog niet precies wat ik nu weer wil gaan bouwen, hangt er een beetje vanaf wat er te vinden is qua Fane units.

Groetjes Walter
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk project Walt.

Veel voor weinig, ik heb ongeveer eenzelfde projectje ooit gemaakt met 12 inch Celestion korte slag drivers in een Karlson-kast met een piezo-tweeter erbij.

Deze bouwpakketten werden verkocht door Klare in Hoorn, en werden ook verkocht met Fane units. Misschien is dat een adresje voor je om nog eens contact mee op te nemen.

Precies wat jij ook beschrijft, moeiteloos een hoop geluiddruk, echt heel erg leuk om te maken. Dit was mijn eerste zelfbouwluidspreker.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=6204

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie zulke projecten graag voorbij komen :goeie:
Walt

Bericht door Walt »

Vandaag heb ik het filter een 'downgrade' gegeven, er zat namelijk een 4.7uF Mundorf Silver/Gold en een 10uF Mundorf Supreme in het 18dB filter van de tweeter. Dit is wel een beetje erg luxe gezien de relatieve lage hifi aspiraties van deze kastjes. Tevens heb ik de 500uF in het laag eruit gehaald, die voegde niet heel veel toe.

Het filter is nu:

Fane: 1.0mh Tritec 6x0.7mm + 1.5uF Jantzen superior
Beyma: 4.7uF+10uF Audyn MKP + 0.27mH folie + 4,7+22 ohm MOX

Het klinkt nog steeds prima zo. De Mundorf condensatoren worden verkocht.

Vroeger in mijn 'PA tijd' paste ik altijd Audyn 400V MKP toe in de filters. Lekker hoog belastbaar en meer dan prima klank voor PA toepassingen en goed betaalbaar. Zal nog steeds luxer zijn dan wat de meeste fabrikanten toepassen trouwens.

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”