WellichtAh!buis schreef:Zoiets als "een koe of een stier,ze zien 't verschil toch niet".
Anne
Phonodude (nog een)
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Contacteer:
Re: Phonodude (nog een)
Dar weet ik nu zo net nog niet.Muug schreef:WellichtAh!buis schreef:Zoiets als "een koe of een stier,ze zien 't verschil toch niet".
AnneLaat ze maar doen, ze doen er niemand pijn mee.
groet,
Aat
Of een topcap op een 7027 zettenAatV schreef:Dar weet ik nu zo net nog niet.Muug schreef:WellichtAh!buis schreef:Zoiets als "een koe of een stier,ze zien 't verschil toch niet".
AnneLaat ze maar doen, ze doen er niemand pijn mee.
Ooit geprobeerd een stier te melken?
![]()
groet,
Aat
Maar 't blijven leuke dingen voor de mensen
Anne
- Muug
- Contacteer:
Het gebeurt nochthans wel degelijk... hoe geraken ze anders aan het zaad van die beestjes ...AatV schreef:Dar weet ik nu zo net nog niet.Ooit geprobeerd een stier te melken?
![]()
Aat
- Muug
- Contacteer:
Hij is bloedmooi. Exact zoals ik hem wens te maken. Als het niet geeft ga ik jouw project als voorbeeld nemen, of toch minstens als leidraad. Zo weet ik bvb niet of ik echt alle C's zo extreem nauwkeurig ga uitmeten zoals jij dat gedaan hebt.gervenja schreef:Zo nog een paar laatste foto's.
- Muug
- Contacteer:
Een zak effenaf? Hoeveel stuks dan? En hoeveel daarvan waren er bruikbaar?gervenja schreef:ik heb begrepen dat deze zo nauwkeurig mogelijk moeten zijn, dit zodat je dan dichter bij het origineel komt wat op de plaat is gezet.
Weerstanden kan je heel gemakkelijk kopen van 1% en dan een aantal doormeten. Met condensatoren gaat dit wat moeilijker want die zijn vaak +/- 5% of 10%. Van die heb ik er dus een zak gekocht om ze daarna allemaal door te meten met de C meter.
gewoon hier gekocht.gervenja schreef:hoi Barry,
van de 45 condensatoren van 33nF heb ik er 3 van 33nF gevonden en de rest voornamelijk lager tot aan 30nF aan toe.
van de 15 condensatoren van 100nF heb ik er maar 2 van 100nF gevonden en de rest tot zo'n 3% lager.
op zich valt het nog mee als je bedenkt dat het +/- 5% mag zijn.
http://www.ebay.nl/itm/190587790826?ssP ... 1423.l2649
- Muug
- Contacteer:
en denk je dat het echt zo extreem nauwkeurig moet? Ah!Buis zegt altijd dat het niet echt zou heel nauwkeurig steekt met buizen... Of wou je gewoon écht niks aan het toeval overlaten?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Die c's zitten in de RIAA correctie, en heeft niks met het feit te maken dat er buizen worden gebruikt als versterking. Van wikipedia: "Om lage tonen met dezelfde geluidssterkte vast te leggen als hoge tonen, zouden zeer brede groeven in het vinyl nodig zijn. Daarbij komt dat hoge tonen meer akoestische energie afgeven dan lage tonen. Om beide effecten te compenseren werd de zogenaamde RIAA Curve vastgesteld. Deze curve zorgt ervoor dat bij de opname de lage tonen met een lager volume werden opgenomen dan de hoge tonen, waardoor afspeelbare groeven mogelijk zijn."
Eigenlijk moet je, omdat in dit geval buizen ook een brede tolerantie hebben, de RIAA nog tunen. Iets wat ik zelf ook nog moet doen in mijn PD trouwens
Eigenlijk moet je, omdat in dit geval buizen ook een brede tolerantie hebben, de RIAA nog tunen. Iets wat ik zelf ook nog moet doen in mijn PD trouwens
Maar het is in een stereo versterker meer van belang dat de componenten voor rechts en links gelijk aan elkaar zijn. De absolute waarde is dan niet eens zo belangrijk.
dit is mijn bezetting
5755 van Ratheon usa
6n3p-dr van reflector ussr
5755 van Ratheon usa
6n3p-dr van reflector ussr
- Muug
- Contacteer:
4 stuks 5755? TD heeft de tweede 5755's vervangen door de 5751's en vindt dat duidelijk een upgrade, in zijn artikel.
En hoe heb je die 6n3p-dr gekozen?
Paul
Maar ja, wat zijn dan die bijbehorende weerstanden...Ik besloot de tweede 5755 eens te vervangen door een 5751 met de bijbehorende weerstanden ..................binnen een minuut na aansluiten aan de platenspeler wist ik het al: dit was wat gezocht werd. Nu, na twee maanden weet ik het nog steeds… Wat heeft de platenspeler veel gedraaid de laatste tijd…
En hoe heb je die 6n3p-dr gekozen?
Paul
ik heb twee 5755 aan de ingang en twee 6n3 aan de uitgang.
de 6n3p waren in het verleden 5670 in de oudere schema's
in de hele oude schema's werden wel 4 5755 buizen gebruikt, als je die aanpast moet je wel weerstanden veranderen dat is in dit geval niet nodig.
de 6n3p-dr is de betere kwaliteit van de standaard 6n3p en die heb ik gewoon van e-bay gekocht.
http://www.audio-creative.nl/hifi/het-c ... al-deel-2/
dit is de laatste versie, heeft overigens ook een andere buis in de voeding.
de 6n3p waren in het verleden 5670 in de oudere schema's
in de hele oude schema's werden wel 4 5755 buizen gebruikt, als je die aanpast moet je wel weerstanden veranderen dat is in dit geval niet nodig.
de 6n3p-dr is de betere kwaliteit van de standaard 6n3p en die heb ik gewoon van e-bay gekocht.
http://www.audio-creative.nl/hifi/het-c ... al-deel-2/
dit is de laatste versie, heeft overigens ook een andere buis in de voeding.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb je het verschil nog geprobeerd met 5670's John? Die heb ik er zelf op het moment in zitten.
ik heb de 5670 wel geprobeerd maar heeft er niet lang in gezeten.
had mazzel gehad met de aanschaf van de 6n3p die ik er mooier uit vind zien.
inmiddels heb ik er ook een paar tube shields op zitten .
http://www.ebay.nl/itm/260999384190?ssP ... 1497.l2649
Ik heb ze alleen op de 5575 zitten omdat ik anders geen gloei zie
.
had mazzel gehad met de aanschaf van de 6n3p die ik er mooier uit vind zien.
inmiddels heb ik er ook een paar tube shields op zitten .
http://www.ebay.nl/itm/260999384190?ssP ... 1497.l2649
Ik heb ze alleen op de 5575 zitten omdat ik anders geen gloei zie
.
- Muug
- Contacteer:
Dan toch tube shields? Had je dan toch brom zonder shields, ondanks de ruime afstand tussen de buisjes?
Die laatste versie heb ik al gezien, is twee keer zo duur als die mk3-versie....
Die laatste versie heb ik al gezien, is twee keer zo duur als die mk3-versie....
had alleen brom als ik met mijn handen in de buurt kwam.
of met een smart Phone.
zal niet zo vaak gebeuren maar toch heb ik het maar even gedaan.
of met een smart Phone.
zal niet zo vaak gebeuren maar toch heb ik het maar even gedaan.
- ronnydepony
mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je hebt betaald voor de trafo en spoel bij AE ?
wil ook zo'n Phonodude bouwen voor mijn zoon
wil ook zo'n Phonodude bouwen voor mijn zoon
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Misschien een tip Ronny, pas geleden had Audio Creative (ivm de nieuwe kit die ze aanbieden) nog oude Phonodudetrafo's te koop voor weinig. Ik zie ze nu niet meer staan in de webshop, vragen kun je altijd..
gervenja schreef:mmm,
zal het eens optellen.
Trafo's, kappen en bezorgen. €200
Condensatoren en weerstanden. +/- €80
Buisjes € 5 € 7 en €5 maakt €17
Kastje € 25 in de aanbieding op een luisterdag bij AE
teflon buisvoetjes €12 st maakt €60
Aluminium onder, boven en binnenwerk. €25
verf € 30 omdat het vaak fout ging.
los montage materiaal. €10
RCA connectoren €25
Oh ja en het printje €10
Totaal: €482
- Muug
- Contacteer:
Effe ouwe koe opvissen. In het schema van de gloei, zit een R, nl R1. Wat is de waarde daarvan?
Zit die daar om de voeding naar de LED toe te regelen?
Ja, dat is een voorschakelweerstand. LED's vinden hogere spanningen dan 1.5 a 2 volt niet zo fijn.
De waarde hangt een beetje van de LED af, vroegah waren er maar een paar soorten en hadden zie iets van 10 mA nodig.
Nu zijn en honderden types die aan een paar mA al genoeg hebben.
De waarde hangt een beetje van de LED af, vroegah waren er maar een paar soorten en hadden zie iets van 10 mA nodig.
Nu zijn en honderden types die aan een paar mA al genoeg hebben.
- Muug
- Contacteer:
Hey Ray!
merci voor de uitleg. Maar eigenlijk is die LED (en zijn R1) voor niets nodig? Gewoon om aan te duiden dat er spanning op zit, right?
merci voor de uitleg. Maar eigenlijk is die LED (en zijn R1) voor niets nodig? Gewoon om aan te duiden dat er spanning op zit, right?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Welk schema doel je op Muug? Er zijn er verschillende van de Phonodude. Het schema dat in dit draadje wordt genoemd (1e pagina) heeft een R1 met een andere functie.