Extra eindtrap ? Of over naar buizen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Zonder tegenbericht zal het evenement vrijdagavond a.s. plaatsvinden.
Helaas ben ik 's avonds laat thuis..
maar ik lees het verslag anders wel :) :)
sietse

Bericht door sietse »

deepspace schreef:
De T-ampjes kunnen ook prima overweg met laag ohmige speakers voor zover ik weet.
Zouden we er achter kunnen komen hoe laagohmig?
@ Weidok, welke heb jij thuis?
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
deepspace schreef:
De T-ampjes kunnen ook prima overweg met laag ohmige speakers voor zover ik weet.
De Sonic Impact T amp .... wil em eerst modificeren...
basweergave is aan de slanke kant :D
en de potmeter kraakt heel erg ...

en op 12 volt accu aanluiten :)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Kijk ff op het forum van 41hz. Daar zijn een aantal metingen gedaan voor zover ik weet.
sietse

Bericht door sietse »

Het blijft toch nog steeds broeden tussen de oren. Extra eintrap voor het laag. Ik zit me alleen af te vragen of je moeilijkheden met het fase gedrag kan krijgen omdat de units in de zelfde kast zitten.
Mijn Denon heeft een extra uitgang voor een extra eindtrap. Ik wil niet elektronisch filteren, want als bv de Denon het zou laten afweten, heb ik nog een eindtrap ter vervanging. En dat lijkt me wel handig.

Afbeelding

Ik zit er over te denken om de zelfbouw die ik hier in mijn hobbyhol heb staan, te verbouwen. Andere kast en een beetje netter dan nu. Deze eindtrappen zijn zeker zo goed, zo niet beter in het laag dan de classe D's die ik nu hier thuis heb beluisterd. Dus dan kost het me ook niet veel.
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb even zitten tekenen, want het is en blijft klote weer, dus m'n boxjes schieten niet op. En een versterker bouwen krijg ik steeds meer zin in. Maar dan eerst maar ff met wat ik heb, voor het geval dat.... :cry:
Dus, als ik 1 trafo gebruik, want die is nog 220V primair, gaat het er zo uit zien? De 0 van de eindtrappen zit op de print. Heb ik er even buiten getekend.
Bijlagen
voeding.jpg
voeding.jpg (24.12 KiB) 2782 keer bekeken
sietse

Bericht door sietse »

Goed, dus reeds. Na afgelopen zaterdag zit ik toch wel een beetje van, ga ik et nog es een keertje doen of niet. Kan een buizenversterker in het laag mijn Denon de baas of moet er dan een UCD voor de bas bij? Zoals Sander(KT88) het nu ook heeft, maar waar ik gevoelsmatig eigenlijk op tegen ben. Niet op die UCD voor het laag, maar twee eindtrappen om boxen aan te sturen. Zie het nut er niet van in eigenlijk.
Maar het kan geen kwaad om toch es weer in de buizen te duiken, en dan vraag ik mij af wat het verschil is tussen een gewone push pull of een parallel push pull. PPP dus zoals experience ze verkoopt.
Onderstaand schemaatje is dus ff principieel gehouden.
Bijlagen
Versterker PPP.jpg
Versterker PPP.jpg (8.32 KiB) 2357 keer bekeken
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bij PPP staan er per kant twee of meer buizen aan de trafo te trekken. Op die manier kun je meer vermogen uit een versterker halen dan wanneer je maar een buis per kant hebt. Dat heeft ondermeer te maken met het maximaal te dissiperen vermogen van zo'n buis. Het is dus puur om het vermogen te vergroten.
Persoonlijk vind ik een enkele buis per kant vrijer en gemakkelijker klinken. Het lijkt wel alsof twee buizen elkaar een beetje in de weg staan. Zelfs als ze gematched zijn reageren ze toch iets verschillend.

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

De topografie zoals EE die gebruikt heet eigenlijk "push pull kathodevolger".

Het voornaamste verschil met de traditionele push pull is dat de aansturende impedantie naar de trafo toe veel lager ligt, zodat je zou kunnen zeggen dat de controle over de luidspreker, via de trafo, beter is dan met de gewone PP.

Anderszijds is het zo dat er nu een hogere stuurspanning moet worden opgebracht door de driver, wat weer voor extra vervorming zou kunnen zorgen als je dat niet zorgvuldig doet.
Dat hoeft verder geen enkel probleem te zijn.

Je bent te allen tijde welkom om hier eens te luisteren Sietse, als je het op kunt brengen om naar het drukke zuiden af te reizen! :wink:
Zoals je al had begrepen, hoor ik in jouw speakers heel veel terug van wat mijn Maggies ook doen, dus zo heel gek zou dat vergelijk niet eens zijn.
Desnoods neem je je Denon mee, ik kan de levels onderling calibreren zodat je en direct vergelijk kunt maken tussen de WK en de Denon (of een willekeurige andere versterker die ik hier heb staan).
sietse

Bericht door sietse »

Je bent te allen tijde welkom om hier eens te luisteren Sietse
Dat hoop ik nog es te kunnen doen.
Bedankt voor de uitleg Sander en Kees. Een PPP zal dus voor mij de moeite waard kunnen zijn om het te overwegen.
Ik heb nog ruim de tijd want voorlopig zal ik wel niet budged hebben om iets aan te schaffen. Maar er over nadenken kost niks. :D
Als het zover komt, zal ik misschien de Yarland-KT88 vast wel een dagje mogen lenen.
audiomanics
Contacteer:

Ook best een leuk versterkertje dat je op marktplaats regelmatig voorbij zie komen is de Velleman K4040. Ziet er goed uit en levert, standaard, genoeg vermogen. Is ook eenvoudig goed te modificeren.
prijsindicatie voor een standaard exemplaar, tweede hands, globaal tussen de 300 en 500 euro..

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Tja, ik zie nog wel. Als ik zo'n buizending zie, dan kriebelt et..weet je wel...dan krijg ik vlinders in m'n... eeuuh ...hoofd.... 8)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Is het geen idee om je laag door een class D plate amp te laten doen en je mid/hoog door een Buizenversterker? Scheelt ook weer filteronderdelen voor de bas en je kan het wat meer instellen op smaak.

Beste van twee werelden?

Groet Roland
sietse

Bericht door sietse »

Roland schreef:
Hoi

Is het geen idee om je laag door een class D plate amp te laten doen en je mid/hoog door een Buizenversterker? Scheelt ook weer filteronderdelen voor de bas en je kan het wat meer instellen op smaak.

Beste van twee werelden?

Groet Roland
Nou Roland, dat was in eerste instantie ook de reden voor het openen van dit topic. En toen waren de Rambo's nog niet in beeld. Maar weet je, mijn Denon kan de wedstrijd nog wel aan, denk ik. Maar als zo'n ding vroegtijdig kapot gegaan is, dan blijf je twijfelen en aan zelfbouw denken, omdat, dat wat er nog van dat zelfbouwen over is, het nog steeds wel doet na vele jaren.
En besparen op filteronderdelen, tja, één spoel van 12mH. Extra versterker is duurder he.. :D
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

En besparen op filteronderdelen, tja, één spoel van 12mH. Extra versterker is duurder he.. :D
Niet als je die buis voor het mid en hoog wat minder krachtig kunt kiezen omdat het laag door een class d gedaan wordt. Die 12 mH spoel moet wel een erg lage rdc hebben. Schat ik zo in. Het is maar een suggestie, ik ben er zelf wel mee bezig, subwoofer met class d en buizen voor mid en hoog.

Groeten Roland
weidok

Bericht door weidok »

Wie kent deze buizenamps van Destiny Audio ??

linkje

http://www.destiny-audio.com/index_de.html

Destiny KT88

Premium High Quality KT-88 Röhrenverstärker
Analytische Mitten, klare Höhen und satte Bässe.

Preis: 1198 €

Features:
Spitzen KT88 Push-Pull Röhrenverstärker mit

- Fernbedienung
- Eingänge: CD/ DVD/ Tuner/ Aux
- Standby, Lautstärke und Mute per FB
- außergewöhnliches Design

Ausgangsleistung 2 x 60 watt
Frequenzgang 10Hz-35KHz
Rauschabstand 88 dB
Eingangsempfindlichkeit 300mV/ 100KOhm
Röhren KT88x4
6SN7(6N8P)x2
6SL7(6H)C)x2
Abmessung 455mm/ 190mm/ 390mm
Gewicht 20 kg

plaatje voor
Afbeelding

plaatje achter

Afbeelding
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Tja, het ziet er prachtig uit, maar het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de uitgangstrafo's.

En dat is niet te beoordelen vanaf een foto, en de bandbreedte van 35 kHz kan me nu ook niet bepaald opwinden.......
Zeker aangezien er wel loop tegenkoppeling gebruikt moet zijn aangezien je geen 60 watt in triode kan behalen met twee stuks KT88 per kanaal.
Dus moeten ze in UL of in tetrode staan, en dan heb je echt wel loop tegenkoppeling nodig.
In dat geval verwacht ik minimaal een bandbreedte van 80 kHz of daaromtrent.....

PS er wordt gesproken vanaf 10 Hz aan de laagkant, maar niet hoeveel dB de versterker daar afvalt of hoeveel vermogen er daar nog geleverd kan worden.

Bij buizenversterkers is het vrij simpel: je kunt letterlijk alles verbeteren, maar de uitgangstrafo's vormen het belangrijkste onderdeel.
ASls die minder van kwaliteit zijn, helpt daar geen enkele modificatie tegen.......

Caveat Emptor!
audiomanics
Contacteer:

Als ze net zo goed zijn als dat ze glimmen zijn het hele beste trafo's.
Maar zelfs als je de gewone serie ringkerntjes van Amplimo neemt met een bijbehorende voedingtrafo zit je al bijna aan de kostprijs van dit bakje... Alle waar naar zijn geld.. Er staat tenslotte een taiwan adresje op de achterzijde..
Misschien wel heel mooi om na te bouwen, maar dan schiet de prijs wel omhoog... kost wat maar dan heb je ook wat!!

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Wat is de mening van deze
buizenversterker. Staat in de "ouwe" special.
Spreekt me aan qua éénvoud van de schakeling en zover ik ben met info, ook redelijk betaalbaar.
edit, rechtstreekse link werkt niet. Dus ff versterkers en dan de VDV-PR20HE opzoeken
audiomanics
Contacteer:

Met Menno kun je best in zee gaan... Als iemand iets te vertellen heeft over buizenversterkers is hij het wel.. Ook een trafo-virtuoos overigens.
Zelf ben ik niet zo heel gecharmeerd van de ECC81 buisjes maar daar zijn ook wel mooie exemplaren van te vinden (mullard of telefunken)
De gebruikte GIT80 trafo is een leuke lowcost trafo die Menno ontwikkeld heeft voor zijn proeftuin-projectje.. Mogelijk heeft hij op basis van die trafo ook een High-end uitvoering beschikbaar..Maar alle waar naar zijn geld natuurlijk. Je kunt het net zo duur maken als je wil.

Kees
sietse

Bericht door sietse »

En het brein het ploegde voort.. :? Dwars tegen m'n verstand in, om maar te zwijgen wat m'n achterhoofd er van vind.
Maar, zit een beetje te puzzelen en zou het leuk vinden als iemand mij even wil vertellen wat de grootste dia van een KT88 is en de dia van een gewone Ecc type. Ben alles kwijt, verdorie... :D

Is ff om de plattegrond van een versterker wat sprekender te maken.
audiomanics
Contacteer:

effe googlen, Sietse..
Een KT88 heeft gemiddels een diameter van 52mm maar per merk wil dit nog wel eens wat verschillen:
Afbeelding
(gestolen op de Site van Jac van de Walle)
Een ECC komt gemiddeld aan 22 mm, maar ook daar heb je dikke types in tot ca 26mm

Kees
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Zie je wel... Ik had ook aan buizen moeten beginnen... Nu is het te laat 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, tegen dergelijke 'buizen' kan een transistor niet op, ik denk dat ik maar een push-pull eindtrap ga bouwen met vier van dat soort exemplaren :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

Ok bedankt. Komt me niet op een mm aan. Straks een plaatje van iets waar ik niet van weet waar het neer te zetten. :D
Plaats reactie