Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Voor ieder project een ander handdoekje, nu dus een blauwe..............!!!!!!!!!!
.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Volgens mij heb je niks over het hoofd gezien. Echter, voor minimale brom en ruis zou ik de massa van de ingangen van de ongebalanceerde ingangen keihard aan de kast hangen. Dat wil zeggen monteren zonder de isolatieringen aan de binnenkant. En die kast aarding zou ik weghalen. Je wilt geen aardlussen creeren mocht je eindversterker ook geaard zijn. En je hebt er niets aan bij de veelal ongeaarde stopcontacten in de woonkamer.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Mijn eindversterker is geaard, net zoals de rest van de apparatuur, ik heb speciaal hiervoor een kabel gelegd van huiskamer naar washok om zeker te zijn van een aarde.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Het geijkte recept voor brom en hoogfrequent storing is gebruik van randaarde in combinatie met ongebalanceerde ingangen. Dat wordt dan vaak getracht te voorkomen door de secundaire massa capacitief (voor hoogfrequent) en/of een kleine weerstand (bv 100ohm, voor onderdrukking laagfrequent) aan de kast te koppelen. Veel beter is het om bij ongebalanceerde ingangen een dubbelgeisoleerde voeding te gebruiken, waarbij de ingangen vlak bij elkaar met hun massa aan de kast worden gelegd.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Toch wordt deze werkwijze toegepast door o.a. Guido Tent en Jos van Eijndhoven, en ikzelf heb er ook goede ervaringen mee. Bovendien is het wel zo veilig om de kast aan de randaarde te leggen.jeroen_d schreef:Het geijkte recept voor brom en hoogfrequent storing is gebruik van randaarde in combinatie met ongebalanceerde ingangen. Dat wordt dan vaak getracht te voorkomen door de secundaire massa capacitief (voor hoogfrequent) en/of een kleine weerstand (bv 100ohm, voor onderdrukking laagfrequent) aan de kast te koppelen.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Is dit echt zo voor wat betreft Guido Tent? Heb je een referentie waarin hij aangeeft dat het zo moet? Hij is in ieder geval een tegenstander van steraarde, met goede reden.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Inderdaad, op blz 14 staat beschreven hoe de aarddraad van het IEC chassideel via een soldeeroogje aan de kast gekoppeld word.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Lijkt mij een prima en vooral veilige oplossing!
Filterkast gaat er zeer netjes uitzien trouwens..
Groetjes Walter
Filterkast gaat er zeer netjes uitzien trouwens..
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik zie het, hij gebruikt de methode van capacitieve koppeling van secundaire massa met de kast bij de massa van de uitgangen. Daardoor geen aardlus en zo voorkomt hij hoogfrequent storing. De CD-speler heeft geen ingangen zoals bij het actieve filter of een versterker.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ja, is weer hetzelfde verhaal. Maar het is niet de methode die de voorkeur geniet van Bruno, die heeft het ook liever zonder randaarde als je ongebalanceerd werkt.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
klopt, het is voor mensen die eigenwijs zijn en een Hypex toch willen gebruiken met ongebalnaceerde aansluitingen *)
*)
Most hum problems are found in systems that use both mains earth and unbalanced inputs. A
common workaround is lifting the secondary ground. In some cases this invites hum through
capacitive coupling
*)
Hypex schreef:Having made sufficiently clear that there is, in fact, no reason why anyone should ever want to
waste a perfectly good balanced input by putting the module in a box with RCA inputs, it is likely
that some will persist. Two workable methods are given. The first uses differential wiring up to the
rear panel to present a normal unbalanced input to the outside world, the second uses an
unbalanced cable as a floating quasi-differential connection.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Bruno heeft het liefst dat je gebalanceerd werkt. De beide methodes om ongebalanceerd te werken zijn "acceptable" voor hem, hij spreekt geen voorkeur uit voor 1 van de 2.jeroen_d schreef:Ja, is weer hetzelfde verhaal. Maar het is niet de methode die de voorkeur geniet van Bruno, die heeft het ook liever zonder randaarde als je ongebalanceerd werkt.
Maar het actieve filter heeft toch ook uitgangen, die op dezelfde massa als je ingangen zitten?jeroen_d schreef:Ik zie het, hij gebruikt de methode van capacitieve koppeling van secundaire massa met de kast bij de massa van de uitgangen. Daardoor geen aardlus en zo voorkomt hij hoogfrequent storing. De CD-speler heeft geen ingangen zoals bij het actieve filter of een versterker.
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 15 feb 2013, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Eigenlijk mag je volgens mij een 3 Polige IEC niet gebruiken zonder de aarde aan te sluiten.
Dan zou je moeten overschakelen naar een "8je" (zo'n scheermaschine stekker) hetgeen weer baggerdingen zijn om met de hand te monteren.
want die klemmen in de kast. dus moet ook de uitsparing heel nauwkeurig zijn.
Oh, wacht ze zijn er ook met schroefoortjes, maar dan nog vind ik het ondingen.
Dan zou je moeten overschakelen naar een "8je" (zo'n scheermaschine stekker) hetgeen weer baggerdingen zijn om met de hand te monteren.
want die klemmen in de kast. dus moet ook de uitsparing heel nauwkeurig zijn.
Oh, wacht ze zijn er ook met schroefoortjes, maar dan nog vind ik het ondingen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 21 mar 2013, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht.ray5150 schreef:Eigenlijk mag je volgens mij een 3 Polige IEC niet gebruiken zonder de aarde aan te sluiten.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Of Hypex eigenwijs is, aangezien ongebalanceerd voor thuis gebruik helemaal geen must is.Henkjan schreef:klopt, het is voor mensen die eigenwijs zijn en een Hypex toch willen gebruiken met ongebalnaceerde aansluitingen *)
Overigens hebben ze op sommige versterker modules de signalground en powerground ook niet helemaal optimaal zitten.
Goed aarden is kwestie van je grounds naar juiste punten en leggen om vervolgens van die punten naar een centraalpunt te gaan.
Dus goed je signalground scheiden van je powergrounds enz
In principe staat dat los van randaarde.
Randaarde dient enkel als veiligheid en in principe los van goede grounding.
Hoe iemand echt "tegen" steraarde kan zijn vind ik maar raadselachtig.
Steraarde is namelijk zo goed als de weg van de minste weerstand opzoeken, waarbij je er vooral voor zorgt dat grote stromen (die dus zorgen voor brommen) niet langs gevoelige onderdelen komen.
Hoogfrequent is overigens een iets ander verhaal.
Dan KAN het wel eens handig zijn om lokaal hier en daar te ontkoppelen met van Ctjes.
Zolang je niet echt hoogfrequente onderdelen hebt, hoef je daar niet zo druk over te maken.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Uitspraken worden in een bepaalde context gedaan, daarom hou ik er ook niet zo van om ze uit hun verband te rukken. In zijn artikel heeft guido gelijk, maar het wordt listig als mensen zijn uitspraak in zijn isolement gaan gebruiken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Dat was wat ik min of meer probeerde te zeggen.jeroen_d schreef:Uitspraken worden in een bepaalde context gedaan, daarom hou ik er ook niet zo van om ze uit hun verband te rukken. In zijn artikel heeft guido gelijk, maar het wordt listig als mensen zijn uitspraak in zijn isolement gaan gebruiken.
Dat je in een cd-speler hoogfrequent wilt ontkoppelen, kan ik nog een beetje inkomen (hoewel ook ietwat ver gezocht).
Een filterkaart is alleen geen cd-speler en vraagt om die reden weer om een een iets andere aanpak.
Eigen is het grote probleem simpelweg dat er verschillende apparaten aan elkaar geknoopt worden (bron, actief filter, eindversterker enz).
Dat is eigenlijk al een klein beetje vragen om problemen.
Vaak wordt de aarde dan gewoon door gelust en je hebt echt geen idee meer hoe nu precies de retourstromen zullen gaan lopen.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Die begrijp ik niet helemaal, maar laat maar zitten.jeroen_d schreef:Uitspraken worden in een bepaalde context gedaan, daarom hou ik er ook niet zo van om ze uit hun verband te rukken. In zijn artikel heeft guido gelijk, maar het wordt listig als mensen zijn uitspraak in zijn isolement gaan gebruiken.
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Hallo Ray,
Onder de trafo zitten zo te zien iets van zacht rubber strips? Is dit bedoeld als mechanische isolatie of als elektrische isolatie?
Groetjes Walter
Onder de trafo zitten zo te zien iets van zacht rubber strips? Is dit bedoeld als mechanische isolatie of als elektrische isolatie?
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Mechanisch. de trafo is ingegoten. dus veel te isoleren valt er niet...
Is meer een geval van baat het niet, dan schaadt het niet...
Is meer een geval van baat het niet, dan schaadt het niet...
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
En zitten de Vishay's er al op?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.
Ja, ik heb er vanavond een aantal opgezet. kan alleen momenteel geen foto's maken. junior heeft mijn geheugenkaartje achterovergedrukt.... 
