Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ja dat was wat netter ivm de teksten aan de achterkant.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
is de WaveIO ook geschikt als usb input? http://luckit.biz/new/?tcp_product=waveio
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Jazeker, erg mooi bordje trouwens! Voordeel van dit bordje is dat je PC galvanisch wordt geisoleerd van de dac. Bij de ministreamer is dit niet zo, althans met I2S, en ontstaat bij het inprikken van de usb-kabel hoorbare ruis. Ik ga daarom mijn ministreamer via SPDIF (met pulsetrafootje op de ministreamer) aansluiten op de dac.
Ik heb gemerkt dat het omzeilen van de Windhoos mixer middels WASAPI (hetgeen ook bij dit bordje wordt geadviseerd) een flinke verbetering van de geluidskwaliteit oplevert.
Ik heb gemerkt dat het omzeilen van de Windhoos mixer middels WASAPI (hetgeen ook bij dit bordje wordt geadviseerd) een flinke verbetering van de geluidskwaliteit oplevert.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik begrijp een beetje dat ik beter mijn xbmc via spdif of toslink kan aansluiten dan via de streamer? Ik dacht juist dat ik door de geluidskaart van de pc te omzeilen een betere kwaliteit zou krijgen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Als je de SP/DIF van je PC gebruikt, dan heb je toch geen omweg via de geluidskaart, en anders de USB uitgang naar de Ministreamer en daar de SP/DIF uitgang van gebruiken.Vinculum schreef:Ik begrijp een beetje dat ik beter mijn xbmc via spdif of toslink kan aansluiten dan via de streamer? Ik dacht juist dat ik door de geluidskaart van de pc te omzeilen een betere kwaliteit zou krijgen.
En dan de voeding van je DAC benutten, je hebt vast wel een 5V aansluiting ergens, (jumpertje omzetten) dan lijkt het mij de meest schone weg.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Precies wat hannesie zegt. Alleen de ministreamer niet uit de dacvoeding van spanning voorzien (ruis) maar gewoon via usb. Dit laatste staat ook ergens op het ministreamer forum.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hmmm. Dat zou me dan dus wel een spdif ingang kosten. Die heb ik aan de achterkant al bezet. Dan liever gewoon via spdif. Ik kom er nu pas achter dat de streamer maar tot 96khz kan
Ook via spdif kom je niet hoger natuurlijk. Dan liever via spdif waar ik wel zo hoog kom (toslink haakt ook af op 96khz)... Eigenlijk allemaal niet handig met een 192khz dac....
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Wel een hele interessante link trouwens.ds23man schreef:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Wel zonde van de ministreamer of andere bordjes waarbij de I²S niet galvanisch gescheiden is.knuisje schreef:Jazeker, erg mooi bordje trouwens! Voordeel van dit bordje is dat je PC galvanisch wordt geisoleerd van de dac. Bij de ministreamer is dit niet zo, althans met I2S, en ontstaat bij het inprikken van de usb-kabel hoorbare ruis. Ik ga daarom mijn ministreamer via SPDIF (met pulsetrafootje op de ministreamer) aansluiten op de dac.
Ik heb gemerkt dat het omzeilen van de Windhoos mixer middels WASAPI (hetgeen ook bij dit bordje wordt geadviseerd) een flinke verbetering van de geluidskwaliteit oplevert.
Moet je weer gaan knutselen om een SPDIF ingang te gaan gebruiken die zich op het backpaneel bevindt, of zou je met dezelfde pulsetransfo'tjes ook de I²S galvanisch gescheiden kunnen maken ?
Waardoor ontstaat deze ruis eigenlijk
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Valt best mee toch?
Slechts 1 IC en een voeding..
Misschien iets voor knuisje's volgende project
Slechts 1 IC en een voeding..
Misschien iets voor knuisje's volgende project
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Eerst versterker, toen dac.
Volgende uitdaging een complete audio streamer.
Volgende uitdaging een complete audio streamer.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Je kunt natuurlijk ook gewoon de USB galvanisch scheiden:
http://www.analog.com/en/content/over_i ... n/fca.html
http://www.analog.com/en/content/over_i ... n/fca.html
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Zo te zien is USB isolatie een aardig stukje complexer. I2S isolatie lijkt hier the way to go, ook gezien de weg die anderen zijn gegaan.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Zie ik daar een AFDAC add-on bordje aankomen? 
Heeft Elektor onlangs ook niet een USB isolator project gepresenteerd?
Heeft Elektor onlangs ook niet een USB isolator project gepresenteerd?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Tja en dan wil ik ook nog een I2S switcher toevoegen, doel is om de DAC uit te breiden met analoge ingangen via een ADC.
De USB aansluiting zou dan gebruikt moeten worden voor zowel weergave als opname van de analoge bronnen, daarom denk ik ook aan de USB stramer welke wel 192KHz aan kan en ook twee richting verkeer.
De switcher zou dan moeten kunnen kiezen tussen:
I2S
USB
Analoog (line/Phono)
eventueel receiver voor digitaal
Ik vraag me wel af of de USB streamer wel bit perfect is.... er zit iets van een mixer zag ik in de handleiding en dan heb ik alweer bedenkingen.
De USB aansluiting zou dan gebruikt moeten worden voor zowel weergave als opname van de analoge bronnen, daarom denk ik ook aan de USB stramer welke wel 192KHz aan kan en ook twee richting verkeer.
De switcher zou dan moeten kunnen kiezen tussen:
I2S
USB
Analoog (line/Phono)
eventueel receiver voor digitaal
Ik vraag me wel af of de USB streamer wel bit perfect is.... er zit iets van een mixer zag ik in de handleiding en dan heb ik alweer bedenkingen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
knuisje schreef:Zo te zien is USB isolatie een aardig stukje complexer. I2S isolatie lijkt hier the way to go, ook gezien de weg die anderen zijn gegaan.
Op zich valt het nog wel mee:
http://www.analog.com/static/imported-f ... CN0160.pdf
Voordeel van zo'n usb scheidingsbordje is dat je hem ook kan gebruiken om bijv je externe geluidskaart van je pc te scheiden.
Is er eigenlijk zo iets nog niet op de markt???
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hier is ie goedkoper:
https://www.olimex.com/Products/Modules ... e/USB-ISO/
Kun je zelf niet voor knutselen: 30 euri...........
https://www.olimex.com/Products/Modules ... e/USB-ISO/
Kun je zelf niet voor knutselen: 30 euri...........
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Toch ook wel opmerkelijk, het prijsverschil, Olimex en Farnell.
https://www.olimex.com/Products/Modules ... e/USB-ISO/
http://nl.farnell.com/jsp/displayProduc ... price=true
Dat zou een leuke groupbuy kunnen worden.

Edit: je was mij voor.
toevoeging.
https://www.olimex.com/Products/Modules ... SB-ISO.pdf
https://www.olimex.com/Products/Modules ... e/USB-ISO/
http://nl.farnell.com/jsp/displayProduc ... price=true
Dat zou een leuke groupbuy kunnen worden.
Edit: je was mij voor.
toevoeging.
https://www.olimex.com/Products/Modules ... SB-ISO.pdf
