Mag ik het zo vertalen dat het betrekking heeft op het geluidsbeeld dat door de gezamenlijke units wordt neergezet. Haal er 1 uit en het is over.?sommeren de curves niet goed rondom t overnamepunt.
SPH-165 KE ( of een tip )
Moderator: Beheerdersteam
Het is mij nog al eens opgevallen dat, als je bv de tweeter loskoppeld dit gehoormatig gevolgen heeft in de laagweergave terwijl dat ding nog steeds het zelfde doet. Als je bv een tweeter aan een breedbander toevoegd klinkt het laag anders, meestal iets vriendelijker.
Ik ben er niet zo theoretisch mee bezig, maar de discussie doet je soms terug denken aan bepaalde ervaringen ook al kwamen die wel eens per ongeluk. En mijn ervaring is zo dat de positie van de units wel invloed kan hebben op het afstraalgedrag en het steriobeeld. En dat zal geen nieuws zijn.
Als ik alles goed aan elkaar en bij elkaar heb gegokt zeg ik wel eens dat het geluid niet meer uit de boxen komt maar er tussen.
Als ik deze discussie volg komt mij dit steeds tussen de oren. Zodoende.
Ik ben er niet zo theoretisch mee bezig, maar de discussie doet je soms terug denken aan bepaalde ervaringen ook al kwamen die wel eens per ongeluk. En mijn ervaring is zo dat de positie van de units wel invloed kan hebben op het afstraalgedrag en het steriobeeld. En dat zal geen nieuws zijn.
Als ik alles goed aan elkaar en bij elkaar heb gegokt zeg ik wel eens dat het geluid niet meer uit de boxen komt maar er tussen.
Als ik deze discussie volg komt mij dit steeds tussen de oren. Zodoende.
- Paul Jenner
- Berichten: 532
- Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
- Contacteer:
Je kunt niet straffeloos een tweeter weglaten en dan verwachten dat de weergave van basgitaren hetzelfde blijft. Die "lage" instrumenten hebben namelijk ook een fors aandeel midden en hoog in hun spectrum.
Een overdreven aandeel hoog in de weergave van bassen wordt door sommigen weleens "snelle bas" genoemd
!
En dat is nog los gezien van eventuele veranderingen in het afstraalgedrag.
Paul.
Een overdreven aandeel hoog in de weergave van bassen wordt door sommigen weleens "snelle bas" genoemd
En dat is nog los gezien van eventuele veranderingen in het afstraalgedrag.
Paul.
Voorlopig hou ik het nog bij mijn originele, misschien ietwat saaie
, ontwerp :

Zoals je kunt zien gewoon recht met de nodige verstevigingen. Het probleem is dat volgens mij de facetten niet echt mooi uitkomen (lees : niet groot genoeg kunnen om echt mooi te zijn) bij een 2-weg.
Opmerkingen en verbeteringen op het ontwerp zijn altijd welkom.
Zoals je kunt zien gewoon recht met de nodige verstevigingen. Het probleem is dat volgens mij de facetten niet echt mooi uitkomen (lees : niet groot genoeg kunnen om echt mooi te zijn) bij een 2-weg.
Opmerkingen en verbeteringen op het ontwerp zijn altijd welkom.
Als de afstand tussen de woofer en tweeter groot is ten opzichte van de golflengte van de wisselfrequentie, krijg je rare bulten en dalen (kamfiltereffect) in het geluidsniveau bij deze overnamefrequentie. Het geluidsniveau is dan erg afhankelijk van je luisterhoogte.diyBylie schreef:Domme vraag waarschijnlijk : op welke manier moet je met zoiets rekening houden in je filterontwerp? Lage xover?
Bij een wisselfrequentie van 2000 Hz zal de afstand h.o.h. bij voorkeur kleiner zijn dan 17 cm. Bij grotere afstanden is het kamfiltereffect meestal duidelijk waarneembaar, de prijs van de luidspreker speelt daarbij geen enkele rol.
Ik bedoel dat de facetten niet mooi zouden uitkomen bij een 2-weg omdat de frontbaffle hier meestal niet breed genoeg voor is. Bij mijn gepostte tekening loopt er enkel een schuin randje om de front een iets smaller uiterlijk te geven. Dat van die facetten heeft dus geen betrekking op de gepostte tekening.sietse schreef:Bedoel je de tekening of de weergave.
Niet te geloven, ik heb gisteren nog maar eens een mailtje gestuurd naar de winkel waar ik ze besteld heb en ze hebben nog maar eens contact opgenomen met monacor. Blijkt nu dat de leveringsdatum weer verschoven is naar 15 maart. Nu neem ik de winkel niks kwalijk zij kunnen er waarschijnlijk ook niet veel aan doen. Maar mijn geduld begint toch stilaan op te geraken en ik vrees dat ik blij mag zijn als ik ze eind maart heb.
Is dit eigenlijk normaal en zijn er hier nog mensen met gelijkaardige ervaringen? Als ik ook nog eens zoveel geluk heb met mijn mdf, filteronderdelen en afwerkingsmateriaal dan heb ik misschien volgend jaar rond deze tijd iets ineen zitten.
Is het mogelijk om zonder meer een bestelling op te zeggen (let wel een luidspreker heeft hij al binnen en voorschot is niet betaald) want als ik ze eind maart nog niet heb begin ik hier toch stilletjes aan te denken.
Is dit eigenlijk normaal en zijn er hier nog mensen met gelijkaardige ervaringen? Als ik ook nog eens zoveel geluk heb met mijn mdf, filteronderdelen en afwerkingsmateriaal dan heb ik misschien volgend jaar rond deze tijd iets ineen zitten.
Is het mogelijk om zonder meer een bestelling op te zeggen (let wel een luidspreker heeft hij al binnen en voorschot is niet betaald) want als ik ze eind maart nog niet heb begin ik hier toch stilletjes aan te denken.
Zo gaat dat tegenwoordig. Als je niet voor €25.000 besteld krijg je geen service en kom je op de laatste plaats.
Neem nu die LP's die de ouders van m'n vriendin in november besteld hebben. Ze waren bedoeld als kado voor m'n nieuwjaar. Nou, 2 van de 3 heb ik al..... en een gezaag dat dat is geweest joh!!! Anders had ik niks gekregen.
Zo gaat dat tegenwoordig.
Neem nu die LP's die de ouders van m'n vriendin in november besteld hebben. Ze waren bedoeld als kado voor m'n nieuwjaar. Nou, 2 van de 3 heb ik al..... en een gezaag dat dat is geweest joh!!! Anders had ik niks gekregen.
Zo gaat dat tegenwoordig.
Mja ik ben vandaag al de ganse dag een beetje slecht gezind geweest door dit bericht
. Ik wil der nu eenmaal aan beginnen, tekening is zo goed als klaar en meetmicrofoon ligt ook al klaar.
Maar wat me nog het meeste stoort is dat sommige dezelfde luidsprekers (de woofers dan toch) na mij besteld hebben en ze al weken hebben. Ik dacht dat we tegenwoordig in een wereld leefde waarin dat afstand bijna niks meer uitmaakte : fedex, taxipost, etc. De meeste zaken uit amerika arriveren meestal binnen de twee weken. Echt een ellendige dag.
Achja kan ik weer naar eind maart uitkijken en dan maar hopen dat er niks met de speakers mis is want dan begint het spelletje opnieuw.
Het moest er ff uit.
Maar wat me nog het meeste stoort is dat sommige dezelfde luidsprekers (de woofers dan toch) na mij besteld hebben en ze al weken hebben. Ik dacht dat we tegenwoordig in een wereld leefde waarin dat afstand bijna niks meer uitmaakte : fedex, taxipost, etc. De meeste zaken uit amerika arriveren meestal binnen de twee weken. Echt een ellendige dag.
Achja kan ik weer naar eind maart uitkijken en dan maar hopen dat er niks met de speakers mis is want dan begint het spelletje opnieuw.
Het moest er ff uit.
Hoi,
Toch nog goed nieuws gekregen gisteren. De tweede woofer was gearriveerd en ben meteen na het werk beide gaan halen. De tweeters laten wel nog eventjes op zich wachten
.
De woofertjes zien er iig toch al ok uit. Geen mankementjes te zien op het eerste zicht.
Ik heb ook nog wat zitten denken over de kast zelf. Is een br kast eigenlijk de beste kast voor een tweeweg? Natuurlijk speelt smaak hier waarschijnlijk ook een grote rol maar volgende kast heeft ook mijn aandacht getrokken : http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html.
Alle opties staan nog open
.
Toch nog goed nieuws gekregen gisteren. De tweede woofer was gearriveerd en ben meteen na het werk beide gaan halen. De tweeters laten wel nog eventjes op zich wachten
De woofertjes zien er iig toch al ok uit. Geen mankementjes te zien op het eerste zicht.
Ik heb ook nog wat zitten denken over de kast zelf. Is een br kast eigenlijk de beste kast voor een tweeweg? Natuurlijk speelt smaak hier waarschijnlijk ook een grote rol maar volgende kast heeft ook mijn aandacht getrokken : http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html.
Alle opties staan nog open
Misschien wel het beste compromis. Bij een tweeweg mag de woofer-middentoner niet te groot worden om een goede aansluiting met de tweeter te behouden.diyBylie schreef:.... Is een br kast eigenlijk de beste kast voor een tweeweg?
Een kleine woofer gaat meestal ook niet heel erg laag, dan is een basreflex de beste oplossing om met een relatief kleine woofer toch een behoorlijk rendement te halen.
Om een vergelijkbaar rendement uit een gesloten kast te halen is doorgaans een grotere en zwaardere woofer nodig, welke weer lastig is te combineren met een tweeter.
Een gesloten kast heeft wel het voordeel dat het impulsgedrag iets beter is. Ook valt het laag onder de resonantiefrequentie minder steil af zodat je meer sublaag overhoudt.
Misschien is idd een br wel het makkelijkste om goed te krijgen voor de beginner zoals mij. Nu had ik gisteren nog een idee : zou het een voordeel zijn om de br-pijp in mijn ontwerp onder in de voet te laten uitkomen ipv aan de achterkant? Op deze manier hangt de pijp niet meer in kast zelf maar zit deze volledig in zand wat volgens mij het geluid ten goede kan komen. Ook is de br-pijp dan mooi weggewerkt. Het enige waar ik nog een beetje mee zit is wat voor effect dit gaat hebben en waar ik rekening mee moet houden omdat de br nu naar de grond wijst. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk uitgelegd is. Een tekening volgt nog als ik autoacad terug op mijn PC geïnstalleerd heb.
Het beste voorbeeld hiervan zijn sommige modellen van avalon waar de br-pijp ook onder in de voet uitkomt.
>edit<
Volgende foto van de onderkant van een avalon eidolon geeft perfect weer waar ik naartoe wil :

Het enige waar ik dus nog mee zit is hoe beïnvloedt het stukje tunnel tussen br-pijp en vloer de berekeningen. Maakt dit deel uit van de br of ... ?
Het beste voorbeeld hiervan zijn sommige modellen van avalon waar de br-pijp ook onder in de voet uitkomt.
>edit<
Volgende foto van de onderkant van een avalon eidolon geeft perfect weer waar ik naartoe wil :

Het enige waar ik dus nog mee zit is hoe beïnvloedt het stukje tunnel tussen br-pijp en vloer de berekeningen. Maakt dit deel uit van de br of ... ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
hangt af van hoe veel ruimte je onder de voet hebt... je kan t zo krap kiezen dat t als een verlenging van de tunnel werk, of zo groot dat t als kamer gezien wordt, alles er tussenin moet je proefondervindelijk uitproberen denk ikdiyBylie schreef:Het enige waar ik dus nog mee zit is hoe beïnvloedt het stukje tunnel tussen br-pijp en vloer de berekeningen. Maakt dit deel uit van de br of ... ?
Als ik de br-pijp ipv in het midden van de voet vanachter in de voet laat uitkomen wordt het wel al iets makkelijk om er rekening mee te houden. Het is volgens mij niet echt een probleem om de "extra tunnel" in de berekeningen mee te nemen. Ik weet echter niet hoezeer het een probleem gaat zijn dat deze tunnel niet 100% dicht is omdat hij natuurlijk op de grond staat. Dus wat effect dat gaat hebben weet ik niet.Henkjan schreef:hangt af van hoe veel ruimte je onder de voet hebt... je kan t zo krap kiezen dat t als een verlenging van de tunnel werk, of zo groot dat t als kamer gezien wordt, alles er tussenin moet je proefondervindelijk uitproberen denk ik
Hmmm, heb juist nog een ander ideetje gekregen waarmee ik geen last meer heb van die voet. Als ik nu een bocht leg in de pijp heb ik wel het voordeel van de extra stabiliteit van het zand zonder de kopzorgen hoe ik dat moet oplossen met die voet.
Zoiets dus :

Nu de tekening al wat meer vorm begint te krijgen nog ff een vraagje : is het eigenlijk het beste om de "naakte" kastinhoud een litertje of 2 meer te geven zodat je later met alle verstevigingen, bitumen, luidsprekers, pritex, ... op het juiste netto volume uitkomt?
Zoiets dus :

Nu de tekening al wat meer vorm begint te krijgen nog ff een vraagje : is het eigenlijk het beste om de "naakte" kastinhoud een litertje of 2 meer te geven zodat je later met alle verstevigingen, bitumen, luidsprekers, pritex, ... op het juiste netto volume uitkomt?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Hoe is het afgelopen met die DT-400?diyBylie schreef:Hoi,
Al ff niks meer van mij gehoord, ben te druk bezig geweest met plannen van vanalles en nogwa. Maar nu heb ik 3 weken verlof
dus ... tijd om mijn nieuwe speakertjes te bouwen.
woofers :
Monacor SPH165-KEP. Inmiddels beroemd op dit forum denk ik. Is onderweg.
tweeters :
Monacor DT-400. Ze zullen hem wel niet voor niks hun nieuwe vlaggeschip onder de tweeters noemen zekers. Is ook besteld en onderweg.
behuizing : 20l bassreflex vloerstaanders uitgevoerd in 22mm mdf met loodbitumen en zandvulling aan de onderkant. Dit zou toch een aardig stevige kast moeten opleveren.
Nu zit ik wel nog met een paar "domme" vraagjes :
- Bij het uitrekenen van een br-kast moet je dan het volume van de br-pijp van het volume van de kast aftrekken?
- Wat geeft het beste resultaat : br-pijp aan de voorkant of achterkant?
het wordt nog een boeiend eindejaar zo te zien.
De DT-400's heb ik uiteindelijk opgegeven en in de plaats heb ik nu 2 Seas 27TBFCG's. Het spelletje van steeds opnieuw de einddatum uit te stellen was ik behoorlijk beu geworden. De seas had ik na 2 weken al in mijn bezig en zijn naar verluid zeker zo goed. Ik ben momenteel bezig met het lijmen van de kasten trouwens. Geduld is een schone zaak.
De kasten zijn nu zo goed als volledig gelijmd. Ik heb 1 zijkant nog niet gelijmd zodat ik eventueel nog wat met de inhoud + demping kan spelen mocht dit nodig zijn. Ik kon het natuurlijk niet laten om die zijkant er al eens op te zetten met wat lijmklemmen en zo de woofer eens volledig fullrange te aanhoren. Op het eerste zicht klinkt dit al niet verkeerd maar toch heb ik al enkele punten die zeker beter moeten kunnen.
- Zou het kunnen dat een ongefilterde woofer een nogal magere bas weergeeft vanwege de bafflestep, vooral de mid(kick)bas komt mager over. Er speelde natuurlijk ook maar 1 luidspreker zonder tweeter dus uiteraard geeft dit nog geen goede indruk van het geheel.
- Hoe kan ik nu het best beginnen met testen van volume en demping. Waar moet ik vooral op letten bijvoorbeeld als ik iets verander? Kan ik dit best met metingen doen of gaat dit ook goed op gehoor?
In ieder geval al bedankt!
- Zou het kunnen dat een ongefilterde woofer een nogal magere bas weergeeft vanwege de bafflestep, vooral de mid(kick)bas komt mager over. Er speelde natuurlijk ook maar 1 luidspreker zonder tweeter dus uiteraard geeft dit nog geen goede indruk van het geheel.
- Hoe kan ik nu het best beginnen met testen van volume en demping. Waar moet ik vooral op letten bijvoorbeeld als ik iets verander? Kan ik dit best met metingen doen of gaat dit ook goed op gehoor?
In ieder geval al bedankt!
De zaakjes zijn gisteren wat sneller gegaan dan verwacht. Ik ben 's avonds langsgeweest bij een goede kennis van mij die ook een luidspreker heeft gebouwd met dezelfde monacor woofertjes. Hij had ook nog redelijk veel testmateriaal liggen om eens wat filtercombinaties uit te proberen. Ik had nooit kunnen denken dat een simpel spoeletje voor de woofer al zo'n wereld van verschil kon maken! In ieder geval heb ik nu het idee dat het met de demping en volume wel goed zit. Ze gaan dus in de loop van de week volledig dichtgelijmd worden. Ook heb ik een doos vol onderdelen meegekregen om thuis ook eens aan de slag te gaan met wat filters om zo zelf al eens te kunnen experimenteren. Dat worden nog boeiende avonden
.


