Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Heb je hem al wel met de RPI geprobeerd?
Bij mij gaat het niet werken met de Tenor van Minidsp, ook gisteren nog geprobeerd met OpenElec, maar het draait niet.

Misschien dat het met de andere opzet zonder grappen wel goed gaat, in mijn geval draait het vlekkeloos met Ubuntu, maar niet met RPI.
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Raspberry Pi

Bericht door de_smit »

Oeps... Ik was gisteren zo enthousiast dat ik direct alles weer voor de dag gehaald had van mijn DAC project en de boel uit de schoenendoos los geknipt hebt om in de hifi2000 behuizing te gaan passen. Ik had natuurlijk ook eerst even de Rpi en OpenELEC op een PC moeten testen.
Wel heb ik de TE7022 kaart met DAC net nog aan kunnen sluiten op zowel de Rpi (OpenELEC) en op een oude PC met embedded openELEC. In beide gevallen geeft een led op de DAC aan er wel SPDIF aanwezig is, maar dat kan misschien ook het geval zijn zodra er spanning op de USB staat. Als ik een USB oplader aansluit om dit te simuleren blijft de led echter uit, dus wellicht dat het toch werkt op de Rpi?!?!?!?

Zoals gezegd kan ik het nu niet controleren zonder wat uurtjes knutselwerk.

Bij OpenELEC op de oude PC kan ik bij instellingen/geluidshardware de TE7022 SPDIF kaart selecteren. Op de Raspberry heb ik geen hardware selectie, maar alleen maar de keuze HDMI of Analoog. Geen idee dus of de kaart herkent wordt.

Lang verhaal om je te vertellen dat ik je op het moment even niet verder kan helpen. Ik heb de opamps van de DAC verwijderd, dus ik kan ook niet even snel zonder de buizen testen. Weer een reden eindelijk mijn project af te ronden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Op het Raspberry forum is nu wel te lezen dat mensen toch wel verschillende USB dac's aan de praat hebben.
Juist met de nieuwe versie 6, en daarover weer een update, lijkt wel stukken beter te gaan.
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 84#p248184
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

hier http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=63236 gaat er een 'm als carputer inzetten :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
hier http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=63236 gaat er een 'm als carputer inzetten :rock:

Ik hoop dat ie het uitgebreidste abo heeft bij de Anwb! :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

ds23man schreef:
Ik hoop dat ie het uitgebreidste abo heeft bij de Anwb! :mrgreen:
Ja, we weten dat alles waar geen Hypex sticker op zit onbruikbare rommel is. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
ds23man schreef:
Ik hoop dat ie het uitgebreidste abo heeft bij de Anwb! :mrgreen:
Ja, we weten dat alles waar geen Hypex sticker op zit onbruikbare rommel is. :rofl:
Heb ik dat ooit gezegd????? :?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Happerdehaphap. :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Happerdehaphap. :lol: :lol:
Plopperdeplop! :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Nog een ander interessant project voor de RPI: http://www.raspyfi.com/. Dit werkt op basis van mpd. Er staat ook een lijstje van werkende usb-dacs.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Nog een ander interessant project voor de RPI: http://www.raspyfi.com/. Dit werkt op basis van mpd. Er staat ook een lijstje van werkende usb-dacs.
Ik zal hem eens proberen met de ministreamer, met de eerdere versie van wheezy en dergelijke ging die op tilt.
MPD kan dus ook DSD afspelen. :mrgreen: :goeie:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Die ga ik vanavond even testen en kijken of het wat is ;).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb hem aan de praat met de Amanero, maar hij geeft nu nog wel een melding Failed to decode Nas
Knipsela.JPG
Knipsel.JPG
Het beetje hoogtoerig geluid zal daar dan ook vandaan komen, nu dus nog wel trimmen. :mrgreen:

De Ministreamer bleef het bekende scrollen behouden, en dat is toch wel een Tenor TE7022L die op de lijst staat met draaiende USB Dac's
Laatst gewijzigd door hannesie op di 19 mar 2013, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb de webmin software maar eens even geinstalleerd, vindt dat wel prettig.
Knipselb.JPG
Ik kan nu eens beter naar het totaal kijken, en eventueel aanpassen.
Gelijk maar even updaten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik denk dat voor de Amanero er nog iets moet veranderen.

Een # voor de format die dan niet beperkt word door deze instelling, wie weet dat?

audio_output {
type "alsa"
name "USB Dac"
device "hw:0,0" # optional
format "44100:16:2" # optional
# mixer_device "default" # optional
# mixer_control "PCM" # optional
# mixer_index "0" # optional

Knipselc.JPG
Hij ziet inmiddels wel de "NAS".
Knipseld.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Bij mij werkt het goed met muziek vanaf een usb-stick in de RPI, ook 96kHz. Als ik de muziek vanaf een share laat spelen dan kraakt het, vooral aan het begin van het nummer. Zolang usb niet goed werkt is daar nog weinig aan te doen. :(
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Ik denk dat voor de Amanero er nog iets moet veranderen.

Een # voor de format die dan niet beperkt word door deze instelling, wie weet dat?

audio_output {
type "alsa"
name "USB Dac"
device "hw:0,0" # optional
format "44100:16:2" # optional
# mixer_device "default" # optional
# mixer_control "PCM" # optional
# mixer_index "0" # optional
Als je een hekje voor format 44100... zet dan converteert hij niet alles naar 44.1k.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Wat ik wel meen moet op te merken, het blijft eigenlijk tobben met de RPI.
Op de verschillende fora zijn ze er mee bezig, maar dan vaak dat ze tevreden zijn met een BB 27xx en ook met de Tenor chip is het nog zeker niet stabiel, terwijl meestal de chip de problemen geeft.
Het is in dit geval de chip die de RPI on board heeft, die eigenlijk die verschillende taken niet aan kan, ook al haal je de andere USB devices weg, het blijkt niet stabiel.

Bij de Ubuntu en Vortexbox loopt het als een trein, en ik vermoed dat ik ga afscheid nemen van de RPI.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Raspberry Pi

Bericht door hsmeets »

Iemand ervaring met Hackberry, Cubieboard, etc etc die op krachtigere SoC zoals bv de AllWinner A10 gebaseerd zijn?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

De namen die je nu geeft zeggen mij nu niet zoveel, ik ben aan het zoeken geweest naar b.v. de Exynos en andere oplossingen.
http://www.samsung.com/global/business/ ... index.html
Panda board em Beagleboard.
Er zijn dan wel bordjes te bestellen maar dat word duurder dan een simpele oplossing.
De CuBox is mogelijk nog een optie, en dan de zwaardere met meer geheugen.
Ik heb die uitvoering RPI met de RaspiFi nu redelijk aan de praat, maar hij gaat nu nog niet helemaal lekker met kraken en hoge frequentie ruis, en dan soms ineens weer goed en lekker.
Ik kan hem nu met de telefoon en Minion en Gnome Music player makkelijk benaderen en afspelen.
Maar wel beperkt tot 16/44.1, dat zijn dan wel de beperkingen tot nu toe maar dat zal beter gaan nu wat meer werk. Maar hij speelt wel lekker van de NAS.

Ik zit nu te denken aan een Intel boardje met een passieve koeling e.d.
Dan kan ik meerder functies tegelijkertijd doen en een soort van Aurender bouwen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

In de C'T van deze maand staan een paar van die bordjes:

http://shop.fnl.nl/computers/ct/losse-u ... 013-4.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Het hekje voor de regel format geeft inderdaad dat hij het in het display laat zien dat er op 192 wordt afgedraaid, (makkelijk te constateren met de AF-DAC) en het blijft wel instabiel en een beetje haperend.
Het werkt in ieder geval wel maar nu eens even proberen met alle andere dingen als video en toetsenbord nu er af.
Hij speelt na het opnieuw opstarten ineens heel zacht. :oops: :shock:

Edit: Na een nette reboot was hij er weer, tot mijn grote schrik, want ik had de volume van mijn set opengedraaid. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Conussen liggen nu in de achtertuin? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Conussen liggen nu in de achtertuin? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Nee joh, ik zit het boven achter de PC uit te proberen, en dat is een heel goedkoop setje.

Ik zal zien dat ik het morgen eens voorzichtig aan de grote set hang.
Dan heb ik ook minder invloed van PC's en digitale HF invloeden, want dat merk ik wel bij bewegingen van de muis e.d.
rasp.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi

Bericht door knuisje »

Het blijft inderdaad zeuren met de brakke usb van de rpi. Ik overweeg een oud laptopje te gaan gebruiken met Vortexbox om eindelijk een goed werkende oplossing te krijgen. De rpi krijgt dan een ander leven als XBMC streamer, want dat werkt uit de kunst.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”