En plak nu eens een C'tje van 4,7 pf over de opamp: Van pin2 naar pin6.
P.s. het is handiger als je de output in dB's plot i.p.v. lineair.
Moderator: Beheerdersteam
Ja, klopt, maar lineair rekent het makkelijker dan in dB's + Excel gaat zeuren als er logaritme wordt genomen van negatieve getallen.Pjotr schreef:Zie je wel, als je je best maar doet![]()
En plak nu eens een C'tje van 4,7 pf over de opamp: Van pin2 naar pin6.
P.s. het is handiger als je de output in dB's plot i.p.v. lineair.
Dat klopt, dat zeg ik netPjotr schreef:Dat is niet met het 4,7 pf C'tje over de op-amp maar met die C over de globale feedback weerstand. Hadden we al van gezien dat dat 'm niet gaat worden.
Jaja, ik snap dat hij NIET over de feedback weerstand moest.Pjotr schreef:Dat kun pas goed zien als de open loop gain bekijkt. Dat komt nog wel, eerst maar eens dat plotje met dat C'tje over de op-amp (maar niet over de feedback weerstand!)
Wat ik me een beetje afvraag is wat moet je op de 2 Mhz dan ben je al bijna met een middengolf zender bezig!Vanaf 2MHz wordt de fase positief.
Klopt, menig versterkerbouwert is met een slecht ontwerp meer met een middengolfzender bezig, ook menig buizelaar. Dat is meer om te huilen dan om te lachen.nl3prc schreef:
Wat ik me een beetje afvraag is wat moet je op de 2 Mhz dan ben je al bijna met een middengolf zender bezig!![]()
Op zich zou dat nog kunnen werken als je er een pole-zero compensatie van maakt met een weerstand van 50 - 100 ohm in serie naar massa erbij. Maar dan moet je die C wel iets van 10nf - 20nf gaan maken. Een brute force manier die met oplopende frequentie nodeloos veel stroom van de op-amp gaat vragen. Dat maakt de kans op transiënt/slew-rate vervorming groot en laat de uitgang van de op-amp ook onnodig veel meer vervormen. Je kunt beter dan de loop gain verminderen door de hele gain curve naar beneden te schuiven waardoor het 0 dB snijpunt naar links schuift. En dat is precies wat dat C'tje direct over de op-amp doet.Ah!buis schreef:...........
Die andere C die ik uit de duim had gezogen,zorgt wel voor minder hoog maar jammer genoeg ook voor maar faseverschuiving.
Muziek???Pjotr schreef:Waar is die Bart nou gebleven? Doen we ons best voor een voorbeeld, is Bart weer met de muziek mee...![]()