inschakelvertraging met ne555. Met Print

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

bcvdb

Re: inschakelvertraging met ne555. Met Print

Bericht door bcvdb »

Ohhh :oops:

Ik dacht als ik een van de 2 polen van de voeding onderbreek heb ik geen gesloten stroomkring meer. Maar door de gelijkrichting blijf e natuurlijk wel een stroomkring bestaan. En die wordt alleen door maar door halve sinussen in stand gehouden :oops:

Damn dat is een rookie-mistake!

Had de dsman het al eie tijd natuurlijk toch al bij het juiste eind :)

Kan ik dan die zekering heet beste net voor, of net na de afvlakelco zetten? Ik zou zeggen net voor. In de plus lijn :)

@ anne: wederom tnx voor het meedenken, maar de print moet binnen de 5x10 cm blijven. Dus ik ga er even mee worstelen maar weer.

En ik zit nOg met het euevel van het relais. Misschien zelf iets tekenen dan...
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Waarom 5x10. 10x10 kan wat prijs aangaat toch ook nog wel. Mag natuurlijk ook 6,7,8,9x10 zijn.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ja dat maakt niet zoveel meer uit idd. Maar de print opzet van Anne was 11 cm lang. Dus dat valt dan weer onder 20x20... En dat wordt wel prijzig.

Plus ik vind een lange smalle print dan wel netjes ogen
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ja, je moet qua prijs wel proberen binnen de marge van 10x10 te blijven, maar dat zal toch wel lukken. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

bcvdb schreef:
Ohhh :oops:

Ik dacht als ik een van de 2 polen van de voeding onderbreek heb ik geen gesloten stroomkring meer. Maar door de gelijkrichting blijf e natuurlijk wel een stroomkring bestaan. En die wordt alleen door maar door halve sinussen in stand gehouden :oops:

Damn dat is een rookie-mistake!

Had de dsman het al eie tijd natuurlijk toch al bij het juiste eind :)

Kan ik dan die zekering heet beste net voor, of net na de afvlakelco zetten? Ik zou zeggen net voor. In de plus lijn :)

@ anne: wederom tnx voor het meedenken, maar de print moet binnen de 5x10 cm blijven. Dus ik ga er even mee worstelen maar weer.

En ik zit nOg met het euevel van het relais. Misschien zelf iets tekenen dan...
voorbeeld.JPG
bcvdb

Bericht door bcvdb »

:mrgreen: Ahhhh zo... ja dat is beter. Dan zitten mijn diodes ook veilig :)
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Relais is nu het goede. Heb zelf een relais aangemaakt in de database.
Ik krijg alleen de contacten van het relais in het symbool niet los van de spoel. Als ik er 1 verplaats, verplaats ik alles. Dus even zo opgelost.

Verder is de print nu op de gewenst grootte. Ik zit alleen even een beetje met de C die over de contacten van het relais staat. Zijn die sporen daar naartoe dik genoeg? En lopen die ver genoeg van alles af? Tussen de contacten wordt wel gewoon 370 V geschakeld. De stroom is max 400mA

Bart

p.s. Heb de rar van de map bijgevoegd :) Het relais staat in librery genaamd RM94
Bijlagen
print opzet 4.png
555 Timer.rar
(724.74 KiB) 44 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat schakel je eigenlijk met het relais, is mij een beetje ontgaan.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ik schakel met het relais de hoogspanning die naar de buizen gaat. Door de weerstanden van 510K te veranderen kun je de schakeltijd varieren. Met 510K is dat ongeveer 25 sec. Met 200Ohm is 0,3 sec ongeveer...

Is een formule voor.
TheoK

Bericht door TheoK »

Ga je deze gebruiken voor je KT88?
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Onderanderen. Maar dit is wel de voornaamste reden dat ik heb aan het ontwerpen ben...

Als ik er dan dalijk toch 10 heb komt er ook één in mijn gitaarversterker, mijn EL86 project...

:-$ :-$ En ik heb nog een complete trafoset liggen om zelf een KT88 te maken :-$ :-$ Dus daar komt er tegen die tijd ook een in :)
TheoK

Bericht door TheoK »

Ik vind het ontwerp van Anne toch vele malen simpeler.
Kan zo op de 6.3 volt aansluiting gemonteerd worden.
En ruimte besparend. Maar dit was een een leerproject begrijp ik?
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ook...

Ik wil iets universeels maken dat altijd werkt en stabiel is, onafhankelijk van de voeding. Verder is de NE555 erg veelzijdig waardoor de schakeltijd eenvoudig aan te passen is. En ik wil iets dat netjes op een print zit en de mogelijheid heeft om te voeden vanuit een trafootje, maar ook vanuit de gloeispanning. Voordeel is dat de print straks erg goedkoop is op te bouwen en dat iedereen het kan (of ik lever hem bestuckt) als je de trafo en het relais niet meetelt (relaisprijs is afhankelijk van wat je wilt schakelen) ben je ongeveer 4 euro kwijt (de print kost 2,7 dollar per stuk, andere onderdelen 1,5 euro ). Voordeel is dat je hetzelfde gemak en kwaliteit hebt als een Sophia Eletric setje wat 25 euro kost!!

En dat doet deze print nu... ben alleen nog even aan het stoeien met de opzet....

Verder wil ik de print iets universeler maken door er ook een signaal mee te kunnen laten schakelen waardoor hij evt als anti-plop schakeling kan dienen. Alleen loop ik nu weer tegen het probleem dat ik geen 2 relais kan vinden met de zelfde pin-out waarvan er 1tje 370 volt kan schakelen, en de andere een goed signaalrelais is...

Weet iemand hier iets voor?

Bart
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog wat rond gezocht.Dit http://be02.rs-online.com/web/p/products/6804022/ is een beter relais en heeft een gewone pinverdeling.Weet niet of het daar voor de gewone sterveling tedoen is :-s .
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik kan het schema of de layout niet openen ?
Ik heb dan ook 25 bestanden in één map ?

Mischien is het wat makkelijker om iedere keer als je opslaat "save as" te doen en dan een uniek versie nummer te geven.
Zo hou je het hele projekt in twee bestanden. een voor het schema en een voor de layout.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Nog wat rond gezocht.Dit http://be02.rs-online.com/web/p/products/6804022/ is een beter relais en heeft een gewone pinverdeling.Weet niet of het daar voor de gewone sterveling tedoen is :-s .
Anne
Ohh super... zit alleen met de verdeling van de contacten. Het P-contact (de common) zit in het midden bij deze...
De meeste signaalrelais die ik vind ziet hij het dichts bij de spoelcontacten... Of heb ik dan niet de goede signaalrelais gevonden...
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Schuiven schuiven schuiven...

Ik heb nu weer een iets andere opzet, en ben uitgegaan van het relais dat Anne voor me had gevonden.
Met deze Pinout zijn vast en zeker ook goede signaalrelais te vinden... Dus evt kan de print dan ook dienen als signaalvertraging.

Wederom 6 bevestigingsgaten en de mogelijkheid om de trafo te verwijderen.

Kom maar weer op met jullie ideeen :mrgreen:

Edit: printscreen van de print toegevoegd
Bijlagen
timerschakeling2.brd
(104.62 KiB) 48 keer gedownload
timerschakeling2.sch
(793.64 KiB) 56 keer gedownload
print opzet 5.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog een variatie :D .
Sec.wikkelingen parallel,anders dient de trafo maar half.
Iets meer ruimte voor de trafo,die hele kleintjes hebben nogal grote inwendige weerstand geeft grote spanningssprongen bij wisselende belasting(relais aan of uit).Gaat waarschijnlijk wel goed maar er is plaats voor groter.
D'r zit een diode in serie weerstand rode LED,meer kans dat ie echt uit gaat bij groen.Als niet moet,draadbrug :twisted: .
De verbindingen zo gelegd dat er geen spoor tussen IC-pinnen doorgaat,die worden erg dun.
Anne
Bijlagen
VTBb.JPG
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Pffffff.....

Hier is hij dan weer, het dagblad "de inschakelprint"... :mrgreen:

Ik heb de inputs van de trafo parallel gezet... Zoals Anne adviseerde.
Ik heb alleen NIET de trafo gewisseld omdat ik die nog een paar heb liggen in deze maat... En dat moet idd wel goed gaan.
Ook de diode heb ik niet meer verandert... Ik heb hem thuis getest met deze weerstandswaarde en toen was hij perfect.
Wel heb ik nog gestoeid met de sporen zodat deze niet tussen de ICpoten door lopen.

Als jullie geen verdere mega fouten zien of mega verbeterpunten... dan ga ik hiervan de top-silk layer maken en dan kan hij naar de printenboer :)

Dus iemand nog op/aanmerkingen?

Bart
Bijlagen
print opzet 6.png
timerschakeling4.brd
(108.17 KiB) 46 keer gedownload
timerschakeling4.sch
(793.7 KiB) 43 keer gedownload
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bcvdb schreef:
Als jullie geen verdere mega fouten zien of mega verbeterpunten... dan ga ik hiervan de top-silk layer maken en dan kan hij naar de printenboer
Bart, je maakt hier iets met 230V, dus een klein foutje kan al levensbedreigend zijn... je moet er zeker van zijn dat het nu veilig is, niet alleen maar dat er geen koeien van fouten in zitten [-X
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd heb je denk ik wel een punt hier Henkjan. Zowel de isolatieafstanden als de kruipafstanden over de print tussen alles wat aan de 230V hangt en de laagspanningskant moeten minimaal 8mm zijn. Dat geldt dus ook zeker voor bevestigingsboutjes die contact met de kast maken.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik snap er geen jota van, maar ik kan geen enkele versie openen die Bart heeft gepost.... :(
Mijn handen jeuken om een aantal aanpassingern door te voeren, maar ik kan er niet bij.
en ik heb geen zin of tijd om dat van de grond af opnieuw te tekenen.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Over de veiligheid ben ik wel zeker :) dan zit snor:)

Ik zal even kijken hoe dat zit met die versies dan Ray. Heb er graag een ervarigsdeskundige naar kijken:)

Zal kijken of ik andere versies kan uploaden....

8 mm tussen 230V sporen? Dat is wel veel. Dat is meer dan tussen de pinnentjes zit op een aansluitblokje. Dat is maar 5 mm. Dat heb ik aangehouden.

Zit dan wel met de C over de schakelcontacten... Lopen die sporen niet te dicht langs elkaar af dan? Ik dacht dat daar geen hoge spanningen ontstaan...

Bart

P. S. Als ik die versies niet geipload krijg dan pb ik ray wel even. Kan ze miss via de mail versturen dan...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

8mm is de norm voor kruipafstand, hou die nou maar aan. bij blokjes zit er nog isolatie tussen, dat is geen vergelijk (tussen de 2 aderen van een netsnoer zit nog minder)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Had het toch helemaal niet tussen de 230V sporen onderling?

Zou zegge, pak een liniaal en meet het op: Tussen alles wat je aan kunt raken EN wat daarmee in verbinding staat en het spul waar 230V op staat moet gewoon 8 mm zitten Dat zie ik niet zo met jouw printje. Tussen de 230V aansluitingen en de boorgaatjes zit al veel minder.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”