Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door asterduc »

Van dit topic had ik geen weet, het was voor mij dan ook een verrassing toen Dan deze speakers op de luisterdag binnen sleepte.

Wat een pracht ontwerp en wat een klasse afwerking. Perfectie tot in elk detail! =D>
De vorm, de afwerking, de kleur, de aluminium bies, heel vintage, heel retro en enorm eigenwijs exclusief. Ik kan dit amper onder woorden brengen.


Aan echt beluisteren ben ik niet toegekomen. De zaal stond steeds behoorlijk vol.
Wat me tijdens de korte luistermomenten opviel was dat de klank prima paste bij de look van de kasten. Zacht, warm en toch met de nodige precisie. Als je echter buiten de hotspot zat of stond, dan viel het stereobeeld wel erg snel weg. De d'appolito functie is mijn inziens niet erg geslaagd.

Wist je dat Scan Speak nu ook een Illuminator tweeter heeft in dit kleine formaat? Die kan lager worden ingezet en luistert goed naar een 18db afval (dit ter bevordering van het afstralingsgedrag in d'appolito opstelling).

Hoedanok, het zal nog enige tijd duren alvorens hier op zba een gelijkaardig optisch mooie speaker wordt aangebracht, daar ben ik wel heel erg zeker van. :goeie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door ds23man »

Auw, de veer zit er in. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door Dan »

asterduc schreef:
Van dit topic had ik geen weet, het was voor mij dan ook een verrassing toen Dan deze speakers op de luisterdag binnen sleepte.

Wat een pracht ontwerp en wat een klasse afwerking. Perfectie tot in elk detail! =D>
De vorm, de afwerking, de kleur, de aluminium bies, heel vintage, heel retro en enorm eigenwijs exclusief. Ik kan dit amper onder woorden brengen.


Aan echt beluisteren ben ik niet toegekomen. De zaal stond steeds behoorlijk vol.
Wat me tijdens de korte luistermomenten opviel was dat de klank prima paste bij de look van de kasten. Zacht, warm en toch met de nodige precisie. Als je echter buiten de hotspot zat of stond, dan viel het stereobeeld wel erg snel weg. De d'appolito functie is mijn inziens niet erg geslaagd.

Wist je dat Scan Speak nu ook een Illuminator tweeter heeft in dit kleine formaat? Die kan lager worden ingezet en luistert goed naar een 18db afval (dit ter bevordering van het afstralingsgedrag in d'appolito opstelling).

Hoedanok, het zal nog enige tijd duren alvorens hier op zba een gelijkaardig optisch mooie speaker wordt aangebracht, daar ben ik wel heel erg zeker van. :goeie:
Dank je wel! Het is eigenlijk geen echte d'appolito opstelling maar een 2 1/2 weg met sublaag ondersteuning. Dit omdat ik de oorspronkelijke d'appolito opstelling te veel 'in your face' vond klinken. Bij het wegnemen van de middentonen met de DSP vond ik dat het minder levendig ging klinken. Vandaar mijn keuze. Als straks mijn Najda DSP klaar is ga ik verder experimenteren en finetunen. Ook de composite versterkers gaan volgens mij klankmatig nog verbetering opleveren.
Met je kritiek kan ik overigens prima leven. Iedereen moet een systeem kiezen en ondertussen ben ik er achter dat elk systeem nadelen heeft.
De Illuminator tweeter zit er al in. Voor de luistersessie hebben we gekozen voor een overgangsfrequentie van 3K. Die gaat nog wel omlaag zodra ik de Najda kan inzetten. Ooit ga ik de beryllium versie er nog wel in zetten. Maar dat is wel weer even een investering voor de toekomst ;)
ds23man schreef:
Auw, de veer zit er in. :rofl: :rofl:
Iedereen heeft recht op een veer zo nu en dan toch? :yeah:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Bericht door asterduc »

Dan schreef:
Het is eigenlijk geen echte d'appolito opstelling maar een 2 1/2 weg met sublaag ondersteuning.
ach zo, je laat dus één van de mid units niet tot 3 khz doorlopen. Dan begrijp ik het.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”