Jammer, ik zie nogal wat verbeterpuntjes.Djuke schreef:Ja, maar bespreken hiervan valt buiten dit topic, misschien een groot deel van de afgelopen discussie trouwens...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Moderator: Beheerdersteam
Jammer, ik zie nogal wat verbeterpuntjes.Djuke schreef:Ja, maar bespreken hiervan valt buiten dit topic, misschien een groot deel van de afgelopen discussie trouwens...


Je bedoeld dan de ingang op pin 7 zoals in de bijlage, neem ik aan.SSassen schreef:C5 is niet nodig wanneer je een koppel C gebruikt op de ingang
Ja, helemaal juist.Corprius schreef:Je bedoeld dan de ingang op pin 7 zoals in de bijlage, neem ik aan.SSassen schreef:C5 is niet nodig wanneer je een koppel C gebruikt op de ingang
johnrtd2 schreef:Daar ontbreekt nog een weerstand. 100 kOhm of hoger vanaf de +ingang van het IC naar aarde.
Waarom is die weerstand onmisbaar en welke waarde zal hier dan het beste passen? 100kOhm of 20kOhm wat maakt het verschil uit?Djuke schreef:Die weerstand is inderdaad onmisbaar bij gebruik van C5, voor de laagste DC offset op de uitgang kun je hem het beste gelijk nemen aan R4 (basisstromen door + en - ingang zijn dan gelijk), maar dat geeft weer behoorlijk wat load op je potmeter. Als je deze versterker aansluit op een voorversterker kun je R1 misschien weglaten?
D'r zijn nog meer opties. Ik zou het tegenkoppelnetwerk schalen naar 47K/2K2, en de weerstand op pin 7 > GND 47K nemen omwille van de symmetrie, de potmeter aan de ingang vergroot je dan naar 47K en dan blijft alles enigzins in balans.Mr Tube schreef:Als je een inputbias stroom hebt van pakweg 0,2uA dan valt er over de weerstand van 100k een spanning van 20mV, deze wordt versterkt door de gain van 20 wat resulteert in een offset van 400mV en dat zou onacceptabel worden in mijn beleving.
Je kunt het volgende doen om de offset te verlagen:
- Aan de ingang een DC stroom injecteren ter compensatie met afregelpunt
een actieve servo toevoegen
weerstand verlagen naar 10K maar dat heeft ook nadelen
een condensator plaatsen in het tegenkoppel circuit waar al eerder over gediscussierd is en niet zo'n goed idee blijkt te zijn.
Hoeveel mV is dan acceptabel op de uitgang? Als ik het goed heb komt dan uit het bovenstaande 200mV met een inputbias stroom van 0,2uA. Is dat niet nog wat aan de hoge kant?het tegenkoppelnetwerk schalen naar 47K/2K2, en de weerstand op pin 7 > GND 47K nemen omwille van de symmetrie, de potmeter aan de ingang vergroot je dan naar 47K en dan blijft alles enigzins in balans
Nou, 'ns kijken wat je hiervan te zeggen hebt:SSassen schreef:Zekeringen aansluiten vanaf de onderkant van de condensatoren, niet zoals je het nu doet, dus vertrekken vanaf C37/C42, ik heb dit ook zo getekend. Die 100nF keramische multilayers mogen aan de andere kant van de zekeringen, liefst zo dicht mogelijk bij de gelijkrichtbrug, een extra twee bij C37/C42 kan geen kwaad.
Corprius schreef:Hoeveel mV is dan acceptabel op de uitgang? Als ik het goed heb komt dan uit het bovenstaande 200mV met een inputbias stroom van 0,2uA. Is dat niet nog wat aan de hoge kant?het tegenkoppelnetwerk schalen naar 47K/2K2, en de weerstand op pin 7 > GND 47K nemen omwille van de symmetrie, de potmeter aan de ingang vergroot je dan naar 47K en dan blijft alles enigzins in balans
Het blijft denk ik een ontwerpbeslissing, waarbij je de voor en nadelen tegen elkaar moet afwegen.knuisje schreef:Wat is het nou, elco erin of d'r uit?
Goeie maar dure optie, al zijn er weer ontwerpers die liever lager dan 10Hz willen vanwege de optredende fasedraaiing. Je kunt natuurlijk meerdere parallel zetten.knuisje schreef:Misschien is een MKT/MKS van 6.8uF een mooi compromis? In combinatie met 2k2 zoals door Sander voorgesteld geeft dit een Fc van 10Hz wat volgens mij wel acceptabel is.
Dat verhaal onderschrijf ik niet, mijn ervaring is anders. Zoals ik al eerder aangaf. Hij baseert e.e.a. op één specifieke uitgangsituatie en dan kan je in mijn optiek niet een algemeen geldende conclusie trekken. Zowieso vind ik het gebruik van condensatoren in de signaalweg een teken van onvermogen van de ontwerper om een nette DC gekoppelde versterker te ontwerpen, er is geen reden om een condensator te gebruiken, da's gewoon gemakzucht.Djuke schreef:Kwam interessante meetresultaten van Douglas Self tegen over vervorming in eindversterkers, aan het eind ook door elco veroorzaakte vervorming:
http://douglas-self.com/ampins/dipa/dipa.htm
Lees het vooral zelf, maar in het kort komt het hier op neer:
- Elco vervorming is voornamelijk laagfrequent, neemt toe met 12db/octave. Voorbeeld: 47uF met 8Vrms in 680ohm load geeft verhoging beneden 100Hz tot 0.01% bij 20Hz
- Hoe groter de capaciteit hoe kleiner de vervorming, bij 220uF geen verhoogde vervorming (tov amp vervorming) meer zichtbaar
- Hoe kleiner de AC spanning hoe kleiner de vervorming, dus voorkom een output elco, maar in de feedback lus niet zo erg
D. Self zegt er zelf over: 'The best solution is simply to increase the capacitor value until the LF distortion remains flat to 10 Hz'
Dus als je een elco gebruikt, neem dan in ieder geval eentje die groot genoeg is (en hopelijk blijft over tijd)