Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"

Bericht door bertor »

k.p. schreef:
Als je 2000,- uit zou geven dan is het misschien een idee om naar het systeem van Beror te gaan lusiteren (als hij het goed vind). Ik weet zo niet hoeveel dat precies kost, maar ik schat het op een ongeveer vergelijkbare prijs.
Luisteren kan zeker en bij die 2000 euro kom ik niet in de buurt ;)

Maar zit het verschil tussen de soups en de milestones in de mid en in het filter? Als je de mids kunt hergebruiken dan ben je met een ander filter voor een paar honder euro klaar lijkt me, ik vind 2000 euro een hoop geld daarvoor. Maargoed, die afweging moet een ieder voor zich maken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Als je de kast en 4 van de 6 units al hebt is dit de beste upgrade die je maar kunt doen denk ik.

Echter, je hebt niet alleen naar de milestones geluisterd, maar naar alles wat invloed had op de weergave. En thuis krijg je alleen die milestones na de upgrade, niet de akoestiek, audioketen etc.

Ik ben wel erg benieuwd naar de milestones en vind het fantastisch om te lezen hoe je dit systeem in positieve zin vindt opvallen. Doorontwikkeling loont :rock:

En accuton units zijn, mits goed ingezet, tot bizar mooie dingen in staat.
FFF

Bericht door FFF »

Bector,

Ik denk dat we de Milestones niet met jouw speakers kunnen vergelijken. Een totaal ander concept, persoonlijke keuze lijkt me.

De mids zou ik kunnen hergebruiken maar dan moet ik zelf op verkenning om het filter aan te passen. Als ik voor de C79 (iemand 2de hands of iemand interesse in de C89?) ga kan ik het filter van Marc gebruiken wat ik gehoord heb.

Het filter van de Milestone is heel anders als de Soup. Ik heb gehoord hoe groot het verschil is met een kleine aanpassing in het filter. Als je zoiets maakt moet je goede componenten gebruiken en het filter bevat er behoorlijk wat. Al met al is het filter dus een behoorlijk kostenplaatje. :-& Dat vind ik niet erg maar dat zou het 3de filter worden voor mijn avalon clones (Soup 1, Soup 2, en Milestones). Alle filters zijn behoorlijk kostbaar geweest...

@ Wouter, daar ben ik me heel goed van bewust, die andere factoren zijn ook meegewogen.

Denk inderdaad dat de accuton units tot de allermooiste behoren.
k.p.

Bericht door k.p. »

Ach, vergelijken kan toch wel :wink: . Beide speakers zijn inderdaad volgens een heel ander concept gebouwd. Ieder die zo op zijn eigen manier audio nirvana probeert te bereiken. Dat maakt het zo leuk :D . De milestones en de soup heb ik beide niet gehoord. Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
dre

Bericht door dre »

goed keus! :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

FFF schreef:
De mids zou ik kunnen hergebruiken maar dan moet ik zelf op verkenning om het filter aan te passen.
Dat lijkt me nou net precies iets wat je niet zou moeten doen. Die filterafstemming heeft jaren geduurd, die weg is met een andere mid alleen maar onzeker aangezien je niet weet of je het beoogde resultaat ooit zult kunnen halen.

Ik denk dat de grootste sprong het filter qua systeem is, niet de kwaliteit van de onderdelen. Dus met een filter van 100-200,- per kant ga je echt wel heel dicht richting die milestone, de rest is het topje van de piramide die steeds kostbaarder wordt met een dalende meeropbrengst.

Kortom; ik zou serieus de mids overwegen, de huidige desnoods te koop zetten en dan starten met een betaalbaar filter. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er niets te recyclen valt, met kleinere waarden condensatoren bouw je een grotere, dus 5,6uF wordt 8,2uF = 5,6uF + 2,2 uF & 0,39uF bijvoorbeeld. En eventueel kun je soup 1 & 2 componenten ook weer verkopen als ze over zijn. Het is maar een idee, al kan ik me er weinig bij voorstellen gezien je openingspost :wink:

Enne, ik denk dat je het ook zeker niet zult doen, voel je niet gedwongen hier op in te gaan :D
FFF

Bericht door FFF »

Hoi Wouter,

Ik snap het laatste stukje van je post niet helemaal.
Al met al kies ik er waarschijnlijk voor om voor de C79 te gaan. Om die reden staan mijn C89's vanaf vanmiddag te koop elders op het forum.

Ik ben me er van bewust dat dure filtercomponenten slecht een kleine winst opleveren in verhouding tot de investering in euro's. De kosten zijn voor mij niet het belangrijkste maar ik ga even een begroting maken wat e.e.a. gaat kosten.

In de setup die ik gehoord heb zitten wat mooie componenten, denk aan Duelund weerstanden, Audyn cap silver/gold condensatoren en Jantzen wax bandspoelen. De overweging is om voor bijvoorbeeld alleen MOX weerstanden te gaan, icm Audyn cap plus caps en normale bandspoelen. Die overweging maak ik dan vooral omdat er in mijn situatie misschien nog e.e.a. gefinetuned moet worden en het dan zonde is om die dure caps weg te moeten gooien.

Die oude filteronderdelen ga ik lekker bewaren, verwacht niet dat die commercieel nog interessant zijn. Heb ook veel gekit enzo "build to last". Teven vind ik het leuk om te finetunen en te gaan expirimenten. Ik heb nu bij marc gehoord dat een kleine wijziging in waarde of ontwerp van het filter veel kan betekenen voor het geluid.

Vanmiddags de Soups wat vrijer geplaatst, best opgenomen cd's erin en luisteren. Het klinkt best behoorlijk maar de speaker is lang niet zo in balans als die van Marc, heb het idee dat het hoog veel te hard staat ondanks dat het wel goed klinkt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik doelde op het budget wat je voor een nieuw systeem zou hebben en dat het dan niet aannemelijk is oud filtermateriaal te moeten verkopen/dubbeltjes draaien.

Dezelfde units is inderdaad een goede beslissing, hopelijk wordt de andere leuk verkocht.

Je kunt met 2/3e van een goedkopere klasse en 1/3e van een duurdere variant een heel mooi filter maken dat niet meteen de hoofdprijs is. Zo kun je dus bijvoorbeeld 100 uF maken uit 82 uF Clarity Cap SA en dan 10 en 8,2 uF met wat duurdere componenten. En dat geld uiteraard ook voor 10uF. Kan wel aardig geld schelen...
FFF

Bericht door FFF »

wouter schreef:
Ik doelde op het budget wat je voor een nieuw systeem zou hebben en dat het dan niet aannemelijk is oud filtermateriaal te moeten verkopen/dubbeltjes draaien.

Dezelfde units is inderdaad een goede beslissing, hopelijk wordt de andere leuk verkocht.

Je kunt met 2/3e van een goedkopere klasse en 1/3e van een duurdere variant een heel mooi filter maken dat niet meteen de hoofdprijs is. Zo kun je dus bijvoorbeeld 100 uF maken uit 82 uF Clarity Cap SA en dan 10 en 8,2 uF met wat duurdere componenten. En dat geld uiteraard ook voor 10uF. Kan wel aardig geld schelen...
Ik hou inderdaad niet van dubbeltjes draaien, het komst eigenlijk wel slecht uit omdat ik een hele berg kosten tegelijk heb. Ik wil altijd gaan voor maximaal resultaat en als ik iets niet kan betalen spaar ik liever verder dan iets half te doen. In ben op de hoogte van het parallel plaatsen van caps maar dat heeft een onnodig groot bouwwerk en soldeerverbindingen.

Wat ik over heb uit deze filters gaat lekker in de probeer doos.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Ik las het volgende op de NEWS-pagina van Tony G zijn humblehomemadehifi-website :D

5). Soup Ceramique MK-II coming up. Same driver combination with an updated crossover and rear-firing port.

Misschien iets om eens met hem in contact over te komen?
FFF

Bericht door FFF »

MechanicalAnimal schreef:
Ik las het volgende op de NEWS-pagina van Tony G zijn humblehomemadehifi-website :D

5). Soup Ceramique MK-II coming up. Same driver combination with an updated crossover and rear-firing port.

Misschien iets om eens met hem in contact over te komen?

Is een hele goede tip maar als ik toch aan de slag moet met een heel nieuw filter ga ik liever voor het ontwerp van Marc. Die heb ik nu gehoord en dan weet ik waar ik heen werk. Rear firing gaat sowieso niet gebeuren omdat ik dan de hele kast weer moet bewerken.
MechanicalAnimal

helder....ik doelde idd even op het nieuwe XO :)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik wil niet meteen een oftopic starten, maar ik ben het er totaal niet mee eens wanneer mensen zeggen dat de véél goedkopere onderdelen die beschikbaar zijn slechter zijn dan de onderdelen in het huidige milestone filter. Voor de heb oké, maar in de praktijk komt het erop neer dat je veel geld kan besparen. Als je dus het gevoel hebt dat het te duur wordt laat dan bijvoorbeeld dueland liggen en ga voor z caps van janzen bijv. Er is al vaker bewezen dat het gehoormatig niks uitmaakt wat je neemt.

Had jij trouwens geen 12" Eton woofer en daarmee ook een bredere kast?
markbakk

Bericht door markbakk »

Montana schreef:
Ik wil niet meteen een oftopic starten, maar ik ben het er totaal niet mee eens wanneer mensen zeggen dat de véél goedkopere onderdelen die beschikbaar zijn slechter zijn dan de onderdelen in het huidige milestone filter.
+1

Al weten we allemaal dat de beleving deels gestoeld is op cognitieve effecten die niets met de kwaliteit van het geluid van doen hebben...

Als je in de gelegenheid bent moet je eens wat gerichte akoestische aanpassingen aan je luisterruimte doen. Met €200 aan filteronderdelen en €1000 aan akoestische maatregelen krijg je een 200% beter resultaat dan met €2000 aan filteronderdelen en niets doen aan je luisterruimte.
k.p.

Bericht door k.p. »

Laten we deze discussie niet gaan voeren :idea: :!:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Nee was ook niet de bedoeling, maar ik haakte er meer op in, omdat FFF aangaf dat het wel erg duur is allemaal.
FFF

Bericht door FFF »

Ik vind het allemaal niet (te) duur. Het is wel afvragen of het de investering en de moeite waard is.

Het filter van Marc en de goedkopere uitvoering van scheeld zo'n 600 euro. Maar er komt veel meer bij de wissel kijken, denk bijvoorbeeld aan een aantal meters goede bekabeling, en ik zou het filter extern maken.

Ik denk dat ik de caps inderdaad op het niveau Audyn cap plus ga kopen. Ik ga het zo maken dat ik lekker kan tweaker en testen. Ben er achter dat een goed ontwerp veel belangrijker is als dure onderdelen. Als je echter een top resultaat neer wil zetten moet je ook geen "rommel" gebruiken.

Weet iemand trouwens waar je van de kabeltjes met knijpbekjes kan kopen om e.e.a. te proberen zonder solderen?
markbakk schreef:
Als je in de gelegenheid bent moet je eens wat gerichte akoestische aanpassingen aan je luisterruimte doen. Met €200 aan filteronderdelen en €1000 aan akoestische maatregelen krijg je een 200% beter resultaat dan met €2000 aan filteronderdelen en niets doen aan je luisterruimte.
Daar ben ik me van bewust maar dat staat echter los van het feit dat ik een zo goed mogelijke speaker weg wil zetten. Tevens heb ik al e.e.a. aan akoustiek gedaan, denk aan het beter plaatsen van de speakers, reflectie punten op afstand proberen te houden een een hoogpollig vloerkleed plaatsen. Ook niet in de laatste plaats heb ik voor een huis met een ruime woonkamer gekozen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

FFF schreef:
Ook niet in de laatste plaats heb ik voor een huis met een ruime woonkamer gekozen.
haha mooi dit.. Audiofielen kijken met meer ogen
markbakk

Bericht door markbakk »

FFF schreef:
Weet iemand trouwens waar je van de kabeltjes met knijpbekjes kan kopen om e.e.a. te proberen zonder solderen?
Bij de Brezan. Of de Halfords. Maar zorg liever dat je je soldeerbout terugvindt, als je zo veel geld gaat uitgeven aan filtercomponenten moet je niet met die stekkertjes gaan werken.
Tevens heb ik al e.e.a. aan akoustiek gedaan, denk aan het beter plaatsen van de speakers, reflectie punten op afstand proberen te houden een een hoogpollig vloerkleed plaatsen. Ook niet in de laatste plaats heb ik voor een huis met een ruime woonkamer gekozen.
Dat is nog maar het begin. Maar mijn zegen heb je uiteraard als je de luidsprekers zo goed mogelijk wil maken.
MechanicalAnimal

markbakk schreef:
FFF schreef:
Bij de Brezan. Of de Halfords. Maar zorg liever dat je je soldeerbout terugvindt, als je zo veel geld gaat uitgeven aan filtercomponenten moet je niet met die stekkertjes gaan werken.
ik gok zo dat FFFFFfffff die alleen ffffffff nodig heeffffffft voor een test-opstelling :rock:
FFF

Bericht door FFF »

Inderdaad, soldeerbout is weer terug, lag nog in ouderlijk huis 8)

Die kabeltjes zijn puur om te testen en te tweaken zonder alles 10x los en vast te moeten solderen.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

wouter schreef:
Ik denk dat de grootste sprong het filter qua systeem is, niet de kwaliteit van de onderdelen. Dus met een filter van 100-200,- per kant ga je echt wel heel dicht richting die milestone, de rest is het topje van de piramide die steeds kostbaarder wordt met een dalende meeropbrengst.
Bingo! Zo is het precies. Om die reden raad ik FFF ook aan om voorzichtig te beginnen, en niet meteen na te bouwen wat ik heb indien hij exact hetzelfde wil bereiken.

Er is in het filter namelijk veel meer gedaan dan de on-axis response te optimaliseren. Ik ben ook bezig geweest met de interactie van de speaker met mijn ruimte, en heb dus ook de power response ge-optimaliseerd. Deze ligt binnen twee dB op heel veel meetplaatsen , muv het laag onder de 250Hz tgv reflecties tegen vloer, plafond en wanden, en het hoog boven de 8kHz waar de mond van de microfoon begint op te spelen in de meting.

Dat wil niet zeggen (zoals met iedere speaker in de wereld) dat de Milestones alleen maar optimaal (whatever that might be) zijn voor 1 specifieke kamer. In mijn nabije omgeving zijn nog 2 andere bouwers die me stap voor stap volgen in mijn filter ontwikkelen, en daar merk je dat je soms een ohm meer of minder her-en-der in het filter stopt om ook op die ruimte en speaker opstelling wat beter te fitten. Meer dan dat is er overigens ook niet nodig. Een van de twee heeft ze bijna tegen de muur staan, dus daar is de woofer iets gedempt, en heeft de mid een kleine lift.

Voor watbetreft verschil tussen componenten zijn er topics genoeg, ik ga hier niet de zoveelste heilige oorlog starten.

Mijn advies aan FFF, beginnen met bandspoelen, redelijke Cs, en daar waar het naar mijn mening veel uitmaakt een fatsoenlijke C. Ik heb FFF aangeboden om bij mij wat oude componenten te lenen of kopen, kan hij zelf een versie bouwen, en zien of dit de richting is die hij in wil gaan. Dan heb je mogelijkheid om relatief goedkoop tweaken naar een definitief resultaat, en kan je stap voor stap het filter naar believen behangen met dure componenten. Zo heb ik het zelf ook gedaan, en daarom klinkt het bij mij thuis nu zoals het klinkt.
MechanicalAnimal

marc.heijligers schreef:
Ik heb FFF aangeboden om bij mij wat oude componenten te lenen of kopen, kan hij zelf een versie bouwen, en zien of dit de richting is die hij in wil gaan. Dan heb je mogelijkheid om relatief goedkoop tweaken naar een definitief resultaat, en kan je stap voor stap het filter naar believen behangen met dure componenten. Zo heb ik het zelf ook gedaan, en daarom klinkt het bij mij thuis nu zoals het klinkt.
Tof! :D
markbakk

Bericht door markbakk »

marc.heijligers schreef:
Er is in het filter namelijk veel meer gedaan dan de on-axis response te optimaliseren. Ik ben ook bezig geweest met de interactie van de speaker met mijn ruimte, en heb dus ook de power response ge-optimaliseerd....
Dat wil niet zeggen (zoals met iedere speaker in de wereld) dat de Milestones alleen maar optimaal (whatever that might be) zijn voor 1 specifieke kamer. In mijn nabije omgeving zijn nog 2 andere bouwers die me stap voor stap volgen in mijn filter ontwikkelen, en daar merk je dat je soms een ohm meer of minder her-en-der in het filter stopt om ook op die ruimte en speaker opstelling wat beter te fitten.
Kijk, volgens mij bewijst Marc hier mijn punt over akoestische aanpassingen van je luisterruimte. En dit alles brengt mij op een analogie uit de autowereld: je kunt alles aan tractioncontrol en ABS en ESP in auto's stoppen, als je met de huidige weersomstandigheden niet het goede rubber om je wielen hebt, glij je alle kanten uit.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het laatste filter van Marc op htforum bekeken (februari 2010) en daarin vallen een aantal zaken mij op:
- compleet 2de orde elektrisch, zonder enige franje (behalve de RC over de spoel in de laagdoorlaat voor de woofer om de resonantie te onderdrukken). Niet strak vasthouden aan standaard akoestisch Linkwitz-Riley doelcurves, maar juist wel aan een optimaal afstraalgedrag.
- een goede optelling van de drivers, voor een stabiel afstraalgedrag, zonder overdreven te letten op fasegelijkheid (ik kan het hier mis hebben, maar dan heeft Marc inmiddels andere meetdata dan die ik in 2006 een keer van hem ontvangen heb).
- dempingsweerstanden als onderdeel van de takken in het filternetwerk, niet als L-pad, om te voorkomen dat de driver grote impedantiepieken ziet.
- een Rdc van 0,45 bij de spoel voor de woofer, dus niet moeilijk doen over de Rdc daar waar de inductie van de spoel een veel grotere invloed heeft. En een wat grotere Rdc juist een dempend effect heeft voor opslingeringen.
- Een 8" woofer die pas bij 750Hz wordt overgenomen door de mid, dit in tegenstelling tot het lage overnamepunt van 200-300Hz dat veel mensen kiezen in een 3-weg.
- Een middentoner die in fase is aangesloten, terwijl de tweeter en woofer juist in tegenfase zijn aangesloten. Dit laatste begrijp ik niet helemaal, wellicht wil Marc dat juist de middentonen absoluut in correcte fase zijn.
- Een respons die on-axis enigszins afloopt met een lichte boost in het laag.

Al met al, heel leuk om te zien dat de hele ontwerpfilosofie zo mooi overeenkomt met waar ik en anderen op dit forum de laatste tijd ook naar streven. En ja, dat levert een luidspreker op 'met ballen'!!!!
Bijlagen
Filter.gif
Response.gif
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”