wouter schreef:Ik denk dat de grootste sprong het filter qua systeem is, niet de kwaliteit van de onderdelen. Dus met een filter van 100-200,- per kant ga je echt wel heel dicht richting die milestone, de rest is het topje van de piramide die steeds kostbaarder wordt met een dalende meeropbrengst.
Bingo! Zo is het precies. Om die reden raad ik FFF ook aan om voorzichtig te beginnen, en niet meteen na te bouwen wat ik heb indien hij exact hetzelfde wil bereiken.
Er is in het filter namelijk veel meer gedaan dan de on-axis response te optimaliseren. Ik ben ook bezig geweest met de interactie van de speaker met mijn ruimte, en heb dus ook de power response ge-optimaliseerd. Deze ligt binnen twee dB op heel veel meetplaatsen , muv het laag onder de 250Hz tgv reflecties tegen vloer, plafond en wanden, en het hoog boven de 8kHz waar de mond van de microfoon begint op te spelen in de meting.
Dat wil niet zeggen (zoals met iedere speaker in de wereld) dat de Milestones alleen maar optimaal (whatever that might be) zijn voor 1 specifieke kamer. In mijn nabije omgeving zijn nog 2 andere bouwers die me stap voor stap volgen in mijn filter ontwikkelen, en daar merk je dat je soms een ohm meer of minder her-en-der in het filter stopt om ook op die ruimte en speaker opstelling wat beter te fitten. Meer dan dat is er overigens ook niet nodig. Een van de twee heeft ze bijna tegen de muur staan, dus daar is de woofer iets gedempt, en heeft de mid een kleine lift.
Voor watbetreft verschil tussen componenten zijn er topics genoeg, ik ga hier niet de zoveelste heilige oorlog starten.
Mijn advies aan FFF, beginnen met bandspoelen, redelijke Cs, en daar waar het naar mijn mening veel uitmaakt een fatsoenlijke C. Ik heb FFF aangeboden om bij mij wat oude componenten te lenen of kopen, kan hij zelf een versie bouwen, en zien of dit de richting is die hij in wil gaan. Dan heb je mogelijkheid om relatief goedkoop tweaken naar een definitief resultaat, en kan je stap voor stap het filter naar believen behangen met dure componenten. Zo heb ik het zelf ook gedaan, en daarom klinkt het bij mij thuis nu zoals het klinkt.