klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Die 10F is toch echt wel van een andere orde naar mijn idee. Kwa grootte is voor beide de match met woef in verhouding een beetje scheef. Dus de wat grotere S_d van de 10F is een voordeel. Volgens die review moet je de met 10F ook oppassen met de X_max anders schiet de vervorming omhoog. Voor een beetje evenwichtige overall max SPL zul je die dus ook tamelijk hoog moeten crossen.
Ik heb hem gehoord bij asterduc, gecrossed op 285Hz. Ging nog erg goed. Zelf denk ik aan 550Hz, maar ik zal minder steil filteren. De beperking qua max SPL ligt met deze 550Hz in ieder geval weer bij de woofer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Ik heb hem gehoord bij asterduc, gecrossed op 285Hz. Ging nog erg goed. Zelf denk ik aan 550Hz, maar ik zal minder steil filteren. De beperking qua max SPL ligt met deze 550Hz in ieder geval weer bij de woofer.
Die snap ik niet. Lijkt mij dat een criterium ook is van waar gaat de vervorming van de woofer op lopen. Of bedoelde je dat?

Maar zo'n beetje met de natte vinger lijkt mij dat ook wel een geschikte waarde met 2e orde. Volgens mij ga je een hoop plezier aan deze speaker beleven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Wat ik bedoel is dat je uit de buurt van de lineaire Xmax moet blijven en dat de woofer die eerder zal bereiken dan de mid, als je overneemt bij 550Hz. Beide units hebben sowieso lage vervorming en daar waar hij gaat oplopen bij hoge niveaus is dat zuiver gerelateerd aan het in de buurt komen van de lineaire Xmax.
Bijlagen
SPL max.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar in het x_over punt is de SPL van woofer en mid toch min of meer gelijk en blijft de uitslag van de woofer ver onder zijn maximale waarde t.o.v. de mid. Zie het punt niet zo.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Blijkbaar dacht jij in eerste instantie dat ik bedoelde dat de woofer op hogere frequenties dan 550Hz al zou gaan vervormen, dat bedoelde ik dus totaal niet. Het punt is, dat ik nooit van zijn leven in de buurt kom van de Xmax van de 10F kom met een crossover op 550Hz met een full range muziek signaal. Tegen die tijd is de woofer al uit de kast geknald.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Ok, op die manier. Ik werd i.d.d. een beetje op het verkeerde been gezet door die 550 Hz die je aanhaalde.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: klassieke 3-weg

Bericht door JvS »

Pjotr schreef:
Als het product niet deugt Bart... En hoe ga je een product retour sturen wat niet leverbaar is? :-& Maar goed, Rudy zal niet moeilijk doen, prima adres.
Je wordt niet graag tegengesproken he? :P

Het is wel logisch wat Bart zegt hoor. Als klant heb je ongeacht de staat van het product, het recht om een product terug te sturen na ontvangst. Een beetje slimme winkelier gaat een bestelling met dat in het achterhoofd niet doordrukken. Netjes om te overleggen natuurlijk, maar annuleren lukt bij Nederlandse webwinkels altijd (tenzij de winkel niet zo handig is, maar dan stuur je het gewoon terug :P).

Wel jammer inderdaad, die RS52 is een cool ding. Aan de andere kant is die 10F dat ook. Ik vind de RS52 net wat bijzonderder alleen :).

Ik heb zelf al een tijdje in gedachten om die Scanspeak met de DXT tweeter van Seas te combineren (en een woofer uiteraard). Ben benieuwd hoe het hier uitpakt!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

[O.T.]

Voelde mij niet tegengesproken hoor. Terugsturen kan i.d.d. altijd. Je geld terug krijgen is dan een ander verhaal. Vorig week was nog in het nieuws dat dat in 80% van de gevallen niet zo makkelijk is.

Maar hier gaat het over RUMOH en daar heb je als klant min of meer een relatie mee. Dan handel je niet zo bot en overleg je fatsoenlijk. En mijn ervaring is dat dat prima gaat bij hem.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Als het product niet deugt Bart... En hoe ga je een product retour sturen wat niet leverbaar is? :-& Maar goed, Rudy zal niet moeilijk doen, prima adres.
Nee Peter,
Je mag met kopen op afstand ALTIJD je product retour sturen en geld terug vragen (lees: krijgen)
Lees de desbetreffende regels er maar op naar. (kopen op afstand)
Daar ben ik 100% zeker van. Het is dan ook geen gunst, maar waar je dus gewoon recht op hebt! :wink:
Ook al is het product 100% in orde.

Wel krom, want als je dus in een winkel koopt (en niet via internet) dan is het een gunst.
Kan er ook niks aan doen, maar zo is het nu eenmaal geregeld in NL.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... op_afstand
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: klassieke 3-weg

Bericht door wouter »

Het was van mij een aanbod, maar alleen indien de RS52 wel weer beschikbaar wordt. Echter, Jeroen is al gaan wennen aan het idee van de SS 10F dus ik denk dat het niet nodig zal zijn. Tot een week geleden was het geen enkel probleem geweest, alleen ben ik net begonnen met de kastjes van de RS52 na 2 jaar - toevallig :wink:

Mocht Jeroen interesse hebben dan zie ik het wel in de mail, ik heb nog genoeg lopende projecten dus wachten op een nieuw setje is geen ramp. Van retour zal dan natuurlijk geen sprake zijn, ik heb wel een eigen setje nodig.

Verder is het met een konus middentoner nog steeds erg klassiek :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Ja, en magnat had ook versies met een konus middentoner. Bedankt voor het aanbod, maar het wennen aan het idee van een alternatief heeft me van gedachten doen veranderen. Toch maar niet deze 50mm dome mid combineren met zo'n grote woofer. De 10F maakt het mogelijk om zo laag te crossen dat woofer en mid samen als een puntbron werken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: klassieke 3-weg

Bericht door wouter »

Okee, mocht je je bedenken dan hoor ik het wel.
jeroen_d schreef:
Feitelijk is de enige andere dome die echt kan bieden naar mijn idee wat de Dayton ook kan, de Accuton C44. Maar die is veel te duur.
Daarom heb ik hem ook in de planning voor een chorda light. Het passief filteren van de 13 kHz piek is even een hobbeltje, maar dat lijkt wel te gaan lukken.
Conclusion

All of these are good drivers. General comments.

The Accuton C44 and the Dayton RS52 -- Between these, there isn't a clear winner. The C44 has better distortion numbers, but it's very, very close. On the flip side, the sensitivity of the Accuton is low (but the price is not...) and the sensitivity of the Dayton is quite high. The Dayton is more linear in the passband, but some work has to be done to tame the resonant peak. So it's more a "pick 'em" situation.
bron
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Weer een kleine update.
Bijlagen
DSCF5598.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Duurt nog even voordat we zover zijn als dit plaatje :lol:
Bijlagen
8p versie 2.jpg
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Bertje »

Je hebt zelfs de bracings in de kast nagebouwd van de Magnats zag ik... mooi!
Rob.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Wordt mooi Jeroen.

Ga je er ook van die spetterende alu randen voor maken? :P :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

:P :mrgreen: Zou zonde van de moeite zijn, komt frontje voor. :|
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

In dat geval zou ik, zeker gezien de breedte van het front en scherpe hoeken, eens experimenteren met baffletex. I.i.g om de tweeter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Het plan is om de baffle te bekleden met vilt en het frame waar het doek op zit vanaf het vilt schuin omhoog te laten lopen en aan de buitenkant af te ronden. Ik hoop zo, in combinatie met de brede baffle, een zeer vlakke respons te verkrijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Pjotr »

Dat helpt ook. Omdat je het hebt over een frontje neem ik aan dat je daar ook een frame voor maakt. Daar kun je dan prima de baffletex in verwerken. Beplakken met vilt is dan niet nodig en je voorkomt ook diffractie op de randen van het frame.
Bijlagen
002.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Weer een kleine update.
Oei, da's wel heel erg '80s retro look :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - MDF virtuoos
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

De middentoon behuizingen zijn klaar.
Bijlagen
DSCF5605.jpg
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: klassieke 3-weg

Bericht door EppeRRR »

Ziet er allemaal veelbelovend uit :D

suc6
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef:
De middentoon behuizingen zijn klaar.
Tegelijkertijd een erg stevige bracing door deze constructie als ik het goed zie.
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: klassieke 3-weg

Bericht door threshold »

Mooi die Magnat, daarvan gaat je hart even sneller kloppen :)
Toch jammer dat je geen dome mid neemt, dat was m.i. het meest karakteristieke en klassieke aan het ontwerp. En voor nu zou het, voor mij althans, zeer interessant zijn om van jou te horen hoe hij het zou doen tegenover de trendy speakers van nu, wat niet meer kan, omdat er een typisch hedendaagse trendy driver in komt, te weten de scan speak.
Maar die kan er altijd nog uit gesloopt worden :rock:
Er was vorig jaar in Duitsland even een revival of the dome-mid. Die zou veel meer detail en 3D ervaring geven dan een conus mid, volgens K&T en Hobby Hifi. Met name de vervormingscijfers bij lage output schijnen nogal goed te zijn.
En rond 1kHz (afhankelijk van de afstand tussen je twee oren) filteren is niet zo gek, want daar is ons brein vergevingsgezinder voor dipjes en tijd-probleempjes.
Gesloten