projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Dat is inderdaad nog een leuk onderdeel van het gieten. Ik ben weliswaar niet van plan om een hele triltafel te gaan maken, maar ik heb wel twee items liggen; een afgedankte excenterschuurmachine en een hamerboormachine. Ik denk persoonlijk dat de schuurmachine het begeeft als ik hem aan de mal zou vastmaken. De mal is al behoorlijk zwaar, en eenmaal gevuld met mortel nog veel zwaarder.Pjotr schreef:Hij is vast een triltafel aan het maken om de luchtbellen er uit te krijgen
Met de hamerboormachine met een houten klosje op een boor denk ik wel een eind te komen.
Verder heb ik holle kwartronde latjes voor in mal gekocht. Hiermee wil ik de overgang van de zijkanten naar de onder- en bovenkant van de kast een radius van 22mm geven. Daarnaast ben ik bezig met de baffles, die toch gewoon van mdf worden.
Eerst had ik er op de cnc deels een radius van 30mm aangefreesd. Dit vond ik er echter niet uitzien, dus toen heb ik het handschaafje en een schuurpapiertje ter hand genomen voor wat oldskool handwerk.
Links dus de gefreesde versie, en rechts zo'n beetje hoe het moet worden.
Re: projekt egalisatiemortel
Forget it, daarmee krijg je het niet in beweging. Als ik je een tip mag geven: Zie een 2e hands glij-slijpmachine op de kop te tikken. Anders de luchtbellen gewoon voor lief nemen.Arno schreef:Dat is inderdaad nog een leuk onderdeel van het gieten. Ik ben weliswaar niet van plan om een hele triltafel te gaan maken, maar ik heb wel twee items liggen; een afgedankte excenterschuurmachine en een hamerboormachine. Ik denk persoonlijk dat de schuurmachine het begeeft als ik hem aan de mal zou vastmaken. De mal is al behoorlijk zwaar, en eenmaal gevuld met mortel nog veel zwaarder.Pjotr schreef:Hij is vast een triltafel aan het maken om de luchtbellen er uit te krijgen
Met de hamerboormachine met een houten klosje op een boor denk ik wel een eind te komen.
Wat voor cement denk je trouwens te gaan gebruiken?
Re: projekt egalisatiemortel
als je de bovenkant open laat kun je toch gewoon de luchtbellen er uit trillen met een staaf aan de schuurmachine?
Re: projekt egalisatiemortel
Zoals ik eerder al aangaf, heeft de egalisatiemortel een beetje de dikte van karnemelk. Aangezien dat behoorlijk dun is, kan het dus niet heel moeilijk zijn om de belletjes eruit te trillen.
Re: projekt egalisatiemortel
lijkt mij ook niet,daarom kun je het toch met een simpele staaf af.
Re: projekt egalisatiemortel
Eh, ga je egalisatiemortel gebruiken dan? Dat is om vloeren te egaliseren, niet om constructies mee te maken. Bovendien erg duur, zeker in de hoeveelheid die je nodig hebt. Nou succes dan.........
Normaliter gebruik je daarvoor aluminium cement: http://www.caltra.com/calight.html
In dit filmpje (van een beeldhouwer) kun je zien wat ongeveer de consistentie wordt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ej0T8_78044[/youtube]
Tip van mijn vrouw (die dus beeldhouwer is): Kijk eens bij de Blokker naar een trilplaat om af te slanken
Normaliter gebruik je daarvoor aluminium cement: http://www.caltra.com/calight.html
In dit filmpje (van een beeldhouwer) kun je zien wat ongeveer de consistentie wordt:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ej0T8_78044[/youtube]
Tip van mijn vrouw (die dus beeldhouwer is): Kijk eens bij de Blokker naar een trilplaat om af te slanken
Re: projekt egalisatiemortel
Eh, zie titelPjotr schreef:Eh, ga je egalisatiemortel gebruiken dan?
Re: projekt egalisatiemortel
Dit vind ik wel een hele goeie.Pjotr schreef:Kijk eens bij de Blokker naar een trilplaat om af te slanken
Ook op MP te vinden ????????
http://link.marktplaats.nl/432169120
Re: projekt egalisatiemortel
Hoi Arno,
Erg origineel project hoor!!
Hieronder een paar aandachtspunten.
Druk/treksterkte:
Beton (ook jouw mortelbehuizing) kan alleen drukkracht opnemen. Voor trekbelasting heb je aanvullende materiaal, zoals wapening, nodig. Jouw metaalgaas biedt helaas onvoldoende trekvermogen. Tegelzetters gebruiken vaak glasvezels in de zetmortel om de dekvloer sterker te maken. Je behuizing moet wel voldoende sterk zijn, ook al alleen maar voor het tranport (cq verplaatsen) en krimp, anders gaat het scheuren.
Bekisting:
Alle naden van je bekisting moeten afgedicht zijn met kit. Gietmortel is erg dun en vloeit in de kleinste kieren. Voor het gieten gehele bekisting (binnenkanten) behandelen met bekistingolie. Met vaseline gaat het niet werken.
Gieten:
Voor gietmortel hoef je het niet te verdichten (met trilnaald of trilplaat). Voor de micro luchtbellen krijg je met trilnaald of trilplaat niet uit. Probeer iig de valhoogte tijdens het gieten te beperken en heel rustig gieten. Misschien is het gieten met een waterslang een oplossing om de valhoogte te minimaliseren.
Ontkisten:
Voor ontkisten zijn alleen de stalen hoeken onvoldoende. Na het uitharden van de mortel ontstaat er vacuüm in de kist. Om de bekistingsplaten uit te halen heb je dan een sloophamer nodig. Neem hiervoor een paar kleine houten wiggen en plaatst deze in de kist aan de stortzijde (bovenkant). Wel heel voorzichtig tikken ivm trekbelasting.
Erg origineel project hoor!!
Hieronder een paar aandachtspunten.
Druk/treksterkte:
Beton (ook jouw mortelbehuizing) kan alleen drukkracht opnemen. Voor trekbelasting heb je aanvullende materiaal, zoals wapening, nodig. Jouw metaalgaas biedt helaas onvoldoende trekvermogen. Tegelzetters gebruiken vaak glasvezels in de zetmortel om de dekvloer sterker te maken. Je behuizing moet wel voldoende sterk zijn, ook al alleen maar voor het tranport (cq verplaatsen) en krimp, anders gaat het scheuren.
Bekisting:
Alle naden van je bekisting moeten afgedicht zijn met kit. Gietmortel is erg dun en vloeit in de kleinste kieren. Voor het gieten gehele bekisting (binnenkanten) behandelen met bekistingolie. Met vaseline gaat het niet werken.
Gieten:
Voor gietmortel hoef je het niet te verdichten (met trilnaald of trilplaat). Voor de micro luchtbellen krijg je met trilnaald of trilplaat niet uit. Probeer iig de valhoogte tijdens het gieten te beperken en heel rustig gieten. Misschien is het gieten met een waterslang een oplossing om de valhoogte te minimaliseren.
Ontkisten:
Voor ontkisten zijn alleen de stalen hoeken onvoldoende. Na het uitharden van de mortel ontstaat er vacuüm in de kist. Om de bekistingsplaten uit te halen heb je dan een sloophamer nodig. Neem hiervoor een paar kleine houten wiggen en plaatst deze in de kist aan de stortzijde (bovenkant). Wel heel voorzichtig tikken ivm trekbelasting.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
das duidelijk! Rechts is een stuk fraaier zo. Mooi werk.Arno schreef:Links dus de gefreesde versie, en rechts zo'n beetje hoe het moet worden.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Arno,
Heb je spierpijn nu? Puik stukje schuurwerk
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Heb je spierpijn nu? Puik stukje schuurwerk
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: projekt egalisatiemortel
Hoi Arno,
Zeker een gaaf project. Zelf heb ik niet de tijd en de middelen om zo ver te gaan als jij. Verder ben ik voor materialen keuze nog niet zo ver. Voorlopig zit ik meer op het spoor van boetseren en te beginnen met gaaswerk.
De opmerkingen van Gniaw was ik al een tijdje terug van bewust. Daarbij vroeg ik me af wat wat te doen met de brosse en weinig dempende eigenschappen van beton, egalisatiemortel. Daarom kwam ik op polymeerbeton en ben daarop eens gaan zoeken. Daarbij vervangt men dan vaak zelfs geheel het cement uit de mix en wordt deze vervangen door een polymeer. Vaak is dit blijkbaar een polyester, maar ook kwam ik epoxy en polyurethanen tegen. Ik bedoel daarbij niet een coating op het beton, maar een mix. Lijkt me dat ook een mix van cement en polymeer wel mogelijk zou moeten zijn, maar kennis van verhouding en soorten heb ik helaas niet. (Lijkt me een behoorlijke specialisatie gezien de eigenschappen die je eigenlijk zou willen bereiken)
Een eerste beschrijving vindt je hier:
http://www.archined.nl/nieuws/materiaal-polymeerbeton/
Nu moet ik wel zeggen dat polyesters, epoxy's en Polyurethanen (zeker als het 2componenten materiaal betreft) niet bepaald vriendelijke materialen zijn om mee te werken en hebben ook een heel beperkte verwerkingstijd.
Verder heb ik ook gezien dat er mensen met houtlijm en zandmengsels werken (voor heel andere toepassingen trouwens) Geen idee wat een toevoeging van (verdunde) houtlijm aan egalisatiemortel oplevert, misschien eens een keer een proefje doen met wat mengsels..
Daarnaast heb ik ergens gelezen dat toevoeging van glasvezels niet altijd kan. Blijkbaar zou de alkaliteit van beton het glas kunnen aantasten op den duur. Reden dat men blijkbaar vooraf het glas eerst bv met een polyester coating behandeld voordat het met beton gemengd wordt. Maar goed zou je een mengsel met een polymeer maken, dan zouden de gecoate glasvezels des te beter in de matrix in het beton opgenomen worden.
OVerigens bestaat er ook nog ready for use vezelversterkte egalisatiemortel van bv Beamix
Ik hoop dat ik je hier iets verder mee op weg heb geholpen. Of is het nu nog alleen maar complexer geworden.
Succes,
Groeten,
Wido
Zeker een gaaf project. Zelf heb ik niet de tijd en de middelen om zo ver te gaan als jij. Verder ben ik voor materialen keuze nog niet zo ver. Voorlopig zit ik meer op het spoor van boetseren en te beginnen met gaaswerk.
De opmerkingen van Gniaw was ik al een tijdje terug van bewust. Daarbij vroeg ik me af wat wat te doen met de brosse en weinig dempende eigenschappen van beton, egalisatiemortel. Daarom kwam ik op polymeerbeton en ben daarop eens gaan zoeken. Daarbij vervangt men dan vaak zelfs geheel het cement uit de mix en wordt deze vervangen door een polymeer. Vaak is dit blijkbaar een polyester, maar ook kwam ik epoxy en polyurethanen tegen. Ik bedoel daarbij niet een coating op het beton, maar een mix. Lijkt me dat ook een mix van cement en polymeer wel mogelijk zou moeten zijn, maar kennis van verhouding en soorten heb ik helaas niet. (Lijkt me een behoorlijke specialisatie gezien de eigenschappen die je eigenlijk zou willen bereiken)
Een eerste beschrijving vindt je hier:
http://www.archined.nl/nieuws/materiaal-polymeerbeton/
Nu moet ik wel zeggen dat polyesters, epoxy's en Polyurethanen (zeker als het 2componenten materiaal betreft) niet bepaald vriendelijke materialen zijn om mee te werken en hebben ook een heel beperkte verwerkingstijd.
Verder heb ik ook gezien dat er mensen met houtlijm en zandmengsels werken (voor heel andere toepassingen trouwens) Geen idee wat een toevoeging van (verdunde) houtlijm aan egalisatiemortel oplevert, misschien eens een keer een proefje doen met wat mengsels..
Daarnaast heb ik ergens gelezen dat toevoeging van glasvezels niet altijd kan. Blijkbaar zou de alkaliteit van beton het glas kunnen aantasten op den duur. Reden dat men blijkbaar vooraf het glas eerst bv met een polyester coating behandeld voordat het met beton gemengd wordt. Maar goed zou je een mengsel met een polymeer maken, dan zouden de gecoate glasvezels des te beter in de matrix in het beton opgenomen worden.
OVerigens bestaat er ook nog ready for use vezelversterkte egalisatiemortel van bv Beamix
Ik hoop dat ik je hier iets verder mee op weg heb geholpen. Of is het nu nog alleen maar complexer geworden.
Succes,
Groeten,
Wido
Re: projekt egalisatiemortel
Allemaal bedankt voor de complimenten/adviezen.
Het wordt de hoogste tijd om eens wat test-tegels te gieten.
Er zit hier een bedrijf in Dordrecht (voor sommigen wel bekend; Harjon), en daar verkopen ze losse glasvezels per kilo. Dus om te beginnen giet ik eerst maar eens 3 tegels, van 300x300x25mm waarvan 1 zonder wapening, 1 met gaas, en 1 met glasvezels. En dan volgt de breektest
Verder is het voor mij belangrijk dat de kasten sterk genoeg zijn. Het is maar een luidsprekerkast, en doorgaans zijn we daar al heel voorzichtig mee. En mocht ik ze uiteindelijk toch niet sterk genoeg achten voor transport, dan is het enige gevolg dat ze nooit meegaan naar Breda
En nogmaals, het is allemaal een experiment natuurlijk. Mocht het echt niets worden, tja, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Een mdf kastje is dan zo gemaakt.
Het wordt de hoogste tijd om eens wat test-tegels te gieten.
Er zit hier een bedrijf in Dordrecht (voor sommigen wel bekend; Harjon), en daar verkopen ze losse glasvezels per kilo. Dus om te beginnen giet ik eerst maar eens 3 tegels, van 300x300x25mm waarvan 1 zonder wapening, 1 met gaas, en 1 met glasvezels. En dan volgt de breektest
Verder is het voor mij belangrijk dat de kasten sterk genoeg zijn. Het is maar een luidsprekerkast, en doorgaans zijn we daar al heel voorzichtig mee. En mocht ik ze uiteindelijk toch niet sterk genoeg achten voor transport, dan is het enige gevolg dat ze nooit meegaan naar Breda
En nogmaals, het is allemaal een experiment natuurlijk. Mocht het echt niets worden, tja, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Een mdf kastje is dan zo gemaakt.
Re: projekt egalisatiemortel
Misschien kun je je licht eens gaan opsteken bij Erik Klijnsmit: http://home.kpn.nl/bianca-kl/de_ke_betonnix_230.htm Of was die hier al voorbij gekomen? Hij woont niet zover bij Dordrecht vandaan (Oud Beijerland). Hij heeft destijds serieus overwogen om te wapenen met kippenveren
een oude wapeningstechniek. Maar daar heeft ie toch maar van afgezien. Hij heeft i.i.g. info over het goede beton/cement mengsel.
Of glasvezel wel zo goed werkt? Zou kunnen maar dat spul van Harjon is bedoeld voor polyester en is ook gecoat voor een goede hechting met polyester. Je kunt dat b.v. niet voor epoxy gebruiken, dat wordt niks. Dus of mortel er wel op hecht is nog de vraag. Nou ja, proberen maar.....
Pas i.i.g. op met "Chopped strands" als je daar aan denkt (of Harjon je dat adviseert). Is nog al tuig en stoft in de rondte. Zeler een goed stofmasker gebruiken bij het werken met glasvezel.
Of glasvezel wel zo goed werkt? Zou kunnen maar dat spul van Harjon is bedoeld voor polyester en is ook gecoat voor een goede hechting met polyester. Je kunt dat b.v. niet voor epoxy gebruiken, dat wordt niks. Dus of mortel er wel op hecht is nog de vraag. Nou ja, proberen maar.....
Pas i.i.g. op met "Chopped strands" als je daar aan denkt (of Harjon je dat adviseert). Is nog al tuig en stoft in de rondte. Zeler een goed stofmasker gebruiken bij het werken met glasvezel.
Re: projekt egalisatiemortel
Kippenveren!!!Pjotr schreef:..... wapenen met kippenvereneen oude wapeningstechniek.
Voor beton ken ik alleen staalvezels..
Arno, denk ook aan afstandhouders (ijzerdraadjes) anders komen ze in zicht.Arno schreef:... 3 tegels, van 300x300x25mm waarvan ... 1 met gaas
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
vroegah...deden ze dat met leem en paardenhaar.gniaw schreef:Kippenveren!!!Pjotr schreef:..... wapenen met kippenvereneen oude wapeningstechniek.
![]()
Voor beton ken ik alleen staalvezels..Arno, denk ook aan afstandhouders (ijzerdraadjes) anders komen ze in zicht.Arno schreef:... 3 tegels, van 300x300x25mm waarvan ... 1 met gaas
Re: projekt egalisatiemortel
Als je galactica's klaar zijn kun je misschien een leuk setje voor bij je computer maken...MechanicalAnimal schreef:vroegah...deden ze dat met leem en paardenhaar.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
Beamix heeft een met polymeren gewapende gietmortel, ABS200. Daarop doelde Tweety. Kun je gewoon kopen in de bouwmarkt.
Verder: tenzij je een cementmolen hebt zou ik niet zelf vezelwapening gaan toevoegen aan mortels.
Verder: tenzij je een cementmolen hebt zou ik niet zelf vezelwapening gaan toevoegen aan mortels.
Re: projekt egalisatiemortel
Afgezien daarvan, het wordt er ook dikker vloeibaar van. Mijn vrouw gooide er destijds kopspijkers door heen als het sterker moest worden. Maar die zakken wel uit in hele dunne mortel.markbakk schreef:Verder: tenzij je een cementmolen hebt zou ik niet zelf vezelwapening gaan toevoegen aan mortels.
