Gaat het nog lukken om er zondag geluid uit te krijgen
Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ik ook eigenlijk. RJ, hoe zit het met die bol?CarloPJB schreef:Ben nog steeds erg benieuwd hoe de boven kant er uit komt te zien en waar die van gemaakt gaat worden.
Ach, we doen ons best maar forceren niets. Het moet goed zijn.CarloPJB schreef:Gaat het nog lukken om er zondag geluid uit te krijgen![]()
Met wat geluk komt er "iets' uit. Moest het toch niet lukken, dan zullen de A4's voor de achtergrond muziek zorgen, bijgestaan door 2 TLetjes
Ed.
Houdt er rekening mee dat een gesloten kast niet 100% gesloten mag zijn, anders gaan de luidsprekermembranen werken als een barometer en verandert de stand van de spreekspoel in de luchtspleet in het zelfde ritme als de luchtdruk.asterduc schreef:Planning:
- eerst een lektest om de kast testen op dichtheid.
Een heel klein lekgaatje in de kast kan de luchtdruk binnen en buiten de kast gelijk houden.
Maar verder is het een erg fraai project.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Richard,richard schreef:Houdt er rekening mee dat een gesloten kast niet 100% gesloten mag zijn, anders gaan de luidsprekermembranen werken als een barometer en verandert de stand van de spreekspoel in de luchtspleet in het zelfde ritme als de luchtdruk.asterduc schreef:Planning:
- eerst een lektest om de kast testen op dichtheid.
het was eerder de bedoeling om zonder unit te werken en deze te vervangen door een dichte schijf met een persluchtaansluiting en een manometer. Op die wijze zouden we kunnen nagaan of de kast dicht of lek is.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
BAF doet niet zoveel, je kan beter schaapwol gebruiken.asterduc schreef:Demping in de reflex kast.
Om de staande golf tussen de woofer en het passief membraan te beperken is er een laag BAF geplaatst in het midden van de kast.
Ik hoop deze avond wat metingen te kunnen doen om te kijken wat het akoestisch effekt daarvan is.
Over luchtdrukverschillen, de meeste conussen of dempingsringen zijn poreus, dus een gaatje is niet nodig. Kan je checken door de conus met je vingers naar binnen te drukken, en los te laten. Gaat bij een Thiel unit wat lastiger!
Marc
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
heb je daar metingen van? hoeveel scheelt dat?marc.heijligers schreef:BAF doet niet zoveel, je kan beter schaapwol gebruiken.asterduc schreef:Demping in de reflex kast.
Om de staande golf tussen de woofer en het passief membraan te beperken is er een laag BAF geplaatst in het midden van de kast.
Ik hoop deze avond wat metingen te kunnen doen om te kijken wat het akoestisch effekt daarvan is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
BAF werkt in principe wel, maar niet een enkele mat, je moet 't compartiment dan aardig vol gaan stouwen, in dat geval werkt schaapswol, of DrBailey's longhair idd. beter en daar heb je dan per saldo minder van nodig. Ik zou eerst eens gaan meten óf je überhaupt wel staande golven terugziet, anders is 't een oplossing verzinnen voor een niet-bestaand probleem.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
maak je geen zorgen Ed, dat komt allemaal goed. Vanavond wat gesprekken gehad met mijn buurman die proffesioneel met 5-assige freesmachines werkt.... denk dat het wel zal lukken..asterduc schreef:ik ook eigenlijk. RJ, hoe zit het met die bol?CarloPJB schreef:Ben nog steeds erg benieuwd hoe de boven kant er uit komt te zien en waar die van gemaakt gaat worden.
Ach, we doen ons best maar forceren niets. Het moet goed zijn.CarloPJB schreef:Gaat het nog lukken om er zondag geluid uit te krijgen![]()
Met wat geluk komt er "iets' uit. Moest het toch niet lukken, dan zullen de A4's voor de achtergrond muziek zorgen, bijgestaan door 2 TLetjes![]()
Ed.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Ikzelf heb geen metingen van BAF voorhanden. Ik heb ooit metingen van Okke gezien (in een driehoekige kast alla Lumenwhite in de openstaande spleet achter en in de kast), en BAF versus schaapwol scheelt aanzienlijk. Glaswol is nog een stuk beter als schaapwol, maar dat geeft vervelende splinter/stof, en is moeilijker verwerkbaar.Henkjan schreef:heb je daar metingen van? hoeveel scheelt dat?
Ik heb ge-experimenteerd met meer en minder wol, en heb wat nearfield metingen op mijn web staan (ongeveer halverwege):
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... lling.html
Afgelopen weken ook wat impedantiemetingen gedaan, met soortgelijke resultaten.
Ik heb de kast van boven tot beneden gevuld met schaapwolstrengen, losjes erin gehangen en "geplukt", niet gepropt, en dat geeft zowel meet technisch als gehoortechnisch het beste resultaat. Met minder ga ik kastkleuring horen, of hoor je in het laag kastgons. Je verliest in het laag wel zo'n 0.3dB als je de kast vol propt over een breed gebied, dus je moet er wel je filter op aanpassen.
Marc
Dat je de lektest uitvoert zonder luidsprekerunits lijkt me zeker verstandig maar ik bedoelde dat de luidsprekerkast ook in de gebruikssituatie niet 100% luchtdicht mag zijn. Je kan er bijvoorbeeld via de onderzijde een klein gaatje in boren waardoor de luchtdruk binnen en buiten zich kan vereffenen.asterduc schreef:Richard,
het was eerder de bedoeling om zonder unit te werken en deze te vervangen door een dichte schijf met een persluchtaansluiting en een manometer. Op die wijze zouden we kunnen nagaan of de kast dicht of lek is.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
richard schreef:ik bedoelde dat de luidsprekerkast ook in de gebruikssituatie niet 100% luchtdicht mag zijn. Je kan er bijvoorbeeld via de onderzijde een klein gaatje in boren waardoor de luchtdruk binnen en buiten zich kan vereffenen.
Als dat zo is, dan weet ik gelijk waarom mijn kasten nooit echt goed klinken
kunnen experten dat bevestigen en hoe onderbouw je die theorie?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
in principe klopt dit ja.
Doordat je een bepaald volume afsluit gaat daar een bepaalde druk heersen.
Door warmte schommelingen zou dan een woofer gaan dienen als een soort drukvat en dus naar binnen gaan als de druk in het vat (speakerkast) lager is dan buiten het vat.
Visa versa geldt hetzelfde natuurlijk.
Dit is hetzelfde principe als een barometer.
Dit effect willen we juist niet, aangezien dan het rustpunt van de woofer niet meer kopt.
Echter zijn de meeste woofers poreus en krijg je een kast nooit 100% dicht.
Toch is het een niet zo slecht punt om wel rekening mee te houden.
Doordat je een bepaald volume afsluit gaat daar een bepaalde druk heersen.
Door warmte schommelingen zou dan een woofer gaan dienen als een soort drukvat en dus naar binnen gaan als de druk in het vat (speakerkast) lager is dan buiten het vat.
Visa versa geldt hetzelfde natuurlijk.
Dit is hetzelfde principe als een barometer.
Dit effect willen we juist niet, aangezien dan het rustpunt van de woofer niet meer kopt.
Echter zijn de meeste woofers poreus en krijg je een kast nooit 100% dicht.
Toch is het een niet zo slecht punt om wel rekening mee te houden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
natuurkundig gezien is het zeker geen broodje aap.
De vraag is alleen in hoeverre de druk veranderd en in een woonkamer is dat maar zeer gering, aangezien het meestal rond de 20 graden Celsius is (+/- 4 graden ofzo)
Ik denk dan ook, als we ook meenemen dat een woofer redelijk poreus is en een kast nooit 100% luchtdicht, dat het wel niet zo'n vaart zal lopen.
De vraag is alleen in hoeverre de druk veranderd en in een woonkamer is dat maar zeer gering, aangezien het meestal rond de 20 graden Celsius is (+/- 4 graden ofzo)
Ik denk dan ook, als we ook meenemen dat een woofer redelijk poreus is en een kast nooit 100% luchtdicht, dat het wel niet zo'n vaart zal lopen.
Henkjan schreef:mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
Maar dan zit Ed nu natuurlijk te verzinnen wat dan de echte reden is dat zijn vooorgaande speakers niet zo best klonken
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat ga je ook niet meemaken. Wie zijn luidsprekerbox zo gasdicht krijgt dat niets meer ademt, kan zijn luidsprekerbox gerust in het water leggen zonder dat achteraf de naden gaan werken. Zulke dichte luidsprekers bouwen zelfs de zeezeilers onder ons nog niet.Henkjan schreef:mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
Klopt. De lekken aan de speakerunit zelf volstaan om deze nadelige effecten op te vangen. Het gaat hier om traag varierende luchtdrukschommelingen en dus niet om de snelle variaties van een muzieksignaal. Dan volstaat de poreusheid van de speakeronderdelen.Marp schreef:Dat ga je ook niet meemaken. Wie zijn luidsprekerbox zo gasdicht krijgt dat niets meer ademt, kan zijn luidsprekerbox gerust in het water leggen zonder dat achteraf de naden gaan werken. Zulke dichte luidsprekers bouwen zelfs de zeezeilers onder ons nog niet.Henkjan schreef:mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
Een gat in de kast maken om dit effect op te vangen heeft ook bij de snelle variaties zoals die van een muzieksignaal effecten en die zijn volgens mij helemaal niet gewenst.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Idd, dit is een storm in een glas water, bv. drivers met een faseplug zijn zowieso niet luchtdicht, de lucht kan namelijk vrij bewegen van achter 't de conus, via de spider en langs de luchtspleet naar buiten (of binnen).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
In sommige serieuze boeken over luidsprekerzelfbouw kom je het wel eens tegen. Een barometer werkt overigens volgens het zelfde principe:Henkjan schreef:mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.

De membranen zullen vast wel wat lucht doorlaten, zeker als je geen pakking tussen het frame en de kast plaatst.
Maar als er een stormdepressie aankomt kan de luchtdruk in een kamer relatief snel dalen. Bij een teruggang van een barometerstand van bijvoorbeeld 1025 naar 975 Hpa zal er, bij een kastvolume van 50 liter, zo'n 2,5 liter lucht door het membraan moeten lekken om de luchtdruk binnen en buiten de kast gelijk te houden (wet van Boyle).
Bij een ongecoat papieren membraan zal dat misschien nog wel gaan maar bij een membraan met een dikke coating, een kunststof of metalen membraan vraag ik me af of dat gaat lukken.
Maar reageerd een opgesloten volume lucht wel op de atmosfeer buiten de die ruimte? Ik denk dat hooguit het membraam van de unit iets meer naar binnen of naar buiten gaat bij druk verschil. Maar dat gaat zo langzaam, dat het verschil misschien ook wordt opgeheven door meegaande temp. verschillen waardoor de kast mogelijk ook iets uitzet of krimt.
Maar ik denk ook dat het verschil op één of andere manier via de unit lekt. Misschien dat centreer membraam achter de conus?
Maar ik denk ook dat het verschil op één of andere manier via de unit lekt. Misschien dat centreer membraam achter de conus?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Nee, je speaker gaat JUIST door het opgesloten volume verplaatsen.
Ooit eens het trucje van opgeblazen negerzoenen of het imploderen van een blikje gezien in een stolp die (nagenoeg) vacuüm wordt getrokken ?
Dat is dus hetzelfde idee.
Doordat er buiten de kast een lagere druk heerst wil de lucht in de kast juist naar buiten om dat druk verschil op te heffen.
De "zwakste schakel" gaat hier onder leiden en dat zijn dus je speakers.
Echter is de luchtdruk afhankelijk van de temperatuur, en als je deze dus zo constant mogelijk houdt zal deze ook niet echt veranderen.
Je spoel doet nagenoeg niks, aangezien spoelen enkel wisselstroom leveren. En dat kan alleen als iets (snel) langs de magneet beweegt (de conus dus). Als dit heel langzaam gaat heb je ook bijna geen inductie verandering en dus ook nagenoeg geen spanning.
Ooit eens het trucje van opgeblazen negerzoenen of het imploderen van een blikje gezien in een stolp die (nagenoeg) vacuüm wordt getrokken ?
Dat is dus hetzelfde idee.
Doordat er buiten de kast een lagere druk heerst wil de lucht in de kast juist naar buiten om dat druk verschil op te heffen.
De "zwakste schakel" gaat hier onder leiden en dat zijn dus je speakers.
Echter is de luchtdruk afhankelijk van de temperatuur, en als je deze dus zo constant mogelijk houdt zal deze ook niet echt veranderen.
Je spoel doet nagenoeg niks, aangezien spoelen enkel wisselstroom leveren. En dat kan alleen als iets (snel) langs de magneet beweegt (de conus dus). Als dit heel langzaam gaat heb je ook bijna geen inductie verandering en dus ook nagenoeg geen spanning.
Om het luchtdrukverschil zoals uit het voorbeeld te compenseren moet er 2,5 liter lucht uit de kast. Lukt dat niet omdat de kast gasdicht is zal het membraan naar buiten bewegen. Bij voorkeur net zo veel dat het kastvolume ook 2,5 liter groter wordt (ca. 5 cm bij een 12") maar dat staat de Xmax van de luidspreker waarschijnlijk niet toe.sietse schreef:Maar reageerd een opgesloten volume lucht wel op de atmosfeer buiten de die ruimte? Ik denk dat hooguit het membraam van de unit iets meer naar binnen of naar buiten gaat bij druk verschil. Maar dat gaat zo langzaam, dat het verschil misschien ook wordt opgeheven door meegaande temp. verschillen waardoor de kast mogelijk ook iets uitzet of krimt.
Maar ik denk ook dat het verschil op één of andere manier via de unit lekt. Misschien dat centreer membraam achter de conus?
Als het luchtdrukverschil niet wordt vereffend en de kast verder lekker stijf is zodat hij niet deformeerd, zal de luchtdruk in de kast 1025 Hpa blijven en buiten de kast 975 Hpa worden. Stel je de Sd van een 30 cm woofer op 500 cm2 zal de kracht op de binnenzijde van het membraan ten gevolge van het luchtdrukverschil zo'n 25 kg zijn.
Dat kan een woofermembraan natuurlijk nooit hebben en daardoor alleen zal (mocht de boel absoluut 100% luchtdicht zijn) er wel iets losscheuren waardoor er lucht uit de kast kan ontsnappen. Ook het hout van de kast is poreus (mist er geen afsluitende laklagen zijn gebruikt).
Maar blijft ter toch wel zo dat het membraan tengevolge van luchtdrukverschillen niet mooi symmetrisch in de spreekspoel hangt. Het lijkt me een reden om de luchtdrukvereffening niet aan het toeval over te laten maar gecontroleerd te laten plaats vinden.
Bij een basreflex met poort of een TL heb je er trouwens geen last van.
Laatst gewijzigd door richard op wo 15 aug 2007, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
