Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ben nog steeds erg benieuwd hoe de boven kant er uit komt te zien en waar die van gemaakt gaat worden.

Gaat het nog lukken om er zondag geluid uit te krijgen :twisted: :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat doe je het weer netjes en professioneel, het is om te smullen.

Tin badje gebruikte we ook weleens op school, werkt erg fijn kan ik vertellen :) (zonder dat je hele draad naar de kl*te helpt)

Zo zie je maar dat je beter alles op je gemak kunt doen :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
Ben nog steeds erg benieuwd hoe de boven kant er uit komt te zien en waar die van gemaakt gaat worden.
ik ook eigenlijk. RJ, hoe zit het met die bol?
CarloPJB schreef:
Gaat het nog lukken om er zondag geluid uit te krijgen :twisted: :wink:
Ach, we doen ons best maar forceren niets. Het moet goed zijn.
Met wat geluk komt er "iets' uit. Moest het toch niet lukken, dan zullen de A4's voor de achtergrond muziek zorgen, bijgestaan door 2 TLetjes :lol:

Ed.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

asterduc schreef:
Planning:
- eerst een lektest om de kast testen op dichtheid.
Houdt er rekening mee dat een gesloten kast niet 100% gesloten mag zijn, anders gaan de luidsprekermembranen werken als een barometer en verandert de stand van de spreekspoel in de luchtspleet in het zelfde ritme als de luchtdruk.

Een heel klein lekgaatje in de kast kan de luchtdruk binnen en buiten de kast gelijk houden.

Maar verder is het een erg fraai project.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

richard schreef:
asterduc schreef:
Planning:
- eerst een lektest om de kast testen op dichtheid.
Houdt er rekening mee dat een gesloten kast niet 100% gesloten mag zijn, anders gaan de luidsprekermembranen werken als een barometer en verandert de stand van de spreekspoel in de luchtspleet in het zelfde ritme als de luchtdruk.
Richard,
het was eerder de bedoeling om zonder unit te werken en deze te vervangen door een dichte schijf met een persluchtaansluiting en een manometer. Op die wijze zouden we kunnen nagaan of de kast dicht of lek is.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Demping in de reflex kast.
Om de staande golf tussen de woofer en het passief membraan te beperken is er een laag BAF geplaatst in het midden van de kast.

Ik hoop deze avond wat metingen te kunnen doen om te kijken wat het akoestisch effekt daarvan is.
Bijlagen
HPIM1083 [800x600].JPG
HPIM1087 [800x600].JPG
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

asterduc schreef:
Demping in de reflex kast.
Om de staande golf tussen de woofer en het passief membraan te beperken is er een laag BAF geplaatst in het midden van de kast.

Ik hoop deze avond wat metingen te kunnen doen om te kijken wat het akoestisch effekt daarvan is.
BAF doet niet zoveel, je kan beter schaapwol gebruiken.

Over luchtdrukverschillen, de meeste conussen of dempingsringen zijn poreus, dus een gaatje is niet nodig. Kan je checken door de conus met je vingers naar binnen te drukken, en los te laten. Gaat bij een Thiel unit wat lastiger! :D

Marc
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
Demping in de reflex kast.
Om de staande golf tussen de woofer en het passief membraan te beperken is er een laag BAF geplaatst in het midden van de kast.

Ik hoop deze avond wat metingen te kunnen doen om te kijken wat het akoestisch effekt daarvan is.
BAF doet niet zoveel, je kan beter schaapwol gebruiken.
heb je daar metingen van? hoeveel scheelt dat?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

BAF werkt in principe wel, maar niet een enkele mat, je moet 't compartiment dan aardig vol gaan stouwen, in dat geval werkt schaapswol, of DrBailey's longhair idd. beter en daar heb je dan per saldo minder van nodig. Ik zou eerst eens gaan meten óf je überhaupt wel staande golven terugziet, anders is 't een oplossing verzinnen voor een niet-bestaand probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
CarloPJB schreef:
Ben nog steeds erg benieuwd hoe de boven kant er uit komt te zien en waar die van gemaakt gaat worden.
ik ook eigenlijk. RJ, hoe zit het met die bol?
CarloPJB schreef:
Gaat het nog lukken om er zondag geluid uit te krijgen :twisted: :wink:
Ach, we doen ons best maar forceren niets. Het moet goed zijn.
Met wat geluk komt er "iets' uit. Moest het toch niet lukken, dan zullen de A4's voor de achtergrond muziek zorgen, bijgestaan door 2 TLetjes :lol:

Ed.
maak je geen zorgen Ed, dat komt allemaal goed. Vanavond wat gesprekken gehad met mijn buurman die proffesioneel met 5-assige freesmachines werkt.... denk dat het wel zal lukken..
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

Henkjan schreef:
heb je daar metingen van? hoeveel scheelt dat?
Ikzelf heb geen metingen van BAF voorhanden. Ik heb ooit metingen van Okke gezien (in een driehoekige kast alla Lumenwhite in de openstaande spleet achter en in de kast), en BAF versus schaapwol scheelt aanzienlijk. Glaswol is nog een stuk beter als schaapwol, maar dat geeft vervelende splinter/stof, en is moeilijker verwerkbaar.

Ik heb ge-experimenteerd met meer en minder wol, en heb wat nearfield metingen op mijn web staan (ongeveer halverwege):
http://www.hifivoice.com/audio/mileston ... lling.html
Afgelopen weken ook wat impedantiemetingen gedaan, met soortgelijke resultaten.

Ik heb de kast van boven tot beneden gevuld met schaapwolstrengen, losjes erin gehangen en "geplukt", niet gepropt, en dat geeft zowel meet technisch als gehoortechnisch het beste resultaat. Met minder ga ik kastkleuring horen, of hoor je in het laag kastgons. Je verliest in het laag wel zo'n 0.3dB als je de kast vol propt over een breed gebied, dus je moet er wel je filter op aanpassen.

Marc
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

asterduc schreef:
Richard,
het was eerder de bedoeling om zonder unit te werken en deze te vervangen door een dichte schijf met een persluchtaansluiting en een manometer. Op die wijze zouden we kunnen nagaan of de kast dicht of lek is.
Dat je de lektest uitvoert zonder luidsprekerunits lijkt me zeker verstandig maar ik bedoelde dat de luidsprekerkast ook in de gebruikssituatie niet 100% luchtdicht mag zijn. Je kan er bijvoorbeeld via de onderzijde een klein gaatje in boren waardoor de luchtdruk binnen en buiten zich kan vereffenen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

richard schreef:
ik bedoelde dat de luidsprekerkast ook in de gebruikssituatie niet 100% luchtdicht mag zijn. Je kan er bijvoorbeeld via de onderzijde een klein gaatje in boren waardoor de luchtdruk binnen en buiten zich kan vereffenen.
:?: dit is nieuw voor mij.

Als dat zo is, dan weet ik gelijk waarom mijn kasten nooit echt goed klinken :!:

kunnen experten dat bevestigen en hoe onderbouw je die theorie?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

in principe klopt dit ja.

Doordat je een bepaald volume afsluit gaat daar een bepaalde druk heersen.
Door warmte schommelingen zou dan een woofer gaan dienen als een soort drukvat en dus naar binnen gaan als de druk in het vat (speakerkast) lager is dan buiten het vat.
Visa versa geldt hetzelfde natuurlijk.
Dit is hetzelfde principe als een barometer.

Dit effect willen we juist niet, aangezien dan het rustpunt van de woofer niet meer kopt.

Echter zijn de meeste woofers poreus en krijg je een kast nooit 100% dicht.
Toch is het een niet zo slecht punt om wel rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

natuurkundig gezien is het zeker geen broodje aap.

De vraag is alleen in hoeverre de druk veranderd en in een woonkamer is dat maar zeer gering, aangezien het meestal rond de 20 graden Celsius is (+/- 4 graden ofzo)

Ik denk dan ook, als we ook meenemen dat een woofer redelijk poreus is en een kast nooit 100% luchtdicht, dat het wel niet zo'n vaart zal lopen.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Henkjan schreef:
mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.

Maar dan zit Ed nu natuurlijk te verzinnen wat dan de echte reden is dat zijn vooorgaande speakers niet zo best klonken :twisted: :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
Dat ga je ook niet meemaken. Wie zijn luidsprekerbox zo gasdicht krijgt dat niets meer ademt, kan zijn luidsprekerbox gerust in het water leggen zonder dat achteraf de naden gaan werken. Zulke dichte luidsprekers bouwen zelfs de zeezeilers onder ons nog niet. ;)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Marp schreef:
Henkjan schreef:
mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
Dat ga je ook niet meemaken. Wie zijn luidsprekerbox zo gasdicht krijgt dat niets meer ademt, kan zijn luidsprekerbox gerust in het water leggen zonder dat achteraf de naden gaan werken. Zulke dichte luidsprekers bouwen zelfs de zeezeilers onder ons nog niet. ;)
Klopt. De lekken aan de speakerunit zelf volstaan om deze nadelige effecten op te vangen. Het gaat hier om traag varierende luchtdrukschommelingen en dus niet om de snelle variaties van een muzieksignaal. Dan volstaat de poreusheid van de speakeronderdelen.
Een gat in de kast maken om dit effect op te vangen heeft ook bij de snelle variaties zoals die van een muzieksignaal effecten en die zijn volgens mij helemaal niet gewenst.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Idd, dit is een storm in een glas water, bv. drivers met een faseplug zijn zowieso niet luchtdicht, de lucht kan namelijk vrij bewegen van achter 't de conus, via de spider en langs de luchtspleet naar buiten (of binnen).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
mijn woofer is goed dicht en ik heb nog nooit verschil gezien in de stand van de conus.. lijkt me broodje aap. ik heb er ook nooit wat over gelezen in welk serieus boek of tijdschrift dan ook.
In sommige serieuze boeken over luidsprekerzelfbouw kom je het wel eens tegen. Een barometer werkt overigens volgens het zelfde principe:

Afbeelding

De membranen zullen vast wel wat lucht doorlaten, zeker als je geen pakking tussen het frame en de kast plaatst.

Maar als er een stormdepressie aankomt kan de luchtdruk in een kamer relatief snel dalen. Bij een teruggang van een barometerstand van bijvoorbeeld 1025 naar 975 Hpa zal er, bij een kastvolume van 50 liter, zo'n 2,5 liter lucht door het membraan moeten lekken om de luchtdruk binnen en buiten de kast gelijk te houden (wet van Boyle).

Bij een ongecoat papieren membraan zal dat misschien nog wel gaan maar bij een membraan met een dikke coating, een kunststof of metalen membraan vraag ik me af of dat gaat lukken.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Maar reageerd een opgesloten volume lucht wel op de atmosfeer buiten de die ruimte? Ik denk dat hooguit het membraam van de unit iets meer naar binnen of naar buiten gaat bij druk verschil. Maar dat gaat zo langzaam, dat het verschil misschien ook wordt opgeheven door meegaande temp. verschillen waardoor de kast mogelijk ook iets uitzet of krimt.
Maar ik denk ook dat het verschil op één of andere manier via de unit lekt. Misschien dat centreer membraam achter de conus?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat denken jullie wat een electronenstroom door de spoel van de unit doet met die marginaleverplaatsing van de konus agv zeer forse luchtdrukvariatie's???

Wowly
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee, je speaker gaat JUIST door het opgesloten volume verplaatsen.

Ooit eens het trucje van opgeblazen negerzoenen of het imploderen van een blikje gezien in een stolp die (nagenoeg) vacuüm wordt getrokken ?
Dat is dus hetzelfde idee.

Doordat er buiten de kast een lagere druk heerst wil de lucht in de kast juist naar buiten om dat druk verschil op te heffen.
De "zwakste schakel" gaat hier onder leiden en dat zijn dus je speakers.

Echter is de luchtdruk afhankelijk van de temperatuur, en als je deze dus zo constant mogelijk houdt zal deze ook niet echt veranderen.

Je spoel doet nagenoeg niks, aangezien spoelen enkel wisselstroom leveren. En dat kan alleen als iets (snel) langs de magneet beweegt (de conus dus). Als dit heel langzaam gaat heb je ook bijna geen inductie verandering en dus ook nagenoeg geen spanning.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

sietse schreef:
Maar reageerd een opgesloten volume lucht wel op de atmosfeer buiten de die ruimte? Ik denk dat hooguit het membraam van de unit iets meer naar binnen of naar buiten gaat bij druk verschil. Maar dat gaat zo langzaam, dat het verschil misschien ook wordt opgeheven door meegaande temp. verschillen waardoor de kast mogelijk ook iets uitzet of krimt.
Maar ik denk ook dat het verschil op één of andere manier via de unit lekt. Misschien dat centreer membraam achter de conus?
Om het luchtdrukverschil zoals uit het voorbeeld te compenseren moet er 2,5 liter lucht uit de kast. Lukt dat niet omdat de kast gasdicht is zal het membraan naar buiten bewegen. Bij voorkeur net zo veel dat het kastvolume ook 2,5 liter groter wordt (ca. 5 cm bij een 12") maar dat staat de Xmax van de luidspreker waarschijnlijk niet toe.
Als het luchtdrukverschil niet wordt vereffend en de kast verder lekker stijf is zodat hij niet deformeerd, zal de luchtdruk in de kast 1025 Hpa blijven en buiten de kast 975 Hpa worden. Stel je de Sd van een 30 cm woofer op 500 cm2 zal de kracht op de binnenzijde van het membraan ten gevolge van het luchtdrukverschil zo'n 25 kg zijn.

Dat kan een woofermembraan natuurlijk nooit hebben en daardoor alleen zal (mocht de boel absoluut 100% luchtdicht zijn) er wel iets losscheuren waardoor er lucht uit de kast kan ontsnappen. Ook het hout van de kast is poreus (mist er geen afsluitende laklagen zijn gebruikt).

Maar blijft ter toch wel zo dat het membraan tengevolge van luchtdrukverschillen niet mooi symmetrisch in de spreekspoel hangt. Het lijkt me een reden om de luchtdrukvereffening niet aan het toeval over te laten maar gecontroleerd te laten plaats vinden.

Bij een basreflex met poort of een TL heb je er trouwens geen last van.
Laatst gewijzigd door richard op wo 15 aug 2007, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”