project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

nou eindelijk een kleine update!
termino100.jpg
termino101.jpg
termino102.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door bas focal m180 »

Netjes Dré , het einde van de bouw raakt langzaam in zicht.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

:rock:

Passen de drivers nog? :hide:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: project: termino

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
nou eindelijk een kleine update!
damn, that's smoking!!!!! :rock:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: project: termino

Bericht door audioot »

dre
ik vind het absoluur niet mooi om de andere mensen zo jaloers te maken
knap werk man :rock:
mvg
audioot
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Arno schreef:
:rock:

Passen de drivers nog? :hide:
ik heb ze helemaal kaal gemaakt voordat ze naar de spuiter gingen. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Arno schreef:
:rock:

Passen de drivers nog? :hide:
ik heb ze helemaal kaal gemaakt voordat ze naar de spuiter gingen. :wink:
dat vroeg Arno niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: project: termino

Bericht door firsttimer »

Ja dit kan echt niet hoor, haal die schuurmachine d'r maar weer overheen, Veeeéls te mooi! :D :D
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: project: termino

Bericht door mijkie »

wat een project , heb vannacht het het hele verhaal gelezen en bekeken , wat een onwijs mooi project , je gaat wel voor t beste Dre ,
wat een geduld heb je zeg (zal dat ook wel eens minder zijn ) , blijf t volgen , ben heel benieuwd ........ =D>

mijkie
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Henkjan schreef:
dre schreef:
Arno schreef:
:rock:

Passen de drivers nog? :hide:
ik heb ze helemaal kaal gemaakt voordat ze naar de spuiter gingen. :wink:
dat vroeg Arno niet :mrgreen:
ja,henkjan voor ze naar de spuiter gingen paste ze prima! :mrgreen:

@mijkie:alles vanacht doorgelezen?

nu ook depressief? :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
Henkjan schreef:
dre schreef:
ik heb ze helemaal kaal gemaakt voordat ze naar de spuiter gingen. :wink:
dat vroeg Arno niet :mrgreen:
ja,henkjan voor ze naar de spuiter gingen paste ze prima! :mrgreen:
en nu ze terug zijn ook nog? :sure:
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: project: termino

Bericht door mijkie »

@ dre , ja vannacht alles doorgelezen , kon de slaap niet vatten en dan maar ff neuzen op het forum en kwam ik jouw topic tegen en kon niet stoppen met lezen omdat ik nieuwsgierig was naar je luidsprekers en de bouwwijze daarvan , wat een vakwerk , kan niet anders zeggen en wat goed gereedschap en kennis al niet maken kan .......

je had me erover verteld toen je bij mij die qnap op kwam halen en was erg nieuwsgierig en eindelijk kwam ik je topic tegen .......

suc6 en veel plezier met je speakers ....

mijkie

ps. en niet depri hoor , pfffff
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: project: termino

Bericht door MichaelB »

Net als velen volg ik dit topic al vanaf de eerste post (zelf ben ik nog weinig actief), maar ineens vraag ik me iets af:

Wat nou als je deze combi / setup van speakers niet mooi vind klinken? :-#

Dit lijkt een erg flauwe vraag, maar waarom als je ZOVEEL tijd in een speaker steekt, heb je nog geen 'proof of concept' gemaakt?
Overigens is dit iets wat me bij alle langdurige en prijzige projecten verwondert hoor.
Alles simuleren zegt, zoals mij zo vaak verteld is, heel weinig over het uiteindelijke resultaat.

Een doos in elkaar klussen met de interne afmetingen, zoals je nu hebt, drivers erin schroeven kost je een dag. Hang dit aan een DCX voor filtering en hoppa. Dan heb je een idee van je opzet. Nu is het toch meer een gok of het lekker gaat klinken of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
zelf ben ik nog weinig actief
SCHAND!!

Maar even weer ontopic. Je hebt wel gelijk. Maar voor sommigen is het bouwen van de kast op zich al een hobby (wijst ook naar zichzelf) en kost soms niet heel veel meer tijd. Dan maakt het eigenlijk niet eens uit. De voldoening van een mooie kast is ook een hobby op zich. Bovendien kan ik me voorstellen dat als je een testkast model doodskist maakt maar je uiteindelijke kast model rubensvrouw (lees: met rondingen) word dat het dan toch weer een andere klank geeft omdat ze andere wandsterkte en/of dikte hebben, meer of minder braking etc. etc.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: project: termino

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
MichaelB schreef:
zelf ben ik nog weinig actief
SCHAND!!
Met speakerbouw, maar des te meer met andere zaken (momenteel) :mrgreen:
Vinculum schreef:
Maar even weer ontopic. Je hebt wel gelijk. Maar voor sommigen is het bouwen van de kast op zich al een hobby (wijst ook naar zichzelf) en kost soms niet heel veel meer tijd. Dan maakt het eigenlijk niet eens uit. De voldoening van een mooie kast is ook een hobby op zich. Bovendien kan ik me voorstellen dat als je een testkast model doodskist maakt maar je uiteindelijke kast model rubensvrouw (lees: met rondingen) word dat het dan toch weer een andere klank geeft omdat ze andere wandsterkte en/of dikte hebben, meer of minder braking etc. etc.
Uiteraard heeft de vorm van de behuizing wel effect op de uiteindelijke weergave. Maar totaal geen behuizing of een testbehuizing, dan zou ik wel weten waar je 100% meer informatie uit haalt. Iedere fabrikant (van de wat duurdere speakers) klust ook eerst allerlei testfrutsels in elkaar om minstens een idee te krijgen over het eindresultaat.

Dat het bouwen van een kast voldoening geeft, dat kan ik beamen, maar de kast heeft als eerste doel: zorgen dat alles op de juiste plaats zit en goed klinkt. Nu weet je heel weinig. Behalve dan dat de afzonderlijke speakers in "een" andere kast wel goed klonken (als deze al bekend zijn).

Zelf heb ik voor iedere speaker eerst nog testbehuizingen in elkaar gezet. Helemaal met zo'n non-plus-ultra project zou ik dat als eerste gedaan hebben. Ieder zijn ding uiteraard, maar het verbaast me.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Re: project: termino

Bericht door fgroen »

MichaelB schreef:
Vinculum schreef:
MichaelB schreef:
zelf ben ik nog weinig actief
SCHAND!!
Met speakerbouw, maar des te meer met andere zaken (momenteel) :mrgreen:
Vinculum schreef:
Maar even weer ontopic. Je hebt wel gelijk. Maar voor sommigen is het bouwen van de kast op zich al een hobby (wijst ook naar zichzelf) en kost soms niet heel veel meer tijd. Dan maakt het eigenlijk niet eens uit. De voldoening van een mooie kast is ook een hobby op zich. Bovendien kan ik me voorstellen dat als je een testkast model doodskist maakt maar je uiteindelijke kast model rubensvrouw (lees: met rondingen) word dat het dan toch weer een andere klank geeft omdat ze andere wandsterkte en/of dikte hebben, meer of minder braking etc. etc.
Uiteraard heeft de vorm van de behuizing wel effect op de uiteindelijke weergave. Maar totaal geen behuizing of een testbehuizing, dan zou ik wel weten waar je 100% meer informatie uit haalt. Iedere fabrikant (van de wat duurdere speakers) klust ook eerst allerlei testfrutsels in elkaar om minstens een idee te krijgen over het eindresultaat.

Dat het bouwen van een kast voldoening geeft, dat kan ik beamen, maar de kast heeft als eerste doel: zorgen dat alles op de juiste plaats zit en goed klinkt. Nu weet je heel weinig. Behalve dan dat de afzonderlijke speakers in "een" andere kast wel goed klonken (als deze al bekend zijn).

Zelf heb ik voor iedere speaker eerst nog testbehuizingen in elkaar gezet. Helemaal met zo'n non-plus-ultra project zou ik dat als eerste gedaan hebben. Ieder zijn ding uiteraard, maar het verbaast me.
Risico is dan weer dat je een jaar of 10 naar testkasten zit te luisteren (been there, done that, don't want the t-shirt). :-)

Maar je hebt wel een punt. Aan de andere kant, je kiest een concept en units (major kostenpost), en de vrijheid die je als zelfbouwer hebt betekent ook dat je die boel wel aan het klinken krijgt, mits je enorme fouten maakt qua kastontwerp. Het filter maakt of breekt een speaker uiteindelijk.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Wat nou als je deze combi / setup van speakers niet mooi vind klinken? :-#
die vraag is hierboven ook wel eens voorbij komen drijven.......

woofers en tweeter zijn voor mij ongeveer het mooiste wat er te krijgen is,alleen de mid zal zich moeten gaan bewijzen.
die heb ik niet kunnen beluisteren.
ik sta in ieder geval vol achter de keuze van deze units! 8)

maar van alle systemen die ik heb gehad was er altijd wel wat op aan te merken,en dat zal bij mij altijd zo blijven! :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

vandaag eindelijk weer wat opgeschoten! 8)
het lakwerk van het carbon was niet helemaal wat ik wilde,maar aceptabel genoeg.
dus hier de vorderingen van vandaag!
Foto0281.jpg
Foto0282.jpg
Foto0284.jpg
Foto0283.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

:rock: Daar gaat ie dan! :rock:

Ziet er echt heel goed uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door hannesie »

:rock:

Op naar pagina 51
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

mooi nie! :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: project: termino

Bericht door Arno »

Je bent zo precies op tijd klaar voor de luidspreker-van-het-jaar verkiezing (mijn stem heb je al :D ).
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

Arno schreef:
Je bent zo precies op tijd klaar voor de luidspreker-van-het-jaar verkiezing (mijn stem heb je al :D ).
ik stem ook mee! :mrgreen:

in principe hoeft het nu niet meer zoveel werk te zijn......
maar dat heb ik eerder gedacht.... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: termino

Bericht door Walt »

De vaart komt er lekker in nu zo te zien! Gaat er binnenkort aan het filter begonnen worden?

(ik heb hier zat spoelen, condensatoren etc. liggen dus als je wat wilt lenen/overnemen...)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project: termino

Bericht door dre »

eerst maar eens afbouwen vind je niet! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”