Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hsmeets »

Ik heb hier ook een AFDAC 2 al een jaar of 10 in gebruik. Bij mij is eens een BSS138 overleden voor de level conversie van de I2C communicatie tussen de microcontroller en de ESS9016. Bij mij deed hij het niet vanaf het aanzetten.

Wat jij schrijft: na een tijdje uitvallen heb ik niet gehad en als dan de ESS9016 geinitialiseerd was en het alleen de I2C zou liggen zou hij gewoon doorspelen maar niet meer op commando's als volume wijziging reageren.

Zoals Shadow aangeeft moet je dus de voedingen eens nalopen. Denk er wel aan dat een van die voedingen een shunt voeding is en niet zonder belasting mag lopen mocht je hem loskoppelen/uitbouwen.
Forza

Bericht door Forza »

Ik kan volgens de handleiding de voeding nalopen. Als het goed is heb ik nog een belasting weerstand liggen voor die shunt voeding.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik zou inderdaad beginnen met de spanningen en stekkerverbindingen te controleren.
Forza

Bericht door Forza »

Goed, even de voedingen gecontroleerd en die zijn allemaal goed. Na een paar minuten bevriest de DAC en doet niks meer (geen geluid en geen reactie op de knop. Display en led's blijven wel allemaal aan). Als ik dan op het "reset" knopje druk start de DAC opnieuw op maar geeft de melding "DAC not found, Check connection". Alle connecties gecontroleerd en die lijken allemaal goed te zijn.
hsmeets

Bericht door hsmeets »

De reset is alleen voor de controller. Maar dat hij daarna de DAC niet vind doet vrezen dat of er toch iets is met de i2c (die 2 bss138 fetjes) of erger, dat de 9016 chip zelf voor de problemen zorgt. Misschien heeft Knuisje nog suggesties. Zitten er ook niet nog v regulators op het DAC bordje zelf? Misschien dat die niet heel stabiel zijn, klein kortstondig dipje dat de DAC laat crashen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

De titel van dit topic kan onderhand wel veranderd worden van "Bouwtopic" naar "Reparatietopic". :lol:
Wat op zich niet zo heel vreemd, omdat het originele ontwerp al aardig richting de 10 jaar komt.
Forza

Bericht door Forza »

Helaas nog geen succes gehad met het vinden van het probleem. Ik heb op de voeding alles nagelopen met de soldeerbout en gechecked of er componenten waren die (te) warm werden. Maar ik kon niks bijzonders vinden, ook blijven de spanningen goed na het vastlopen (met een multimeter gemeten, heb helaas geen oscilloscoop).
knuisje

Bericht door knuisje »

Je mag hem naar mij opsturen, dan meet ik hem door. Op afstand blijft het doen van een diagnose lastig.
Shadow

Bericht door Shadow »

=D>
dre

Bericht door dre »

Heel netjes! 8)
Forza

Bericht door Forza »

knuisje schreef: wo 02 feb 2022, 17:29
Je mag hem naar mij opsturen, dan meet ik hem door. Op afstand blijft het doen van een diagnose lastig.
Dat is super! Ik ga op zoek naar een geschikte doos en vulling ...
Forza

Bericht door Forza »

Inmiddels speelt de DAC weer :D. Bedankt Knuisje!

Clock oscillator was hemelen...
Plaats reactie