Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
Ed, ik moet zeggen dat je ruwe speakers er in het echt nog indrukwekkender uitzag dan hier op de foto's. Het gaat echt een juweeltje worden, maar het zal wel een kwestie van volhouden zijn, want je bent er nog lang niet.
bedankt voor het compliment.
... en het volhouden is geen probleem hoor. Vergeleken met de bouw van ons huis, het grootbrengen van 2 dochters, dagelijks werken onder US gezag, de bouw van 150 highend basgitaren en het wonen tegenover mijn schoonouders, is dit Concave project eigenlijk een lachertje. :lol:
voodooless schreef:
Na de laatste HH is ook nogmaals duidelijk geworden hoe goed die tweeter van je is 3e en 5e orde vervorming liggen echt bizar laag!
Goed is ie zeker.
Ik begrijp niet waarom deze tweeter soms gedoodverft wordt. Er is niets fout mee. Er wordt al eens geclaimed dat de prijs aan de hoge kant is, maar gezien de technologie, de meet- en luisterresultaten en de duurzaamheid van dit A-product, is die prijs volgens mij dik in orde.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

[quote
bedankt voor het compliment.
... en het volhouden is geen probleem hoor. Vergeleken met de bouw van ons huis, het grootbrengen van 2 dochters, dagelijks werken onder US gezag, de bouw van 150 highend basgitaren en het wonen tegenover mijn schoonouders, is dit Concave project eigenlijk een lachertje. :lol:
quote]

en dan ook nog met een hollander.....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

asterduc schreef:
Goed is ie zeker.
Ik begrijp niet waarom deze tweeter soms gedoodverft wordt. Er is niets fout mee. Er wordt al eens geclaimed dat de prijs aan de hoge kant is, maar gezien de technologie, de meet- en luisterresultaten en de duurzaamheid van dit A-product, is die prijs volgens mij dik in orde.
Tja, sommigen vinden het geweldig, anderen niet... Ik weet nog steeds niet wat het is, maar iets wat ik nog steeds vreemd vind aan beetje aan de sound van die ringrads (ook de vifa versie)... Wat het dan wel is heb ik mijn vingers nog niet op kunnen leggen helaas. Misschien ben ik er gewoon bang van ofzo :lol:
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

voodooless schreef:
asterduc schreef:
Goed is ie zeker.
Ik begrijp niet waarom deze tweeter soms gedoodverft wordt. Er is niets fout mee. Er wordt al eens geclaimed dat de prijs aan de hoge kant is, maar gezien de technologie, de meet- en luisterresultaten en de duurzaamheid van dit A-product, is die prijs volgens mij dik in orde.
Tja, sommigen vinden het geweldig, anderen niet... Ik weet nog steeds niet wat het is, maar iets wat ik nog steeds vreemd vind aan beetje aan de sound van die ringrads (ook de vifa versie)... Wat het dan wel is heb ik mijn vingers nog niet op kunnen leggen helaas. Misschien ben ik er gewoon bang van ofzo :lol:
Misschien is het die spitse kegel in het midden die je doet afschrikken :D
Ik ondertussen al veel stereo apparatuur gehad in korte tijd, maar de Scanspeak A4 met de ringrad was een eenmalige bijna onverhaaste beslissing waar ik nooit spijt van krijg, deze blijft!

Echt super mooi project dit, ben een tijd niet aanwezig geweest maar heb af en toe het project nog bij kunnen benen, ongelofelijk! :o

Klasse Ed!
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

afgelopen vrijdag het fineer besteld om de speaker af te werken.

De -echte- fineer is geplakt op een laag formica en is van het merk Oberflex (F).


http://www.oberflex.fr/index.php?produc ... bb41264579

We hebben gekozen voor de black oak 991 uit de clawed wood collectie. Deze is leverbaar in een plaat van 125 x305 meter en zal over een tweetal weken geleverd worden. (op de afbeelding hieronder overigens de grijze uitvoering. Het plaatje van de black oak opent niet goed, vandaar)

Om de kopse kant van de fineer mooi weg te werken hebben we vooralsnog de ambitie om de front plaat van speaker af te werken in zwart geänodiseerd aluminium.

Hoe we uiteindelijk de dome zullen maken is nog een mysterie....
Bijlagen
obergriffeche_310.jpg
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op ma 04 jun 2007, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

robbiedobbie schreef:
Hoe we uiteindelijk de dome zullen maken is nog een mysterie....
Wat dacht je van: net als de baffle: zwart geanodisserd aluminium? Kun je "gewoon" (laten) draaien en daarna bovenop je speaker monteren. Gaat er zeker vet uitzien. 8)
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

ik bedoelde meer: "een mysterie voor júllie..." :)

wij weten al laaang hoe we die dome gaan maken....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

robbiedobbie schreef:
ik bedoelde meer: "een mysterie voor júllie..." :)

wij weten al laaang hoe we die dome gaan maken....
Carbon?
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

robbiedobbie schreef:
ik bedoelde meer: "een mysterie voor júllie..." :)

wij weten al laaang hoe we die dome gaan maken....
Oh. Nou, dan zien we het wel. :lol:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

RobertJan,

ik denk niet dat we het front mooi gaan kunnen afwerken als we met alu plaat zouden werken.

Wat ik in gedachte had is het volgende.
We lijmen een voorzetplaat in MDF op de Trespa frontplaat.
In deze opzetplaat worden de ronde speakergaten uitgefreesd waardoor de unit verzonken zijn. Deze voorzetplaat kan zo'n 3 mm dik zijn.

De zijkanten van de voorzetplaat wordt dan mee vlakgeschuurd in de lijn van de ConCave zijkant zodat er geen voelbare naad is.

Daarna wordt dan een tweede plaat gefreesd dat is de afwerkplaat, eveneens 3 mm dik en met dezelfde speakergaten, maar wel een mm groter in diameter. Deze plaat kan in kunststof of MDF zijn. Zij wordt niet gelijmd maar met een kleine naad (1 mm) tegen de voorzetwand geplaatst.
Ook deze plaat wordt weer vlakgeschuurd in lijn met de ConCave zijwand.

Na het schuurwerk wordt de tweede plaat terug verwijderd.

Dan wordt het fineer aangebracht over de gehele ConCave zijkant doorlopend tot over de zijkant van de voorzetwand. Het fineer wordt met de voorkant van de voorzetwand gelijkgeschuurd.
De voorzetwand wordt dan met een zwarte lak of folie donker gemaakt om een fijne zwarte rand te krijgen in de naad tussen voorzetwand en afwerkplaat.

Dan komt de tweede plaat die is bekleed met molton en daarover kunstleder. De plaat wordt tegen de voorzetwand geplaatst, ofwel met velcro ofwel met kunststof houders. Dikke dubbelzijdige kleefband (karosserie kleefband) zou eventueel ook kunnen.

De molton en het kunstleder heeft ongeveer dezelfde dikte als het gewelfde fineer. Daardoor zal de vloeiende lijn mooi elegant doorlopen. Alles zal mooi passen omdat de platen oorspronkelijk tegen elkaar zijn vlakgeschuurd.

Geluidstechnisch heeft het molton met leder ook nog voordelen tov de alu plaat.

De totale dikte van voorzetplaat en afwerkplaat is voldoende om de units volledig te verzinken. 3 mm + 1 mm + 3 mm = 7 mm.

Hieronder nog een bovenaanzicht van de Concave kast (bruin) met voorzetplaat (oranje) en afwerkplaat (groen).

Ed.
Bijlagen
afwerking ConCaveRJ 01 [1024x768].jpg
afwerking ConCaveRJ 02detail [1024x768].jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

omdat ik reeds een paar maal de vraag heb gekregen of we met het project gestopt zijn,

nee, we zijn niet gestopt, maar door grote werkdrukte is het hele project even opzij gezet.

Aan die overdrukte is stillaan een eind aan het komen, en dan gaan we weer gezellig verder.

Ed.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

asterduc schreef:
omdat ik reeds een paar maal de vraag heb gekregen of we met het project gestopt zijn,

nee, we zijn niet gestopt, maar door grote werkdrukte is het hele project even opzij gezet.

Aan die overdrukte is stillaan een eind aan het komen, en dan gaan we weer gezellig verder.

Ed.
Gelukkig maar.

En hoe dan ook, het moet wèl gezellig blijven. :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Vraagje Centerafstand Tweeter / Midrange

De tweeter staat nu op 130 mm van de middentoner (hart / hart).
We overwegen echter om de tweeter 5mm verder omhoog te zetten. Dit om een iets stabielere voorzetplaat te kunnen gebruiken.

De vraag is nu in hoeverre dit nadelig is voor faseproblemen bij onze specifieke situatie.

De afstand van 130 mm geeft een golflengte van 2600 hz.
In princiepe zit dat boven de te verwachten scheidingsfrekwentie van 2200 hz.

een afstand van 135 mm zou de golflengte verlagen naar 2500 hz. Wat nog steeds boven de scheidingsfrekwentie zit.

Ik meen mij te herinneren dat die golflengte frekwentie moet verlaagd worden. Ik dacht met ongeveer 1/3.
Wat ik mij afvraag is, of dit een belangrijk item is of dat het kan gerelativeerd worden.
Ook denk ik dat deze correctie te maken heeft met de stijlheid van het filteren. We hebben hier te doen met een filtering van 12 db / oct.

wie brengt hier klaarheid?

Ed.
Bijlagen
ConcaveAfstandTweeterMidrange [1024x768].jpg
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Of op 840 Hz wisselen of een hart-tot-hart van 52mm realiseren :wink:
Een (grote) hart-tot-hart afstand vertaald zich in dat je uitdoving krijgt boven en onder de luisteras (of versterking bij BW3) die 5mm extra zal hier niet zoveel uitmaken (4%). Gewoon tijdens het luisteren op de goede hoogte zitten dus.
Kijk anders in simulatiesoftware wat er gebeurt wanneer je de tweeter wat naar voren zet (wat gebeurt wanneer je boven de luisteras zit)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik heb meestal 10mm tussen de buitenranden van de units. De hart op hart afstand wordt bepaald door de dia van de units. Voor mij is het spijkers op laag water zoeken om hier consequenties voor de weergave aan te verbinden. Ongeacht wat welk programma daar van zegt.
Bij de Rambo's zal ik er zelfs meer dan 10 mm van maken, omdat dat beter oogt met de rest.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De speakers worden met bouten van M4 in de frontplaat vastgemaakt.

In de Trespa frontplaat worden gaten geboord van 3,3 mm en daarna met een M4 tap van draad voorzien. We gebruiken de eerste en tweede tap. De derde tap echter niet. Hierdoor zitten de bouten iets vaster met een natuurlijke borging.

De montagegaten in de Scan Speak units zijn 5 mm diameter. De 6 gaten van M4 moeten dus echt precies op de juiste plaats staan, anders komt er spanning op het frame te staan.

Daarvoor hebben we de tussenfrontplaat gebruikt. Deze tussenfrontplaat heeft speakergaten die 0,5mm groter zijn dan de units zelf. Daarom gebruiken we een dunne plasticfolie om de units spelingvrij te centreren.
De speakers worden hiermee perfect tot op 1/10 mm uitgelijnd.

De tussenfrontplaat wordt geplaatst, dan worden de chassis als boormal gebruikt. Eerst een centergat met een boor van 4,5 mm. Daarna door middel van een 3,3 mm haakse boorgeleider, het gat van 3,3 mm.
Dit gat wordt niet volledig doorgeboord. Daardoor is er geen kans op een luchtlek via het montagegat.

Na het boren gaat de tap door de gaten.
De bouten staan nu mooi haaks op de frontplaat en er is geen druk op het chassis.
Bijlagen
ConcaveBoorgaten1 [1024x768].jpg
ConcaveTapgaten04 [1024x768].jpg
ConcaveTapgaten01 [1024x768].jpg
ConcaveTapgaten02 [1024x768].jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi gedaan hoor. Lijkt wel gemaakt voor een dutycycle van 1000 keer in en uit elkaar zetten!

Dat hele mooie fineer had ik ook al gezien op de luisterdag. Wat zijn de prijzen hiervan eigenlijk? Ik vind het een zeer grove textuur hebben

Jan
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

hoi Jan,

dat fineer heeft inderdaad een heel groffe structuur.

Het is dan ook uit de 'Clawed Wood' collectie van oberflex.

het kost zo'n 70 euro/m2

groeten,

rob
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

na al dat werken en feesten hebben we eindelijk terug tijd kunnen maken om verder te gaan met de concaves.

Vandaag is de kast voorzien van een tussenfrontplaat.
Verlijming van de MDF plaat op de Trespa plaat lukt prima met witte houtlijm.
We hebben eerst een lijmproef gedaan. Die lijmverbinding is niet los te krijgen.

De units worden erin gezet om de tussenfrontplaat te centreren.

Daarna hebben we de Passieve Membranen voorzien van de Scan Speak lak zodat ze er identiek uitzien als de woofers.

Zoals op de fotos te zien, was het niet eenvoudig om onze concentratie bij de speakers te houden. Vooral Robert Jan had het moeilijk om de verf tussen de 'lijntjes' te houden!

Ed.
Bijlagen
HPIM0692 [800x600].JPG
HPIM0731 [800x600].JPG
HPIM0715 [800x600].JPG
HPIM0721 [800x600].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 08 jul 2007, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

oei, ik heb blijkbaar dubbel gepost.
Ben waarschijnlijk ook de 'kluts' kwijt.

oorspronkelijke mail hierbij gewist en deze er als bonus bij!

Ed.
Bijlagen
HPIM0711 [1024x768].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 08 jul 2007, 23:57, 3 keer totaal gewijzigd.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

je zou voor minder al je concentratie verliezen niet ed?
btw het komt echt prachtig
nog veel goede moet toegewenst
audioot
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ed maakt niet alleen mooie speakers. :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waar staaan ed en robbie zo naar te grijnzen???

Dat is toch geen ARBO-veilige werksituatie daar!

Wowly
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

asterduc schreef:
Daarna hebben we de Passieve Membranen voorzien van de Scan Speak lak zodat ze er identiek uitzien als de woofers.
Ed.
Das nog eens oog voor detail, cool!

Heb je ook nog wat gevonden voor het alu plaatje?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Ed maakt niet alleen mooie speakers. :wink:
jep Rik, het tuinhuis, zwembadje, beplanting, allemaal zelfbouw! :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”