Ed, ik moet zeggen dat je ruwe speakers er in het echt nog indrukwekkender uitzag dan hier op de foto's. Het gaat echt een juweeltje worden, maar het zal wel een kwestie van volhouden zijn, want je bent er nog lang niet.
bedankt voor het compliment.
... en het volhouden is geen probleem hoor. Vergeleken met de bouw van ons huis, het grootbrengen van 2 dochters, dagelijks werken onder US gezag, de bouw van 150 highend basgitaren en het wonen tegenover mijn schoonouders, is dit Concave project eigenlijk een lachertje.
voodooless schreef:
Na de laatste HH is ook nogmaals duidelijk geworden hoe goed die tweeter van je is 3e en 5e orde vervorming liggen echt bizar laag!
Goed is ie zeker.
Ik begrijp niet waarom deze tweeter soms gedoodverft wordt. Er is niets fout mee. Er wordt al eens geclaimed dat de prijs aan de hoge kant is, maar gezien de technologie, de meet- en luisterresultaten en de duurzaamheid van dit A-product, is die prijs volgens mij dik in orde.
[quote
bedankt voor het compliment.
... en het volhouden is geen probleem hoor. Vergeleken met de bouw van ons huis, het grootbrengen van 2 dochters, dagelijks werken onder US gezag, de bouw van 150 highend basgitaren en het wonen tegenover mijn schoonouders, is dit Concave project eigenlijk een lachertje.
quote]
Goed is ie zeker.
Ik begrijp niet waarom deze tweeter soms gedoodverft wordt. Er is niets fout mee. Er wordt al eens geclaimed dat de prijs aan de hoge kant is, maar gezien de technologie, de meet- en luisterresultaten en de duurzaamheid van dit A-product, is die prijs volgens mij dik in orde.
Tja, sommigen vinden het geweldig, anderen niet... Ik weet nog steeds niet wat het is, maar iets wat ik nog steeds vreemd vind aan beetje aan de sound van die ringrads (ook de vifa versie)... Wat het dan wel is heb ik mijn vingers nog niet op kunnen leggen helaas. Misschien ben ik er gewoon bang van ofzo
Goed is ie zeker.
Ik begrijp niet waarom deze tweeter soms gedoodverft wordt. Er is niets fout mee. Er wordt al eens geclaimed dat de prijs aan de hoge kant is, maar gezien de technologie, de meet- en luisterresultaten en de duurzaamheid van dit A-product, is die prijs volgens mij dik in orde.
Tja, sommigen vinden het geweldig, anderen niet... Ik weet nog steeds niet wat het is, maar iets wat ik nog steeds vreemd vind aan beetje aan de sound van die ringrads (ook de vifa versie)... Wat het dan wel is heb ik mijn vingers nog niet op kunnen leggen helaas. Misschien ben ik er gewoon bang van ofzo
Misschien is het die spitse kegel in het midden die je doet afschrikken
Ik ondertussen al veel stereo apparatuur gehad in korte tijd, maar de Scanspeak A4 met de ringrad was een eenmalige bijna onverhaaste beslissing waar ik nooit spijt van krijg, deze blijft!
Echt super mooi project dit, ben een tijd niet aanwezig geweest maar heb af en toe het project nog bij kunnen benen, ongelofelijk!
We hebben gekozen voor de black oak 991 uit de clawed wood collectie. Deze is leverbaar in een plaat van 125 x305 meter en zal over een tweetal weken geleverd worden. (op de afbeelding hieronder overigens de grijze uitvoering. Het plaatje van de black oak opent niet goed, vandaar)
Om de kopse kant van de fineer mooi weg te werken hebben we vooralsnog de ambitie om de front plaat van speaker af te werken in zwart geänodiseerd aluminium.
Hoe we uiteindelijk de dome zullen maken is nog een mysterie....
Bijlagen
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op ma 04 jun 2007, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe we uiteindelijk de dome zullen maken is nog een mysterie....
Wat dacht je van: net als de baffle: zwart geanodisserd aluminium? Kun je "gewoon" (laten) draaien en daarna bovenop je speaker monteren. Gaat er zeker vet uitzien.
ik denk niet dat we het front mooi gaan kunnen afwerken als we met alu plaat zouden werken.
Wat ik in gedachte had is het volgende.
We lijmen een voorzetplaat in MDF op de Trespa frontplaat.
In deze opzetplaat worden de ronde speakergaten uitgefreesd waardoor de unit verzonken zijn. Deze voorzetplaat kan zo'n 3 mm dik zijn.
De zijkanten van de voorzetplaat wordt dan mee vlakgeschuurd in de lijn van de ConCave zijkant zodat er geen voelbare naad is.
Daarna wordt dan een tweede plaat gefreesd dat is de afwerkplaat, eveneens 3 mm dik en met dezelfde speakergaten, maar wel een mm groter in diameter. Deze plaat kan in kunststof of MDF zijn. Zij wordt niet gelijmd maar met een kleine naad (1 mm) tegen de voorzetwand geplaatst.
Ook deze plaat wordt weer vlakgeschuurd in lijn met de ConCave zijwand.
Na het schuurwerk wordt de tweede plaat terug verwijderd.
Dan wordt het fineer aangebracht over de gehele ConCave zijkant doorlopend tot over de zijkant van de voorzetwand. Het fineer wordt met de voorkant van de voorzetwand gelijkgeschuurd.
De voorzetwand wordt dan met een zwarte lak of folie donker gemaakt om een fijne zwarte rand te krijgen in de naad tussen voorzetwand en afwerkplaat.
Dan komt de tweede plaat die is bekleed met molton en daarover kunstleder. De plaat wordt tegen de voorzetwand geplaatst, ofwel met velcro ofwel met kunststof houders. Dikke dubbelzijdige kleefband (karosserie kleefband) zou eventueel ook kunnen.
De molton en het kunstleder heeft ongeveer dezelfde dikte als het gewelfde fineer. Daardoor zal de vloeiende lijn mooi elegant doorlopen. Alles zal mooi passen omdat de platen oorspronkelijk tegen elkaar zijn vlakgeschuurd.
Geluidstechnisch heeft het molton met leder ook nog voordelen tov de alu plaat.
De totale dikte van voorzetplaat en afwerkplaat is voldoende om de units volledig te verzinken. 3 mm + 1 mm + 3 mm = 7 mm.
Hieronder nog een bovenaanzicht van de Concave kast (bruin) met voorzetplaat (oranje) en afwerkplaat (groen).
De tweeter staat nu op 130 mm van de middentoner (hart / hart).
We overwegen echter om de tweeter 5mm verder omhoog te zetten. Dit om een iets stabielere voorzetplaat te kunnen gebruiken.
De vraag is nu in hoeverre dit nadelig is voor faseproblemen bij onze specifieke situatie.
De afstand van 130 mm geeft een golflengte van 2600 hz.
In princiepe zit dat boven de te verwachten scheidingsfrekwentie van 2200 hz.
een afstand van 135 mm zou de golflengte verlagen naar 2500 hz. Wat nog steeds boven de scheidingsfrekwentie zit.
Ik meen mij te herinneren dat die golflengte frekwentie moet verlaagd worden. Ik dacht met ongeveer 1/3.
Wat ik mij afvraag is, of dit een belangrijk item is of dat het kan gerelativeerd worden.
Ook denk ik dat deze correctie te maken heeft met de stijlheid van het filteren. We hebben hier te doen met een filtering van 12 db / oct.
Of op 840 Hz wisselen of een hart-tot-hart van 52mm realiseren
Een (grote) hart-tot-hart afstand vertaald zich in dat je uitdoving krijgt boven en onder de luisteras (of versterking bij BW3) die 5mm extra zal hier niet zoveel uitmaken (4%). Gewoon tijdens het luisteren op de goede hoogte zitten dus.
Kijk anders in simulatiesoftware wat er gebeurt wanneer je de tweeter wat naar voren zet (wat gebeurt wanneer je boven de luisteras zit)
Ik heb meestal 10mm tussen de buitenranden van de units. De hart op hart afstand wordt bepaald door de dia van de units. Voor mij is het spijkers op laag water zoeken om hier consequenties voor de weergave aan te verbinden. Ongeacht wat welk programma daar van zegt.
Bij de Rambo's zal ik er zelfs meer dan 10 mm van maken, omdat dat beter oogt met de rest.
De speakers worden met bouten van M4 in de frontplaat vastgemaakt.
In de Trespa frontplaat worden gaten geboord van 3,3 mm en daarna met een M4 tap van draad voorzien. We gebruiken de eerste en tweede tap. De derde tap echter niet. Hierdoor zitten de bouten iets vaster met een natuurlijke borging.
De montagegaten in de Scan Speak units zijn 5 mm diameter. De 6 gaten van M4 moeten dus echt precies op de juiste plaats staan, anders komt er spanning op het frame te staan.
Daarvoor hebben we de tussenfrontplaat gebruikt. Deze tussenfrontplaat heeft speakergaten die 0,5mm groter zijn dan de units zelf. Daarom gebruiken we een dunne plasticfolie om de units spelingvrij te centreren.
De speakers worden hiermee perfect tot op 1/10 mm uitgelijnd.
De tussenfrontplaat wordt geplaatst, dan worden de chassis als boormal gebruikt. Eerst een centergat met een boor van 4,5 mm. Daarna door middel van een 3,3 mm haakse boorgeleider, het gat van 3,3 mm.
Dit gat wordt niet volledig doorgeboord. Daardoor is er geen kans op een luchtlek via het montagegat.
Na het boren gaat de tap door de gaten.
De bouten staan nu mooi haaks op de frontplaat en er is geen druk op het chassis.
na al dat werken en feesten hebben we eindelijk terug tijd kunnen maken om verder te gaan met de concaves.
Vandaag is de kast voorzien van een tussenfrontplaat.
Verlijming van de MDF plaat op de Trespa plaat lukt prima met witte houtlijm.
We hebben eerst een lijmproef gedaan. Die lijmverbinding is niet los te krijgen.
De units worden erin gezet om de tussenfrontplaat te centreren.
Daarna hebben we de Passieve Membranen voorzien van de Scan Speak lak zodat ze er identiek uitzien als de woofers.
Zoals op de fotos te zien, was het niet eenvoudig om onze concentratie bij de speakers te houden. Vooral Robert Jan had het moeilijk om de verf tussen de 'lijntjes' te houden!
Ed.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 08 jul 2007, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.