projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Nou heb ik toch nog zin om eens de basreflex variant uit te proberen. Makkelijk zat, want ik maak gewoon twee nieuwe achterplaten, maar dan met een baspoort erin.
Ik heb al wat met Winisd zitten prutsen, maar wanneer is het goed? De baspijp moet niet te lang worden, want dan krijg ik het er niet in gepropt. Echter als je de poort korter maakt, dan onstaat er een bult. Als die bult niet hoger komt dan 1dB, is het dan goed?
Ik heb al wat met Winisd zitten prutsen, maar wanneer is het goed? De baspijp moet niet te lang worden, want dan krijg ik het er niet in gepropt. Echter als je de poort korter maakt, dan onstaat er een bult. Als die bult niet hoger komt dan 1dB, is het dan goed?
Re: projekt egalisatiemortel
Welnee....Pjotr schreef:Het blijft een twijfelachtig antwoord, schattige speakers maken is het moeilijksthannesie schreef:Of bedoelde hij de boxenjeroen_d schreef:Wat een schatjes hè.,
dat zal toch echt wel niet.![]()
![]()
Re: projekt egalisatiemortel
Bult mag zelfs 2dB zijn zonder dat het vervelend wordt. Kortere pijp is in zekere zin gunstig, minder bijgeluiden. Langere pijp is dus vooral gunstig bij laag afspeelvolume, geeft meer diepgang. Ik zou er gewoon wat mee spelen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
20 liter was het toch?
Wel net iets te klein, maar ok.
Door die gekke lage Fs van Scanspeak ligt je max luchtverplaatsing heel laag frequent.
In 20 liter zou iets het geheel afstemmen op iets van 30Hz, rek je het ongeveer 10Hz mee tov gesloten.
Zit je al snel met een 5,1cm BR (ongeveer 20 cm²) op een lengte van 30cm.
Rond de 16cm² zou ook nog wel kunnen.
De vraag is of het goed uitpakt.
Ik ken de kamer niet, hangt een beetje van de lengte van de kamer af.
Wel net iets te klein, maar ok.
Door die gekke lage Fs van Scanspeak ligt je max luchtverplaatsing heel laag frequent.
In 20 liter zou iets het geheel afstemmen op iets van 30Hz, rek je het ongeveer 10Hz mee tov gesloten.
Zit je al snel met een 5,1cm BR (ongeveer 20 cm²) op een lengte van 30cm.
Rond de 16cm² zou ook nog wel kunnen.
De vraag is of het goed uitpakt.
Ik ken de kamer niet, hangt een beetje van de lengte van de kamer af.
Re: projekt egalisatiemortel
Resonantiepunt ligt nu op 50Hz, ik zou hem niet lager dan 40Hz afstemmen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
50Hz
Je bedoelt dan de afstemfrequentie van de BR neem ik aan.
Dan heb je een bult van 3-4dB op 70Hz.
Ugly.
Ideaal voor de 18W8531G00 is iets van 30-35 liter en dan BR @ 30Hz.
Je bedoelt dan de afstemfrequentie van de BR neem ik aan.
Dan heb je een bult van 3-4dB op 70Hz.
Ugly.
Ideaal voor de 18W8531G00 is iets van 30-35 liter en dan BR @ 30Hz.
Re: projekt egalisatiemortel
Als het om iets pittiger bas gaat kun je ook voor een middenweg kiezen en de poort dempen.
(Gaat erg goed met nylon aquarium filterwatten: Een tuincentrum heeft diverse dichtheden van dat spul en het kost weinig.)
(Gaat erg goed met nylon aquarium filterwatten: Een tuincentrum heeft diverse dichtheden van dat spul en het kost weinig.)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Dat zit ik even te simuleren, maar dat maakt dan weinig uit tov gesloten.
Met gesloten iets van 20-24 liter zit je op ongeveer 58-60HZ -3dB
Met een BR op 50Hz afgestemd krijg je meer een soort kast met een hogere Q, want -3dB wordt nauwelijks lager.
Op 30-35Hz getuned, loopt hij nog best mooi
Met gesloten iets van 20-24 liter zit je op ongeveer 58-60HZ -3dB
Met een BR op 50Hz afgestemd krijg je meer een soort kast met een hogere Q, want -3dB wordt nauwelijks lager.
Op 30-35Hz getuned, loopt hij nog best mooi
Re: projekt egalisatiemortel
Ik kom op een iets ander resultaat, rekening houdend met wat factoren. De box heeft een groter virtueel volume dan 20 liter door het dempingsmateriaal. Ook heeft hij behoorlijk wat verliezen, mede door de bracing. Als je dan een pijpje neemt van 5 cm diameter en 10cm lengte kom je op een afstemming iets boven 40 Hz en een bult van 2dB op 67.5Hz. Moet kunnen, ik denk dat dat helemaal niet zo slecht zal gaan. Er zal flink wat bas bijkomen. Alleen, ik vraag me af of het Arno gaat bevallen. Ik heb het idee dat in de ruimte van Arno juist in dat gebied er helemaal niets bij moet en dat het erg kan gaan gonzen.b_force schreef:50Hz![]()
Je bedoelt dan de afstemfrequentie van de BR neem ik aan.
Dan heb je een bult van 3-4dB op 70Hz.
Ugly.
Ideaal voor de 18W8531G00 is iets van 30-35 liter en dan BR @ 30Hz.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Virtueel volume en verliezen heb ik meegenomen
40Hz kan nog wel idd, kom ik ook op 2dB uit.
Mijn voorkeur zou meer 35Hz zijn of liever nog naar de 30Hz.
Anders ga je echt een ontzettende boost horen.
Zeker als de kamer lengte ook nog eens rond de 50Hz zit, kan dat heel onaangenaam zijn.
Als ik Arno was, zou ik bij 20cm beginnen en dan gaan luisteren.
Vervolgens 15 cm nemen en daarna 10cm.
Degene die het beste klinkt nemen.
40Hz kan nog wel idd, kom ik ook op 2dB uit.
Mijn voorkeur zou meer 35Hz zijn of liever nog naar de 30Hz.
Anders ga je echt een ontzettende boost horen.
Zeker als de kamer lengte ook nog eens rond de 50Hz zit, kan dat heel onaangenaam zijn.
Als ik Arno was, zou ik bij 20cm beginnen en dan gaan luisteren.
Vervolgens 15 cm nemen en daarna 10cm.
Degene die het beste klinkt nemen.
Re: projekt egalisatiemortel
Ziet er niet uit als een verbetering. Gaat in die kamer alleen maar wolliger worden. Om het goed te doen moet de kast gewoon groter.
Re: projekt egalisatiemortel
De 20 liter is trouwens netto, de bracing en de driver is er dan al af.
Jeroen, je hebt gelijk over het gonzen. Dat is iets waar het hier naar neigt. Wat ik hoop te bereiken is dat het net iets lager gaat. Demping in de baspoort was idd ook een optie om het wat te temperen.
Jeroen, je hebt gelijk over het gonzen. Dat is iets waar het hier naar neigt. Wat ik hoop te bereiken is dat het net iets lager gaat. Demping in de baspoort was idd ook een optie om het wat te temperen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Jeroen, je had trouwens met impedantie meting zo kunnen achterhalen hoeveel volume er nu precies bij is gekomen.
Re: projekt egalisatiemortel
Kijk, dat is tenminste iets wat ik zeker niet ga proberen.Pjotr schreef:Om het goed te doen moet de kast gewoon groter.
Ik bestel gewoon wat 5cm baspoortjes mee met de filteronderdelen en dan ga ik gewoon wat proberen. Terug naar gesloten is niet zo moeilijk, dat is het mooie van zo'n luik aan de achterkant.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
5cm?
We hadden het over 10cm.
Maar waarom niet gelijk 15 of 20cm nemen?
Je kunt ze altijd korter maken (langer is wat lastiger)
We hadden het over 10cm.
Maar waarom niet gelijk 15 of 20cm nemen?
Je kunt ze altijd korter maken (langer is wat lastiger)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Subtiele spraakverwarring.
De MBR-50 is wel een mooie, die is gewoon recht, dus is de lengte ook makkelijk te bepalen.
Standaard is die al 15cm (zonder extra schuifstuk)
Deze dus:
http://www.rumoh.nl/nl/bass-reflex/2052 ... pisch.html
Re: projekt egalisatiemortel
Ik had al zo'n bruin vermoedenArno schreef:Kijk, dat is tenminste iets wat ik zeker niet ga proberen.Pjotr schreef:Om het goed te doen moet de kast gewoon groter.![]()
Er een BR van maken blijft natuurlijk een eerzaam experiment. Maar als het niet gaat lukken zoals je wilt dan niet het BR principe op zich de schuld geven hè
Re: projekt egalisatiemortel
Ik heb gisteren ter leering ende vermaeck de Vifa Impuls kast eens ingevoerd in winisd. Dat kleine kastje met een 5cm lange br-pijp levert echt een enorme bult op van bijna 5dB bij 90Hz. Toch heb ik dat nooit echt zo ervaren.
Zie ik iets over het hoofd?
Zie ik iets over het hoofd?
Re: projekt egalisatiemortel
Hoe vond je de impuls klinken in het laag, even los van wat je nu ziet in WinISD?
Re: projekt egalisatiemortel
Is dat een strikvraag?jeroen_d schreef:Hoe vond je de impuls klinken in het laag, even los van wat je nu ziet in WinISD?
Tja, eigenlijk is me nooit iets heel geks opgevallen. Ik heb wel altijd in brakke huizen met houten vloeren gewoond, dus als ik wat hoorde gonzen heb ik waarschijnlijk de ruimte daar de schuld van gegeven.
Het laag van de Impuls kwam me eigenlijk wel vrij beheerst voor.
Re: projekt egalisatiemortel
Het was geen strikvraag.
Het geeft in ieder geval aan dat je ruimte daar geen problemen geeft. Zo'n 5dB bult hoeft gehoormatig geen probleem te zijn en compenseert bij zo'n kleine box het gebrek aan midlaag dat er anders zou ontstaan. Bafflestep compensatie kan dan beperkt blijven en het zorgt ook voor een redelijk rendement met een vol geluid uit zo'n kleine box.
Het geeft in ieder geval aan dat je ruimte daar geen problemen geeft. Zo'n 5dB bult hoeft gehoormatig geen probleem te zijn en compenseert bij zo'n kleine box het gebrek aan midlaag dat er anders zou ontstaan. Bafflestep compensatie kan dan beperkt blijven en het zorgt ook voor een redelijk rendement met een vol geluid uit zo'n kleine box.
Re: projekt egalisatiemortel
Als ik nu de JA RM7i clone beluister vind ik die lekker klinken. Toen ik die vroeger beluisterde vond ik 'm kil en erg dun in het laag klinken. Toen luisterde ik het vaakst naar de Sputnik 17-2. Die Sputnik vind ik nu niet meer om aan te horen, zo vet en ongecontroleerd is de bas en er zit geen hoog in die speaker.
Ik durf te wedden dat het zaakje zich weer omkeert als ik bijna uitsluitend naar de sputniks zou gaan luisteren en de RM7i clones niet meer aansluit.
Daarom ga ik liever uit van iets dat goed meet. Als je oren daar aan wennen dan heb je een goede referentie. Als je oren gewennen aan een speaker die dof klinkt of waar je een enorme piek hebt bij 90Hz dan ga je een neutrale speakers als redelijk scherp of saai ervaren. Terwijl die dat eigenlijk niet is. Je oren zijn gewoon even verkeerd geprogrammeerd.
Dat is de reden dat ik graag een gemeten grafiek zie van wat ik hoor. Want als je maar lang genoeg naar een specifieke luidspreker luistert, dan gaat ie altijd wel een stuk beter klinken voor jou, maar iemand die een echt neutrale speaker gewoon is snapt niet waarom je naar zo'n gedrocht luistert.
sommigen noemen dat het inspelen van de luidsprekers. Ik noem dat het inspelen van je hersenen.
Ik zou dus liefst voor een speaker gaan die neutraal is afgesteld, hoe goed die bult bij 90Hz ook geklonken heeft, ooit.
Ik durf te wedden dat het zaakje zich weer omkeert als ik bijna uitsluitend naar de sputniks zou gaan luisteren en de RM7i clones niet meer aansluit.
Daarom ga ik liever uit van iets dat goed meet. Als je oren daar aan wennen dan heb je een goede referentie. Als je oren gewennen aan een speaker die dof klinkt of waar je een enorme piek hebt bij 90Hz dan ga je een neutrale speakers als redelijk scherp of saai ervaren. Terwijl die dat eigenlijk niet is. Je oren zijn gewoon even verkeerd geprogrammeerd.
Dat is de reden dat ik graag een gemeten grafiek zie van wat ik hoor. Want als je maar lang genoeg naar een specifieke luidspreker luistert, dan gaat ie altijd wel een stuk beter klinken voor jou, maar iemand die een echt neutrale speaker gewoon is snapt niet waarom je naar zo'n gedrocht luistert.
sommigen noemen dat het inspelen van de luidsprekers. Ik noem dat het inspelen van je hersenen.
Ik zou dus liefst voor een speaker gaan die neutraal is afgesteld, hoe goed die bult bij 90Hz ook geklonken heeft, ooit.
Re: projekt egalisatiemortel
Ik was niet van plan om bij mijn nieuwe speakers een bult van 5dB te gaan forcerenrho schreef:Ik zou dus liefst voor een speaker gaan die neutraal is afgesteld, hoe goed die bult bij 90Hz ook geklonken heeft, ooit.
Jeroen opperde de basreflex optie toen hij bij mij was. En aangezien het nogal makkelijk uit te proberen is en ik nogal nieuwsgierig ben...
