Die doen hier niets, daarvoor is de Q van die ferrietkralen veels te laag.
Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Maar wat is de fasemarge dan bij open loopgain 1x? Dit is eenvoudig te meten.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Als de boel echt staat te oscilleren zie je dat doorgaans wel in de vervorming, maar hoe leid je uit die vervormingsplaatjes af of de versterker vervaarlijk dicht bij oscilleren komt?
Overigens heb je kans dat je dat aan een lusversterkingsmeting van de overalllus ook niet of nauwelijks ziet, als Anne gelijk heeft en het een common-modeoscillatie is.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De belasting, 470k van de volgende trap stelt niet veel voor.
De cascode staat ingesteld op ong 0,5mA anodestroom en een anodeweerstand van 100k.
Stel een uitgangsspanning van 10Vtop, verandert de anodestroom tussen +0,1mA en -0,1mA.
Volgens Ia versus S grafiek (van Vr17dec) is de steilheid onderste triode 1,12mA/V bij 0,4mA (-0,1mA) en 1,36mA/V bij 0,6mA (+0,1mA).Dat levert een versterking van 112x en 136x met de 100k anodeweerstand.
Heb je een ingangsspanning tussen 10V/112= 89mV en 10V/136=74mV ofwel 81,5 + en - 7,5mV.
Komt er ruwweg op neer dat er een 2-de harmonische met een amplitude van 7,5mV bij is gekomen.
Dat is iets van 9% vervorming, dat kan een gewone geaarde kathode triode toch een stuk beter.
Kan wel, bijv zoiets, Anodeweerstand wat groter, geeft nu ong 1,5W verstookt in de 88 (mag max 2W voor de twee triodes samen) om aan de veilige kant te blijven.Los daarvan deed je een voorstel voor een 6922/E88CC in de tweede trap, dat had ik graag geprobeerd, kun je wellicht een voorzet geven voor een instelpunt? Ipv. weerstanden vanuit de anodes van de KT88’s naar de kathodes van de 6932/E88CC zijn RC netwerken misschien ook een optie? 2u2 en 22K bijvoorbeeld, dan hebben we netto meer tegenkoppeling in de eindtrap?
Met het rooster niet op nul kan de kathodeweerstand groter, scheelt in de grootte van de weerstand vanaf de KT-anode.Je kunt de tegenkoppeling verder vergroten maar je verstookt steeds meer in de tegenkoppeling.Wel twee weerstanden in serie wegens de hoge piekspanningen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 27 dec 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Om te zien of een versterker oscilleerneigingen heeft zou ik zeggen, voer 'm een flinke blok, zie je of er overdreven uitslingerverschijnselen zijn.
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bedankt Anne, ik ga er gelijk mee aan de slag morgenochtend!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Wordt einde middag we moeten eerst met ons poezekind naar de dierenkliniek.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De poes is nog steeds niet opgeknapt, de versterker heeft zojuist weer wat ingrepen achter de rug, helaas zonder het resultaat waar ik op hoopte.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, ik heb vanmiddag de laatste insteek van Anne met de 6922/E88CC opgebouwd en gemeten, eerst even zonder de cascode en daarna met. Helaas geeft dit niet de resultaten waar ik op hoopte, dus er is nog werk aan de winkel.
Anne - geen cascode - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) in 8R
Anne - cascode - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) in 8R
Anne - geen cascode - THD tov. frequentie in 8R
Anne - cascode - THD tov. frequentie in 8R
Anne - geen cascode - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) in 8R
Anne - cascode - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) in 8R
Anne - geen cascode - THD tov. frequentie in 8R
Anne - cascode - THD tov. frequentie in 8R
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Oh absoluut, waar we hier tegenaan lopen is of lagere gain in de ingangstrap met lokale terugkoppeling in combinatie met de globale lus betere (vervormings)resultaten geeft dan hogere gain in de ingangstrap met beduidend minder lokale terugkoppeling. Zoals uit de metingen blijkt geeft die laatste insteek de betere (vervormings)resultaten. Maar ik laat mij natuurlijk graag verrassen door een briljante insteek voor een andere benadering!Ah!buis schreef: ↑zo 19 dec 2021, 20:50De belasting, 470k van de volgende trap stelt niet veel voor.
De cascode staat ingesteld op ong 0,5mA anodestroom en een anodeweerstand van 100k.
Stel een uitgangsspanning van 10Vtop, verandert de anodestroom tussen +0,1mA en -0,1mA.
Volgens Ia versus S grafiek is de steilheid onderste triode 1,12mA/V bij 0,4mA (-0,1mA) en 1,36mA/V bij 0,6mA (+0,1mA).Dat levert een versterking van 112x en 136x met de 100k anodeweerstand.
Heb je een ingangsspanning tussen 10V/112= 89mV en 10V/136=74mV ofwel 81,5 + en - 7,5mV.
Komt er ruwweg op neer dat er een 2-de harmonische met een amplitude van 7,5mV bij is gekomen.
Dat is iets van 9% vervorming, dat kan een gewone geaarde kathode triode toch een stuk beter.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik moet nu vast van Anne voor straf 100x op het schoolbord met krijt schrijven: 'Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen'. Maar eerlijk gezegd doet zo'n cascode het best goed, kijk maar ...
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
...
Versie 13.0 - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) bij 8R
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
...
Versie 13.0 - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) bij 8R
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Niemand die dan denkt ‘Goh, dat zijn wel exceptioneel lage vervormingscijfers voor een buizenversterker, lekker bezig Sander’ … Want dit zijn metingen aan het prototype, geen simulaties!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mja, ik was er al bang voor, tough crowd zoals ze dat in de US of A zouden zeggen. Misschien dat ik van Anne wel een 6je krijg? Of in ieder geval een stempel? Net zoals vroeger als ik mijn schrijfopdracht foutloos had gedaan en van juf Irene een mooie stempel kreeg?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Laat ik het zo zeggen…Ik heb mijn best gedaan om het te begrijpen maar was halverwege de eerste post de draad al kwijt… 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Als je ergens uitleg bij wilt hoef je het maar te vragen, immers dit forum is ook bedoeld om van elkaar te leren!Leeuwarden schreef: ↑di 21 dec 2021, 21:45Laat ik het zo zeggen…Ik heb mijn best gedaan om het te begrijpen maar was halverwege de eerste post de draad al kwijt…![]()
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik was de draad kwijt voor hij zelfs begonnen was
zie onderaan
Ben wel geïnteresseerd Sander maar het is zo afstandelijk
ik wil mA meters zien bewegen
Buizen zien opgloeien en de Anode kleur zien veranderen ,en de trafo die zachtjes gaat zoemen
De Anodestroom die langzaam op klimt naar 70 mA en de trafo die ook weer langzaam stil wordt
En er opeens zo,n paarse gloed om de buis aanspringt
Dan ga je onderdelen verwisselen en dat je THD meter terug loopt met verhogen van de Anodestroom dan wordt je wat brutaal en raak je de 500 Volt aan en vlieg je na een GXX VERDXXX
Uit beeld OF Misschien met je drone foto,s van boven af en met de drone op zijn zijkant tussen de buizen

Ben wel geïnteresseerd Sander maar het is zo afstandelijk
ik wil mA meters zien bewegen
Buizen zien opgloeien en de Anode kleur zien veranderen ,en de trafo die zachtjes gaat zoemen
De Anodestroom die langzaam op klimt naar 70 mA en de trafo die ook weer langzaam stil wordt
En er opeens zo,n paarse gloed om de buis aanspringt
Dan ga je onderdelen verwisselen en dat je THD meter terug loopt met verhogen van de Anodestroom dan wordt je wat brutaal en raak je de 500 Volt aan en vlieg je na een GXX VERDXXX
Uit beeld OF Misschien met je drone foto,s van boven af en met de drone op zijn zijkant tussen de buizen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Oh, maar ik had vanmiddag zo’n momentje (deze is voor jou Pjotr), ik prikte met m’n meetpen net mis en sloot de B+ kort naar het grondvlak, met 660uF bij 560V resulteerde dit in het effect dat ik alleen ken van die klassieke flitslampjes op oude fotocamera’s (voor de uitvinding van de Xenon flitsbuis), het was een bijzonder korte maar ook felle flits! De zekering heeft nu een permanente opgedampte metaallaag aan de binnenkant! 
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Wat zou er moeten komen met push pull Sander, lijkt me toch meer dan 20W?
De cijfers bij 10W zier er ontzettend mooi uit, dat moet ik je nageven.
De cijfers bij 10W zier er ontzettend mooi uit, dat moet ik je nageven.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
En de punt van je meetpen zal geen zilver of verguld laagje meer hebbenSSassen schreef: ↑di 21 dec 2021, 22:22Oh, maar ik had vanmiddag zo’n momentje (deze is voor jou Pjotr), ik prikte met m’n meetpen net mis en sloot de B+ kort naar het grondvlak, met 660uF bij 560V resulteerde dit in het effect dat ik alleen ken van die klassieke flitslampjes op oude fotocamera’s (voor de uitvinding van de Xenon flitsbuis), het was een bijzonder korte maar ook felle flits! De zekering heeft nu een permanente opgedampte metaallaag aan de binnenkant!![]()
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Denk een lasputje, is makkelijker om op de onderdelen te plaatsen, glijd dan niet zo snel weg. 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De laatste meting hierboven is een THD tov. uitgangsvermogen, zoals je ziet loopt de meting door tot ruim 65W, en bij 50W zit je nog onder de 0.1% vervorming. De eerder gepubliceerde metingen laten ook THD tov. frequentie zien bij 10W/8R, da’s waarschijnlijk waar jij op doelt?
