Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

OWC schreef: zo 19 dec 2021, 10:39
Hoe gek het ook klinkt, ik heb ook wisselende ervaring met ferrietjes zoals L7 en L8.
Zeker binnen de nfb.
Die doen hier niets, daarvoor is de Q van die ferrietkralen veels te laag.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Rene_Nhz »

SSassen schreef: zo 19 dec 2021, 11:43
Rene_Nhz schreef: zo 19 dec 2021, 8:56
Is het niet handig om om de openloop gain en fase te meten met verschillende belastingen van de ugt?
Dan kun je zien of je genoeg fasemarge hebt en of dat tot instabiliteit leidt.
Kan, maar uit de THD tov. uitgangsvermogen en THD tov. frequentie metingen haal je die info ook. Een sterk stijgende THD bij beiden is een duidelijke indicatie dat er weinig loopgain voorhanden is.
Maar wat is de fasemarge dan bij open loopgain 1x? Dit is eenvoudig te meten.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

SSassen schreef: zo 19 dec 2021, 11:43
Rene_Nhz schreef: zo 19 dec 2021, 8:56
Is het niet handig om om de openloop gain en fase te meten met verschillende belastingen van de ugt?
Dan kun je zien of je genoeg fasemarge hebt en of dat tot instabiliteit leidt.
Kan, maar uit de THD tov. uitgangsvermogen en THD tov. frequentie metingen haal je die info ook. Een sterk stijgende THD bij beiden is een duidelijke indicatie dat er weinig loopgain voorhanden is.
Als de boel echt staat te oscilleren zie je dat doorgaans wel in de vervorming, maar hoe leid je uit die vervormingsplaatjes af of de versterker vervaarlijk dicht bij oscilleren komt?

Overigens heb je kans dat je dat aan een lusversterkingsmeting van de overalllus ook niet of nauwelijks ziet, als Anne gelijk heeft en het een common-modeoscillatie is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: za 18 dec 2021, 23:22
De cascode an sich laat in dezelfde belasting een beduidend lagere vervorming zien dan een reguliere LTP zonder cascode in de simulator, er zit pakweg een factor 4x tussen. Bij het prototype meet ik minimaal een factor 2x en da’s toch wel significant vind ik?
De belasting, 470k van de volgende trap stelt niet veel voor.
De cascode staat ingesteld op ong 0,5mA anodestroom en een anodeweerstand van 100k.
Stel een uitgangsspanning van 10Vtop, verandert de anodestroom tussen +0,1mA en -0,1mA.
Volgens Ia versus S grafiek (van Vr17dec) is de steilheid onderste triode 1,12mA/V bij 0,4mA (-0,1mA) en 1,36mA/V bij 0,6mA (+0,1mA).Dat levert een versterking van 112x en 136x met de 100k anodeweerstand.
Heb je een ingangsspanning tussen 10V/112= 89mV en 10V/136=74mV ofwel 81,5 + en - 7,5mV.
Komt er ruwweg op neer dat er een 2-de harmonische met een amplitude van 7,5mV bij is gekomen.
Dat is iets van 9% vervorming, dat kan een gewone geaarde kathode triode toch een stuk beter.
Los daarvan deed je een voorstel voor een 6922/E88CC in de tweede trap, dat had ik graag geprobeerd, kun je wellicht een voorzet geven voor een instelpunt? Ipv. weerstanden vanuit de anodes van de KT88’s naar de kathodes van de 6932/E88CC zijn RC netwerken misschien ook een optie? 2u2 en 22K bijvoorbeeld, dan hebben we netto meer tegenkoppeling in de eindtrap?
Kan wel, bijv zoiets,
Ktk88.png
Anodeweerstand wat groter, geeft nu ong 1,5W verstookt in de 88 (mag max 2W voor de twee triodes samen) om aan de veilige kant te blijven.
Met het rooster niet op nul kan de kathodeweerstand groter, scheelt in de grootte van de weerstand vanaf de KT-anode.Je kunt de tegenkoppeling verder vergroten maar je verstookt steeds meer in de tegenkoppeling.Wel twee weerstanden in serie wegens de hoge piekspanningen.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 27 dec 2021, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Om te zien of een versterker oscilleerneigingen heeft zou ik zeggen, voer 'm een flinke blok, zie je of er overdreven uitslingerverschijnselen zijn.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, ik ga er gelijk mee aan de slag morgenochtend!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Wordt einde middag we moeten eerst met ons poezekind naar de dierenkliniek.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door MarcelvdG »

Sterkte met de kat!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door RobertD »

SSassen schreef: ma 20 dec 2021, 11:12
Wordt einde middag we moeten eerst met ons poezekind naar de dierenkliniek.
Gaat het al wat beter met poes?

En met de versterker?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

RobertD schreef: ma 20 dec 2021, 23:43
SSassen schreef: ma 20 dec 2021, 11:12
Wordt einde middag we moeten eerst met ons poezekind naar de dierenkliniek.
Gaat het al wat beter met poes?

En met de versterker?
De poes is nog steeds niet opgeknapt, de versterker heeft zojuist weer wat ingrepen achter de rug, helaas zonder het resultaat waar ik op hoopte.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, ik heb vanmiddag de laatste insteek van Anne met de 6922/E88CC opgebouwd en gemeten, eerst even zonder de cascode en daarna met. Helaas geeft dit niet de resultaten waar ik op hoopte, dus er is nog werk aan de winkel.

Anne - geen cascode - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) in 8R
anne_6922_geen_cascode_thd_pow.jpg
Anne - cascode - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) in 8R
anne_6922_cascode_thd_pow.jpg
Anne - geen cascode - THD tov. frequentie in 8R
anne_6922_geen_cascode_thd_freq.jpg
Anne - cascode - THD tov. frequentie in 8R
anne_6922_cascode_thd_freq.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: zo 19 dec 2021, 20:50
SSassen schreef: za 18 dec 2021, 23:22
De cascode an sich laat in dezelfde belasting een beduidend lagere vervorming zien dan een reguliere LTP zonder cascode in de simulator, er zit pakweg een factor 4x tussen. Bij het prototype meet ik minimaal een factor 2x en da’s toch wel significant vind ik?
De belasting, 470k van de volgende trap stelt niet veel voor.
De cascode staat ingesteld op ong 0,5mA anodestroom en een anodeweerstand van 100k.
Stel een uitgangsspanning van 10Vtop, verandert de anodestroom tussen +0,1mA en -0,1mA.
Volgens Ia versus S grafiek is de steilheid onderste triode 1,12mA/V bij 0,4mA (-0,1mA) en 1,36mA/V bij 0,6mA (+0,1mA).Dat levert een versterking van 112x en 136x met de 100k anodeweerstand.
Heb je een ingangsspanning tussen 10V/112= 89mV en 10V/136=74mV ofwel 81,5 + en - 7,5mV.
Komt er ruwweg op neer dat er een 2-de harmonische met een amplitude van 7,5mV bij is gekomen.
Dat is iets van 9% vervorming, dat kan een gewone geaarde kathode triode toch een stuk beter.
Oh absoluut, waar we hier tegenaan lopen is of lagere gain in de ingangstrap met lokale terugkoppeling in combinatie met de globale lus betere (vervormings)resultaten geeft dan hogere gain in de ingangstrap met beduidend minder lokale terugkoppeling. Zoals uit de metingen blijkt geeft die laatste insteek de betere (vervormings)resultaten. Maar ik laat mij natuurlijk graag verrassen door een briljante insteek voor een andere benadering!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ik moet nu vast van Anne voor straf 100x op het schoolbord met krijt schrijven: 'Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen'. Maar eerlijk gezegd doet zo'n cascode het best goed, kijk maar ... :rock:

Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
Ik mag geen cascode in m'n versterker knutselen
...

Versie 13.0 - THD tov. uitgangsvermogen (1kHz) bij 8R
proto13_thd_vs_pow.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Niemand die dan denkt ‘Goh, dat zijn wel exceptioneel lage vervormingscijfers voor een buizenversterker, lekker bezig Sander’ … Want dit zijn metingen aan het prototype, geen simulaties!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Nee.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: di 21 dec 2021, 21:26
Nee.
Mja, ik was er al bang voor, tough crowd zoals ze dat in de US of A zouden zeggen. Misschien dat ik van Anne wel een 6je krijg? Of in ieder geval een stempel? Net zoals vroeger als ik mijn schrijfopdracht foutloos had gedaan en van juf Irene een mooie stempel kreeg? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Leeuwarden »

Laat ik het zo zeggen…Ik heb mijn best gedaan om het te begrijpen maar was halverwege de eerste post de draad al kwijt… 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef: di 21 dec 2021, 21:45
Laat ik het zo zeggen…Ik heb mijn best gedaan om het te begrijpen maar was halverwege de eerste post de draad al kwijt… 8)
Als je ergens uitleg bij wilt hoef je het maar te vragen, immers dit forum is ook bedoeld om van elkaar te leren!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ik was de draad kwijt voor hij zelfs begonnen was :lol: :lol: zie onderaan
Ben wel geïnteresseerd Sander maar het is zo afstandelijk
ik wil mA meters zien bewegen
Buizen zien opgloeien en de Anode kleur zien veranderen ,en de trafo die zachtjes gaat zoemen
De Anodestroom die langzaam op klimt naar 70 mA en de trafo die ook weer langzaam stil wordt
En er opeens zo,n paarse gloed om de buis aanspringt
Dan ga je onderdelen verwisselen en dat je THD meter terug loopt met verhogen van de Anodestroom dan wordt je wat brutaal en raak je de 500 Volt aan en vlieg je na een GXX VERDXXX
Uit beeld OF Misschien met je drone foto,s van boven af en met de drone op zijn zijkant tussen de buizen O:) :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Oh, maar ik had vanmiddag zo’n momentje (deze is voor jou Pjotr), ik prikte met m’n meetpen net mis en sloot de B+ kort naar het grondvlak, met 660uF bij 560V resulteerde dit in het effect dat ik alleen ken van die klassieke flitslampjes op oude fotocamera’s (voor de uitvinding van de Xenon flitsbuis), het was een bijzonder korte maar ook felle flits! De zekering heeft nu een permanente opgedampte metaallaag aan de binnenkant! :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Wat zou er moeten komen met push pull Sander, lijkt me toch meer dan 20W?
De cijfers bij 10W zier er ontzettend mooi uit, dat moet ik je nageven.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef: di 21 dec 2021, 22:22
Oh, maar ik had vanmiddag zo’n momentje (deze is voor jou Pjotr), ik prikte met m’n meetpen net mis en sloot de B+ kort naar het grondvlak, met 660uF bij 560V resulteerde dit in het effect dat ik alleen ken van die klassieke flitslampjes op oude fotocamera’s (voor de uitvinding van de Xenon flitsbuis), het was een bijzonder korte maar ook felle flits! De zekering heeft nu een permanente opgedampte metaallaag aan de binnenkant! :mrgreen:
En de punt van je meetpen zal geen zilver of verguld laagje meer hebben :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: di 21 dec 2021, 22:35
Wat zou er moeten komen met push pull Sander, lijkt me toch meer dan 20W?
De cijfers bij 10W zier er ontzettend mooi uit, dat moet ik je nageven.
In de boekjes van je terrarium meten ze bij 1 Watt
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door peterl »

Denk een lasputje, is makkelijker om op de onderdelen te plaatsen, glijd dan niet zo snel weg. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

peterl schreef: di 21 dec 2021, 22:35
Wat zou er moeten komen met push pull Sander, lijkt me toch meer dan 20W?
De cijfers bij 10W zier er ontzettend mooi uit, dat moet ik je nageven.
De laatste meting hierboven is een THD tov. uitgangsvermogen, zoals je ziet loopt de meting door tot ruim 65W, en bij 50W zit je nog onder de 0.1% vervorming. De eerder gepubliceerde metingen laten ook THD tov. frequentie zien bij 10W/8R, da’s waarschijnlijk waar jij op doelt?
Plaats reactie