Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Goed ontwerp!!
Nog een paar vragen:
- Voor I2S zouden de kabeltjes zo kort mogelijk moeten zijn (toch?) maar hoe kort is kort in centimeters?
- Is er een mogelijkheid (bijvoorbeeld met Y kabeltjes) tegelijk de Amanero en de Neo2 aan te sluiten?
Of geeft dat conflicten? Ik zal ze nooit tegelijk gebruiken!
Nog een paar vragen:
- Voor I2S zouden de kabeltjes zo kort mogelijk moeten zijn (toch?) maar hoe kort is kort in centimeters?
- Is er een mogelijkheid (bijvoorbeeld met Y kabeltjes) tegelijk de Amanero en de Neo2 aan te sluiten?
Of geeft dat conflicten? Ik zal ze nooit tegelijk gebruiken!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
i2s echt zeer kort houden, en gebruik kabeltjes met afscherming. Een paar cm idd. Ik had eens een kastje weer ik 2 ingangen schakelde met i2s en daar waren de dikke 5cm van.en naar de schakelaar te lang, met een haardvuur in de muziek tot gevolg
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Precies wat Henkjan zegt. Je kunt niet twee I2S bronnen tegelijk aansluiten, tenzij je met signaal relais gaat werken.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb de afdac van Vinculum overgenomen dit weekend.. de afwerking is werkelijk fenomenaal, dat moet even vermeldt worden
vandaag even de boel aan het draaien gemaakt, klinkt in eerste instantie dikke prima!
Ik heb nog wel enkele vraagjes.. misschien dat iemand me op weg kan helpen
waar kan ik trouwens de bouwhandleiding vinden? Misschien dat dan zaken duidelijk worden
!
- Hoe activeer ik de trigger? Spanning meet ik morgen even! Waarschijnlijk kan ik hiermee de Daudio amp ook aanzetten....? Die triggert met 5vdc.
- is het mogelijk de output te verhogen in het analoge gebeuren? Ik moet het volume op 75 instellen voor normaal huiskamerniveau. Lekker stevig draaien moet echt richting 85/90.. en dat terwijl ik draai met een prima ingangsgevoeligheid (LBVS). De bron was via toslink (geluidskaart PC, creative xfi).
- De init veranderen bij aan/uit zetten is mogelijk via de atmel Ucontroller neem ik aan? Bij een vriend ligt nog een picket2 programmer
Welk type USB streamer zit ingebouwd? Wat kan ik ermee? Iemand een link van het device, dan kan ik me inlezen!
Alvast bedankt.
Groetjes
Ik heb nog wel enkele vraagjes.. misschien dat iemand me op weg kan helpen
- Hoe activeer ik de trigger? Spanning meet ik morgen even! Waarschijnlijk kan ik hiermee de Daudio amp ook aanzetten....? Die triggert met 5vdc.
- is het mogelijk de output te verhogen in het analoge gebeuren? Ik moet het volume op 75 instellen voor normaal huiskamerniveau. Lekker stevig draaien moet echt richting 85/90.. en dat terwijl ik draai met een prima ingangsgevoeligheid (LBVS). De bron was via toslink (geluidskaart PC, creative xfi).
- De init veranderen bij aan/uit zetten is mogelijk via de atmel Ucontroller neem ik aan? Bij een vriend ligt nog een picket2 programmer
Welk type USB streamer zit ingebouwd? Wat kan ik ermee? Iemand een link van het device, dan kan ik me inlezen!
Alvast bedankt.
Groetjes
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hier is de output ook aan de lage kant.
Ik heb wel ergens de oplossing gezien,maar helaas niet meer kunnen vinden.......
Ik heb wel ergens de oplossing gezien,maar helaas niet meer kunnen vinden.......
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De handleiding kun je hier vinden. Hier staat ook de schakeling van de trigger beschreven, deze wordt door een microcontroller aangestuurd.
De weergave van het volume loopt van 1 tot 99 waarbij 99 staat voor 0dB verzwakking, 98 voor 1dB etc. Het uitgangsniveau is 2Vrms, als dit te weinig is kan dit worden verhoogd door een aantal weerstanden aan te passen.
Welke USB streamer is ingebouwd weet Vinculum wel. Anders even een picje posten.
De firmware aanpassen kan ik evt. doen, de sourcecode geef ik niet vrij ivm. voorwaarden van de fabrikant. Je hebt een programmer voor Atmel nodig, die je aangeeft is dat niet.
De weergave van het volume loopt van 1 tot 99 waarbij 99 staat voor 0dB verzwakking, 98 voor 1dB etc. Het uitgangsniveau is 2Vrms, als dit te weinig is kan dit worden verhoogd door een aantal weerstanden aan te passen.
Welke USB streamer is ingebouwd weet Vinculum wel. Anders even een picje posten.
De firmware aanpassen kan ik evt. doen, de sourcecode geef ik niet vrij ivm. voorwaarden van de fabrikant. Je hebt een programmer voor Atmel nodig, die je aangeeft is dat niet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
In het te koop topic had Ardon t over de minidsp ministreamer
https://www.minidsp.nl/ministreamer.html
https://www.minidsp.nl/ministreamer.html
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
2Vrms is voor line niveau best hoog. Zowel Dre als Thomox ervaren het aan de zachte kant, zijn die in weerstand deling aangepast dan? of gaat daar iets mis met aanpassing?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
De AFDAC LB moet hier voor huiskamer-volume ook op ongeveer 75 staan.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Bij mij ook, toch is die laatste 25% nog ruim voldoende om ook op oorlogsterkte te kunnen draaien. Ik zou er niets aan doen, meer gain geeft per definitie geen betere geluidskwaliteit maar eerder andersom.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Knuisje, bedankt voor je info. Ik zal de beschrijving en schema's even doornemen vandaagknuisje schreef:De handleiding kun je hier vinden. Hier staat ook de schakeling van de trigger beschreven, deze wordt door een microcontroller aangestuurd........
HJ, het is inderdaad een minidsp ministreamer. Dan moet ik even gaan uitzoeken hoe ik dat met i2c ga aansluitenHenkjan schreef:In het te koop topic had Ardon t over de minidsp ministreamer
https://www.minidsp.nl/ministreamer.html
Ja meestal is het 2Vrms, maar toch voelt het als een lage output...Barry2001 schreef:2Vrms is voor line niveau best hoog. Zowel Dre als Thomox ervaren het aan de zachte kant, zijn die in weerstand deling aangepast dan? of gaat daar iets mis met aanpassing?
En dat is nummer 3FR_Aad schreef:De AFDAC LB moet hier voor huiskamer-volume ook op ongeveer 75 staan.
Klopt, hier is dat ook zeker zo. Ik twijfel echter over het feit dat ik straks de C1 kloon ga toepassen. Deze heeft een lage gevoeligheid.Mr Tube schreef:Bij mij ook, toch is die laatste 25% nog ruim voldoende om ook op oorlogsterkte te kunnen draaien. Ik zou er niets aan doen, meer gain geeft per definitie geen betere geluidskwaliteit maar eerder andersom.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb even wat data verzameld van datasheets en vragen in dit topic. Nu ben ik er bijna, maar ik zou graag een bevestiging zien dat ik het goed ga aansluiten, voordat ik de boel opblaas.
Het verhaal over de amanero: Mijn optie zou zijn voor de ministreamer:
A op 2
B op 1 of 8? Moet ik de masterclock of de systemclock gebruiken?
C op 6
D op 7
E op 7
F op 7
Indien ik de masterclock gebruik, dan moet die jumper waarschijnlijk ook op i2s master. Ik verwacht dat ik systemclock moet gebruiken.....
Wie op wie geeft het verlossende woord?
Het verhaal over de amanero: Mijn optie zou zijn voor de ministreamer:
A op 2
B op 1 of 8? Moet ik de masterclock of de systemclock gebruiken?
C op 6
D op 7
E op 7
F op 7
Indien ik de masterclock gebruik, dan moet die jumper waarschijnlijk ook op i2s master. Ik verwacht dat ik systemclock moet gebruiken.....
Wie op wie geeft het verlossende woord?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Je moet de systemclock (pin 1) gebruikenThomox schreef:B op 1 of 8? Moet ik de masterclock of de systemclock gebruiken?
Klopt, de jumper op i2s masterThomox schreef:Indien ik de masterclock gebruik, dan moet die jumper waarschijnlijk ook op i2s master. Ik verwacht dat ik systemclock moet gebruiken.....
Daarnaast dien je DAC-X6 aan te sluiten op de ministreamer. Voor "X6 -" kun je pin 7 op de ministreamer gebruiken. Voor "X6 +" moet je op de ministreamer een punt zoeken waar 3.3V op staat. Waarschijnlijk kun je hiervoor C1 nemen. Soldeer hier een draadje aan die dus naar X6 + gaat.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hmm.. kan ik niet alleen de voeding gebruiken van de USB?
EDIT: ik zie dat ik de AFDAC2 2012 bezit. JP4 mist hier.. kan ik de streamer op een andere manier alsnog aansluiten?
Zie foto...
EDIT: ik zie dat ik de AFDAC2 2012 bezit. JP4 mist hier.. kan ik de streamer op een andere manier alsnog aansluiten?
Zie foto...
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Je hebt inderdaad een AFDAC2 2012 met een los isolator printje. Je kunt dit printje bypassen en de ministreamer rechtstreeks aansluiten op de dac.
Wil je de I2S signalen via het isolatorprintje laten lopen dan die je van zowel de ministreamer als de dac 3.3V en massa af te tappen en op het isolatorprintje aan te sluiten.
Wil je de I2S signalen via het isolatorprintje laten lopen dan die je van zowel de ministreamer als de dac 3.3V en massa af te tappen en op het isolatorprintje aan te sluiten.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hmm.. ik ben de draad een beetje kwijt.
X6 op de DAC print zegt I2S masterclock. Ik ga ervan uit dat ik dus mijn 3 pinnen van de ministreamer (1,2,6) hiervoor moet gebruiken.
Welke pin moet dan waar op X6?
Moet ik alsnog de voeding ergens op aansluiten? De ground wordt op deze manier niet gebruikt.....
X6 op de DAC print zegt I2S masterclock. Ik ga ervan uit dat ik dus mijn 3 pinnen van de ministreamer (1,2,6) hiervoor moet gebruiken.
Welke pin moet dan waar op X6?
Moet ik alsnog de voeding ergens op aansluiten? De ground wordt op deze manier niet gebruikt.....
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Bij de AFDAC2 2012 sluit je het zo aan op X5 als je de isolatorprint niet gebruikt:
G - 7
BC - 1
WC - 2
12 - 6
Probeer dit eerst eens werkend te krijgen, daarna kun je altijd nog die isolator er tussen doen.
G - 7
BC - 1
WC - 2
12 - 6
Probeer dit eerst eens werkend te krijgen, daarna kun je altijd nog die isolator er tussen doen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Oké, ga ik morgen even proberen! Dankjewel voor je info 
Betekent dat ook dat ik moet kiezen tussen 2x coax of USB?
Of kan het uiteindelijk via die isolatorprint wel?
Betekent dat ook dat ik moet kiezen tussen 2x coax of USB?
Of kan het uiteindelijk via die isolatorprint wel?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ondertussen wilde ik even een keertje luisteren, aangezien ik een C1 met lijmklemmen tijdelijk in elkaar heb.. zet ik de DAC aan, hangt hij na een paar seconde vast. Stekker uit t stopcontact, nog een keer proberen. Precies hetzelfde nog een keer. Via het controllerboard een keer op reset geklikt, dan gaat t weer 2 seconden goed en daarna hangt hij weer. Wat kan dat zijn?
Hij gaat aan, laat vervolgens de naam zien en gaat naar coax 1. Ik kan dan nog een seconden aan de volumeknop draaien en daarna reageert hij nergens meer op. Geen aan/uit, geen bron, helemaal niks. Hij heeft ook een keer na het resetten aangegeven: DAC not found.
Stekker heb ik er al afgehaald en opnieuw opgestoken
Hij gaat aan, laat vervolgens de naam zien en gaat naar coax 1. Ik kan dan nog een seconden aan de volumeknop draaien en daarna reageert hij nergens meer op. Geen aan/uit, geen bron, helemaal niks. Hij heeft ook een keer na het resetten aangegeven: DAC not found.
Stekker heb ik er al afgehaald en opnieuw opgestoken
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Waarschijnlijk een slechte verbinding tussen controller en dacprint. Kun je beide stekkers van deze verbinding goed controleren?
Ik ben trouwens ook in Breda. Als je er niet uitkomt kan ik er dan naar kijken.
Ik ben trouwens ook in Breda. Als je er niet uitkomt kan ik er dan naar kijken.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb m aan de praat. Zowel de stekkers van coaxprint als i2s vanaf controller een paar keer opnieuw opgestoken.. stekkers zijn allemaal een beetje uitgehard (krimpkous). Daardoor is alles stug, beetje wiebelen deed wonderen kennelijk!
Mocht het nou nog eens voorkomen kan ik m meenemen naar Breda. Thanks voor dat super fijne aanbod!
Mocht het nou nog eens voorkomen kan ik m meenemen naar Breda. Thanks voor dat super fijne aanbod!
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Iets later dan verwacht, maar zojuist even aan het testen geweest. Werkt uitstekend!knuisje schreef:Bij de AFDAC2 2012 sluit je het zo aan op X5 als je de isolatorprint niet gebruikt:
G - 7
BC - 1
WC - 2
12 - 6
Probeer dit eerst eens werkend te krijgen, daarna kun je altijd nog die isolator er tussen doen.
Kan ik dit ook toepassen via het isolatorprintje?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dat kan, maar vergt wel wat soldeerwerk aan de ministreamer en dac.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
ministreamer heeft toch zelf al galvanische scheiding?
