Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

robbiedobbie schreef:
ik denk dat ie lekker op de moto zit....

ga ook maar 's ff in de zon zitten
Ja, de zon is zalig. Ik zit nog in m'n Shimano cycling wear broekje achter de PC. :) heb net 2 uurtjes op de fiets gezeten. Gaat net iets minder snel dan op een Duc. ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Ed reageert voorlopig niet. Volgens mij is ie een 100% zekere oplossing aan het uitdenken. :)
Wowly schreef:
Hahaha, ik weet wel zeker!
robbiedobbie schreef:
ik denk dat ie lekker op de moto zit....
and what about my privacy :roll:

terwijl jullie achter mijn rug aan het roddelen zijn heb ik wel:
off-topic
- een leuke motorrit gemaakt.
- tijdens het hardlopen flink op me donder gekregen van mijn vrouw.
- de zwemvijver afgewerkt met 1000 kg arduin (effe on-topic dat zijn 14 ConCaves). terug off-topic Elk stuk weegt 80 kg en moet in 3 dimensies uitgelijnd worden. Ik ben blij dat dit voorbij is.

Ed.
Bijlagen
deksteen01.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 22 apr 2007, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en terug on-topic
... alsook zitten denken hoe we dat torsen tegen kunnen gaan.

Jan heeft gelijk Rik, Het torsen is wel degelijk mogelijk.
De stangen zorgen ervoor dat de schijven netjes boven elkaar komen.
De bodemplaat staat op een vlakke ondergrond waarop haaks een tijdelijk frontplaat is geplaatst.
Dat alles kan echter niet beletten dat de achterzijde kan wegzwaaien.
Een speling van 1/100 mm is voldoende om de speaker op de totale hoogte 1 mm te laten torsen.

Bij de volgende set zou ik een U-vormige steun willen plaatsen die rond de achterzijde gaat. Dan is er geen mogelijkheid meer om de speaker te laten gaan torsen.

Tijdens het lijmen van de eerste schijven hebben we de lijm met een roller aangebracht. Ik vond dat deze methode gee ngoed resultaat gaf omdat er niet echt een soort dichting ontstaat.
Bij de volgende reeks schijven hebben we gewoon de lijm als één worst op de schijf gelegd. Bij het aanbrengen van de volgende schijf wordt de worst dan platgedrukt en vormt toch een soort dichting. Bij deze methode is het nodig om met grote druk de schijven op elkaar te persen. Dus om de x-aantal schijven moeten er spantangen op. Dat is omslachtig, tijdsvertragend en bij een hoogte van 1 m niet eenvoudig als je maar 2 superlange spantangen hebt.

Ik heb vandaag een test gedaan om de lijm met een spatel in de langsrichting uit te trekken. Daardoor ontstaan verschillende dichtingen naast elkaar. Er is geen spankracht meer nodig om de lijmdikte te overwinnen. De spatel moet wel iets hogere kammen hebben als de gewone gele Bison spatels omdat er anders te weinig lijm overblijft. Die trekt dan in het hout en vormt zodoende geen echte dichting, met mogelijk lekken tot gevolg.

Hieronder de werkwijze.
Lijm als een worst aanbrengen.
Volgende schijf klaarzetten en kabel door de sleuven voeren.
Lijm met de spatel uitstrijken waarbij er een 5 à 10-tal langse lijmbanen ontstaan.
De schijf evenwijdig over de stangen schuiven en goed aandrukken op de vorige schijf.
De schijf fixeren door het aanbrengen van een tiental nieten.

-edit- nog een kleine opmerking.
De gebruikte staven zijn van massief aluminium, en dus relatief eenvoudig buigbaar. Dat kun je op de foto zien nadat de luchtslang er achter is blijven hangen. Beter zijn inox stangen, maar die moeten goed van tevoren op maat worden gemaakt omdat ze moeilijk te zagen of schuren zijn.
Bijlagen
ConcaveLijmen01.jpg
ConcaveLijmen02.jpg
ConcaveLijmen03.jpg
ConcaveLijmen04.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jeetjes, welke hormonen slik jij om dat alles in één dag te doen??

ontopic dan maar weer. Ik dacht even dat je draadeinde's had gebruikt om te alignen. In dat geval is het een kwestie van even de boutjes aandraaien met een mooie stevige (metalen?) mal eronder :D

Hoe klem/pers je nu eigenlijk? Ik denk dat ik zelfs een speciale klem zou maken om de boel lekker te klemmen. heb je toevallig ergens een hydraulische pers staan :twisted: . Geintje, maar met een hydraulische autokrik kom je ook heel erg ver.

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik dacht even dat je draadeinde's had gebruikt om te alignen. In dat geval is het een kwestie van even de boutjes aandraaien met een mooie stevige (metalen?) mal eronder :D

Hoe klem/pers je nu eigenlijk? Ik denk dat ik zelfs een speciale klem zou maken om de boel lekker te klemmen. heb je toevallig ergens een hydraulische pers staan
Jan,
draadeind lukt niet. Je moet dan eigenlijk de moer bij elke schijf over 3 x 1 meter draadstang draaien.

Ik span niet. Tijdens het nieten druk ik de schijf hard aan. De niet houdt ze vast. Omdat de schijven perfect vlak zijn geeft dit geen problemen.
Wel hebben we een aantal keer spantangen op het geheel gezet om toch even wat extra druk op de schijven te zetten en zeker te zijn dat ze goed tegen elkaar zitten.
Ik heb een hydraulische pers waar de ConCave net tussen past, maar ook dat is een omslachtige zaak.
De hele pers moet dan telkens omhoog gehaald worden, de Concave eronderuit, een schijf erop, terug eronder, pers omlaag en pompen.
Nee, dat is geen efficiente produktie methode.
Als alle schijven gelijmd zijn ga ik een lektest doen met perslucht. Ben benieuwd of er ergens een lek gaat zijn. Als dat niet het geval is denk ik dat de huidige methode prima is.

en wat die hormonen betreft, ik zie die eigenschappen bij de meeste zba forumleden. Dat maakt het hier zo'n leuk clubje. In mijn buurt vind je zulke types niet :(

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Je wilt in principe de lijmlaag relatief dun houden, dat maakt hem in principe sterker. Je kunt twee "aandrukschijven" maken en die verbinden met twee stevige draadeinden. Zeg maar zoiets als bij "plate & frame" warmtewisselaars wordt gebruikt. Door een draaibaar balkje( een kant gat en aan een kant een sleuf die om het tweede draadeind kan worden gedraaid hoef je de bovenste moeren niet elke keer los te draaien maar slechts een klein stukje.

Aan de andere kant als de methode werkt dan werkt ie.

[quote="asterduc]
en wat die hormonen betreft, ik zie die eigenschappen bij de meeste zba forumleden. Dat maakt het hier zo'n leuk clubje. In mijn buurt vind je zulke types niet :(

Groeten,
Ed.[/quote]

Ja, dat zie je wel vaker, de drukste mensen krijgen vaak dingen voor elkaar waar anderen al afhaken.

Success in ieder geval, het ziet er heel goed uit
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

indoubt schreef:
Je kunt twee "aandrukschijven" maken en die verbinden met twee stevige draadeinden. Zeg maar zoiets als bij "plate & frame" warmtewisselaars wordt gebruikt. Door een draaibaar balkje( een kant gat en aan een kant een sleuf die om het tweede draadeind kan worden gedraaid hoef je de bovenste moeren niet elke keer los te draaien maar slechts een klein stukje.
indoubt,
ik probeer mij hier een beeld van te vormen, maar zie het niet echt zitten.
Kun je dat wat toelichten? met een tekening bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Yep,

Afbeelding

Je ziet het plaatje van de bovenkant en kijkt dus op de twee moeren die op de draadeinden zitten. Je luidsprekerbehuizing bevindt zich tussen de twee tapeinden. De gearceerde plaat moet behoorlijk stevig zijn. Dat betekend niet direct dat dit van staal moet, voldoende stevig hout zou misschien ook kunnen (HH paal). De plaat is draaibaar om een van de draadeinden en zodra je de moeren iets los draait kun je de plaat verdraaien en de volgende schijf monteren. De eventuele aandrukschijven hoeven niet exact je luidsprekervorm te matchen, als je ze kwijt kunt mogen ze ook gerust rechthoekig zijn. Liefst wel zo stevig mogelijk zodat de druk gelijkmatig wordt verdeeld op je schijf. Eigenlijk een lijmklem met 2 schroeven of een "portaal" lijmklem

Je kunt eventueel ook met 4 tapeinden werken maar ik denk dat 2 genoeg is. In principe wil de lijm 5kg/cm^2 "hebben" Dat is behoorlijk veel en ik betwijvel of je dat haalt. Volgens mij is het ook niet nodig omdat het te lijmen oppervlak erg groot is en de hechtkracht eigenlijk enorm. Ik zie nog eerder het MDF stukgaan.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

amai, je het er werk van gemaakt.

Bedankt, mooie tekening, duidelijke verklaring.

Het probleem bij dergelijke persconstruktie is dat je slechts plaatselijk gaat drukken, waardoor de kans ontstaat dat de kast uit het 'lood' gaat.. Tenzij:

- de draadstangen overmaats zijn en een zeer stabiele adapterplaat wordt gebruikt. In metaal bijvoorbeeld. Beide moeren moeten dan wel steeds gelijkmatig worden aangetrokken.

- er meerdere draadstangen worden gebruikt, maar dan moeten alle moeren gelijktijdig met een gelijkmatige druk worden aangespannen.

Daarbij komt ook dat je de schijf eigenlijk op spanning zou moeten houden totdat de lijm droog is. Bij 50 schijven gaat dit enorm lang duren als je 49 keer een wachtpauze moet inlassen.

Ed.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Tsja, dat is zo, 't gaat wel langer duren.

Misschien een eenvoudige hefboom van 1 op 10 met een scharnierende aandrukplaat die net iets kleiner is als je schijven zodat je de nieten erin kunt schieten als er druk op staat. Dus lijm erop, druk erop en dan de nieten schieten. Daarna kan de druk er weer af want die druk wordt dan door de nieten "vastgehouden". Er is dan wel een goede fixatie/uitlijning van je schijven vereist

Dat is, als je denkt dat gewoon nieten schieten niet goed niet :)

De sneldrogende lijm is bij een dunne laag vaak al binnen 5 minuten droog.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Van de eerste kast hebben we geleerd dat een goede mal noodzakelijk is om torsie tegen te gaan.

Voor de tweede kast heb ik een stuk keukenblad van 36mm als werkblad gebruikt. Die buigt niet door. Daarop staan 2 loodrechte staanders.
De ene op de plaats van de frontplaat.
De andere omsluit achteraan het uiteinde van de kast.

Op deze manier is geen torsie meer mogelijk.
Bijlagen
MalConcave01.jpg
MalConcave02.jpg
MalConcave03.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Detail van de aansluitkabel bij de Terminal.
Bijlagen
TerminalConcave01.jpg
TerminalConcave02.jpg
ConcaveTerminal00.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Wow! Lijkt me grondig zat.

Wat heb je gedaan om te zorgen dat je de hele speaker niet aan de mal vast plakt?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fgroen schreef:
Wat heb je gedaan om te zorgen dat je de hele speaker niet aan de mal vast plakt?
een extra zware hamer aangeschaft 8)

nee hoor. Er is papiertape op de mal gekleefd, daar waar lijmresten kunnen overblijven. Dat zie je trouwens ook op de foto. Enig probleem hierbij is dat de mal zo juist is gemaakt dat de schijven de papiertape er soms afschrapen :(
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zo worden de schijven nu op elkaar aangebracht, gelijmd, geklemd en geniet.

De schijven op foto 2 en 3 zijn de persschijven.
De uitsparing in de schijf op foto 2 is om met de nietmachine op de schijf te kunnen schieten.
De schijf op foto 3 is nodig om, samen met de vorige schijf, de persdruk beter te verdelen.

Ed.
Bijlagen
Plaatsen van de schijf
Plaatsen van de schijf
eerste persschijf met uitsparingen voor de nietmachiene
eerste persschijf met uitsparingen voor de nietmachiene
tweede persschijf om de persdruk te verdelen
tweede persschijf om de persdruk te verdelen
aanbrengen van de spanschroeven
aanbrengen van de spanschroeven
het vastnieten van de schijf
het vastnieten van de schijf
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zo, Ed,
Na al het proef en her-proef en test stapelen begint het nu toch wat op een box te gaan lijken..
Die gaten in de persplaten zitten er voor de sier?? Of toevallig nog zoiets liggen?
Maar zelfs bij een uurloon van 1 euro worden ze schier onbetaalbaar langzamerhand.. Beseft Robbie dat wel??

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Zo, Ed,
Na al het proef en her-proef en test stapelen begint het nu toch wat op een box te gaan lijken..
Die gaten in de persplaten zitten er voor de sier?? Of toevallig nog zoiets liggen?
Maar zelfs bij een uurloon van 1 euro worden ze schier onbetaalbaar langzamerhand.. Beseft Robbie dat wel??

Kees
Hey Kees, leuk je terug te horen.

De persplaten zijn enkele afgekeurde platen uit het, proef en her-proef tijdperk, zoals jij het noemt.
De gaten aan de buitenzijde heb ik er met opzet ingemaakt om de nieten op de juiste plaats te kunnen schieten.

Kostprijs: grappig dat je dat zegt.
RJ maakte dinsdag al lachend de opmerking dat we geen angst moeten hebben voor concurrentie. Geen firma is gek genoeg om dit te commercialiseren! :lol:

Geld hoef ik er niet voor in de plaats. Voor mij is het hobby. Als ik geld wil verdienen dan doe ik dat niet met intrumentenbouw of speakerbouw. Die fase "van je hobby je beroep maken", die heb ik al gehad en is voor mij niet meer voor herhaling vatbaar.

Ed.
Bijlagen
ConcaveMalVerhuis.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Hoi Ed,

Volgens mij maak je het jezelf een stuk makkelijker als je de persplaat met happen alleen gebruikt. Verdeelt de druk net zo goed, en je kunt dan de nietmachine gewoon recht houden. Als je per sé die tweede plaat erop wilt hebben, dan zou ik daarin ook die happen maken. Het maakt voor de drukverdeling geen enkel verschil dat die happen er niet in zitten. Mèt happen wordt het nieten een stuk makkelijker lijkt me.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fgroen schreef:
Hoi Ed,

Volgens mij maak je het jezelf een stuk makkelijker als je de persplaat met happen alleen gebruikt. Verdeelt de druk net zo goed, en je kunt dan de nietmachine gewoon recht houden.
Dat dacht ik oorspronkelijk ook en dus hebben we het met één persschijf geprobeerd, maar je merkt dat de lijm er dan alleen ter hoogte van de lijmklemmen eruit geperst wordt. De extra plaat heeft wel degelijk een gunstig effect op de verdeling van de druk. Een derde plaat gaf geen verbetering meer. We hebben ook in tegenstelling tot wat op de foto te zien is, 3 lijmklemmen per kant gebruikt.

Het schuin nieten doe ik met opzet. Ook als het recht kan.
Een schuine 'niet' geeft veel meer weerstand als de verbinding terug uit elkaar wil. Kijk maar eens naar een timmerman die panlatten op een dak legt. Die gebruikt 2 nagels die hij kruislings tegenover elkaar slaat.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

We hebben deze avond 3 uur gewerkt en zijn 35 schijven verder gekomen.
Dat geeft dat 5 minuten nodig zijn om met 2 personen één schijf te plaatsen.

Voor de 2 kasten zijn dan 550 werkminuten nodig, dat is een totaal van 9 uur x 40 euro/uur = 360 euro x 2 personen = 720 euro.
Dat maakt, vind ik, van deze kast een echte DIY kast.

Hierbij nog enkele fotos van de behuizingen van de:
- passieve straler
- onderste woofer (reflex kast)
- bovenste woofer (gesloten kast)
- volledige bassectie (totaal van 40 schijven)

Ed.
Bijlagen
ConcavePassieveStraler.jpg
ConcaveReflexbas.jpg
ConcaveBassIB.jpg
ConcaveBassSectie.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

[diepe buigmodus aan]
Ed, ik vind dat het er fantastisch uit begint te zien. Het kan ook niet anders dan met de juiste houding die jij en rob hebben en tentoonstellen. Ik ben er trots op dat je via dit forum je project laat zien!
[diepe buigmodus uit]

Hé, schiet het een beetje op daar??? Ik hoop de 26e wel wat vuurwerk te horen hé!! :wink: :wink:

Jan
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Afbeelding

Dit begint serieuze vormen aan te nemen!
Waarom niet tóch nog even terug naar de fase waarin je van je hobby je beroep maakte (ging dit om instrumenten in jouw geval?)? Ik denk dat er wel een markt is voor speakers als deze :shock: .
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Hé, schiet het een beetje op daar??? Ik hoop de 26e wel wat vuurwerk te horen hé!! :wink: :wink:
Dat vuurwerk gaat jammer genoeg uitblijven Jan.
Ik zit momenteel meer in buiten- als binnenland.
Graag had ik het anders gezien, maar het is nu zo.
Wel gaan we pogen om de kasten te laten 'zien' op de 26ste.
Het beluisteren zal dan voor een volgende treffen zijn.

Martijn M schreef:
Dit begint serieuze vormen aan te nemen!
Waarom niet tóch nog even terug naar de fase waarin je van je hobby je beroep maakte
Het waren inderdaad muziekinstrumenten, met name basgitaren (Collier Quality Basses).
Werk je beroepsmatig dan heb je behoefte aan een commercieel product of toch tenminste een commerciële benadering, anders kun je er niet van leven.
Als je dan commercieel aan de 150ste bezig bent dan is het geen hobby meer. Ik ben die passie dus kwijtgeraakt door de druk van mijn klanten en behoefte voor financiele winst.
Al 34 jaar bouw ik speakers uit passie, dat wil ik zo houden. Om dat te doen mag je er niets aan verdienen en mag je jezelf niet onder druk laten zetten. Alleen dan geeft het je plezier en ontspanning en geen stress!

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ruwbouw van de tweede speaker is klaar.

Hier zit hij te drogen in de mal.
Bijlagen
ConcaveRuwbouwUnit2.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

schuurmal maken.

een afgerond profiel, dubbelklevende tape en schuurpapier korrel 60.
Bijlagen
schuurmal01.jpg
schuurmal02.jpg
schuurmal03.jpg
schuurmal04.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”