ervaringen jukebox revival EL34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

klusser

Re: ervaringen jukebox revival EL34

Bericht door klusser »

Het helpt niet de weerstanden, niet slechter, niet beter.
Als ik weer eens tijd heb ga ik eens kijken naar de kathodeweerstanden! Die had ik inderdaad nog niet geprobeerd nee.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoi klusser,
nieuwschierig,heb ik wel meer :shock: ,gaan kijken wat hier zoal gebeurt en inderdaad nogal een klus :lol:
't Is een kreng van een ding waar.
Om te beginnen die gemeenschappelijke kathodeweerstand=narigheid.Zo probeert de schakeling de totale stroom in de eindtrap konstant te houden,als een buis minder doet moet de ander het tekort aanvullen.Werkt de gelijkstroom onbalans in de hand en daarmee magnetisatie van de UGT kern.Als een buis het niet doet,of eruit gehaald,trekt de ander 2x zoveel en houdt dat niet lang vol.Er zijn al twee weerstanden,dus elke buis één en een (zelfde)elko erbij voor de tweede.
Dan de "terugkoppeling",tussen aanhalingstekens want mag geen naam hebben.Als de versterker in orde is komt er rond 12W uit dat is 10V op 8ohm.Via 100k en 100ohm blijft er 10mV over.De versterker moet iets van 400mV aan de ingang krijgen voor 12W uit.Met tegenkoppeling wordt dat 400+10mV en verkeerom(is dan meekoppeling)400-10mV.Zo goed als hetzelfde.Pas als de terugkoppeling>400mV wordt kan de rondgaande versterking boven 1x komen,nodig om te kunnen oscilleren,en heeft een netwerkje als R8+C2 zin.
Om te zien of tegenkoppelen een verbetering geeft,de 100k vervangen door bijv.2k7 geeft -6dB(nog niet veel).Wel R8+C6 laten zitten.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Ik ben hem op dit moment terug aan het demonteren, een hele klus alweer.
Ik zal daarna in één keer de kahtode weerstanden splitsen en waarschijnlijk ook de boel in triode schakelen, wat ook zou moeten zorgen voor een stabieler verloop.
Laatst gewijzigd door klusser op vr 21 jan 2011, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
klusser

Re:

Bericht door klusser »

RobertD schreef:
Als het één slechte eindbuis is, dan zou het andere kanaal goed moeten werken. En in een nieuwe kit alleen maar slechte buizen lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Ik zou de eindtrap liever configureren zoals in het schema in de bijlage.
Allemaal losse kathodeweerstanden met een eigen elco. Eventuele verschillen in de eindbuizen komen dan minder hard door.

Je hebt dan wel twee extra elco's nodig.
Als ik het schema goed begrijp hoef ik maar voor één extra condensator te zorgen, een 100uF/50v?
Die zou ik volgende week even moeten halen. Dan ga ik eerst de triode truc uitproberen, al is het maar om te zien of het verschil maakt.
klusser

Bericht door klusser »

Aaaaaargh :twisted: :twisted:
Ik die versterker in triode zetten, en testen. Na opwarmen van de buizen (+/- 15 sec) even geluid en dan plots een hoop gekraak.
Op de scoop, versterker lijkt de oscilleren. Zet ik één kanaal terug naar tetrode stand, nog altijd oscillatie op beide kanalen.

Bij het uitelkaar halen weer iets verprutst dus (zo goed als enkel draadje losmaken) . . . .
De triode heb ik gerealiseerd door de anode kort te sluiten met de G2 (2e rooster) welke normaal met 220 ohm aan de trafo zit.

Is er geen prijs hier te krijgen voor de meest rampzalige zelfbouw apparaten (of zelfbouwers .. . . .) :D
TheoK

Bericht door TheoK »

Ik ken het gevoel.

Daarom krijg je deze van mij. Had mijn buizen bak ook al bijna in het kanaal gedonderd.
Gewoon doorgaan. :wink: . En als hij klaar is dan is het echt de moeite waard geweest. :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Bijlagen
mislukt_medium.jpg
mislukt_medium.jpg (3.7 KiB) 541 keer bekeken
klusser

Bericht door klusser »

Alles getracht terug te zetten zoals het was, en de amp speelt weer zoals ie speelde :)
Mag ik uberhaupt wel het schermrooster zonder weerstand kortsluiten met de anode om de versterker in triode te schakelen?
In sommige schakelingen gebeurd dit met een weerstand, andere weer niet.

Voor de kathode splitsing haal ik volgende week onderdelen. Dan ga ik ook direct de stromen door de eindbuizen meten. Oscilliscoop staat al klaar.

Heb er eigenlijk na ruim een jaar wel weer zin in om verder te zoeken.

Edit: de triode mode werkt met koptelefoon.
En toch nog even de speakers geprobeerd. Er is nog altijd veel te veel midden, maar het lijkt iets beter. Al zou een meettest daar een objectief beeld over geven. De bass en de hoge tonen blijven gewoon goed, helder en gewoon strakke bass.
klusser

Bericht door klusser »

Zoals RobertD al voorspelde, het omwisselen van de primaire zijde van de UGT heeft geen effect op het geluid.
Morgen haal ik even twee condensatoren en ga ik de kathode bias splitsen. Ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben.

Nog enkele metingen gedaan (in triode):

B+ = 310V
Over één kathode weerstand (680Ohm) staat 19.75Volt, er loopt dus 29Ma aan ruststroom. (een tikje laag volgens mij)
Ik vermoed dat dit pér buis is, omdat als ik één buis er uit trek de versterker goed door blijft spelen.

Heel vreemd indertijd vond ik, toen ik indetijd de ruststroom door 6sl7's heb vergroot nadat we(robertD en ik) concludeerde dat deze (en volgens officiele datasheets was dat ook zo) te laag was. Toen ik deze ruststroom vergroot heb, draaide de buis de fases niet meer om . . .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Allicht,als je zomaar wat veranderd loopt het hier of daar vast.Over R10 moet ongeveer 1/4 van de voedingsspanning staan.
Hoewel de weerstanden naar mijn smaak ook wel wat groot zijn,moet het zo wel werken.
Zal het schema,met de spanningen zoals ik denk dat ze ongeveer moeten,zijn eringezet hieraan hangen.
Help misschien bij het zoeken.
Anne
Bijlagen
KlusVSR.jpg
klusser

Bericht door klusser »

Ah dankjewel daarvoor!
Valt in elk geval al op dat de waardes nogal afwijken:
Of zijn dit onbelaste waardes ? (zonder buizen)

De B+ en de B1+ zijn allebei rond de 310 volt. Logischerwijs is de spanning over de kathodeweerstanden dan ook lager, die is ongeveer 19.75.
De andere waardes ga ik later even nameten!

edit:

Over de ene koppelcondensator staat een kleine 80 volt (varieert een beetje met meten), de andere 200.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gewoon de buizen erin.
Die voedingsspanning is nogal laag.Heb een trafo zoals in het schema met verschillende aftakkingen om een spanning te kiezen? Dan een stap hoger. Die 80V lijkt er wel op maar met 200V aan de anode blijft er maar 120V voor de buis over,wat weinig.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Dit is de voedingstrafo:
De bedrading is wel compleet in tegenstelling tot die van de ugt's, De uitgangstrafo zou ook nog een 4ohm uitgang moeten zitten, maar die draad ontbreekt op beide trafo's.

(de primaire zijde is wel 230 volt, maar van de EU kon ik niet zo snel een schema vinden online. Verder zijn ze identiek)
Bijlagen
EI-86PP-POWER120v.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als het zo zit met de voedingstrafo dan kan de spanning niet omhoog,jammer :( .
Hoewel de weerstanden eerder aan 350V doen denken moet met 300V ook wel kunnen,eerst 's goed bestuderen 8) .
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Tussen anode en kathode gemeten, is de spanning zelfs maar 290volt (6v6).

Mogelijk heb ik de B+ en de B1+ verwisseld? Moeilijk terug te zien zonder hem nog verder te demonteren.
Afijn, eerst maar eens die kathode weerstanden regelen, zal in elk geval iets zeggen over de ruststroom per buis en over de B1/B+
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die 290V zou best 's kunnen,verlies door de weerstand van de UGT.Meet de spanning op het middelpunt,moet hetzelfde zijn als B+,zit er per slot aan vast.
Ik heb nagekeken of het kan met die wat lagere spanning,niet veel speling maar het gaat.De spanning op R10 moet wel ergens rond 75V zitten,als die klopt en de voeding rond 300V dan is de rest(behalve de eindtrap)ook wel goed.
De kathodes van de eindbuizen moeten ongeveer 20V hebben,als de weerstand er per buis zit kun je dat nazien.Met een gezamelijke weerstand weet je niet welke buis wat doet.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

De condensatoren die ik vandaag heb kunnen vinden waren zo groot dat ze niet in de behuizing passen . . . . . .
Dus moet nog even wachten totdat ik wat kleinere vind.

Er staat inderdaad een kleine 20 volt over de kathode weerstanden.
Wel is het zo dat als ik één buis eruit trek, de versterker doorspeelt, dus ik vermoed dat beide buizen goed gevoed worden. Of kan ik dit aan de hand van deze methode niet bepalen?

De spanning over r10 is 80volt
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je elke buis een weerstand geeft kun je nazien of ze elk stroom trekken.Dat de versterker op één buis doorspeelt komt doordat ie in klasse A werkt,elke buis doet het hele geluid,alleen samen halen ze een groter vermogen.Het grote verschil zit 'm in de UGT.Eén buis levert een gelijkstroom door de trafo en dreigt de kern (teveel) te magnetiseren.Met twee buizen en de stromen tegen elkaar in heffen ze elkaars magneetveld op.Met een buis eruit,vlugger vervorming en minder bassen.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Ik heb de kathodeweerstanden aan één kanaal ondertussen aangepast.
Over beide weerstanden meet ik 20 volt.

Qua geluid geen verschil . . .

Misschien is geheel uit elkaar halen en opnieuw opbouwen toch de enige optie?
Van andere lees ik dat de versterker op gewone twee weg luidsprekers prima klinkt (niet heel anders dan een transistor) dus er moet ergens iets fout zitten. . .
En heel kritisch ben ik niet met geluid en het probleem is daadwerkerkelijk meetbaar goed aan te tonen op diverse luidsprekers . . .

Is het overigens normaal als ik met de ohmmeter de luidsprekeraansluitingen meet, dat deze maar 1 ohm is?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Jammer dat dit ook niet goed uitpakt.
Opnieuw bouwen lijkt me de enige optie.
Laat dan hier op het forum eens stap voor stap zien wat je doet.

Je meet met een ohmmeter de gelijkstroomweerstand van de secundaire wikkeling. Die kan heel goed maar 1 Ohm zijn, dus dat klopt.
klusser

Bericht door klusser »

Er schieten me nog twee dingen te binnen die ik zou kunnen proberen:

-De uitgangen van de koppel C's omdraaien
-De B1+ omwisselen met de B+

Die laatste lijkt me niet erg waarschijnlijk daar de stroom gewoon goed is door de buizen
Anders zal ik hem in elk geval tot op de printplaten loshalen en grote duidelijke foto's posten van elk deel de komende tijd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met die twee kathodeweerstanden weet je nu zeker dat elke buis z'n werk kan doen en niet eentje (beina)alles.
Door R9 en R10 gaat een even grote stroom,dus als het goed is valt over elk dezelfde spanning.
Om te weten of de uitgangstrafo niet verkeerom zit,R6 losmaken(een kant volstaat) dan moet het geluid iets harder worden.
Kan makkelijk door tegen elkaar houden/loslaten terwijl ie speelt,staat geen gevaarlijke spanning op.
Als het volume toeneemt met R6 erin dan anode+g2 verwisselen.Door de erg kleine terugkoppeling is het verschil klein.
Anne
klusser

Bericht door klusser »

Ook met die transformator uit wisselen, zowel secundair als primair had geen effect.

Hij ligt op dit moment compleet uit elkaar weer (foto's volgen) en voor de allerlaatste keer zal ik er dan nog eens van voor tot eind goed naar kijken.

Wat me ook opviel, was dat de UGT's geen vier ohm tap hebben, terwijl deze volgens het schema wel aanwezig moeten zijn. Het kan toch niet toevallig zijn dat ze een verkeerde UGT voor een andere buis hebben opgestuurd?

Dit is een van de luidsprekers die ik geprobeerd heb overigens, lijkt me nu ook weer niet een heel moeilijke speaker, zeker niet in een kleine ruimte.
http://stereo.de/index.php?id=399&L=0
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zien er fraai uit.Over luidsprekers kan ik niet veel zeggen,Warfedale gaat al heeel lang mee,nemm aan dat ze wel weten hoe een ls te maken.
Staat er nog iets op die UGTs ?
Anne
klusser

Bericht door klusser »

De foto's
Bijlagen
IMG_2864.JPG
IMG_2862.JPG
buizzzzzz-1 001.jpg
buizzzzzz-2 001.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het is toch niet per ongeluk zo dat je bij het draaien van de fase aan de primaire kant van de UGT alleen de anodes hebt verwisseld, maar de schermrooster (ultralineaire aansluiting) hebt laten zitten?
Dat kan denk ik wel een raar effect geven.
Plaats reactie