Neeper Acoustics Kloon ~ Stiletto
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik ben bang dat dat nog wel even op zich laat wachten. Ik beschik niet over een eigen klusruimte. Klussen gebeurd bij iemand anders in de tuin, dus ook niet binnen. Het weer laat nu gewoon niet toe dat ik iets kan doen. Daarnaast moet speaker 2 overnieuw (zie eerdere posts) dus er moet nog wel even wat gebeuren. Maar wat in het vat zit...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Goed nieuws! Vrijdag word een fulltime klusdag! In ieder geval ga ik (opnieuw) beginnen aan speaker 2 en verder veel schuurwerk om speaker 1 voor te bereiden op de afwerking.
Ik ben ook bezig met een "Finishing Touch" ID-plaatje voor achterop de speaker maar daar wil ik weten wat voor impedantie, efficiëntie en aanbevolen versterkervermogen ze zijn. Ik ga er van uit dat de impedantie 8 Ohm is maar ik wil het even zeker weten.
Kan ik de overige gegevens berekenen oid?
Ik ben ook bezig met een "Finishing Touch" ID-plaatje voor achterop de speaker maar daar wil ik weten wat voor impedantie, efficiëntie en aanbevolen versterkervermogen ze zijn. Ik ga er van uit dat de impedantie 8 Ohm is maar ik wil het even zeker weten.
Kan ik de overige gegevens berekenen oid?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
En vrijdag was het klusdag. Heerlijk gewerkt en flink opgeschoten. Kast 2 is nu bijna weer terug op het punt voor dat het hout scheurde. Alleen deze keer is hij compleet goed. Geen schoonheidsfoutjes zoals die knik die me ook bijzonder irriteerde. Dit komt omdat de kromming niet zoals bij de eerste kast met de decoupeerzaag is gemaakt maar door de kromming van kast 1 te kopieren met de kopieerfrees. Zodoende is vanaf het begin de kast mooi vloeiend en zonder minime kieren. Kortom erg tevreden.
Daarnaast heb ik kast 1 compleet geschuurd en waterpas gemaakt. Deze is nu klaar voor de afwerking. Ook is de baffle voorzien van een afgeschuind kantje en de gaten voor de units zijn nu strakker gemaakt. Er zat naar mijn mening teveel ruimte rondom de unit. Komend weekend helaas geen tijd maar volgend weekend als het gaat weer een klusdag. Dan worden de voeten geschuurd en klaargemaakt voor afwerking en een anti-prik-schermpje gemaakt (lees: frontje met stof).
Daarnaast heb ik kast 1 compleet geschuurd en waterpas gemaakt. Deze is nu klaar voor de afwerking. Ook is de baffle voorzien van een afgeschuind kantje en de gaten voor de units zijn nu strakker gemaakt. Er zat naar mijn mening teveel ruimte rondom de unit. Komend weekend helaas geen tijd maar volgend weekend als het gaat weer een klusdag. Dan worden de voeten geschuurd en klaargemaakt voor afwerking en een anti-prik-schermpje gemaakt (lees: frontje met stof).
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Zo weer even wat kunnen doen. De frontjes heb ik aangepast zodat de speakers er nu superstrak inpassen. Zo strak als... euh... iets heel straks.
Ook heb ik ze zwart gemaakt zodat na het fineren er geen mdf kleur meer te zien is. Ook krijg ik nu een aardig beeld van hoe het er straks uit gaat zien. Vrijdag weer verder met kast #2 en dan doe ik ook de voet zwart spuiten.
Ook heeft mijn schoonvader een aantal erg mooie RVS spikes gemaakt.
Ook heb ik ze zwart gemaakt zodat na het fineren er geen mdf kleur meer te zien is. Ook krijg ik nu een aardig beeld van hoe het er straks uit gaat zien. Vrijdag weer verder met kast #2 en dan doe ik ook de voet zwart spuiten.
Ook heeft mijn schoonvader een aantal erg mooie RVS spikes gemaakt.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
En toen waren er twee....
Driekwart jaar na de start staan er dan eindelijk 2 speakers. Het frontje zit er nog niet op omdat ik die in mijn werkplaats heb laten liggen maar ik wilde jullie dit moment niet onthouden.
Het enige wat nu nog moet gebeuren is kast 2 even schuren en natuurlijk beide speakers fineren.
Eindelijk weer stereo....
Driekwart jaar na de start staan er dan eindelijk 2 speakers. Het frontje zit er nog niet op omdat ik die in mijn werkplaats heb laten liggen maar ik wilde jullie dit moment niet onthouden.
Het enige wat nu nog moet gebeuren is kast 2 even schuren en natuurlijk beide speakers fineren.
Eindelijk weer stereo....
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
En toen was er stereo!
Op dit moment neigt het geluid nog wel heel erg naar rechts (de speaker die er al stond) maar ik heb het idee dat dit komt omdat die rechter al een aantal weken staat in te spelen. Ook ligt daar mijn dikke cat5 kabel achter. Kan dit een duidelijk balansverschil veroorzaken of is er iets anders aan de hand?
Op dit moment neigt het geluid nog wel heel erg naar rechts (de speaker die er al stond) maar ik heb het idee dat dit komt omdat die rechter al een aantal weken staat in te spelen. Ook ligt daar mijn dikke cat5 kabel achter. Kan dit een duidelijk balansverschil veroorzaken of is er iets anders aan de hand?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ok goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ze optisch nu hetzelfde zijn (zie foto).
Het slechte nieuws is dat ze dat geluidsmatig niet zijn. Ik heb de ingespeelde units even verwisseld van rechts naar links maar het geluid blijft hetzelfde. Mijn versterker heeft geen balansregeling dus ik heb het even via de tv geprobeerd. Het rechterkanaal (met de niet ingespeelde units) speelt mooi en helder. Het linkerkanaal (nu dus met de wel ingespeelde units) klinkt heel dof en lijkt alsof het een deel van het spectrum mist. Ik vermoed dat het in het filter zit maar de filters zijn identiek zover ik kan zien.
Wie kan mij helpen met tips? Het zou helemaal fijn zijn als er iemand met verstand van zaken (en meetapparatuur) gezellig op de koffie komt?
Het slechte nieuws is dat ze dat geluidsmatig niet zijn. Ik heb de ingespeelde units even verwisseld van rechts naar links maar het geluid blijft hetzelfde. Mijn versterker heeft geen balansregeling dus ik heb het even via de tv geprobeerd. Het rechterkanaal (met de niet ingespeelde units) speelt mooi en helder. Het linkerkanaal (nu dus met de wel ingespeelde units) klinkt heel dof en lijkt alsof het een deel van het spectrum mist. Ik vermoed dat het in het filter zit maar de filters zijn identiek zover ik kan zien.
Wie kan mij helpen met tips? Het zou helemaal fijn zijn als er iemand met verstand van zaken (en meetapparatuur) gezellig op de koffie komt?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik heb in de afgelopen 2 dagen 3x de units eruit gehaald en opnieuw gemonteerd. Daarbij heb ik met een meetapparaat ook nog alle plussen en minnen opgespoord en genoteerd.
Het verschil is echt groot. Het is geen subtiel verschil maar net alsof hij in een kast staat met dichte deur. Hij speelt zachter (qua volume) en bijna transistorradio-achtig.
Het verschil is echt groot. Het is geen subtiel verschil maar net alsof hij in een kast staat met dichte deur. Hij speelt zachter (qua volume) en bijna transistorradio-achtig.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ok ik zit nu in een hoekje me vreselijk te schamen. Na tig keer de speaker uit elkaar gehaald te hebben en alle mogelijk combinaties gemaakt te hebben zag ik ineens het licht... Ik had de de plus van de ingang niet verbonden met de plus van de ingang maar met de plus van de tweeter.
Ja dat werkt niet nee. Even 1 minuut los gaan met de soldeerbout en alles weer terugbouwen en voila! 2 fantastisch klinkende luidsprekers!
Mijn excuses...

Ja dat werkt niet nee. Even 1 minuut los gaan met de soldeerbout en alles weer terugbouwen en voila! 2 fantastisch klinkende luidsprekers!
Mijn excuses...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
