Actief 2 weg kast bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Denk ook dat Juul fineren bedoelt, en jep, zeker als je het nog nooit gedaan hebt is het lastig. Niet ondoenbaar maar wel lasig zo'n eerste keer.

Er zijn op het net wel tips en handleidingen hiervoor te vinden. (www.af.nl bijvoorbeeld staat een goede uitleg)
JuuL

Bericht door JuuL »

haha lol, dat bedoelde ik.
Dan zie ik daar maar vanaf.

Trouwens, als ik die 2 speakers zo op elkaar zag staan, tis net een zuil. Staat wel errug mooi zo'n zuil. Maar goed, deze boxen passen beter op mijn tafel. En ze worden vast wel mooi :).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi werk Juul! By the way, was dit nou een proefboxje :?: :lol: :lol: :lol:
vigier

Bericht door vigier »

En ik heb vanavond 7 pagina's van dit topic doorgelezen.
Mooi werk man!

Groet, Joris

P.S. Ben wel benieuwd naar de afwerking!
JuuL

Bericht door JuuL »

jeroen_d schreef:
Mooi werk Juul! By the way, was dit nou een proefboxje :?: :lol: :lol: :lol:
Euhm, ik had me voorgenomen, om er een proefboxje van te maken als hij mislukte :D. Dus gewoon de zaag erin! ;)

Ik ben er zelf ook erg blij mee, het zijn mijn eerste boxjes :D.
Alleen weet ik nog niet hoe ik ze ga afwerken. Eigenlijk vind ik een houtkleur ofzo het mooist, of zwart miss?

Trouwens die bouwtekening klopt niet meer hoor.

Hoe kan ik het het beste met de BR pijp aampakken? Een gat in de achterkant zagen en verschillende lengtes proberen? Dus verschillende pijpjes zagen?
Het mooiste vind ik zo'n BR pijp van conrad. Maar om nou hier een stuk of 5 van te kopen, dat kost wel aardig wat. En die BR pijpjes van de bouwmarkt hebben een andere diameter dus deze zou ik niet kunnen zagen om te proberen, want dat gaat niet passen...
JuuL

Bericht door JuuL »

Net gekit. Ik zal er maar geen foto van posten :oops:

Op zijn zachts gezegt, net alsof een klein kind met de choco pasta heeft gesmeerd ;) Gelukkig maakt het niks uit...

Ik had van dat bouwmarktnoppenschuim gekocht. Na wat gelezen te hebben ben ik er wel van overtuigt dat dit waardeloos is om in mijn kasten te stoppen...
Waar kan ik dat pritex eigenlijk kopen? Bij conrad hebben ze ook alleen rommel of zie ik dat verkeerd?
Bij BMM hebben ze alleen maar noppenschuim met een dikte van 6cm. Dit is wel wat te dik voor mijn kastjes. Ik zocht iets van 2 a 3 cm ofzo.

En het vastschroeven van de speakers. Kan dat met spaanplaatschroeven? Of wil dat niet met mdf?
SARK

Bericht door SARK »

Spaanplaatschroeven zijn OK, vergeet alleen niet voor te boren :!:
JuuL

Bericht door JuuL »

SARK schreef:
Spaanplaatschroeven zijn OK, vergeet alleen niet voor te boren :!:
Oke thx, dat heb ik al een ander keer ondervonden ;).

Maar weten jullie waar je pritex kunt krijgen?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

JuuL schreef:
Maar weten jullie waar je pritex kunt krijgen?
Conrad, Bmm-elektronics, Speakerland, Speaker & Co, Remo....etc
JuuL

Bericht door JuuL »

Conrad? Is dat wel pritex?
deze? 34 28 40 @ www.conrad.nl

Ziet er wel bouwmarktschuim achtig uit
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb net ff de drivers vastgeschroeft en de schroeven voorgeboort.

De ene kast is iets zwaarder dan de andere. Het mdf is blijkbaar niet even zwaar.

De zwaarste kast weegt met drivers, zonder achterkant en demping , jaja, 7 kilo! :D
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

JuuL schreef:
De zwaarste kast weegt met drivers, zonder achterkant en demping , jaja, 7 kilo! :D
Zeer mooi bezig zie ik :) 7 kg valt wel mee hoor, Mijn centertje doet 13 kg schoon aan de haak en is ongeveer net zo groot als jou speakers :P Toch is het nog redelijk veel als ik weet dat mijn vloerstaanders maar 21 kg zijn ;)
JuuL

Bericht door JuuL »

Haha dankjewel.

Hier heb ik nog een fototje:
/boxtesten.JPG
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Hmm, smakelijk :D. Ga je de units ook nog verzinken? Is wel mooier!
JuuL

Bericht door JuuL »

Wil dat dan nog goed?
Met schuurpapier en een vijl krijg je het zeker niet mooi ofwel?

Ik heb wel mooie zwarte afdekdopjes voor de schroeven, en heb de kasten met drivers ff neergezet voor the look staat erg mooi!!! :lol:
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Wil dat dan nog goed?
Met schuurpapier en een vijl krijg je het zeker niet mooi ofwel?

Ik heb wel mooie zwarte afdekdopjes voor de schroeven, en heb de kasten met drivers ff neergezet voor the look staat erg mooi!!! :lol:
Nee, dat zul je met een bovenfrees moeten doen. Vooral de mid/bass wrdt lastig maar het kan wel. Mijn center heb ik ook met de hand gefreesd, en later met plamuur bijgewerkt. Is echt perfect geworden :)
SARK

Bericht door SARK »

deepspace schreef:
Mijn center heb ik ook met de hand gefreesd, en later met plamuur bijgewerkt. Is echt perfect geworden :)
Absoluut een prachtige kast geworden :!: en de moeite waard om te kijken/lezen hoeveel werk hier in is gaan zitten: linkje

@JuuL
Als ik de close-up van de units bekijk, lijkt het wel alsof de frontplaat van de tweeter en de dikte van het frame van de bas/mid ongeveer even dik zijn (bij de bas/mid natuurlijk alleen het taps toelopende stukje)... als dat het geval is zou ik nog steeds proberen om een aparte plaat met dezelfde dikte te frezen. Deze plaat kun je (als het resultaat bevredigend is) tegen de kast aanlijmen en netjes afwerken.
Ik zeg wel frezen maar een dunne plank kun je ook heel goed met een decoupeerzaag en een vijl in vorm krijgen :!:
JuuL

Bericht door JuuL »

Zow wat een mooie kast deepspace! :D

Ik zal het vanmiddag eens doorlezen!
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Zow wat een mooie kast deepspace! :D
Bedankt :) . Net als bij jou moeten ze nog actief worden... Daar wil ik eind Mei eindelijk aan beginnen :oops: . Na die lange tijd passief te hebben gedraait met een exreem simpel filer mag dat wel ;)
JuuL

Bericht door JuuL »

Ah kijk eens aan! Ik ben nog bezig met het filter, maar dit (en het aansluiten etc) gaat wel moeilijk worden, alles moet kloppen anders heb je een waterval aan ruis uit je speakers merk ik wel :P
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Ah kijk eens aan! Ik ben nog bezig met het filter, maar dit (en het aansluiten etc) gaat wel moeilijk worden, alles moet kloppen anders heb je een waterval aan ruis uit je speakers merk ik wel :P
Zover ben ik niet eens. Ik ga ook nog de amps zelf maken, dus nog meer ellende. Ga echter eerst een digitaal filter proberen om uit uiteindelijke analoge filter te kunnen modeleren voor dat ik het maak.
JuuL

Bericht door JuuL »

Heb je topic maar eens gelezen:

1) Zow dus jij hebt ook een shiva sub gebouwt? :lol:
2) Wreed wat een magneet heeft dat speakertje zeg! 8)
3) O er zit een compensatiemagneet bij op ;)
4) Ik lees dat de afstand tweeter-woofer uitmaakt voor het xover punt? Ik heb circa 22mm tussen mijn tweeter en woofer (de buitenkanten van de speakers, de bevestiging), dan kan ik wel bij 1600Hz filteren?
5) Jammer dat ik geen meetmicrofoon heb! Hoe heb je dat gemeten? Met 1 of andere dure microfoon?
6) Hehe ze zijn erg mooi geworden! ;) Nog veel werk te doen hier :).
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
4) Ik lees dat de afstand tweeter-woofer uitmaakt voor het xover punt? Ik heb circa 22mm tussen mijn tweeter en woofer (de buitenkanten van de speakers, de bevestiging), dan kan ik wel bij 1600Hz filteren?
Die vuistregel is eigenlijk alleen van toepassing op een MTM. Bij nader inzien mag het X-over punt nog wat hoger liggen, want er is nog een marge die ik niet meegrekend heb. Jij kunt gewoon hoger X-en, dat is geen enklel probleem. Ik ga het zelf ook rond de 3 K doen denk ik.
5) Jammer dat ik geen meetmicrofoon heb! Hoe heb je dat gemeten? Met 1 of andere dure microfoon?
Ik heb gewoon een panasonic mic capuse met een DIY pre-amp. Tegenwoordig heb ik ook nog een dedicated USB geluidskaartje en nieuwe software (samplechampion), waar ik heel blij mee ben. De capsule kost maar 4 euro, en is de zelfde als ook in de dure meetmics zit :P Moet alleen nog een keer een buisje + houder fixen zodat de metingen wat betrouwbaarder zijn.
6) Hehe ze zijn erg mooi geworden! ;) Nog veel werk te doen hier :).
Hier ook, maar vooral in het amp en filter.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dus als ik het goed begrijp kan ik voor 4 euro metingen doen? :shock:
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan ik voor 4 euro metingen doen? :shock:
Eh.. nee ;) Je hebt eigenlijk wel een mic pre-amp nodig. Een DIY ampje kost je zo'n 30~40 euro. Direct via de geluidskaar kan ook, maar is absoluut niet aan te raden.

Daarnaast heb je nog software nodig. Die moet je ook kopen natuurlijk. Of een gratis paket als Speakerworkshop gebruiken.
Plaats reactie