Zyklop mivoc titanium driver in een tl en een br. (BR van 70 liter...)

Rood de TL (Zyklop zo goed als me lukt ingevoerd).
Groet Roland
Moderator: Beheerdersteam
Hi RolandRoland schreef:Hoi,
1:-Niet om te soezen, maar het zou wel mooi zijn als er bijvoorbeeld ook verwezen wordt naar AJ horn. De praktijk is toch wat weerbarstiger als in het artikel op de voorpagina staat.
2-De lengte van een TL kan kleiner gekozen worden naarmate de tapsheid toeloopt. Ik haal - 3dB 40hz met +- 1.40 cm. (gebruikmakend van de boost die de vloer opening geeft). Dat is nogal een verschil met de handboek lengte, die zou op 1.87 cm komen.
3-De Qts van de driver is van belang voor de plaatsing van de opening. Onderin de kast of bovenin de kast. vuistregel is hier tot een driver qts van 0.5 kan de opening bij de vloer. Boven de 0.5 liever bovenin de kast.
4-VAS is miz een belangrijkere voorspeller dan qts voor de grote van de tl kast. Het is bijna onmogelijk om een kleine tl te maken met een driver met een grote vas. En met de juiste vas / qts / fs combinatie kan je tl maken die veel kleiner zijn dan algemeen wordt aangenomen.
5-De demping. Een juist ontworpen tl kan bijna zonder demping. Ik gebruik een vilt matje en wat baf om mijn tl's te dempen. Ik gebruik geen demping op bepaalde knopen of buiken in de lijn.
6-Plaatsing op 1/3 van de lijn lengte van de driver. Das een truuc om het tl gat te dichten. Werkt erg goed.
Ik help graag een en ander te simuleren in AJ.
Groet Roland
De formule van Bailey gaat uit van een volgepropte TL kast metsietse schreef:Tja, ik vind het een beetje tricky. Kijk, je hebt geluidssnelheid en de snelheid waarmee lucht zich kan verplaatsen.
Ff mijn gedachten daarover. Geluid plaatst zich voort door het aanstoten van luchtdeeltjes die zich tegen de geluidsbron bevinden die vervolgens weer anderen aanstoten. Eigenlijk het zelfde als de voortplanting van geluid in een vast materiaal zoals ijzer. En dan zie ik de uitslag van de woof ook even als frequentie en ff niet als luchtverplaatser!
Nu kan die voortplanting van het geluid zeker ontaarden in een lucht verplaatsing door lopende en staande golven. Dit bij ieder open systeem. Dit gebeurd dus als er iets fout is aan de constructie of demping van het systeem.
Maar die luchtverplaatsing is wat anders dan die geluidssnelheid, die, door het feit dat het overal last heeft van weerkaatsing in de kast, ja of nee, op de bedoelde manier de uitgang bereikt.
En om lopende en staande golven te onderdrukken, passen we dan ook nog dempingsmateriaal toe. Hoeveelheid afhankelijk van het systeem.
Welnu, één en ander zal er zeker toe leiden dat de geluidssnelheid wordt belemmerd.
Grote vraag is dan, hoeveel.
Tja, dan zul je denk ik een soort gemiddelde moeten nemen of uitvinden.
Er zit verschil tussen het rekenen met 340 en 300 msec. En wil je het echt weten, dan zullen we kasten moeten maken met beide berekeningen denk ik.
Voorals nog zie ik daar niet zo de noodzaak van in, omdat het bij mij gewoon goed werkt met 300 msec.
dit artikel ??Henkjan schreef:dat bepaalde ontwerpregels kloppen met 300m/s betekent nog niet dat de geluidsnelheid echt 300m/s is.... daar zijn misschien andere zaken die meespelen die het zelfde effect hebben alsof de geluidsnelheid lager is.
de geluidsnelheid is een vrij vast fysisch gegeven, die echt gelijk blijft als de drukgolf (dat is geluid) ergens tegen weerkaatst wordt.
ik zal nog wel eens in het artikel duiken om e.e.a. samen te vatten waarom MJK tot die conclusie komt.
slordige vertaling (roestig engels)I conclude that motion of the fibers in a
stuffed transmission line does not occur under
normal operating conditions and should
not be the basis for a mathematical model.
Also, the mathematical model of the air
motion in a stuffed transmission line should include
two sources of energy dissipation.
The model should include viscous damping losses and
a slightly reduced speed of sound due to a non-adiabatic
process that occurs as the sound waves travel through the
fibrous tangle
Ervan uitgaande dat de TL pijplengte met Baileys formuleMijn conclusie is dat de beweging van de dempingmateriaal
in een gevulde "transmission line" zich niet
onder normale omstandigheden voordoet en dit kan dan
niet de basis zijn van een wiskundige (nauwkeurig)
voorbeeld (rekenmodel).
Dus een nauwkeurig rekenmodel (formule) van de beweging van lucht
in een gedempte "TL" moet met 2 bronnen van energie verlies rekenen.
Het rekenmodel moet rekening houden met de dichtheid
van het (dempings) materiaal en het geringe snelheids
verlies van de geluidsgolven als die zich door het (dempings) materiaal
verplaatsen en er zullen zich energie of overdrachtverliezen door
het (dempings) materiaal voordoen.[/b]
En dan vind ik het niet echt vreemd dat, als je met een TL variant, die dan een kortere "line" heeft, de geluidssnelheid hoger neemt bij berekeningen.ikke schreef:Mijn gevoel zegt nog steeds dat die 300 msec bij berekeningen nog zo slecht niet is
Wat voor "korte" lijn bedoel je.... ?sietse schreef:En dan vind ik het niet echt vreemd dat, als je met een TL variant, die dan een kortere "line" heeft, de geluidssnelheid hoger neemt bij berekeningen.ikke schreef:Mijn gevoel zegt nog steeds dat die 300 msec bij berekeningen nog zo slecht niet is
En dan zou ik, denk ik, gaan voor die 340 msec.
Ken ik niet theoretisch onderbouwe..
Voor zover mijn "kennis en praktijk ervaringen met TL's en ander open pijpsystemen "Henkjan schreef:wil je met de richtlijnen zoals Sietse die gebruikt een goede TL ontwerpen, dan is 300 juist... gebruik je de Mathcad sheets van MJKing, dan is 343 de juiste waarde.... voor de discussie hier is wat het werkelijk is in een TL welliswaar interesant, maar niet echt relevant zolang je maar de juiste gebruikt met de ontwerpmethode die je kiest
Als de pijp volledig werd gevuld met dempingsmateriaal, werd zelfs wel gerekend met een 20% lagere geluidssnelheid.weidok schreef:Voor zover mijn "kennis en praktijk ervaringen met TL's en ander open pijpsystemen "reikt gebruikt alleen Bailey een afwijkende snelheid
van het geluid in zijn "basis" formule met als uitgangspunt dat de
TL pijp door zijn "longhair" zeer sterk gedempt wordt...
Die programma's houden veelal rekening met meerdere factoren, dus dan is het inderdaad zaak om met de juiste geluidssnelheid te rekenen.weidok schreef:AJHorn, Mathcad (MJ King), Audiocad (Visaton), Hornresponce en ander formules
(en geloof me er staan er heel op internet ) die ik heb bekeken
hebben als uitgangspunt 343 m/sec !!!
Juist, we zitten inderdaad op één lijn.Mario schreef:Ik denk dat zoiets meer is weggelegd voor degenen die Sietse's artikel niet meer nodig hebben, en dat het daarmee buiten het bestek van zijn artikel valt.
Hoe kunnen we onderzoeken of 300 of 340 m/s geldig is?
340weidok schreef:6: De formule kan eenvoudiger:
340 / (4 * F (tl) = ... m * 0,85 (eindcorrectie)= m lengte van de TLpijp
(over de middellijn van de lengtedoorsnede van het ontwerp)