Maar, jou halve maan zit ik over na te denken. Ik vind de bassen wel wat laag bij de vloer zitten. Dit zou wel eens nadelige vloereffecten kunnen opleveren. Kun je die onderkant niet een stukje omhoog krijgen zonder het model teveel aan te tasten?
Je zou er een voet kunnen onderplaatsen van 10cm of zo.
Dit zijn ideeen die door mijn hoofd flitsen, mij kennende volgen er nog wel een hoop
Over de line-lengte maak ik me geen zorgen, uitgaande van een halve cirkel van 1 meter of meer doorsnee moet je voor een resonantiefrequentie van 30Hz wel ergens in de buurt van 2.65 meter uit kunnen komen, desnoods verhoog je de hoogte een klein beetje.
Dit concept leijkt me echter alleen geschikt voor grote ruimte's, maar ze bebben wel degelijk iets.
Het concept opvatten als een Sub-TL zie ik niet echt zitten, ik heb liever geen sub's, alles in één oerdegelijke kast vind ik statischer.
Ik ken zo iemand in NH die ook z'n sub in de schoorsteen gemaakt had...helaas nooit kunnen horen daar inmiddels het gezin de openhaard terug heroverd heeft!
Zit net in maleisie te luisteren naar mijn "kleine" TL's....interesant voor mensen die toch TL willen en ook geaksepteerd worden door de meeste gezinnen doordat ze mooi slank en ondiep zijn 20bij20 cm en ongeveer 1meter hoog Gebruikt een heel klein 11 cm wofertje. iedeaal voor klein behuisden en toch typisch TL [/img]
ook leuk. Lijkt op een box uit K&T en HH. Daar gebruiken ze dacht ik een Alu bas en een ribbon tweeter van Visaton.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Vooral het woofertje is erg leuk. Nu een paar projectjes mee gemaakt en voor het geld ben ik nog niets vergelijkbaars tegengekomen. (wel even letten op de resonantiepiek rond de 7 Khz).
@Doppendoos: HH staat voor Hobby Hihi en K&T staat voor Klang & Ton.
Dit zijn twee duitse tijdschriften over zelfbouw.
Thanks Rudy!
je zou bijna denken dat ik hem gekopieerd heb?????? Hoe is het mogelijk!!! Ik heb het wiel opnieuw uitgevonden. Neemt niet weg dat het een hele apparte kast is met typisch TL laag en dat met een klein wofertje!
Zo, tijd voor een nieuw plaatje. Probleem is dat ik niet kan beslissen waar ik het einde van het labyrinth wil hebben. De binnenkant is een beetje komplex qua lijnenspel omdat alles schuin afloopt naar het einde toe. Laat ik maar weg. Kom er zelf ook in om.
Het labyrinth komt bij A omhoog. Daar zitten dus ook de bassen. Bij B gaan we weer naar beneden en via C omhoog en naar buiten. Goed he....
Ik had er eerst ook nog een geintegreerde bloembak op zitten en aan de zijkanten opbergmogelijkheden voor lektuur. Midlife after ?
Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om het te maken.
Hij is inderdaad complex. Dus eigenlijk tegen mijn princiepes. Maar het basmidden comp. is rechthoekig waarlangs de pijpjes C weer een plaats hebben. De bedoeling was om ook van voor naar achter het schuin te laten verlopen. Ik ben er van overtuigd dat het kan, maar het komt er ff niet uit. Ik heb soms van die perioden.
De smalle onderkant is puur het model. Vond ik wel leuk en ontstond toen ik met een BR kastje zat te tekenen met de poort op een ongebruikelijke plaats.
Ik denk overigens dat het soort labyrinth weinig bijdraagd aan de prestaties van een TL. De fs van de basjes is bepalend voor wat je aan labyrinth moet zien kwijt te raken, zodanig dat het ook een beetje in ( meestal ) de huiskamer past.
Ik dacht dat een 4-weg systeem het beste zou zijn, eventueel met 2 of 3 woofers.
Dat is één ontwerpfilosofie, de andere is met zo min mogelijk luidsprekers het resultaat zien te behalen.
Een meerwegsysteem heeft ook nadelen:
Het oor is het gevoeligst tussen de 800 en 4000 Hz, filteren op deze plaats kan ook een degradatie van het geluidsbeeld geven.
Maar een goed ontworpen filter kan het nadeel beperken.
Ook hebben het laag, midden en hoog niet hetzelfde vertrekpunt, wat nadelig is voor de scherpte van het stereoplaatje. Hoe meer verschillende units, hoe groter de onderlinge afstand.
Maar daar heeft d'Appolito wat op gevonden de WMTMW opstelling:
Bijvoorbeeld de Dunlavy (ook vierweg).
Dunlavy's hebben meen ik een eerste-orde filtering en de units zijn zodanig ingebouwd dat de looptijd ven het geluid naar de luisterplaats gelijk is.
Ze meten perfect en klinken ook nog eens erg goed.
Je hebt met eerste-ordefiltering wel luidsprekers nodig die ook buiten het werkingsgebied een goed gedrag hebben, niet opbreken of gaan vervormen. Een tweeter moet zwaar belastbaar zijn.
Ook mag de onderlinge afstand niet te groot worden omdat je anders kamfiltereffecten krijgt.
Ik denk toch dat een super TL zoiets zou moeten worden
zoals de Synthese de woofers in de C mtm in een draaibaar kastje
tussen de pootjes van de C in
Ik denk toch dat een super TL zoiets zou moeten worden
zoals de Synthese de woofers in de C mtm in een draaibaar kastje
tussen de pootjes van de C in
Zou moeten?! ...klinkt als iets in de richting 'de synthese is de referentie'.
Dat draaibare deel is wel leuk en aardig, maar in principe schiet je er niets mee op. Of de laag zectie nu 10 graden off axxis staat of niet maakt niet uit. De afstraling is immers bolvormig. Wat is dan het voordeel van een mid/hoog sectie die los te richtinen is van de laag sectie?
De TL gaat uit van een resonerende pijp, in het optimale geval is deze pijp recht. De ultime TL zal dan ook een rechte line hebben zonder vouwen. Maar dat wordt gelijk al heel moeilijk te plaatsen in een doornee luisterruimte.
Tevens is een ronde doorsnede van de line ook optimaal...
Het hele mid/hoog verhaaltje heeft trouwens erg weinig met de TL te maken. De laag sectie doet meestal maar een klein deel van het spectrum. De kast zelf heeft op een nog veel kleiner deel een behoorlijke invloed. Of de laag sectie nu een TL, BR of gesloten is, heeft de mid/hoog sectie weinig boodschap aan.
sluit me voor groot deel aan bij Michiel! Heb daarom een iets afwijkend model gemaakt en zal daar onder verklaren waarom:
Inderdaad: dit is dus een rechte TL, Zoals de oplettende kijker kan zien draai ik met een buizenversterker. Dit om het "mooie" spectrum van een buizen versterker te krijgen (een discussie appart). Het formaat is binnen de perken en het kleine wofertje haalt een f3 van ongeveer 60 Hz...Dit komt goed uit want buizen zijn shit onder de 60 Hz (go? wat een toeval ) Blijft echter typisch TL!! en handzaam formaat! Zoals je ziet is de tweeter inderdaad gewoon los erboven geplaatst; Heeft niets met TL te maken zoal Michiel al eerder zei....Wel kritisch filteren!
Voor Het Sub laag heb ik dan een aktieve Bandpass subwofer gemaakt die van 18 to 60 herz gaat en alleen aan staat als de buren er niet zijn of toevallig bij mij zitten Natuurlijk kan ook het sublaag van een TL komen....zou veel mooier zijn maar past niet in mn kamer
Heb al heel wat Speakers gehoord en TL's gemaakt en luister in Nederland! uiteindelijk naar deze pijpen en bevalt me tot nu toe het beste ook omdat zoals gezegd mijn kamer klein is en vrede wil bewaren met de buren....
Een groot nadeel bij veel van deze ontwerpen is het feit dat de afstand tussen de woofer en de TL-poort te groot is.
In een luistersessie met de Syntheses heb ik een merkbaar vershil in timing kunnen constateren tussen het directe woofergeluid en het laagfundament uit de poort.
Een groot nadeel bij veel van deze ontwerpen is het feit dat de afstand tussen de woofer en de TL-poort te groot is.
...
Woofer en poort dus bijelkaar houden lijkt mij !!
Voor lange golflengtes bij lage tonen is de afstand ook bij een synthese nog klein. De output uit de poort komt altijd een fractie na de output uit de woofer, je hebt immers de looptijd door de lijn.
Het laag bij een TL is altijd (360graden meen ik)vertraaaaaaaagd.....so what? Hoor toch al niet waar het laag vandaan komt.....dat is 1 van de eigenschappen van het menselijk gehoor...zal het iets later komen bij 50 hz dus 1/50 seconde....menig kerkorgel heeft een vertraging van een (aantal)seconde in het laag! als ik het maar hoor en voel!!!..........ik ben niet zo "snel" in mn oren
Ik denk dat er nog een belangrijk aspect is waarvan ik het gevoel heb dat daar men daar nog al eens aan voorbij rend. Dat is het samenspel van de totale bezetting. Als je bv de tweeter los maakt "klinkt" de bas niet mooi, dan is het "beeld" verstoord. Toch doet die bas nog steeds het zelfde. De fliltering speeld hier natuurlijk een grote rol zoals we allemaal wel weten. Daar kom ik nog een keer mee terug. 6 dB of anders is dan de vraag. Ik moet er eerst even kastjes voor bouwen.
In een luistersessie met de Syntheses heb ik een merkbaar vershil in timing kunnen constateren tussen het directe woofergeluid en het laagfundament uit de poort.
Paul.
Als jij inderdaad zulke goede oren hebt dat je dat verschil kan waarnemen zou ik ze laten verzekeren.
Ze zijn in dat geval 'Priceless'