Macho-TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

Is MDF, moet nog wat bijfrezen, schuren en dan lakken.
Twijfel nog een beetje wat ik met de bovenkant zal doen, i.v.m. krassende bloempot en waterdruppeltjes en zo. Denk dat ik het eerst ga impregneren met houtrotstop. De andere kopse kanten ook. Meteen het experiment om dat ook met boxen te doen.
rho

Bericht door rho »

Waarom geen glasplaat inleggen. Hoeft niet dik te zijn, maar heeft geen last van vlekken en krassen maken zal ook wel tot een minimum beperkt blijven.

Een zwarte tegel ofzo kan ook mooi zijn.
sietse

Bericht door sietse »

Da's nog niet zo'n gek idee Rho. Had ik nog niet aan gedacht. Ff met de 'baas" over hebben. 8)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Dit ook nog ff tussendoor. Ze vind, dat, as ik boxen ken bouwe, ik ook wel een tafeltje voorelkaar krijg....
ik kreeg vorige week t verzoek om wat fatsoenlijke speakers voor bij de PC te maken :D zo snel heeft ze nog nooit wat gedaan gekregen, vandaag staan er een paar TischTML's naast t scherm 8)
sietse

Bericht door sietse »

Nou, ik ben ff bezig geweest met houtrotstop van albestine. Het blad van het tafeltje is 50x50cm. Nog wat kopse kanten insmeren en dan is zo'n busje dus zo goed als leeg. En insmeren? Nou ik noem het maar zo, maar ik denk dat spuiten beter is. Kwast is in een zucht en een sch**t droog.
Maar als ik er nu water op gooi, blijft dat mooi als druppels op het oppervlak.En dat was de bedoeling. Dus es afwachten hoe het met verven verder zal gaan.
sietse

Bericht door sietse »

Vandaag met enige weemoed de units uit de driepitters gehaald. Zal die kasten nog maar ff bewaren. Je weet maar nooit.
Filter is bijna klaar, maar ik heb natuurlijk de juiste weerstanden weer niet op voorraad en de bekabeling voor de boxen moet aangevuld.
Dus eerst maar weer te shoppen.
sietse

Bericht door sietse »

We komen in de buurt van het "laden" van de boxjes. :wink:
Van die andere ben ik de condensator kwijt geraakt... :? \:D/
Bijlagen
Macho filters.jpg
rho

Bericht door rho »

Gebruik je vaak spoelen met kern? Hoe zijn je ervaringen op hoog geluidsniveau? Die dingen vervormen blijkbaar sneller dan luchtkernen, maar gebeurd dat ook bij huiskamertoepassingen?
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

rho schreef:
Gebruik je vaak spoelen met kern? Hoe zijn je ervaringen op hoog geluidsniveau? Die dingen vervormen blijkbaar sneller dan luchtkernen, maar gebeurd dat ook bij huiskamertoepassingen?
Mijn ervaringen zijn slecht.. maar die hoef je niet te weten natuurlijk :lol:
sietse

Bericht door sietse »

rho schreef:
Kijk, spoelen met kern zijn meestal een beetje betaalbaarder dan luchtspoelen, zeker als je het hebt over 12mH en een beetje fatsoenlijke draaddikte. Ik heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. En tja, wat is een hoog geluidsniveau. Ik bouw boxen voor in de huiskamer en niet voor zalen en café's. Dus, een "hoog geluidsniveau" in de kamer komt niet veel voor, hooguit om even te testen.
rho

Bericht door rho »

sietse schreef:
rho schreef:
Kijk, spoelen met kern zijn meestal een beetje betaalbaarder dan luchtspoelen, zeker als je het hebt over 12mH en een beetje fatsoenlijke draaddikte. Ik heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. En tja, wat is een hoog geluidsniveau. Ik bouw boxen voor in de huiskamer en niet voor zalen en café's. Dus, een "hoog geluidsniveau" in de kamer komt niet veel voor, hooguit om even te testen.
Ja, voor die waardes kom je niet echt weg met een goedkoop luchtspoeletje.
12mH zou al wel een joekel van spoel opleveren als je een aanvaardbare draaddikte wil toepassen.
Bij een paar watt zal je wel geen zware problemen tegenkomen he.
sietse

Bericht door sietse »

Het is warm in m'n hobbyhol en het wordt steeds warmer...... :wink:
Bijlagen
macho units 1.jpg
rho

Bericht door rho »

Elke keer meer jammie!
sietse

Bericht door sietse »

Tja, weet je jongens, maar bij Macho Audio zit er één die zo af en toe van die geflipte ideeen heeft. Hoezo? Nou mijn filters komen op de bodem van de kasten en tja, als je er dan weer bij moet, ook al zou het zijn om het filter een kusje te geven, dan zit je dus te prutsen met een schroevendraaier en zo.
Dus nieuwe? methode voor het bevestigen van filterprinten m.b.v. die nippies waar je fronten met ls doek mee tegen een box bevestigd.
Onderste basje er ff uit en filtertje daarlangs naar buiten.
Goed hé..... =D> ... \:D/
:wink:
Bijlagen
Macho filters 2.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Brilliant idee Sietse, maar klemt 't wel goed genoeg zodat het niet los gaat zitten (rammelen) :?:
sietse

Bericht door sietse »

Nee, het zit goed stevig. Ik denk dat het ook vertikaal toepasbaar is. Hangt een beetje af van wat er aan gewicht op de plaat zit denk ik.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goed bedacht!!

Jan
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Yep, mooi systeem. Ksn op rammelen is misschien nog wel minder dan bij vastschroeven ?

Paul.
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Paul, tijdje gemist hier.
Ik ben niet zo zeker wat betreft het trillen. Ik denk dat het verstandig is om in het midden van de print nog een nippie te zetten.
Gisteravond nog ff proefje gedaan met verticaal het geheel op de grond te stampen. Dan laat de boel dus los en valt op de grond. Maar of dat bij normaal gebruik ook zal gebeuren is maar de vraag. Als er veel gewicht aan spoelen op zit, denk ik, dat ik dat niet zal doen.

Nog ff terug naar m'n tafeltje en houtrotstop. Ga ik niet doen op de boxen. Te duur, want mdf slurpt in een zucht en een sch**t je kwast leeg. Het werkt wel qua vocht bescherming.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

En als je nu eens bij elke verbinding een druppel; kit toevoegd ?
Dat gaat nog los, met moeite.
sietse

Bericht door sietse »

Tja, ik weet niet. Ik gebruik nu de zelfde houtlijm die ik bij anderen ook op de plaatjes zie staan. Droogt vrij snel en da's zoms wel handig. Voorheen gebruikte ik twee componentenlijm van Ceta Bever. Dat is vullend en goed bewerkbaar. De meest naden waren dan ook meteen weg en kwamen ook niet meer in beeld. Duur is het wel en het moet 24 uur uitharden. Maar ik denk dat het een hoop tijd en plamuur scheeld bij de afwerking.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, zonet toch nog maar ff bezig geweest. Filter aangesloten en waarachtig er kom geluid uit... 8)
Alleen is de tweet nog niet aangesloten omdat ik dat gat moet gebruiken als handvat als ze de trappen afgesleept moeten worden. Ik soldeer liever niet onnodig aan die tweets.
Morgen misschien de andere box. Nu moet ik eerst ff opdrogen... :roll:
Bijlagen
macho units 2.jpg
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sietse schreef:
Filter aangesloten en waarachtig er kom geluid uit... 8)
Jippie Jippie Ajeeeeeeeee!!

Kees
sietse

Bericht door sietse »

En toen stonden ze allebei geluid te geven maar zonder tweeters. Ik heb de indruk dat ik niet zal hebben te klagen over laag. De boel moet nog afgestemd enzo, maar als ik m'n kop op de vloer leg, ( ff losschroeven) heb ik nog steeds stereo enzo.
Donderdag gaan ze naar beneden en zullen we gaan beleven of de achterliggende ideeen zullen werken.
Bijlagen
macho units 3.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Nog ff iets waar ik aan twijfel ten aanzien van het filter.
Waarschijnlijk moet ik ook hier net als bij de Quadro's het niveua terug brengen van de basmid en tweet. Bij de Quadro's heb ik dat gedaan met één enkele serie weerstand. Ik heb het gevoel dat het niet helemaal correct is als ik er naar zit te luisteren. Er zit een bultje in het lage mid. Kan ook nog aan de demping liggen misschien, maar mijn gevoel, weet je wel...

Jeroen-d, is dat verstandig of toch beter een serie/par. schakeling gebaseerd op 8 Ohm voor de basmid en tweet?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”