simulatie - met welke TSparameters ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: simulatie - met welke TSparameters ?

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: zo 05 dec 2021, 15:59

Richting?
Waar heb jij het nu weer over?
Het elastiekje van Gerhard. Maar toch bedankt voor de toelichting... :dank:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: simulatie - met welke TSparameters ?

Bericht door OWC »

ds23man schreef: zo 05 dec 2021, 16:05
Het gaat wel om het verschil van Sd tussen in en uitslag. Bij uitslag word ie nauwelijks groter maar bij inslag wel. Of andersom bij een inverted dome. Denk dat je dit vooral als probleem moet zien bij ieniminie woofertjes met een grote uitslag.
Ik zou eerder zeggen dat bij inslag het juist minder erg is.
Er is namelijk geen enkele andere richting dat de lucht op kan gaan.

Overigens laat Purify zelf al in hun plaatjes zien dat de lucht verplaatsing aan de zijkant van de rolrand niet nul is.
Enkel gaat het een andere richting op.
De vraag is in hoeverre dat uitmaakt bij zulke lage frequenties.
Vanuit een mechanisch oogpunt werkt het misschien wat minder efficiënt vermoed ik.

Zoiets zul je gewoon met een experiment moeten bevestigen.

Het heeft hoe dan ook niks meer met T/S te maken.
Als we in dit gebied komen zijn BL, Cms ook (totaal) niet lineair meer.

Praktisch gezien kun je ook gewoon wederom voor of een grotere woofer kiezen, of voor 2x dezelfde speaker in dezelfde kast op zelfde SPL.
Dan is de uitwijking ook minder, (twee keer zo laag in het tweede geval) is dit probleem ook geen issue meer.
Op een gegeven moment wordt het een beetje spijkers op laag water zoeken.
Tenzij er eens een grotere partij komt die zoiets gaat ontwikkelen voor een beetje meer schappelijke prijs (wat MAKKELIJK kan)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: simulatie - met welke TSparameters ?

Bericht door OWC »

pappaleo schreef: zo 05 dec 2021, 10:58
Ja, bij de papieren versie was de afwijking verschrikkelijk. Bij de keramische versie die ik nu heb valt het wel mee, maar de afstemming moet toch gewoon lager dan wat je simuleert.

Het is bij die kleine dingen gewoon proefondervindelijk vast stellen.
Dat lager simuleren heeft eerder te maken met de eindcorrectie op baspoorten.
Dat heeft niet veel te maken met de speaker, maar meer met de simulatie programma's.
Het vervelende is dat je zoiets ook heel lastig kunt simuleren, het hangt namelijk allemaal af hoe je bepaalde dingen afrond, positie op de baffle, ruimte achter de poort in de kast etc.
Ook is de werking van de poort niet helemaal lineair. De luchtweerstand verandert afhankelijk van SPL (of eerder de luchtsnelheid).
Dit effect is erger bij slotpoorten of wanneer er bochten in zitten.
In jou geval niet van toepassing.

Standaard vul ik sowieso andere waardes van de Ql, Qa en Qp in bij WinISD.
Die staan namelijk veel te ideaal en te hoog.
Voor Ql neem ik meestal 8, en voor Qa en Qp neem ik 45.
Dan kom je iets beter in de buurt.

Je kunt dat oa zien aan de impedantie pieken.
De linkse BR piek is namelijk standaard veel de hoog bij de meeste (alle?) simulatie programma's

Oh en trouwens, het effectieve volume wordt met dempingsmateriaal in de kast ook groter dan die 4,55 liter.
Plaats reactie